2024 május 03

RSS Facebook

2011. november 22. kedd, 13:14

Lomtárban az orosz repülő-hajó

Értékelés:
(2 értékelés)


Az orosz védelmi beszerzések 2020-ig szóló terveiben nem szerepel a „Káspi szörny” repülő-úszó erőd fejlesztése, vagy építése. A NATO vezetését negyedszázada még sokkoló, egykori szovjet műszaki csoda fémhulladékként kerül feldolgozásra.







Az oroszul  ekranoplannak nevezett vizi-légi járművet még egykori konstruktőrei nevezték el KM-nek. Az Orljonok és Luny változat valójában a vízfelszín közelében (4-10 m magasan) repült és volt, amikor elérte a 100 m magasságot is. A közvetlenül a víz felett kialakított aerodinamikai hatások révén a gép légpárnát hozott létre és a csekély magasságban képes volt a radarok előtt rejtve maradni. A legnagyobb változata 220 tengerészgyalogos szállítására volt alkalmas. A géptörzs orrészét felnyitva, akár könnyű harckocsikat is befogadhatott. Az orosz haditengerészet vezetése egyértelműen tudatta, hogy szóba sem jöhet ennek az eszköznek a bármiféle fenntartása, vagy fejlesztése – írja az Izvesztyija. A Káspi-tengeri flotillából már három éve leszerelték az utolsó repülő-úszó csodát.

A járművet a múlt század közepén Nyizsnyij-Novgorodban, a Rosztyiszlav Alekszejev nevével fémjelzett tervező irodában álmodták meg. A gép óránként több mint 400 kilométeres sebességgel is képes volt haladni. A 80-as években a Káspi-tengeren állomásozott az ekranoplan egységekből álló 236-os hadosztály, amely három Orljonok szállító volt a 904-es sorozatból és egy Luny rakétás egység a 903-ból. E gépek elődje az egyetlen példányban készített, 544 tonnás KM-6-os volt. (Innen eredt a Káspi szörny NATO megjelölés). A KM-6-os 1969-ben balesetet szenvedett, amikor a pilótája az átláthatatlan ködben a géppel vízbe csapódott. A második változat 1980-ben szintén pilótahiba miatt zuhant a tengerbe – a legénység megmenekült, olvasható az orosz légierő internetes oldalán. Az Orljonok mintapéldánya, a SZ-21 (oroszul C-21) 1992. augusztusában zuhant le és odaveszett a fedélzeti technikus. A sorozat következő példánya (Sz-25) 2000-ben került a fémhulladék feldolgozóba, az Sz-26 a Moszkva melletti Himki-víztározóban állomásozik. Utolsó repülése 1989-ben volt. A Luny csapásmérő rakétás légi-vizi erőd, az Sz-31-es, 463 km/h sebességre volt képes, hat irányítható Moszkit hajóelhárító rakétát vihetett magával. A gép 2008-ig Kaszpijszkban állomásozott, majd szárazdokkba került, ahol konzerválták és titkos elektronikai berendezéseit leszerelték.

Az orosz légierő honlapja szerint a Szovjetunió széthullása után teherré vált a hadsereg számára az ekranoplan park, „mivel ezek se nem hajók, se nem repülők és senki nem tudja, hogy mit kezdjenek velük”.

Az orosz média egyébként a napokban adott hírt arról, hogy elavultság miatt a világhírű Kalasnyikov AK-47-es gépkarabélyt is leselejtezi az orosz hadsereg.


Az orosz repülő-úszó erődről itt tekinthető meg video:

http://www.navy.su/1917-/ekranoplan/video/index.htm