2017 szeptember 23

RSS Facebook

2011. november 29. kedd, 15:15

Tenyérnyi biztonság

Értékelés:
(0 értékelés)


Nem ellenőrzött légtérben repülve állandóan figyelnünk kell, hogy nem keresztezi-e valaki az utunkat a levegőben. Ha a saját észleléseinket kiegészítjük a megfelelő készülékkel, úgy jelentősen növelhető a repülésbiztonság.







Magazinunk előző számában (2011. október) olyan készülékeket ismerhettünk meg, amelyek alapvetően a vitorlázórepülőgépeket hivatottak segíteni a forgalmas légterekben, mint például a különböző versenyek során vagy egy „forgalmas” termikben. A motoros repülésben is rendkívül fontos kiegészítők az ütközésre figyelmeztető készülékek. Gondoljuk csak meg, hogy két repülőgép levegőben történő összeütközése esetén milyen kevés esély van arra, hogy az érintettek le tudjanak még szállni, ép bőrrel ússzák meg az eseményt.

A motoros repülésben a legismertebb készülékek a Zaon cég termékei, PCAS™, MRX™ és XRX™ típusjelű berendezései. Kiemelkedő tulajdonságuk, hogy igen kis méretűek, ezért könnyen hordozhatóak, s nem okoz gondot abba a repülőgépbe beépíteni ezeket, amellyel éppen repülni fogunk. Ezek a műszerek természetesen fixen is beépíthetőek a repülőgép műszerfalába.

A PCAS™ (Portable Collision Avoidance System = hordozható ütközést elkerülő rendszer) a Zaon Flight System bejegyzett szabadalma, amely technológiáját tekintve hasonló a TCAS-hoz (Traffic and Collison Avoidance System = forgalomjelző és ütközés-elkerülő rendszer), amely a kereskedelmi repülés szabványa. Az eredeti PCAS™ rendszer 1999-ben készült el, napjainkban pedig az MRX™ és az XRX™ a rendszer negyedik generációját képviselik. Ezzel a technológiával a transzponderrel rendelkező repülőgépeket lehet észlelni, megállapítva távolságukat, illetve repülési magasságukat. A PCAS™ negyedik generációja már rendkívül pontos távolságszámítással és relatív magasság-meghatározással, egy negyed körben képes nagy pontosságú észlelésekre, ugynakkor egy kisméretű, hordozható eszközről van szó, amely a pilótafülke tartozéka.

Működésük hátterét a különböző ciklikus lekérdező berendezések – földi radarállomások és/vagy a TCAS, illetve egyéb hasonló berendezések – jeleire adott válaszok adják. A lekérdező berendezések 1030 MHz-en adják ki jeleiket, amelyekkel a TCAS esetében a forrás körüli negyven mérföldes körzetet pásztázzák, míg egy földi radar akár 200 mérföldre is kisugároz. Válaszként a repülőgép transzpondere 1090 Mhz-en válaszol, elküldi a gép squawk kódját (A módú transzponder), illetve magassági kódját (C mód). A magassági információt kódolt formában küldi ki a műszer. Az S módú transzponder is ezen a frekvencián válaszol, S módra átkódolva a squawk és a magassági információkat. A katonai repülőgépek szintén ezen a frekvencián, de más átviteli protokollt használva sugározzák az információkat. Ha valamely légi jármű az XRX észlelési tartományában válaszol, akkor azt veszi a készülék. A távolságot kiszámítja, a magasságot dekódolja, a jel érkezési szögét meghatározza. Az XRX ismeri a TCAS, a Skywatch és az egyéb aktív berendezéseket, katonai protokollokat, S módú átviteleket is.


A légi jármű magasságát a műszer összehasonlítja a sajátunkéval, majd meghatározza a relatív magasságot (a másik gép hozzánk mért magasság-különbségét). A relatív irányt, magasságot és távolságot az XRX megjeleníti és el is raktározza a memóriájába. További repülőgépek észlelése esetén a előbb leírt folyamatot ismétli. A számunkra legnagyobb veszélyt jelentő forgalmat a képernyő bal oldalán jeleníti meg, a továbbiakat pedig a kijelző jobb oldalán. Elsődleges információként a relatív magasságot ( +/– magasság hozzánk viszonyítva) jeleníti meg tendenciával, másodsorban pedig a repülőgépek közti távolságot. Az XRX szabadalmaztatott SmartLogic algoritmusa képes egynél több repülőgépet is meghatározni mint fő veszélyforrást. Potenciális veszély esetén hanggal és vizuális kijelzéssel ad riasztást.

Az XRX különböző interfészeken keresztül képes arra is, hogy akár egy GPS-en is megjelenítse a környező forgalmat, ezzel még vizuálisabbá téve az információkat. Egy felsorolás a teljesség igénye nélkül: Garmin aera család, 496/495, 696/695, Bendix King AV80R sorozat, de szinte minden, repülésben ma használatos navigációs eszközre van megoldásuk.

Az XRX beépített antennával rendelkezik, ezért e készüléket úgy kell elhelyezni a kabinban, hogy az „kilásson” az üvegen keresztül. Egyéb készülékektől, mint a compass vagy a GPS, az antennának legalább 6 hüvelyknyire (15 cm-re) kell lennie.

Az MRX érzékelési hatósugara valamivel kisebb (1–5 tengeri mérföld), mint az XRX-é (1–6 tengeri mérföld), a mérete is kisebb, és egy kihajtható antennája van. Kijelzője egy extra fényerejű LED kijelző, amely a legerősebb napsütésben is jól leolvasható, sőt, a fényereje állítható. Ennek függvényében természetesen a fogyasztása is változik, elemről történő táplálás esetén ezzel célszerű számolni. Az MRX egyszerre csak egy veszélyt jelentő repülőgépet képes megjeleníteni, mégpedig a távolság, a relatív magasság és a tendencia kijelzésével. Adott esetben hangos sípolással és „ALERT” kijelzéssel figyelmeztet. Amennyiben egy másik repülőgép közeledése jelent nagyobb veszélyt, akkor a készülék automatikusan megjeleníti annak adatait, tehát mindig a potenciálisan veszélyes légi járművet jelzi ki. Erre a váltásra hangjelzés és a kijelzőn két másodpercre megjelenő „NEW” felirat figyelmeztet.

A csomagolásban a fejhallgatóhoz szükséges kábel is megtalálható, hogy a pilóta mindenképpen meghallja a figyelmeztető sípolást. Méretét egy pakli kártyáéhoz lehet hasonlítani; akár a műszerfal tetején is elfér anélkül, hogy akadályozná a kilátást. Érdemes róla tudni azt is, hogy túlnyomásos kabinban nem használható, mert a beépített magasságmérő a túlnyomás miatt nem működik helyesen. (Az XRX-nek létezik olyan üzemmódja, amellyel használható ilyen kabinban is.)


Az XRX szivargyújtóval csatlakoztatható vagy közvetlenül is táplálható a repülőgép elektromos rendszeréről. Az MRX is rendelkezik a közvetlen csatlakozási lehetőséggel, szivargyújtó csatlakozóval, illetve a teljes mobilitás érdekében két AA méretű elemről is működtethető. Mindkét készülék menüvezérelt, egyszerűen beállítható és kezelhető.

Ne feledjük, hogy a fenti készülékek sem tudnak minden körülöttünk lévő légijárművet észlelni, hiszen nincs minden gépen transzponder, illetve ha van is, akkor sajnos nincs mindig bekapcsolva. Mégis nagyban növeli biztonságunkat, ha idejében figyelmeztetnek az általuk felfedezett veszélyekre. Akár a tenyerünkben is elférnek ezek a kis okos dobozok, áruk a méretükkel arányos, jóval olcsóbbak, mint a piacon jelenlévő hasonló készülékek.

Pilotshop

Fotó: ZAON Flight System