A francia DCNS hajóépítő vállalat – miután néhány hete megkapta az első fizetési részletet – megkezdte az első, Oroszországnak szánt, Mistral-osztályú partraszálló-helikopterhordozó hajó építését. Párizs és Moszkva hosszas tárgyalásokat követően júniusban írta alá az 1,2 milliárd dollár értékű szerződést, melynek értelmében négy Mistral kerül az orosz haditengerészethez. Az első hajó 2014-ben kerül leszállításra, a második 2015-ben, a szerződéses orosz partner, az Egyesült Hajóépítő Vállalat (USC) a munkák negyven százalékát végzi el. Az Északi és a Csendes-óceáni Flotta egyenlően osztozik a helikopterhordozókon.
Az üzletet sokan, sok irányból bírálták, miután Moszkva a 2008-as grúzai háború tanulságaira hivatkozva bejelentkezett Franciaországnál a hajókért. Az orosz katonai-ipari komplexum egyes képviselői szerint hazai tudás és munkahelyek elvesztésével jár, hogy franciákat vonnak be. A legtöbb tiltakozás azonban nyugatról érkezett. Több, Oroszországtól tartó NATO-ország, például Lengyelország és a baltiak is tiltakoztak Párizsnál, mindhiába. Az sem vezetett eredményre, hogy az üzlet részeként az oroszok nem mondtak le a hajó korszerű vezetés-irányítási rendszeréről sem, melynek kiadását egyesek a „NATO-titkok elárulásának” tartották.
A Mistral-osztály 450 tengerészgyalogost, 16 helikoptert és 80 páncélozott járművet szállíthat. Az orosz példányok számos helyen különböznek majd a franciáktól. A hangárfedélzet belmagassága például nagyobb lesz, hogy Kamov-helikoptereinek magas, koaxiális rotoragyainak legyen elég helye.
Zord
Fotó: DCNS