2024 május 03

RSS Facebook

2011. december 02. péntek, 13:59

Levegőbe emelkedett a második X-47B UCAS-D

Értékelés:
(0 értékelés)

November 22-én levegőbe emelkedett az amerikai Northrop Grumman és a US Navy által közösen kifejleszett X-47B repülőgép hordozóról indítható pilótanélküli harci gép rendszerének (UCAS-D) a második példánya. Ezzel felgyorsulhat a tesztprogram menete, mivel a két repülőképes példánnyal együttesen már nem csak az Edwards légitámaszponton, hanem a Patuxent River-i haditengerészeti légitámaszponton is végezhetnek majd berepüléseket az egyik X-47B-vel.

Az AV-2-es számú tesztgép első felszállása során számos kört repült le 5000 láb (1650 m) magasan a kiszáradt Rogers tó felett, majd teljesen automatikus üzemmódban landolt ismét az Edwards légitámaszpont betonján. Azáltal, hogy immár két repülőképes példányát lehet használni az X-47B-nek jelentős mértékben felgyorsulhat a berepülési program, mivel az egyik géppel továbbra is azt vizsgálhatják az Edwardson, hogy milyen repülési karakterisztikával képes az X-47-es manőverezni a levegőben, míg a második példánnyal már hozzáláthatnak a Patuxent River-i haditengerészeti légitámaszponton ahhoz, hogy előkészítsék az X-47B-t a repülőgép-hordozós tesztekre.

Vagyis arra, hogy autonóm módon leszálljon egy anyahajó fedélzetére, illetve katapult segítségével indítani lehessen a repülőgép-hordozó fedélzetéről. Ezeket először a Pax River-i támaszponton tesztelik majd, ahol imitált anyahajós fel-, és leszállásokat kell a pilótanélküli szerkezetnek végrehajtania. Emellett tesztelik még a gép precíziós navigációs komputerét is, illetve azt az új irányadó navigációs és ellenőrző szoftvert, amelyet most építettek be az X-47-esekbe. Ez utóbbi rendszer teszi lehetővé az X-47B számára, hogy precíziós leszállást hajtson végre a mozgó hajófedélzetre.

Az X-47B UCAS teljesen autonóm módon száll fel, manőverezik a levegőben és feladatát végrehajtva tér vissza a bázisára. A gép egy előre betáplált program alapján repüli le az útvonalát és a feladatát, ezért a manővereket nem egy operátor vezérli joystickkel, hanem csak felügyeli azt egy monitoron keresztül. A kezelő éppen ezért a gép repülési komputerét nem is tudja vezérelni, hanem csak a feladatával kapcsolatban adhat újabb utasításokat a pilóta nélküli repülőgépnek a repülése során.

Fotó: Northrop Grumman