2017 július 27

RSS Facebook

2011. december 13. kedd, 16:09

330 perces ETOPS a B 777-esnek Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Az amerikai Boeing repülőgépgyár B 777-es típusa megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a 330 perces ETOPS-ot, (Extended Range Operations) vagyis azt a lehetőséget, hogy a kéthajtóműves repülőgéppel maximálisan 330 percnyi távolságra legyenek a legközelebbi repülőtértől. Ez azt jelenti, hogy 5 és fél órát is képes a B 777-es egy hajtóművel elrepülni és biztonságosan leszállni egy kitérő repülőtéren, ha a két hajtóművéből az egyik valamilyen oknál fogva megállna. Az FAA engedély a már forgalomban lévő General Electric hajtóművekkel felszerelt B 777-300ER-re a B 777-200LR-re, a B 777-200ER-re és a B 777F-re is vonatkozik.

Azok a B 777-200ER gépek, amelyek Rolls-Royce vagy Pratt & Whitney hajtóművekkel rendelkeznek az elkövetkezendő hónapok során kapják meg a hasonló FAA jóváhagyást. A Boeing kéthajtóműves gépei több mint 7 millió ETOPS repülést hajtottak végre az 1985-ös bevezetés óta. Ez azt jelenti, hogy havonta mintegy 50 ezer ETOPS repülés történik annál a 120 légitársaságnál, amelyek Boeing típusú kéthajtóműves hosszú távú repülőgépeket üzemeltetnek.

Ez a 330 perces ETOPS engedély lehetővé teszi, hogy még több olyan közvetlen összeköttetést jelentő útvonalon repüljenek a légitársaságok a kéthajtóműves gépeikkel, amelyekre eddig nem volt mód a korábbi 180 perces ETOPS miatt. Elsőként az Air New Zealand használta ki az új ETOPS lehetőséget, 240 perces ETOPS-ot repülve Auckland és Los Angeles között. Ez egyben azt is jelenti, hogy a korábbiaknál jóval rövidebb útvonalakon repülhetnek a gépek az óceánok felett lerövidítve a repülési távolságot és repülési időt, ami révén hamarabb célba érnek az utasok, arról nem is beszélve, hogy kevesebb üzemanyagot használnak el a gépek még környezetbarátabbá téve a kereskedelmi repülést.

Az új ETOPS szabálynak köszönhetően új közvetlen útvonalak nyílhatnak a Csendes-óceán déli részén, az Északi-sark felett, Ausztrália és Dél-Amerikai valamint Afrika között. Azok a légitársaságok, amelyek flottájában eddig is voltak két hajtóműves Boeing repülőgépek már ezidáig is kihasználták az ETOPS nyújtotta előnyöket. A B 777-est üzemeletetők 93 százalékban, a B 767-est használók 50 százalékban, a B 757-essel repülők 33 százalékban repültek eddig is ETOPS útvonalakat, amelyek minimum 60 percesek voltak. A B 777-es család gépei az 1995-ös forgalomba állás óta több mint 2 millió ETOPS útvonalat repültek. A B 777-est használó ötvenhárom légitársaság pedig havonta jelenleg is mintegy 22 ezer ETOPS-os járatot teljesít.

Fotó: Boeing