2024 április 20

RSS Facebook

2012. február 06. hétfő, 10:00

Könnyítések a szakszolgálati engedélyek körül - Nemzetközi lesz a "jogosítvány" Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Ahogyan azt Győri Gyula, az NKH légügyi elnökhelyettese több fórumon is hangsúlyozta, a szervezetében és filozófiájában tavaly megújult Légügyi Hivatal folytatni kívánja azt a munkát, amely egyszerűsíti a repülésben részt vevő szereplők életét, átláthatóbbá teszi a hatóság tevékenységét. Ebbe az irányba mutat az a törekvés is, amelynek eredményeként idén egyfelől – bizonyos mértékig – egyszerűsödik a szakszolgálati engedélyek kiadása, másfelől pedig az okmányok nemzetközivé válnak.








Mindezek részleteiről Koncz Ferenccel, a Légügyi Hivatal szakszolgálati engedélyezési osztályának vezetőjével beszélgettem.

– Milyen újdonságok várhatók ebben az évben ezen a területen?

– A közelmúltban lényeges változások történtek, és ennek a folyamatnak a folytatása várható. A polgári repülést világszerte tömörítő ICAO rendszeréről áttértünk az Európai Unió légügyi hatóságának (EASA) szakszolgálati engedélyrendszerére. Voltaképpen arról van szó, hogy a repülőgépeket, a repülőeszközöket és a pilótákat is másként sorolják be, mint korábban. A repülőeszköz-kategóriák megállapítása azért fontos, mert az azokat vezető pilótákkal szembeni követelmények is ezekhez idomulnak. A rendszerek említett cseréje azért nagyon fontos, hogy az unió tagállamai elfogadhassák egymás szakszolgálati engedélyét, közérthetőbben fogalmazva: hogy egyenértékű legyen egy spanyol szakszolgálati engedély egy lengyellel vagy egy magyarral. Ezt nyilvánvalóan abban az esetben lehet megvalósítani, ha a kiadás feltétel- és követelményrendszere is ugyanaz minden tagállamban. Az EASA rendszere egyértelműen arra épül, hogy ha a követelményrendszer egyforma a tagországokban, és az minden államra kötelező, akkor az elfogadás nem kérdéses, és nem választható.

– Ennek tükrében mikor érünk el oda, hogy egy magyar pilóta szakszolgálati engedélye azonos értékű lesz, mondjuk, egy franciáéval?

– Úgy gondolom, hogy az említett folyamat a négyötödénél tart, tehát elég közel kerültünk a végleges állapothoz. 2012. április 8-án indul a Part-FCL-nek nevezett új szakszolgálati engedélyezési rendszer. Ha ez a rendszer sikeresen debütál Magyarországon, és a bevezetésével kapcsolatban nem találnak hiányosságokat az auditok során, akkor 2012 folyamán megvalósulhat a kérdésében megfogalmazott felvetés.



– Mit jelent majd ez egy pilóta számára a gyakorlatban?

– Mindenekelőtt azt, hogy a szakszolgálati engedélyét az összes EASA-tagállam köteles elfogadni, hiszen az engedélye azonos értékű lesz bármelyik tagállam által kiadottal. Ha tehát munkát kíván vállalni valamelyik tagállamban, azt minden gond és az adott országban tett vizsga nélkül megteheti majd. Érdemes tudni azonban, hogy a hivatásos pilóták szakszolgálati engedélye sokkal szigorúbb követelményekhez lesz kötve, mint korábban, viszont ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a sportrepülők és a magánpilóták számára könnyítések léphessenek életbe. Ezek mindenképpen támogatják és megkönnyítik a magánrepülést. A határvonalat a „magánpilóta szakszolgálati engedély műszerjogosítással” kategória jelenti, tehát a kereskedelmi és a műszerrepülés művelőinek sokkal magasabb szintű követelményeknek kell majd megfelelniük. Egyébként a magánpilóták szakszolgálati engedélye is érvényes lesz a tagállamokban azokra a kategóriákra, amelyekre itthon kiadták azokat. Lényeges változás az új jogszabályban, hogy a korábbi időszakban az ICAO szakszolgálati engedélyeknél maga a szakszolgálati engedély járt le egy- vagy kétévenként, attól függően, hogy hivatásos vagy magánpilóta volt a tulajdonos. Ehhez képest az új rendszerben az igazolvány és az alapképesítés öt évig érvényes. Ha a benne lévő jogosításokat hosszabbítják, akkor voltaképpen soha nem jár le, mert a következő jogosítás hosszabbításánál újabb öt évre lesz érvényes a szakszolgálati engedély. Ugyanakkor a lejáratot megelőzően három hónappal már elkezdhető a hosszabbítási eljárás, anélkül, hogy a határidő csorbát szenvedne, tehát a régi időponthoz képest hosszabbítják meg ismét. A jogosítások önálló életet élnek, ami annyit jelent, hogy minden jogosítás külön lejárati idővel rendelkezik.





– A magyar szakszolgálati engedélyek küllemben is kompatibilisek lesznek az európai országok által kiadottakkal?

– Apró eltérések vannak a különböző országokban kiadott szakszolgálati engedélyek között, de természetesen mi is igyekszünk kisebb változtatásokkal megfelelni a mintának. Az április 8-án bevezetendő Part-FCL rendszer azonban egyértelműen meghatározza a formát is, tehát a különbségek a külcsín szempontjából is kisebbek lesznek.

http://www.nkh.hu/Lapok/default.aspx



Vincze Mara