2017 szeptember 21

RSS Facebook

2012. február 04. szombat, 12:40

Malév vezérigazgatói interjúk 2000 évtől - 7. rész Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


2007/október - Hatékonyan bővülő Malév a cél

Leonov Péter, az igazgatóság alelnöke szeptember 17-től vezérigazgatóként vezeti a magyar nemzeti légitársaságot. Az új vezérigazgató közel áll a légitársaság tulajdonosaihoz, ismeri a jelenlegi vezetés minden tagját, és körükben nagy a támogatottsága. Személyében látja a tulajdonos azt a határozottságot és integráló erőt, amely képes lehet a vállalat egészének mozgósítására, az átalakítási folyamat felgyorsítására.






Lloyd Paxton személyes okok miatt váratlanul távozott a Malév vezérigazgatói székéből. A 64 éves, széles nemzetközi légiközlekedési tapasztalattal rendelkező brit szakember nagy lendülettel látott hozzá a légitársaság átalakításához, a vállalat anyagi helyzetének stabilizálásához. Erős nemzetközi tanácsadógárdával vette körül magát, segítségükkel és a vállalat 70 munkatársának közreműködésével elindította azt az úgynevezett Re MAke programot, amely célként a bevételek növelését, illetve a költségek csökkentését irányozza elő.

Leonov Péter ezt a programot folytatni kívánja. Őt kérdeztük tehát a Malév jövőjéről, az elképzeléseiről, az előtte álló feladatokról.

- Melyek a legsürgetőbb feladatai?

- Az első és legfontosabb feladat, hogy egy hónapon belül kidolgozzunk egy saját stratégiát, amelynek alapján a Malévet egy olyan jól működő légitársasággá alakíthatjuk, amely nem termel több veszteséget. A tulajdonos elvárása szerint 2008-ban nyereségesen kell a Malévnek működnie, s eszerint készítjük el az üzleti tervet is. Az idei év vesztesége azonban már jóval kisebb lesz, mint 2006-ban.

- Mennyi pénzt fektetnek még tőkejuttatás címen a Malévbe?

- A privatizáció után mintegy ötmilliárd forinttal emelte meg a Malév tőkéjét a tulajdonos, szeptemberben a vállalt harmincmillió euróból 18 millió eurót juttatott a Malévnak. A fennmaradó részt még befekteti, de a működéshez ennél több friss tőkére nem lesz szükség.


- A vezérigazgatók eddig többnyire kívülről érkeztek a Malév élére. Az ön személyében azonban most minden tekintetben "belső embert" neveztek ki erre a posztra..

- Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a tulajdonos AirBridge ZRt. vezetőjeként már korábban, a privatizáció folyamatában megismerhettem a Malév helyzetét. Nem ismeretlen előttem a cég belső élete sem, hiszen mióta megvettük a légitársaságot, részt vettem minden értekezleten, valamennyi döntéshozatalban, így zökkenőmentesen tudom a munkát folytatni. Ez azt is jelenti, hogy élvezem a tulajdonosok, de bátran mondhatom, a menedzsment bizalmát is. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy véleményem és a tulajdonosok véleménye szerint hozzáértő, komoly csapat van most a Malévnél. Ez a felső menedzsmentre és a szakmai vezetésre egyaránt vonatkozik. Fontos programok indultak el, amelyeket együtt fogunk végrehajtani. 

- Borisz Abramovics elnök úr a felső vezetőknek tartott szeptember 14-ei értekezletén azt mondta, jelentős munka vár az ön által vezetett menedzsmentre. Gyors, hatékony és professzionális teljesítményt vár el. A tulajdonosok nyilatkozataiból úgy tudjuk, hogy ez a stratégia inkább bővülést, semmint szűkítést jelent a cég számára..

- Pontosan, bővülést. Nem azt várják a tulajdonosok és a Malévet finanszírozó bankok, hogy a Malévből kisebb cég legyen, hanem azt hogy hatékonyan működjön. Ez most egy kicsit hiányzik a cégből. A cél csak egy lehet: A Malév eredményt termelő, biztonságosan és jól működő, komoly piaci szereplő legyen Budapesten, és Európában egyaránt. Ez hálózatbővítést, járatbővítést, és a későbbiekben akár gépparkbővítést is jelenthet. A Malév tulajdonosa azért fektet tőkét a vállalkozásba, hogy profitit termeljen. Ennek egyik módja a költségek csökkentése, de ezt csak bizonyos mértékig lehetséges: a szolgáltatás színvonala nem csökkenhet, a repülés- és utasbiztonságra továbbra is kiemelt figyelmet fordítunk. A cég hatékonyabb működése érdekében növelnünk kell a a repülőgépek kihasználtságát: terveink szerint átlagosan húsz százalékkal repülnek majd többet, mint eddig. A légitársaság bevételi tekintetében már most tapasztalhatók a oneworld-tagság előnyei, ugyanakkor a Malév nyitni fog az orosz piac irányába, szorosabb lesz az együttműködés az AIRUnion légi szövetséggel. A jövő évtől várhatóan már közös repülőtérre járnak majd a Malév és az AIRUnion gépei Moszkvába. Az idei téli menetrendben még nincs lehetőség jelentős változásokra, de jövőre új, elsősorban oroszország célállomások is felkerülnek majd a Malév útvonalhálozatára.

- Milyen más változásokat terveznek még az átalakítás során?

- Az első lépést már megtettük, hiszen a Malév repülőgép-javító és -karbantartó leányvállalata, az Aeroplex Kft. megkezdte működését a moszkvai domogydevoi repülőtéren. A folytatásban az Aeroplex oroszországi leányvállalatot alapít és 2008-ban kitejeszti működését a Krasznojarszki repülőtérre is.

- A stratégia kimunkálása úgy tűnik rohamtempóban halad, de ezzel párhuzamosan folyik a ReMAke névre keresztelt bevételnövelő és költségtakarossági program is. Ennek mi lesz a sorsa?

- Az elmúlt hónapokban indult ez a projekt, amely a bevételek növelésére és a költségek lefaragására fókuszált. Ez természetesen elköltelezetten folytatom.

- Mi lesz a flotta sorsa? Továbbra is az egységesítés a fő cél?

- Igen, egységes gépparkra törekszünk. A tervek szerint értékesítjük a négy kanadai gyártmányú CRJ repülőgépet.

- A diszkont légitársaságok mennyiben jelentenek versenyt?

- A jelenlétük alapvetően nem befolyásolja a cég működését, sőt a fapados piacon történő átrendeződés, gondolok itt a Sky Europe kivonulására, máris érezteti kedvező hatását.

- Nagy az elfogadottsága és az ismertsége a vállalat vezetői körében. Mit vár a dolgozóktól?

- Sokan ismernek a cégnél, hiszen már három éve foglalkozom a Malévvel.

Már a privatizációs időszakban elég sok malévest, illetve volt malévest megismertem. Úgy gondolom, hogy nagyon jó a kapcsolatom mindenkivel, sokat beszélgetek az emberekkel. Szeretném ezt a továbbiakban is folytatni, hiszen tudom, csak azt a döntést lehet végrehajtatni, amelyet mindenkivel megvitattunk, amelyet megtárgyaltunk, és mindenki egyetértett vele. Lesznek viták, egyeztetések, de ez természetes. Szeretném, ha valamennyi dolgozónk támogatná  a cég eredményessé tételéhez szükséges döntéseket és lépéseket. Azt kérem, hogy támogassák közös munkahelyünket, a Malévet.

– Sűrűn váltják egymást a Malév élén a vezérigazgatók. Ön mennyi időre tervez?

– Addig maradok ebben a pozícióban, amíg a magunk elé tűzött célt, vagyis a Malév fejlődő pályára állítását elvégzem. Vagyis nem rövid távra, átmeneti időre készülök, hiszen stratégiai célok megvalósításán dolgozom.

Fotó: Csemniczky Kristóf