2024 április 26

RSS Facebook

2012. február 07. kedd, 10:58

Megkapta a Szuhoj SuperJet100-as az EASA légialkalmassági bizonyítványát Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Február 6-án megkapta az orosz Szuhoj SuperJet100-as regionális utasszállító repülőgép típus (model RRJ-95B) az Európai Repülésbiztonsági Szervezet (EASA) A-176-os légialkalmassági bizonyítványát. Ezzel az SSJ100-as mind repülésbiztonsági mind pedig környezetvédelmi szempontból megfelelt az EASA előírásainak. Ennek köszönhetően immár minden olyan légitársaság üzemeltetheti a flottájában az új orosz utasszállító repülőgép típust, amelyik az EASA követelményeinek megfelelően működik. Ez jelentős mérföldkő a Szuhoj repülőgépgyár és az egész orosz repülőipar számára, mivel az SSJ100-as az első olyan orosz repülőgéptípus, amelynek sikerült megszereznie az EASA CS-25-ös bizonyítványát.

A típusbizonyítványt 2012. feburár 24-én adják át hivatalosan a Szuhoj képviselőinek Moszkvában. A folyamat 2004-ben kezdődött, párhuzamosan az orosz légügyi hatóságnál megkezdődött engedélyezési eljárással. Köszönhetően annak a nemzetközi csapatnak, amelyik az SSJ100-as tervezésében és kifejlesztésében részt vett, az EASA hatósági eljárás alig egy évvel tartott csak tovább, mint az orosz légialkalmassági bizonyítvány megszerzése. A vizsgálat során például az EASA teszpilótái számos repülést végeztek a még fejlesztés alatt áló gép "virtuális változatával", amelyet követően 45 felszállást hajtottak végre immár a valós SSJ100-as tesztpéldányával. A mintegy 70 órás repülési idő alatt a gép repülési tulajdonságai, rendszereit vizsgálták és azt, hogy miként felel meg a repülésbiztonsági követelméyneknek különféle repülési paraméterek mellett. A földi vizsgálatok során a gép túlnyomásos kabinját, a hajtóművek és az orr rész ellenálló képességét tesztelték madárral való ütközés során, azt, hogy defekt esetén mennyire ellenálló a gép törzse, fékszárnyai és üzemanyag tartályai a felcsapódó gumidarabokkal szemben. A tíz EASA kivizsgáló csoport 84 különböző témában és 60 különféle módszerrel ellenőrizte, illetve analizálta a gép viselkedését, amely során 500 különféle teszten esett át az új repülőgép típus, méghozzá megfelelő eredménnyel.


Fotó: SCAC