2024 április 29

RSS Facebook

2012. február 08. szerda, 09:38

Földön a Qantas A380-asa repedések miatt Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Harminchat repedést találtak a mérnökök az ausztál Qantas légitársaság egyik A380-as repülőgépnek a szárnyain, így a gépet ideiglenesen kivonták a forgalomból február 5-én. A VH-OQF lajstromjelű szuperjumbót 2010-ben gyártották és eddig 399 felszállást teljesített 2454 órát töltve a levegőben a Flightglobal információi szerint.

Ezt a gépet akkor állították le először ideiglenesen januárban a Qantas elmondása szerint, amikor az Airbus gyár felkérte a légitársaságot, hogy vizsgálják át a szárnyakat azt követően, hogy az egyik járat teljesítése során komoly turbulenciában repült az A380-as. Az akkori átvizsgálás során már felfedeztek kisebb repedéseket a szakemberek a szárnyak merevítő bordáinál. Ugyanakkor azt is megállapították az ausztrál légitársaság mérnökei, hogy ezek a repedések olyan helyen vannak, hogy azok alakulhattak ki a turbulencia miatt, hanem a gyártási folyamat révén keletkeztek – állítja az ausztrál nemzeti fuvarozó.

A Qantas szóvivője szerint a most felfedezett repedések nem olyanok, mint a "kettes típusú" repedések, amelyek miatt az Európai repülésbizotnsági Szervezet EASA elrendelte korábban az A380-asok szárnyának az átvizsgálását. A most felfedezett repedések olyanok, mint amilyeneket korábban annak a szuperjumbónak a szárnyain találtak, amelyik kényszerleszállást hajtott végre 2010-ben Szingapurban, miután a felszállást követően nem sokkal felrobbant a gép egyik hajtóműve. Ám azokat sem az eseményhez, hanem a gyártásban történt hibának minősítették akkor az átvizsgálás során. Az a gép egyébként még mindig Szingapurban van, bár a repedéseket azóta már megjavították.

A Qantas most az európai Airbussal közösen hozzálátott annak az ellenőrzési és javítási eljárásnak a kidolgozásához, amely révén megszüntethetik a problémát. Mindenben követjük az Airbus utasításait – nyilatkozta a Qantas szóvivője| – és reméljük, hogy a gép heteken belül visszaállhat a forgalomba, mivel a gyár elmondása szerint a most felfedezett repedések nem jelentenek veszélyt a repülésbiztonságra nézve.

Az EASA korábban 20 darab A380-as átvizsgálását rendelte el azt követően, hogy kétféle repedést is találtak a szuperjumbók szárnyborda merevítéseinél januárban. Az érintett gépek közül 10 darab a Singapore Airlinesnál, 7 az Emiratesnél, egy az Air Francenál repül, illetve kettő a gyár saját A380-asa.

Fotó: Qantas