2024 április 25

RSS Facebook

2012. március 12. hétfő, 13:44

A repülés a földön kezdődik Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Engedélyek, jogosítások, jogszabályok

A tél, – még akkor is, ha nem ilyen cudar hideggel tör ránk, mint idén februárban – többnyire holtszezonnak számít a kisgépes repülésben. Így tavasszal a pilóták, üzemeltetők azzal kezdik a szezont, hogy ellenőrzik a jogosításaikat. Erről nyújt tájékoztatást az újjászervezett Nemzeti Közlekedési Hatóság Légijogi Osztálya és a vele karöltve dolgozó Üzembentartási és Működési Engedélyezési Osztály. Mi dr. Varga Erikát és Farkas Andrást faggattuk az aktuális teendőkről.






– A tavalyi évhez képest ezen a területen nincsenek jelentős jogszabályi változások, plusz kötelezettségek nem terhelik a pilótákat sem saját maguk, sem a légi járművek vonatkozásában, azonban azt érdemes figyelemmel követni, hogy a nagy repülős szervezeteknél milyen változások történtek. Mint ahogy az üzembentartók, karbantartók, oktatók jogosításainak érvényességét is célszerű ellenőrizni, s amennyiben hiányosságot tapasztalnak, akkor nem árt megfelelő engedélyekkel rendelkező szervezethez csatlakozni. Az érvényes engedéllyel rendelkező szervezetekről a hatóság a honlapján ad tájékoztatást.

– Egy ilyen tavaszi check list miből áll?

– Számba kell venni a Lajstromozási Bizonyítványt, az abban szereplő adatokat, a repülő légialkalmassági bizonyítványát, annak érvényességi idejét, a pilóta szakszolgálati engedélyét és jogosításait, és persze az egészségügyi alkalmassági engedélyét is.

– Mi az, amit önök ellenőriznek ilyenkor?

– A hatóság az úgynevezett repülésbiztonsági ellenőrzések során ugyanezeket az adatokat ellenőrzi, illetve a biztosítással kapcsolatok okmányokat.



– Milyen tapasztalatokat tudnak közkinccsé tenni a tavalyi változások nyomán?

– Mára megszűntek a bizonytalanságok, mindenki számára egyértelművé vált, hogy mit hol kell intéznie – veszi át a szót Farkas András, az Üzembentartási és Működési Engedélyezési Osztály vezetője. – Az üzembentartási engedélyekkel kapcsolatban, melyek kiadásáért, módosításáért az osztályom felel, szeretném hangsúlyozni, hogy a hatóság a nemzetközi elvárásoknak megfelelően intenzívebb ellenőrzésbe kezdett, amit ebben az évben is folytatni fog. Így a tavalyi EASA-ellenőrzés után reményeink szerint az idén esedékes ICAO-ellenőrzés is igazolja majd a magasabb szintű munkát, amire joggal lehetünk büszkék. A tapasztalatok szerint a légijármű-tulajdonosok, pilóták nagy része csatlakozik az üzembentartási engedéllyel rendelkező szervezetek valamelyikéhez, azonban nő azok száma is, akik kizárólag saját célú repülésre használják a légi járművüket, így kihasználják azt a kedvező lehetőséget, hogy nem kötelesek üzembentartó szervezethez csatlakozni, saját maguk is elláthatják az üzembentartói feladatok jelentős részét.




– Ilyenkor azonban fontos hangsúlyozni, hogy a magánszemély tulajdonos üzembentartó semmilyen gazdasági tevékenységet nem folytathat a légi járművel – veszi vissza a szót dr. Varga Erika, a Légijogi Osztály vezetője. – Kizárólag sportcélra használhatja a gépet, és persze ekkor is gondoskodnia kell szakszerű karbantartásról és egy repülésbiztonsági hátteret biztosító szervezetről. A sport- és hobbipilóták körében ez már egy jól bejáratott gyakorlat. Ebben az esetben más személyt, amennyiben ez az adott légi járművel lehetséges, kizárólag térítésmentesen vihetnek magukkal, és persze az ő felelősségük, hogy ezekre az esetekre is érvényes biztosítással rendelkezzenek.

A hivatal legfontosabb feladata, hogy minden körülmények között betartassa a hazai, illetve a nemzetközi szervezetek előírásait, különös tekintettel a repülésbiztonságra, s egyben segítse a hazai légi közlekedést, beleértve a hobbi- és sportpilóták tevékenységét is.

Az átszervezésnek köszönhetően ezekhez a teendőkhöz ma már rengeteg segítséget ad a hivatal, s mindezt méltó környezetben. A hatóság a holnapján elhelyezett tájékoztatásokkal is igyekszik a hazai légiközlekedést segíteni.

Vincze Mária


Cikkünk az NKH támogatásával készült: 

http://www.nkh.hu/repules/Lapok/default.aspx