2024 március 28

RSS Facebook

2011. szeptember 28. szerda, 13:53

Korszakváltás a pilótafülkében

Értékelés:
(0 értékelés)


1998-ban mutatta be egyik legsikeresebb termékcsaládját a Garmin, a GNS 430/530 kombinált kommunikációs adó-vevő, navigációs vevőberendezés és GPS „egy házban” családot. Jó néhány év elteltével az idén tavasszal mutatták be legújabb fejlesztéseik eredményét, a GTN jelzésű termékeket, az avionikai berendezések új generációját.








Kombinálva a multifunkciós kijelzőt (MFD) az érintőképernyővel, illetve az integrált rádiókezeléssel – a remote transzponderrel és rádióval összeépítve – a GTN család egy hihetetlen tudású, mégis egyszerűen kezelhető, technikailag magas színvonalú készülékként forradalmasítja az avionikát. Az új grafikus interfész ikonokkal felépített menürendszerrel biztosítja a különböző funkciók gyors elérését a színes, nagy felbontású TFT kijelzőn. Az ikonok hasonlóak, mint a népszerű Garmin Aera kézi GPS készülékeké. Az oldalak navigációja sokkal intuitívebb, mint valaha, a „sekély” felépítésű menürendszer biztosítja, hogy minden lényeges és gyakran használt funkció legfeljebb két lépéssel elérhető legyen. Ujjunkkal a megjelenített térképet is könnyedén tudjuk mozgatni bármely irányban. Integrációs képessége a különböző avionikai berendezésekkel, illetve érzékelőkkel nemcsak leegyszerűsíti a beállítások elvégzését, a megfelelő üzemmód kiválasztását, hanem a pilóták számára a GTN rendszer egy korszerű, virtuális repülési rendszert biztosít az érintőképernyőjén keresztül.

Az opcionális GMA 35 távvezérelt audioegység (külön megvásárolandó) kitűnően dolgozik együtt a GTN 750-es berendezéssel, hogy a kommunikáció még könnyebb legyen. A nagy pontosságú automatikus zajzár funkció, valamint a felvétel/lejátszási képesség is segíti a pilóta munkáját az ATC engedélyek megértésében. A jövőbeni szoftverfrissítések lehetővé teszik majd a készülék még magasabb fokú automatizálását, beleértve a digitális hangaktiválást és még sok más hasznos automatizálási lehetőséget.

A GTN berendezések kialakításánál az egyszerűség volt az egyik fő szempont, ezért összesen csak négy vezérlőgomb található rajta. Balra felül a hangerő/zajzár gomb, jobb oldalon felül a „Home” gomb kapott helyet, amelynek segítségével bármikor visszatérhetünk a főmenü felületére. Találunk még egy „Direct to”, illetve egy többfunkciós beviteli gombot, amellyel például frekvenciákat, repülőtérneveket vagy transzponderkódot állíthatunk be, ha nem az érintőképernyőt szeretnénk ezekre használni. Minden mást a képernyőfelületen keresztül érhetünk el.

Az új GTN termékcsalád minden modellje kínál grafikus lehetőséget a repülési terv módosítására. Az előre megtervezett, a képernyőn megjelenő útvonalat néhány mozdulattal meg lehet változtatni. Akár új fordulópontot adhatunk meg a „fogd meg és húzd” technikával, vagy könnyedén változtathatunk a pontok sorrendjén. Természetesen ugyanilyen könnyedén módosíthatunk akkor is, ha erre valamilyen okból az ATC szolgálat kér meg minket. Hasonlóan praktikus lehetőségeink vannak egyéb (en-route) útvonalak esetében is.

Köszönhetően a beépített terep-, térkép-, illetve akadály-adatbázisoknak, a GTN nagy felbontásban képes a környező területet megjeleníteni a pilóta számára, ezzel is növelve a repülés biztonságát.

...

Folytatás az Aero Magazin 2011/szeptemberi számában


A kategória további elemei: Gyorsabban vagy gazdaságosabban? »