2024 április 26

RSS Facebook

2012. március 14. szerda, 10:05

Ferihegy: bezár az egyes terminál

Értékelés:
(1 értékelés)


Hardy Mihály március 13-án arról tájékoztatta a sajtót, hogy a Malév járatainak leállását követően olyannyira lecsökkent a Liszt Ferenc repülőtér forgalma, hogy emiatt a Budapest Airportnak szigorú takarékossági intézkedéseket kellett meghoznia. Az 1-es terminál bezárásának másik indoka az, hogy a jelenlegi lecsökkent forgalom már nem teszi lehetővé három terminál egyidejű működtetését.

Ami a 2A és a 2B terminálokat, valamint az ezeket összekötő Sky Courtot illeti, február 3-a óta szinte kongtak az ürességtől. Ez a helyzet ellehetetleníti a 2-es terminálon működő kereskedelmi egységek gazdaságos üzemeltetését, hiszen a kávéházaknak, éttermeknek és a boltoknak – ideértve a vámmentes üzleteket is – alig van bevételük, s közülük nem egy ma már nem tudja kitermelni a repülőtéri helyiségbérleti díjat sem.



Pedig a Budapest Airport – látva a Malév gyengélkedését – már korábban azt tűzte ki céljául, hogy növeli a kereskedelmi forgalomból származó bevételei arányát, hiszen maga is anyagi hátrányt szenvedett a magyar nemzeti légitársaság késedelmes fizetései miatt. 

Az új helyzetben talán némileg javul a repülőtéri kereskedelmi egységek helyzete, hiszen – bár az egyesen minden egységet be kell zárniuk –, a 2-esen talán több vevőre számíthatnak, s így legalább nem kell két helyen bérlet díjat és alkalmazottakat fizetniük. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a fapados légitársaságok utasai jellemzően nagyságrendekkel kevesebbet költenek a repülőtéren, mint a Malév egykori utasai – nem is beszélve arról, hogy a legtöbbet költő kuncsaftok a hosszú távú járatok utasai voltak – amíg ezek a járatok a Hainan március 2-ai távozásával – meg nem szűntek Ferihegyen.

A fapados utasok Ferihegy 2-re való átirányításának vannak további negatív és pozitív következményei is. Pozitív következmény lehet, hogy a reggeli csúcsforgalomban a jelenleginél több utasbiztonsági kaput nyithat meg a Budapest Airport a 2-es terminálon, így talán megszűnik – de legalábbis csökken – a kapuk előtt rendszeresen feltorlódó sor hossza, a kötelező biztonsági átvizsgáláshoz szükséges idő. Az utóbbi időben ugyanis – amióta a reptér kénytelen volt dolgozókat elküldeni –, számos légitársaság panaszkodott, hogy reggeli gépeik rendszeresen 20-30 perces késéssel tudnak csak elindulni, s így nem egy átszálló utas késte le a célrepülőtéren a csatlakozását.

Sajnos azonban a negatív következmények is számosak. A fapados utasok a jövőben már nem rlezhetnek vonattal a repülőtérre – ha csak át nem szállnak a bezárandó 1-es terminál mellett a menetrendszerűen közlekedő buszra, de ebben az esetben is jelentősen megnő a város és a termináljuk közötti menetidő, arról nem is beszélve, hogy a vonatjegy mellett a buszjegy árát is ki kell fizetniük.

Egy másik hátrány a fapados és a hagyományos légitársaságok egymás melletti kiszolgálásából adódik. Már az is felzúdulást váltott ki az úgynevezett hálózati légitársaságok illetékeseiből, amikor a ryanair megjelent a 2-es terminálon, ám náluk jóval kevesebbet fizetett a terminál használatáért. A kétféle tarifa tehát várhatóan további éles viták tárgya lesz még – annál is inkább, mert a fapados légitársaságok egy fillérrel sem hajlandók többet fizetni a szolgáltatásért, mint amennyit az 1-es terminálon kért tőlük a Budapest Airport.

Az is hátrányos lesz számukra, hogy a 2-es terminál távolabb esik a pályáktól, tehát gépeiknek többet kell gurulniuk leszállás után és felszállás előtt, ami nemcsak időveszteséggel, de többlet-kerozinfogyasztással is jár.

Bár a Budapest Airport számára az 1-es terminál bezárása volt az egyetlen logikus következménye a drasztikus ferihegyi forgalomcsökkenésnek, korántsem biztos, hogy ez a lépés elegendő lesz a repülőtér rentabilitásának helyreállításához. Még az is elképzelhető, hogy a várható plusz kellemetlenségek miatt – ha csak átmenetileg is, de – tovább csökken majd a ferihegyi utasok száma. Ez azonban sem a repülőtérnek, sem Budapestnek, sem az országnak nem érdeke. És amilyen nehéz évek hosszú munkájával sok ebnergiával és befektetett pénzzel idecsábítani az utasokat, olyan könnyű egyik napról a másikra elveszíteni őket.

Arra a kérdésre, hogy egy esetleges új magyar nemzeti légitársaság létrehozása után a Budapest Airport ismét kinyitná-e az utasforgalom előtt az 1-es terminált, Hardy Mihály úgy válaszolt: ennek, vagyis egy ilyen új légitársaság létrehozásának – jelenleg semmi realitását nem látják.

Fotó: Wizz Air