2024 április 29

RSS Facebook

2011. szeptember 28. szerda, 14:54

Légiparádé felülről, belülről

Értékelés:
(0 értékelés)


Repülőünnep a Duna felett

Idén augusztus 20-án délután ismét a régi idők hagyományát idézte az a légiparádé, amelyet a Duna felett, a Parlament előtt elrepülve hajtottak végre a hazai repülőélet meghatározó gépei, repülőszervezetei. A felkészülés és a bemutató számos izgalmas részletéről készült következő beszámolónk.








Alig pár héttel augusztus huszadika előtt érkezett a felkérés a Goldtimer Alapítványhoz, hogy repülőgépeinkkel, a Li–2-essel, a Po–2-essel és az R11b Cimbora vitorlázógéppel vegyünk részt azon a légibemutatón, amelyet az állami ünnep alkalmából szervez a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium a Duna vonala felett, az Erzsébet híd és a Margit híd közötti szakaszon.

Nagyon örültünk a megkeresésnek, mivel az utóbbi években szinte csak külföldi repülőgépek vehették birtokukba a Parlament előtti légteret augusztus 20-án. Ez alól mindössze a Li–2-es volt kivétel, de azon kívül a hazai repülőtársadalom számára nem engedélyezték a szereplést a hagyományos légiparádékon. A meghívás szinte valamennyi nagyobb hazai repülőszervezetnek szólt, hogy minden olyan bázis és vállalkozás megmutathassa magát a magyar közönségnek, amely meghatározó szerepet vállal napjainkban a hazai aviatikában. A programban való részvételt mindenki önkéntes alapon, önköltségen vállalta.

Igazából arra sem maradt már sem időnk, sem pénzünk, sem pedig lehetőségünk, hogy főpróbát tartsunk, így abban maradtunk a szervezőkkel, hogy a csapat augusztus 20-án délelőtt tíz órakor találkozik a „gyülekezési körletben”, azaz a budaörsi repülőtéren. Az egész bemutató összefogását, részletekbe menő egyeztetését és tervezését Veres Zoltán műrepülőbajnokunk, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának ellenőrzési osztályvezetője és munkatársai vállalták magukra.

Már csak abban kellett bíznunk, hogy a lelkes társasághoz kegyes lesz az időjárás is, és végre nemcsak a publikum, hanem a hazai repülők számára is igazi ünnep lesz ismét augusztus 20-a.

Szerencsére fohászunk meghallgattatott, és augusztus 20-án reggel verőfényes napsütés, felhőtlen égbolt fogadott bennünket Budaörsön. A meghatározott tízórás eligazításra minden gép és pilóta időben megérkezett. A rendőrség három helikoptere – egy MD–500-as és két Mi–2-es –, az Apollo C15-ös sárkány kötelék Tóth Ferenc Pamaccsal kiegészülve, valamint a Goldtimer Alapítvány Li–2-ese és Po–2-ese a Cimborával, mely utóbbihoz – a komoly feladatra való tekintettel – egy erős vontatógép is érkezett a farkashegyi MÁV Repülőklubból. Szintén megjelent Budaörsön az egri Apollo Fox-kötelék, Illés Tamás az Edge 540-es műrepülőgéppel, a Malév Repülőklub az An–2-essel, az MX7–235-ös Mauléval és a Piper Pa 25-ös vontatógéppel. A budaörsi Centro-Plane Repülőiskola pedig már amúgy is „helyben volt” a három Cessna C172-essel, akárcsak a Pannon Air Service egy DA–42-essel és két DA–40-essel. Végül pedig a nyíregyházi Tréner Kft. öt Z–142-es iskolagéppel sorakozott fel az eseményre. Rajtuk kívül Veres Zoli is vállalta a légibemutatót, amely végül az esemény egyik záróprogramja lett. A tervek szerint legutoljára egy tizenkét fős ejtőernyős csapat hajtott volna végre egyéni és csoportos ugrást a Li–2-esből 1500 méterről a Duna felett.

Tíz órakor a régi körépületben kezdődött el az eligazítás, ahol Veres Zoli a szervezők nevében is köszöntötte a résztvevőket. Ezt követően a Katasztrófavédelem, egészen pontosan a Fővárosi Tűzoltóság és a Ferihegyi Tűzoltó Parancsnokság szakemberei tájékoztatták a légi programban részt vevő pilótákat arról, hogy miként biztosítják majd őket a Duna felszínéről a légiparádé ideje alatt. Hogyan zajlik majd egy esetleges mentés, ha valamelyik repülőgép a vízben kényszerülne landolni, miként dolgoznak majd a motorcsónakos mentők az ejtőernyősök kiemelésekor a vizet érést követően, illetve miként hajtják végre a mentést a búvárok és a ferihegyi tűzoltók, ha egy repülőgép vészhelyzetbe kerülne a vízen. Ezzel párhuzamosan a mentőegységek végignézték a különböző repülőtechnikákat, hogy lássák: az egyes típusok esetében hogyan fogjanak hozzá vészhelyzet esetén a személyzet mihamarabbi kimentéséhez.