2024 április 29

RSS Facebook

2011. szeptember 28. szerda, 11:58

Huszonnyolc öltés az égen

Értékelés:
(0 értékelés)


A tágabb értelemben vett légvédelem nemcsak vadászgépeket jelent, hanem a földi telepítésű légvédelem eszközeit is. Ezek az eszközök hazánkban egyetlen alakulatnál, a győri MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezrednél vannak rendszeresítve.









Az Igla (Tű) elnevezésű fegyver a rövid hatótávolságú légvédelmi rakéták (SHORAD) közül a gyalogosan is hordozható (MANPADS) kategóriába tartozik. Az Igla szállításához és alkalmazásához elég egy-két fő. A gyalogos katona olyan helyekre is eljuthat ahova egy teherautó vagy terepjáró nem. Olyan helyeken rejtőzhet, ahol egy jármű nem és olyan nyomot hagy maga után, amit egy jármű sem tud: többnyire semmilyet. Ez a vállról indítható, viszonylag egyszerű rendszer háborúk során biztosította létjogosultságát. A MANPADS fenyegetés számtalan esetben kényszerítette nagyobb magasságba vagy az optimálistól eltérő útvonalra a földközelben támadó repülőgépeket és helikoptereket vagy éppen egyszer s mindenkorra pontot tett azok szárnyalására. A repülőeszközökre nézve tehát igen veszélyes fegyver, és veszélyessége éppen abban rejlik, hogy minden előjel nélkül bárhol, bármikor felbukkanhat.

A magyar haderőben a hetvenes években jelent meg ez a fegyverkategória a Sztrela 2 formájában. Sztrelából az 1-est és a 10-est is rendszeresítettük, azonban ezek nem a MANPADS kategóriába tartoztak; a Sztrela-1-es egy gumikerekes harcjárműről, a Sztrela-10-es pedig lánctalpas alvázról dolgozott.  Az Igla-1E csak később, 1986-ban, a Sztrela-10-es komplexummal együtt került rendszeresítésre. Tíz esztendővel később az utolsó Sztrela (Nyíl) is kivonásra került és még két évet kellett várni, hogy egy újabb rövid hatótávolságú légvédelmi rakéta legyen rendszeresítve. Ezt azonban már nyugati szél hozta Franciaország felől és Mistralnak hívják. A Mistral azonban nem vállról, hanem egy Mercedes Unimog „fedélzetéről” indul. Érdekesség, hogy az Igla-1-nek is volt egy hasonló konfigurációja, egy GAZ 66-os teherautó platójára szerelt Láma típusú, két indítócsöves berendezésből is indulhattak az Iglák.

2007-ben született a döntés, hogy az Igla-1-est nem tartjuk a Mistrallal párhuzamosan rendszerben. A hivatalos indoklás szerint a kivonás oka a rakéták kora valamint a NATO kompatibilis saját-idegen azonosító berendezés (IFF) hiánya. Arról is döntés született, hogy a készletet nem semmisítjük meg, hanem egy-egy gyakorlat keretében felhasználásra kerülnek. Ezzel az Igla-1-esek egy utolsó szolgálatot tehettek: azok a légvédelmi lövészek, akik még nem indítottak rakétát, segítségükkel belekóstolhattak az éles rakétaindítás izgalmaiba.

...

Folytatás az Aero Magazin 2011/06. júniusi számában!