2024 március 29

RSS Facebook

2012. június 08. péntek, 13:33

Szolgáltató hivatal Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


A közigazgatást sokszor próbálták már az emberek közelébe hozni, hiszen a hivatalos ügyek jogszabályok keretei közötti szakszerű kezelése éppen az ő érdeküket szolgálja, ám valamiféle ellentét mégis gyakorta jelentkezik ügyfél és hivatal között. Ezért is érdekesség a hazai közigazgatásban az NKH Légügyi Hivatala, amely a szolgáltató hivatal szlogent tűzte zászlajára.

 







Hogy miként is képzelik el e gondolat valóraváltását a gyakorlatban, arról Somogyi Gábort, a Légügyi Hivatal vezetőjének védelmi és kommunikációs referensét kérdeztük.

– Az elmúlt hónapokban Győri Gyulától, az NKH légügyi elnökhelyettesétől többször hallottuk, hogy tavaly januártól megváltozott a hivatal szervezete és vele együtt a filozófiája. Kifejtené, hogy mit értenek ez alatt?

– Az, hogy a Légügyi Hivatal az elmúlt év elején a feladatához és jogköréhez méltó rangot kapott a Nemzeti Közlekedési Hatóság szervezetében, szinte önmagában is paradigmaváltást hozott. Bármennyire is kiemelkedő jelentőségű feladat ugyanis a hazai légi közlekedés felügyelete, ha az ezt a feladatot ellátó szervezet alulstrukturált, a hivatal elhelyezése pedig – a sokak által ismert repülőtéri fabarakk – méltatlan a rá háruló felelősséghez képest. Olyan ez, mintha egy kiváló képességű gépkocsivezetőt Trabantba ültetnénk Mercedes helyett. Ilyen helyzetben a sofőrt sem veszik komolyan a közlekedők, de valójában a sofőrből is szorongást vált ki a feladat megoldása. Maradva a példánál: azzal, hogy a hivatal munkatársai képletesen persze, de Mercedesbe ülhettek, szinte egy csapásra alkalmazkodtak az új körülményekhez, és tudásbázisukat valóban kihasználva, saját magukat is megfelelő rangra emelve végzik a munkájukat. Félre ne értsen, nem arról van szó, hogy munkatársaink a jelenleg bérelt, de elegáns elhelyezési körülmények között egyből elkezdték a hivatalt játszani. Ennek éppen az ellenkezője fogalmazódik meg a filozófiánkban, amelynek lényege, hogy a törvényes keretek között a lehető legtökéletesebb kiszolgálást nyújtsuk a repülés iránt elhivatott ügyfeleknek. Talán a hajósokhoz hasonlóan különleges világ a miénk, hiszen nagy tapasztalatú, hatalmas ismeretanyaggal rendelkező vezetőink és munkatársaink döntő része maga is a repülés, a légi közlekedés jó értelemben vett megszállottja, ilyenformán az ügyfelek voltaképpen barátok, sporttársak és kollégák is. Számukra pedig nem akadály, hanem az átlátható és egyszerűségre törekvő munkánkkal segítő partnerek kívánunk lenni.

– Kérem, ne vegye okvetetlenkedésnek, de a szolgáltató jelző mégis inkább a versenyszférából ismert. Hogyan minősíthet ez egy közigazgatásban, jelesül a polgári és a katonai légi közlekedés felügyeletével megbízott hivatalt?

– Való igaz, hogy manapság se szeri, se száma azoknak a cégeknek, amelyek szlogenjeikben előszeretettel használják a szolgáltató jelzőt, utalva arra, hogy mindent elkövetnek a vásárlóik vagy a szolgáltatásaikat igénybevevők érdekében. A „szolgáltató” cég azonban – például a Légügyi Hivatallal ellentétben – nyilvánvalóan a magasabb profit érdekében használja az egyébként hangzatos jelzőt. Egy közigazgatásban működő hivatal esetében erről természetesen szó sincs, ez azonban nem zárja ki, hogy színvonalas szolgáltatást nyújtson a hozzá forduló ügyfeleknek. A Légügyi Hivatalban magasan képzett, a légi közlekedési szakma különböző szegmenseit a legnagyobb mélységig ismerő szakemberek dolgoznak, akik valóban hivatásuknak tartják a munkájukat. És bármilyen hihetetlennek is tűnik, ezek az emberek is szeretnék megmutatni, hogy – szaktudásuk és tenni akarásuk révén – egy hivatal is tud szolgáltató lenni.

– Mégis, miben mutatkozhat meg a minőségi szolgáltatás egy olyan hivatalban, amely az ügyekben időkorlátokhoz kötött, az elbírálásokban pedig a jogszabályok betűi az iránymutatók?

– Kezdjük mindjárt ez utóbbival. A Légügyi Hivatal fontos feladatának tartja, hogy folyamatos kapcsolatot tartson a jogalkotókkal, hiszen a „terepmunka” itt zajlik, innen kaphatnak visszajelzést a normakészítők egy-egy jogforrás jó vagy kevésbé hatékony működésére. Ugyanakkor – jogalkalmazóként – nagyon sok múlik az ügyfelekhez való hozzáállásunkon. Szakszerű tanácsokkal az ügyek nagy részében még a szigorú határidőket sem feltétlenül muszáj az utolsó napokig „elhúzni”, a szolgáltató hivatal munkatársainak érdeke sem az, hogy különböző pótlólagos beadványok bekérésével nehezítsék a saját életüket. Esetünkben ráadásul – ahogy már említettem – „repülő” emberek testesítik meg az ügyfeleket, akiknek ügyei a mi szívügyeink is.

Vincze Mária

Cikkünk a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával készült! 

Fotó: Nemzeti Közlekedési Hatóság