2024 március 28

RSS Facebook

2012. június 29. péntek, 09:08

Egyenértékű lett a magyar szakszó Kiemelt

Értékelés:
(7 értékelés)


Az NKH Légügyi Hivatala az elmúlt hetekben komoly lépést tett az egykori – ma még többségükben állást kereső – Malév-pilóták érdekében is azzal, hogy bevezette a Part-FCL rendszert. A folyamat nem volt egyszerű, ennek részleteiről is kérdeztem a Légügyi Hivatal szakszolgálati referensét, illetve az EASA nemzeti koordinátor asszisztensét, Tömböl Balázs Lászlót.







– Miután a Légügyi Hivatal kijavította az EASA által korábban megállapított hiányosságokat, megnyílt az út a szakszolgálati engedélyek Part-FCL rendszerben való kiadása előtt. Mit jelent ez a gyakorlatban?

– A Part-FCL bevezetését követően a tagállamoknak kétféle lehetőségük nyílik arra, hogy ilyen engedélyeket adjanak ki. Az egyik a meglévő engedélyek konvertálása, amelyet abban az esetben kell alkalmazniuk, ha az addigi engedélyek nem JAR-FCL szerintinek minősülnek, vagyis az EASA az adott tagállamot nem ajánlotta kölcsönös elfogadásra. A másik esetben, ha a tagállamot az EASA kölcsönös elfogadásra ajánlotta, akkor egyszerűen csak egy adminisztratív eljárás keretében kell lecserélni az engedélyeket.

– Magyarországra melyik vonatkozik?

– Az elmúlt időszakban elég sokat dolgoztunk azon, hogy ránk a második megoldás vonatkozzon, azaz, hogy mihamarabb felkerüljünk a kölcsönösen elfogadott államok listájára. Annak ellenére, hogy megküldtük a findingok kijavításra vonatkozó úgynevezett corrective action plant, elég későn – április 8-a után – kaptunk csak választ. Így egy érdekes patthelyzet alakult ki, ugyanis e dátumot követően az EASA-nak már nincs lehetősége egy adott tagállamot a kölcsönösen elfogadott tagállamok listájára feltenni, ugyanakkor a nemzetközi szervezet deklarálta, hogy hatóságunk teljes mértékben megfelel a JAR-FCL szabályainak. Ennek függvényében vágtunk bele a szakszolgálati engedélyek lecserélésébe. Attól kezdve, hogy Magyarország – konvertálás vagy csere révén – Part-FCL engedélyt ad ki, a többi tagállam köteles azokat elfogadni. Egyébként az elsők között vagyunk Európában, akik Part-FCL engedélyeket adunk ki, a következők – júniustól – a svájciak lesznek.

– Kikre vonatkozik majd a szakszolgálati engedély?

– Voltaképpen mindenkire, de a Part-FCL-nek van egy olyan része, amely szerint a különböző rendelkezései később is bevezethetők. Mi – az első lépcsőben – a repülőgép- és helikopter-pilóta szakszolgálati engedélyeket vezettük be. A légiutas-kísérő, a ballonpilóta, a vitorlázó repülő szakszolgálati engedélyekre viszont derogációt kértünk, ami azt jelenti, hogy fél vagy egy évvel eltoljuk az adott rendelkezés bevezetését.

– Ezzel elérünk oda, hogy egy magyar pilóta az unión belül bárhol munkát vállalhat a Magyarországon kiadott szakszolgálati engedélyével?

– Igen, a Part-FCL szakszolgálati engedélyt egy tagállam még akkor is köteles elfogadni, ha az adott tagállamban még JAR-FCL engedélyeket adnak ki, vagyis a tagállam élt a derogáció lehetőségével.

– Mekkora eredménynek számít ez a Légügyi Hivatal esetében?

– Azt gondolom, hogy számunkra ez mindenképpen nagy előrelépés, de az igazi kihívás csak most jön. Ugyanis most fogunk szembesülni azzal, hogy milyen lesz a többi tagállam hozzáállása, hiszen amíg ők halasztanak, mi nem éltünk ezzel a lehetőséggel. Az utóbbi hetekben jöttek már kedvező visszajelzések Írország, Hollandia és Svájc részéről, és bízom abban, hogy ezeknek az országoknak a száma gyarapodni fog.

– Nagy feladatot ró ez most a Légügyi Hivatalra?

– Természetesen, hiszen a Part-FCL kiadása legfőképpen azokat az állást kereső, egykori Malév-pilótákat érinti, akiknek a jogosítása hamarosan lejár. Ha nem találnak elhelyezkedési lehetőséget, akkor a jogosításukat – és így az engedélyüket is – elveszíthetik. Az ő szempontjukból nagyon fontos, hogy minél gyorsabban olyan hiteles engedéllyel rendelkezzenek, mint a Part-FCL, amelyet külföldön is minden további nélkül elfogadnak. Azok a pilóták, akik itthoni cégekkel állnak munkaviszonyban, a régi típusú engedélyükkel is változatlanul dolgozhatnak. Természetesen az engedélyük lejártakor már ők is Part-FCL-es dokumentumot kapnak majd.

Vincze Mária

Cikkünk a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával készült!