2024 március 28

RSS Facebook

2011. szeptember 30. péntek, 08:03

Kiegészítők iPadhez a pilótafülkében

Értékelés:
(0 értékelés)


Az iPad pilóták számára való alkalmazhatóságáról többször írtunk már. Most megnézzük, melyek azok az apróságok, amelyekkel igazán mindennapi társunkká válhat a pilótafülkében, és biztonságosan repülhetünk vele akár hosszabb távra is.








Kezdjük az áramellátással! Az iPad közel tíz órán át (néha annál is tovább) bírja egyetlen feltöltéssel. Ennek fényében akár azt is mondhatnánk, hogy nem kell hozzá külső áramforrás (egy repülés ritkán tart néhány óránál tovább), de a valóságban ez nem igaz. Egyáltalán nem biztos, hogy egy repülés előtt teljesen feltöltött készülékkel szállunk be a pilótafülkébe, valamint bármikor közbejöhet menet közben, ami miatt külső áramforrásra lehet szükségünk. Széles választékban lehet kapni szivargyújtóhoz csatlakoztatható iPad-töltőket: itt csak arra kell vigyáznunk, hogy a repülőgép biztosítani tudja a több mint 10 watt teljesítményfelvételt. Egy érdekes megoldás is terjed a szivargyújtók között: beépített FM modulátor biztosítja, hogy az iPaden lejátszott videó vagy hang az FM rádió megfelelő csatornáján hallható legyen. Ez kiváló eszköz ahhoz, hogy a fedélzeti (inkább autó, mint repülőgép) FM rádión a teljes tartalmat az összes hangszórón hallgathassuk.
Ha iPad médiát szeretnénk lejátszani a fedélzeten, érdemesebb venni hozzá olyan pilóta-fejhallgatót, amely ilyen csatlakozással is rendelkezik. A modern típusok ezt már általában tudják.

Számomra érdekes tapasztalat volt, amikor legutóbbi repülésemkor bekapcsoltuk a fedélzeti műholdas rádiót (DBS, vagyis digital broadcast satellite): néhány perc után kértem, hogy kapcsoljuk ki. Nagyon furcsa volt éles pilótafeladat közben zenét hallgatni, inkább zavart, mint szórakoztatott. De hogy volt a fedélzeten ilyen, az igazán tetszett…
A következő fontos pont az iPad rögzítése. Itt több megoldandó feladatunk is van. Egyrészt jó lenne, ha mindig kéznél (lábnál) lenne, turbulens időben vagy aktív manővereknél még a gyorsulás/lassulás se mozdítsa ki a helyéből, és ne érje közvetlenül a napsugárzás. Ez utóbbi azért nagyon fontos, mert a gyakorlatban előfordulhat, hogy az iPad túlmelegszik, és akkor magától leáll. Egy szélvédőhöz közel helyezett készülék könnyen felmelegszik, és ez a fontos navigációs eszközünk átmenetileg leállhat.
A legnépszerűbb (és legolcsóbb) megoldás az úgynevezett „térdpad” (kneeboard) rögzítés, ahol az iPad egy megfelelő eszközzel a combunkon nyugszik, erősen hozzárögzítve.



Mindannyiunk álma, hogy egyszer teljesen papírmentesen tudjuk lebonyolítani nemcsak a repülés megtervezését, hanem a teljes útvonal lerepülését is. Ez ma még nem egészen praktikus, ezért a legjobb térdpadok egyszerre biztosítják az iPad elérését, valamint a hagyományos papírnak alátétet nyújtanak, és mellette védik az iPadet a mechanikai behatásoktól is (egy ilyen „térdasztal” 100–150 dollárba kerül).
Vannak már olyan alkalmazások is, amelyek egy úgynevezett kapacitív tollal lehetőséget nyújtanak az iPaden való direkt írásra. Az alkalmazás annyiban újszerű, hogy a tenyér alsó részének a képernyőre nyomásakor sem veszik úgy, mintha írtunk volna, hanem ezt az érintést intelligens módon „kiszűrik” a végső szövegből. Ezek a térdpadok erre is lehetőséget teremtenek, ha a fém alátétet felhajtjuk. A gyakorlatban ez a megoldás már eléggé közelíti a papírmentes pilótafülkét.

A másik rögzítési mód a kormányszarvra való felszerelés. Ehhez is lehet kapni eszközöket, viszont be kell látnunk, hogy az iPad geometriai mérete és súlya (különösen a régebbi típusé) nem nagyon szereti ezt a megoldást. Repülés közben inkább hátrány, mint előny egy ilyen rögzítés: személyes tapasztalatom alapján inkább a térdpad alkalmazását javaslom.
A következő, talán legnépszerűbb kiegészítő a „tok” (40–100 dollár). Ez egyrészt nagyban öltözteti a gépet, valamint mechanikai védelmet nyújt, és néhány praktikus megoldással a napi használatot is kényelmesebbé teszi. Sokat számít például, hogy írás közben fel van-e támasztva a képernyő, mert úgy jobban olvasható és kezelhető. De a bőrből készült tartókiegészítők végtelen változatosságban léteznek: tolltartó, vezeték nélküli billentyűzet vagy papírfüzet mind megtalálható az egyes változatokban. A tokok szinte kizárólag bőrből vagy műbőrből készülnek, a legváltozatosabb színekben. A pilótaélethez a leghasznosabb a tollat (vagy a kapacitív tollat) tároló, és esetleg vezeték nélküli billentyűzetet is biztosító megoldás. Érdekesség, hogy az iPad2 több mint száz apró mágnest tartalmaz a képernyővédő rögzítéséhez. Ezzel érzékeli például, hogy „becsuktuk” az iPadet, és ilyenkor nagyon praktikusan le is állítja a gép energiafogyasztását. De ezzel a mágnesmennyiséggel kiválóan hat a fedélzeti iránytűre is, ezért a rögzítésnél erre figyelni kell. Gyakorlati tapasztalat szerint a térden vagy a combra rögzített iPad2 már nem okoz túl sok zavart, de a kormányszarvon való elhelyezés ezzel a képernyővédővel nem ajánlott.
Az iPad beépített, úgynevezett „assisted” GPS-szel rendelkezik, amely a földön kiválóan segít navigálni vagy a térképen eligazodni. Odafenn viszont a GPS már nem megbízható, aminek több oka is van – erről korábban már írtunk. A lényeg: ha igazán biztonságosan akarunk navigálni, akkor egy külső GPS-re van szükségünk (kb. 100 dollár az ára). Ez az iPadhez szinte kizárólag bluetooth-szal csatlakozhat, mivel az egyetlen csatlakozót a fedélzeten valószínűleg elfoglalja majd a szivargyújtós töltő.

Külső GPS-ből nagyon sokfélét találunk; akár boltban, akár webes áruházban is megvásárolhatjuk. Amire figyelni kell: ezek a kis kütyük is fogyasztanak energiát! És mivel ezeken nincs kijelző, szinte biztos, hogy nem vesszük észre, amikor már a lemerüléshez közeli állapotban vannak, és Murphy gondoskodik róla, hogy pont a fedélzeten, pont az idegen reptér megközelítésekor merüljenek le. Ezért ilyen eszköz használatakor is figyeljünk arra, hogy legyen a fedélzeten „többlyukas” szivargyújtó elosztó, valamint egy töltő a GPS-hez is. Vagy ha elemes a szerkezet, akkor pótelem.
A speciális kiegészítők egyik példája a teljes motorfelügyelet átköltöztetése iPadre (vagy iPhone-ra). A True Trak Flights Systems cég gyárt olyan motorfelügyeleti eszközt, amelyet hivatalosan a gépbe szerelve bluetoothon keresztül küldi a fenti módon a gépbe szerelt/hordozott iPadre a motor adatait. Ez egy olyan kombinált „glass cockpit”, amelynek beszerzési ára valószínűleg jóval alacsonyabb, mint a gyári nagyvasak megoldása. Hogy mennyire megbízható, azt nyilván csak egy alapos teszt után tudnánk megmondani. Az árát egyelőre még nem határozták meg.
És egy utolsó kiegészítő, amely első blikkre nem is tűnik kiegészítőnek. Ez az iPad belső memóriája. A készüléket wlan, bluetooth és 3G rádióval vehetjük meg, valamint választhatunk, hogy mekkora belső memóriával szeretnénk. Ez 16, 32 és 64 Gbyte (ez utóbbi 700 dollárnál kezdődik) nagyságú lehet. Amennyiben az iPadünket komolyan repülésre akarjuk használni, a memóriának fontos szerepe lesz a térképek és adatlapok (pl. Jeppesen térképek, megközelítési adatok, egyebek) tárolására. Egy 16 Gbyte-os eszköz nagy valószínűséggel hamar kicsinek bizonyul majd, és mivel az iPad nem bővíthető külsőleg, máris zsákutcába jutottunk. Egy profi repüléstervező szoftver minimum 5–8 Gbyte tárhelyet kíván magának, és ez a mennyiség hamar konfliktusba kerül a gépben lévő video- és képállománnyal. Nem érdemes ezen spórolnunk…