2017 november 19

RSS Facebook

2012. december 18. kedd, 15:52

Kikapcsolt vészjelzővel ütközött a hegynek a SuperJet 100-as Indonéziában Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Nyilvánosságra hozták az idén május 9-én Indonéziában tragikus balesetet szenvedett orosz SuperJet 100-as katasztrófájának az okát és a kivizsgálás végeredményét. Eszerint az orosz Szuhoj repülőgépgyár bemutató körúton lévő SSJ100-as regionális utasszállító repülőgépe azért ütközött neki a Mount Salak vulkán oldalának - megölve ezzel a fedélzeten lévő mind a 45 embert - mert 38 másodperccel az ütközés előtt a gépet vezető parancsnok pilóta kikapcsolta a fedélzeti földközelség jelző riasztó rendszert (EGPWS) mondván annak jelzése biztosan téves, ezért lépett az működésbe.

Az indonéz NTSC (National Transportation Safety Committee) vizsgálata szerint a bemutatórepülésen lévő repülőgép az ütközést megelőzően arra kért engedélyt a jakartai légiforgalmi irányítástól, hogy 6000 lábra süllyedhessen és jobbfordulóval körözést hajtson végre. Erre meg is kapta az engélyt az SSJ100-as személyzete. A jelentés további része szerint a gép személyzete eközben elmélyült beszélgetést folytatott, ám nem az aktuális repülési feladathoz kapcsolódó témakörben. Mi több, eközben a gépet vezető parancsnok pilóta nem is követte az engedélyezett manővert, azaz nem folytatta a jobb irányba elkezdett fordulót. Emiatt a SuperJet100-as véletlenszerűen kifordult a megkezdett fordulóból. Ezután nem sokkal - a becsapódás előtt 38 másodperccel - a gép földközelség jelző rendszere "Terrain ahead, pull up" figyelmeztető hangjelzéssel utasította a személyzetet kitérő manőver végrehajtására. Ez a figyelmeztetés összesen hatszor hangzott el az ütközést megelőzően.

Ekkor a gép parancsnoka kikapcsolta a vészjelző berendezést, mondván biztosan rossz az adatbázisa, ezért ad téves riasztást. Hét másodperccel az ütközést megelőzően azonban egy másik vészjelző rendszer arra figyelmeztette a pilótákat, hogy gép futóműve nincs kinti helyzetben. Az NTSC szerint az első földközelség veszélyre figyelmeztető jelzést követően még 24 másodpercük lett volna arra a pilótáknak, hogy elkerüljék az ütközést


A gép az indonéziai repülő világkiállításon és vásáron vett részt és bemutató repülést tartott, amelynek a keretében számos olyan szakember tartózkodott a fedélzetén - többek között éppen a pilótafülkében - akik a lehetséges vásárló légitársaságokat képviselték. Az SSJ100-as a jakartai Halim Perdanakusuma repülőtérről emelkedett fel 14:20-kor helyi idő szerint, s egy jobb fordulóval a repülőtér VOR adójára repült rá. Ezután 100-as repülési szintre emelkedett (10 ezer láb), hogy az előzetes tervnek megfelelően Bogor felett végrehajtsa a bemutatót. Ám az NTSC szerint semmilyen olyan térképpel nem rendelkezett a gép, amely pontosan ábrázolta volna Bogort és környékét.

A gép hat perccel a felszállást követően engedélyt kért arra, hogy 6000 lábra süllyedhessen. Majd pedig egyenesen a Mount Salak felé vette az irányt a süllyedése közben. A jakartai irányítás által használt lokátor rendszer nem volt alkalmas arra, hogy ebben a térségben a minimális biztonságos magasságon vektorálni, azaz irányítani tudja a levegőben a repülőgépet és nem volt a minimális biztonsági magasság veszélyes megközelítésére alkalmas riasztórendszerrel sem felszerelve a Mount Salak vulkán környezetében.

Az NTSC vizsgálata szerint a gép személyzete - különféle más zavaró faktorok miatt - nem vette figyelembe, hogy az általa repült útvonal környezetében magas hegyek vannak, s emiatt nem fordított kellő figyelmet a veszélyes közelségre riasztó rendszerre.

Fotó: Szuhoj, Indonesian Air Force