2024 április 20

RSS Facebook

2013. március 05. kedd, 14:22

Gyümölcsöző tapasztalatcsere Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Beszélgetés Heinz Sommerbauerrel, az osztrák légügyi hatóság vezetőjével

Ezekben az időkben, amikor a légi közlekedésben igen szigorú szabályozás van életben, s a megkötések köre egyre csak bővül, különösen fontos, hogy a légügyi hatóságok tapasztalatot cseréljenek, tanuljanak egymástól – mondta Heinz Sommerbauer. Az osztrák légügyi hatóság, az AustroControl vezetője fontosnak tartja, hogy a hatóságok kölcsönösen támogassák egymást, az LH-val történő együttműködést pedig mindkét fél számára gyümölcsözőnek ítéli.







A repülés biztonsága, továbbá a helyenként határokon átnyúló repülés szakmai problémák gyors tisztázása érdekében a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala felvette a kapcsolatot a térség társszerveivel, légügyi hatóságaival. Ennek első állomása volt még tavaly az LH bécsi látogatása. A jó hangulatú, eredményes január végi viszontlátogatás alkalmából beszélgettünk az AustroControl első emberével a The Quadrum irodaházban.

– Immáron második alkalommal találkozik az osztrák és a magyar hatóság. Hogyan értékeli a közös munkát?

– Nagyon jónak és nyitottnak. Mindenről tudunk és akarunk is beszélni, mindezt nyílt, barátságos és konstruktív légkörben. Bizonyítja ezt az is, hogy a szimulátorteremben járva az egyik pilótánk azonnal be is pattant a gépbe és kipróbálta. Mindezeken túl persze a munkacsoportok keretében az együttműködést egészen konkrét kérdésekben is meghatároztuk.

– Mit kell tudni az AustroControlról?

– A csaknem húsz éves múltra visszatekintő AustroControl kissé különbözik az európai hatóságok többségétől, ugyanis egy fedél alatt repülési hatóság, valamint – az önöknél a Hungarocontrol szerepét ellátó – légiforgalmi irányító szerv.

– „Ügyfélbarát módon gondolkodni és cselekedni” – ez olvasható a weboldalukon. Talán ön előtt is ismert, hogy a magyar kormány eltökélt szándéka a hatósági munka egyszerűbbé és átláthatóbbá tétele – ezt mutatja a Magyary-program is. Az ezen a téren szerzett tapasztalataikkal, esetleg konkrét ötletekkel tudják segíteni a magyar hatóság munkáját?

– Azt gondolom, hogy ebben a kérdésben élen járunk. Jó néhány évvel ezelőtt indítottunk egy úgynevezett ügyfélszolgálati programot, ami azt jelenti, hogy egy, a területen igen elismert külső cég rendszeresen kérdezi az ügyfeleink véleményét. A felmérés nyomán mindig pontosan tudjuk, mi tetszik azoknak, akik nálunk veszik igénybe a szolgáltatást, mely pontokban kell jobbnak lennünk, tehát folyamatosan kapunk visszajelzést a piactól. Ezeket az adatokat évente három-négy alkalommal megkapjuk, majd egy fókuszcsoport segítségével is elemezzük, végül kezeljük és megoldjuk. Tehát egyáltalán nem lehet ránk mondani, hogy csak megkérdezzük a piacot, aztán meg nem csinálunk semmit. Ez nagyon nem lenne jó. Így viszont büszkék vagyunk arra, hogy három év alatt jelentősen nőtt ügyfeleink elégedettsége.

Azt is fontosnak tartjuk, hogy ezekben az időkben, amikor a szabályozás már szinte minden területre kiterjed, s ilyen átfogó jellegű, folyamatosan tájékoztassuk az ügyfeleket, ne hagyjuk őket magukra a rájuk ömlő információ-áradattal. A közelmúltban tartottunk például az EASA támogatásával egy workshopot pilóták, illetve más, a repülésben érdekelt felek számára, amelynek során a törvénykezés részleteit egészen konkrétan és gyakorlati vonatkozásaiban ismertettük. Végül is az emberek fizetnek ezért, és joggal várják el a hatóságtól a megfelelő bánásmódot. Nem mindig volt ez nálunk sem így, de a hatóság alapjaiban változott meg a szolgáltatás és a párbeszéd irányába.

– Milyen benyomásokkal távozik Budapestről? Lesz folytatása ennek az együttműködésnek?

– Természetesen. A legjobb munkatársaimmal vagyok itt, jelezve, hogy valóban szeretnénk tovább folytatni az együttműködést. Nagyon fontosnak tartom, hogy egy másik szervezettel partnerségben bármikor gond nélkül felhívhassuk egymást, segítséget kaphassunk és nyújthassunk. A kollégáink kölcsönösen jól ismerik egymást, tudnak egymással közvetlenül is beszélni, ez pedig nem lenne ilyen könnyű, ha nem időnként találkoznánk személyesen is.

Kiss Nikolett
Fotó: Iró Zoltán

Cikkünk a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával készült!