2024 április 20

RSS Facebook

2013. március 05. kedd, 16:47

Szakmai nap a pilótaképzésről Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Az NKH Légügyi Hivatal idei tematikus szakmai nap
ok-sorozatának februári eseményeként „ATO szakmai napot” (ATO – Approved Training Organisation, Jóváhagyott Képző Szervezet) rendeztek a pilótaképző szervezetek részére.









Február 13-án az oktatással foglalkozó, valamint a saját képző szervezet kialakításán jelenleg még dolgozó szervezetek oktatói és képviselői gyűltek össze egy egésznapos találkozóra a Légügyi Hivatal vecsési épületében, hogy részletes szakmai tájékoztatást kaphassanak a pilótaképzés kapcsán alkalmazandó európai uniós szabályokról. A szakmai nap egyedülálló lehetőséget biztosított minden érdeklődő számára, hogy a témához kapcsolódó kérdéseiket megvitathassák egymással és a hatóság képviselőivel, valamint hogy olyan párbeszédet alakíthassanak ki, amely hosszabb távon is nagy segítséget nyújthat a pilótaképzésben érintettek részére az új szabályok megfelelő alkalmazásához – és nem utolsó sorban az ügyintézés megkönnyítéséhez.

A Légügyi Hivatal idei évre vonatkozó egyik legfontosabb célkitűzése, hogy az ügyfeleket közelebb hozza a hatósági ügyintézéshez, és megerősítse a két oldal közötti párbeszédet, amely segíti a hatályban lévő, valamint a bevezetésre kerülő új szabályok alkalmazására és a kapcsolódó hatósági engedélyezés folyamatára történő előzetes felkészítést.

A siklóernyőzéssel foglalkozók számára megrendezett találkozó után az ATO szakmai napot is rendkívüli érdeklődés mellett sikerült megrendezni. Az utólag érkezett visszajelzések alapján is egyértelműen érzékelhető, hogy a légiközlekedési iparág szereplői igényt tartanak a hasonló kezdeményezésekre, és támogatják a további közös munkát, az együttműködést.

A hivatal költözése és belső átalakítása óta már az infrastrukturális lehetőség is adott a szakmai fórumok méltó körülmények között történő megtartására, az NKH honlapjának folyamatos fejlesztésével pedig a kívánt szolgáltató funkció is egyre érzékelhetőbbé válik, hiszen ennek a felületnek a segítségével láthatja el naprakész információkkal a hivatal a repülőtársadalmat a fontosabb eseményekről, hírekről. (A szakmai napon megtartott előadás anyaga is teljes egészében megtekinthető és letölthető a hatóság honlapjáról.)

Az ATO szakmai nap megrendezésével a Légügyi Hivatal célja az volt, hogy az elkövetkezendő időszakban ellátandó feladatok végrehajtása közben felmerülő problémákat megelőzendő, részleteiben bemutassa az 1178/2011/EU rendelet bevezetésével kapcsolatos változásokat, a kialakítandó eljárásokat, a vonatkozó formanyomtatványokat, természetesen mindvégig szem előtt tartva az ügyfeleket érintő esetleges kérdéses esetek tisztázását.

A Légügyi Hivatal részéről a szakszolgálati főosztály képzési és engedélyezési osztályának vezetője, Patyi Balázs tartotta meg a részletes tájékoztatót. Ő mindenekelőtt felhívta a résztvevők figyelmét arra, hogy hatóság mind az ATO szervezeti engedély első megszerzése esetén, mind az ATO szervezetre történő átállás kapcsán minden vonatkozó jogszabályi pont szerint ellenőrzi a beadott anyagot és a beadó szervezetet. Az utóbbi esetet a hatóság ugyanis az engedély jelentős módosításának tekinti. Ennek megfelelően az átálláskor minden dokumentációt úgy kell benyújtani, mintha az engedély első megszerzéséről lenne szó, és a hatóság is az első megszerzésre vonatkozó eljárást alkalmazza, kivéve, hogy ilyenkor az engedély módosítására vonatkozó eljárási díjat kell megfizetni.

Ezen eljárás első lépcsője a szervezeti bizonyítvány, illetve a meglévő bizonyítvány módosításának kérvényezése, amelyet az illetékes hatóság által megszabott módon és formában kell megtenni, úgy, hogy az új bizonyítványt kérvényezőknek bizonyítaniuk kell, hogy megfelelnek az alaprendeletnek (basic regulation) nevezett, a 216/2008/EK rendeletben, valamint annak végrehajtási szabályaiban foglalt követelményeknek. A hatóság honlapjáról néhány kattintással elérhető a „PART-ORA ATO Pilóta Oktató Szervezeti Engedély Kérelem” űrlap, amelynek a kitöltése és a támogató dokumentumokkal együtt a hatósághoz történő benyújtása után megindul a hatósági eljárás. A hatóság a benyújtott dokumentumok teljességét és azok tartalmát megvizsgálja.

Amennyiben a kérelem elbírálásához szükséges valamilyen dokumentum hiányzik, illetve ha a dokumentáció valamely része nem megfelelő, akkor levélben kéri fel a képző szervezetet a hiányzó dokumentumok benyújtására vagy a szükséges korrekciók végrehajtására. A megfelelő dokumentáció benyújtása után a hatóság helyszíni ellenőrzést tart a szervezet főbb működési helyszínein, melynek során megbizonyosodik arról, hogy a dokumentációkban leírtakat megfelelően bevezették. Eltérés észlelése esetén a képző szervezetnek ki kell javítania a hibát, és ezt igazolnia kell a hatóság előtt. Amikor a hatóság megbizonyosodott arról, hogy a képző szervezet teljes egészében megfelel a vonatkozó előírásoknak, kiadja az engedélyt.

A szakmai napon elhangzott tájékoztatás részét képezte a képző szervezeten belüli szervezeti változtatások kezelésének bemutatása. Ezen változtatások egy része a hatóság előzetes jóváhagyásához kötött, másik részénél pedig nincs szükség előzetes jóváhagyó aktusra. Az előbbi kategóriába tartoznak a szervezet bizonyítványának hatályát és jóváhagyási feltételeit, valamint a szervezet felügyeleti rendszerének bizonyos elemeit érintő változások. Amennyiben a hatóság előzetes jóváhagyása szükséges a változtatás bevezetéséhez, akkor a változtatás engedélyezésére vonatkozó kérelmet még a tervezett változtatás bevezetése, végrehajtása előtt be kell nyújtani a hatósághoz. A hatóság ilyenkor megvizsgálja, hogy a szervezet ezek után is megfelel-e az alaprendeletben, valamint annak végrehajtási szabályaiban foglalt követelményeknek.

Maga a hatósági eljárás folyamata lényegében megegyezik az első megszerzésnél alkalmazandó eljárással. Ha szükséges, a változtatás típusától és mértékétől függően a hatóság korlátozásokat írhat elő a szervezet működésére a változtatás bevezetésének időszakára. Az előadó kiemelte, hogy csak és kizárólag a hatóság írásos engedélyének kézhezvétele után vezethető be olyan változtatás, amihez előzetes jóváhagyás szükséges. A hatóság előzetes jóváhagyásához nem kötött változtatásokra a képző szervezetnek olyan eljárást kell kidolgoznia, amelyben részletezi ezen változtatások körét, bevezetésük módját, valamint a hatóság értesítésének módját, és ezt az eljárást a hatóság – annak elfogadása esetén – jóváhagyja. A képző szervezetnek ekkor tehát nem kell a hatóság engedélyét kérnie a változtatás bevezetése előtt, viszont bejelentési kötelezettsége van. A hatóság a bejelentést megvizsgálja, és ha annak tartalma megfelel a vonatkozó szabályoknak, illetve a jóváhagyott eljárásnak, akkor tudomásul veszi azt. Ha a bevezetendő változtatás nem szerepel a jóváhagyott eljárások között, illetve ha a szervezet nem dolgozott ki ilyen eljárást, akkor minden esetben a hatóság előzetes jóváhagyása szükséges a kérdéses változtatás bevezetéséhez.

Az új szabályok bevezetése kapcsán a képző szervezetek számára a legnagyobb munkát a kézikönyveik átdolgozása jelenti. A hatóság ezt a folyamatot kívánta megkönnyíteni azzal, hogy ennek a témakörnek külön szekciót biztosított a szakmai napon. Fontos alapelv az új jogszabály alkalmazásával kapcsolatban, hogy a szervezeteknek a tevékenységükhöz mérten kell teljesíteniük a jogszabályi követelményeket, ami azt jelenti, hogy egy bonyolult, nagy képző szervezetnek bonyolultabb rendszert kell felépítenie, mint egy kisebb képző szervezetnek, és ennek a kézikönyvekben is tükröződnie kell. Így beszélhetünk komplex és nem komplex szervezetekről. A besorolás során figyelemmel kell lenni például a képző szervezet személyzetének létszámára, a különböző képzési fajtákra, a kiszerződött tevékenységek körére, a környezetre, illetve az oktatásra használt légi járművekre.

A kézikönyvek legfontosabb feladata az, hogy bemutassa: a képző szervezet hogyan teljesíti a rá vonatkozó jogszabályi követelményeket, továbbá hogy a képző szervezet személyzetét és a növendékeit elássa a feladatuk ellátásához szükséges információkkal. Az egyik legnagyobb változás a kézikönyvekkel kapcsolatban, hogy az eddig megszokott üzemelési és képzési kézikönyveken túl további szervezeti dokumentációt is ki kell dolgozni, amelyben a képző szervezet a saját működésével kapcsolatos kulcsfolyamatokat mutatja be. Alapvetően a szervezet dönti el, hogy az információt hogyan osztja el különböző elnevezésű kézikönyveiben, az információkat ugyanis nem kell duplikálni, továbbá a szervezet komplexitásától függően arra is lehetőség van, hogy a szervezet egyetlen kézikönyvbe foglalja az összes információt. A kézikönyvekkel kapcsolatos alapvető elvárás az, hogy megfelelően ki legyen bennük fejtve minden, amivel a képző szervezet a működése során foglalkozik (illetve amivel foglalkoznia kell), szerkezeti szempontból pedig az áttekinthetőségre kell törekedni: a módosításoknak egyértelműen azonosíthatónak, az érvényességnek egyértelműen megállapíthatónak kell lennie. A képző szervezet által nyújtandó összes képzésre tematikát kell kidolgozni a Part-FCL követelményeivel összhangban, s ezekben ki kell térni az elméleti, valamint a légi járművön, illetve szimulátoron végzett gyakorlati képzésre is.

A szakmai nap következő témáját a képző szervezet személyzetére vonatkozó követelmények ismertetése adta. Minden képző szervezetnek ki kell neveznie egy felelős vezetőt, aki biztosítja azt, hogy minden tevékenységet a vonatkozó követelményekkel összhangban lehessen finanszírozni és végrehajtani. A felelős vezető alatt helyezkednek el a hierarchiában az úgynevezett vezető beosztású személyek, akik azért felelnek, hogy a szervezet folyamatosan megfeleljen a vonatkozó követelményeknek. Ebbe a kategóriába tartozik a képzésvezető (HT), a gyakorlati főoktató (CFI), az elméleti főoktató (CTKI), a repülésbiztonsági vezető, valamint a megfelelőség-ellenőrzési vezető. Az előzőek mellett a szervezetnek elegendő számú szakképzett szakemberrel kell rendelkeznie a tervezett feladatoknak és tevékenységeknek a vonatkozó követelmények betartásával történő végrehajtásához. Bizonyos pozíciók csak magasabb szintű – CPL, MPL, ATPL – tanfolyamok szervezése esetén szükségesek, emellett nem komplex szervezetek esetében bizonyos pozíciók összevonhatóak, és egy vagy két személy által betölthetőek. A vezető beosztású személyeket a hatóságnak el kell fogadnia, ezért őket úgynevezett Form 4 nyomtatványon kell felterjeszteni a hatósághoz, amely a vonatkozó képesítéseket és tapasztalatokat tartalmazza. A képző szervezetnek gondoskodnia kell arról, hogy a teljes személyzet tudatában legyen a feladatuk elvégzésére vonatkozó eljárásokkal és szabályokkal.

Az ATO szervezeti engedélyeket meghatározatlan időre adják ki, de bizonyos időszakonként a hatóság minden képző szervezetnél ellenőrzést tart, hogy megállapítsa, hogy a képző szervezet folyamatosan teljesíti-e a rá vonatkozó szabályokat. Az ellenőrzés során a hatóság feltárhat jogszabálytól való eltérést, amely lehet azonnali intézkedést igénylő 1. szintű megállapítás, ha a szervezet jelentős mértékben eltér az előírt követelményektől, és ez csökkenti vagy súlyosan veszélyezteti a repülésbiztonságot, valamint 2. szintű megállapítás, ha a hatóság azt észleli, hogy a szervezet nem felel meg az előírt követelményeknek, és ez csökkentheti vagy veszélyeztetheti a repülésbiztonságot. Az 1. szintű megállapítás esetén a hatóság azonnali intézkedést hoz a szervezet tevékenységének felfüggesztésére vagy korlátozására, amelyet addig tart fenn, amíg a képző szervezet ki nem javította a működési hibát, és ezt nem igazolta a hatóság megelégedésére szolgáló módon. A 2. szintű nem megfelelőség esetén nem szükséges azonnali intézkedés, ezért a hatóság határidőt szab a javító intézkedések végrehajtására. A hatóság az ellenőrzésről szóló jegyzőkönyvön jelöli meg az eltérések szintjét és az azok kijavítására szabott határidőt. A képző szervezetnek a jegyzőkönyv kézhezvétele után azonosítania kell az eltérést kiváltó eredendő okot vagy okokat, valamint meg kell határoznia egy olyan javító intézkedési tervet, amelynek a segítségével az eltérés és annak eredendő oka is megszüntethető. A javítói ntézkedési tervet a hatóság honlapján szereplő formanyomtatványon lehet a hatósághoz elfogadásra felterjeszteni. Amennyiben a szervezet a 2. szintű megállapításokra nem dolgoz ki elfogadható javító intézkedési tervet, illetve a tervezett javító intézkedéseket nem hajtja végre határidőre, akkor az eltérés 1. szintűvé alakul át.

Aktuális témakörként a hatóság kitért az FI (Fligt Instructor, repülés-oktató) és IRI (Insrument Rating Instructor, műszerjogosítás-oktató) jogosítással rendelkezők számára tartandó ismeretfrissítő szeminárium szervezésével kapcsolatos tudnivalókra. Annak, aki ilyen ismeretfrissítő szemináriumot szervez, nem szükséges ATO engedéllyel rendelkeznie, viszont a hatóság jóváhagyását minden ilyen szemináriumhoz meg kell szerezni. A hatóság az engedélyt egyetlen szeminárium megrendezésére adja ki. Az írásban előterjesztett kérelemhez csatolni kell a szeminárium tematikáját órákra lebontva, az előadók nevét, valamint képesítésük igazolását, továbbá egy annak leírását, hogy a szervező hogyan tartja nyilván és igazolja a szemináriumon való részvételt.

Az utolsó előadás az Európai Unió jogszabályalkotási folyamatában való részvételről szólt. Az ATO szervezeteket érintő jogszabályok tervezetét az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség  dolgozza ki. Az ügynökség jogalkotási tervet készít, majd minden jogalkotási feladathoz meghatároz egy munkamódszert, amely jellemzően egy szakértő csoport megalakítását jelenti. A szakértő csoport a saját ülésein kidolgozza a jogszabály vagy jogszabálymódosítás koncepcióját és szövegezését, és egy NPA-t (Notice of Proposed Amendment – jogszabály-módosítási értesítőt) tesz közzé az ügynökség honlapján, amelyet bárki véleményezhet. A beérkezett vélemények értékelése után közzéteszik a módosított jogszabálytervezetet és a véleményekre adott válaszokat egy CRD nevű dokumentumban (Comment Response Dokument – hozzászólásokra adott válaszdokumentum), amelyet szintén lehet véleményezni. A véleményezési időszak után a beérkezett hozzászólásokat kiértékelve születik meg az ügynökség álláspontját tükröző Opinion (vélemény), amely tartalmazza a jogszabály tervezetét. Ezután az Európai Unió komitológiai eljárásainak eredményeként jelenik meg a tényleges jogszabály, az ügynökség véleményéhez képest kisebb-nagyobb eltérésekkel. A hatóság javasolja, hogy az érintettek a kapacitásukhoz mérten vegyenek részt ebben a folyamatban, illetve figyelmesen kövessék azt, hogy a várható jogszabályváltozásokra a lehető legjobban felkészülhessenek.

A szakmai nap lezárásaként sorra került a már említett, az ügyfelek és a hatóság közötti párbeszéd kialakítását elősegítő „kérdések/válaszok rész”, amelynek során az érdeklődők feltehették az elhangzottakkal kapcsolatos, valamint a téma kacsán egyébként felmerülő kérdéseiket. Bár konkrét kérdéseket előzetesen nem kapott a Légügyi Hivatal, azonban a részletes tájékoztatót követően több kérdés is felmerült a résztvevők részéről. Ezeknek a megválaszolására külön napirendi pont keretében volt lehetőségük a hatóság képzés-engedélyezéssel és vizsgáztatással foglalkozó szakembereinek.

NKH Légügyi Hivatal
Fotó: NKH Légügyi Hivatal

Cikkünk a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával készült!