2024 április 24

RSS Facebook

2011. szeptember 30. péntek, 11:49

Megdőlt a forgalmi csúcs

Értékelés:
(0 értékelés)
QATARI JÁRATAVATÓ QATARI JÁRATAVATÓ BUDAPEST AIRPORT

Budapest Airport –

Az idei év a rekordok éve lehet a budapesti repülőtéren. A nyári forgalmi összesítés szerint, ha csak kicsivel is, de sikerült megdönteni a korábbi, 2007-es forgalmi csúcsot.

A repülőtér nyári forgalmi adatait egyébként mindig június elejétől augusztus végéig mérik. Ami az idei évet illeti, komoly esély mutatkozik rá, hogy – a légiforgalmi piac jelentős átrendeződése ellenére – 2011 minden idők legforgalmasabb éve legyen Budapesten.
Az idén augusztusig összesen 5,9 millió utas fordult meg a budapesti repülőtér termináljain, ebből több mint 2,7 millió (egészen pontosan
2 736 412) csak a nyári hónapokban. Ez az utóbbi adat bő négyezerrel magasabb, mint az eddigi legmagasabb szám, amit még a válság előtti évben, 2007-ben sikerült elérni.
A 2011-es év eddigi teljes forgalma is példa nélkül áll a repülőtér történetében: mintegy félmillióval múlja fölül a tavalyi utasszámot, a sokat emlegetett 2007-es rekordév első nyolc hónapját pedig több mint 130 ezerrel.
Az éves forgalomnövekedés 2010-hez képest
9 százalékos, a tavalyi izlandi vulkánkitörés miatti forgalomkiesést beszámítva (akkor becslések szerint mintegy 140 000 utas esett ki négy nap alatt csak Budapesten) még mindig meggyőző, 6,3 százalékos az emelkedés az év első nyolc hónapjában.
Az augusztusi forgalomnövekedésre a jelek szerint azért már negatív hatással volt a nemzetközi pénzpiacokon tapasztalható bizonytalanság, valamint a forint gyengesége a svájci frankhoz és az euróhoz képest (ez utóbbi természetesen a kiutazások számát csökkentette). Mindenesetre az év eleji gyors ütemű növekedés augusztusban némileg mérséklődött. Ennek ellenére továbbra is minden esély megvan arra, hogy az idei utasforgalom meghaladja az eddigi rekordévet.
A városok „versenyét” továbbra is toronymagasan London vezeti. A brit főváros mindhárom repülőterére (Heathrow-ba, Lutonra, Gatwickra) is indul Budapestről közvetlen járat, és négy légitársaság is indít Budapestről közvetlen londoni járatot. A budapesti utasok több mint tíz százaléka indul a brit fővárosba, illetve érkezik onnan. A második és harmadik legkedveltebb város szinte fej fej mellett Párizs és Frankfurt; ezeket követi negyedikként Amszterdam. A holland főváros egy év leforgása alatt óriásit lépett előre a rangsorban, s az idén már másfélszer annyian utaztak oda, mint a tavalyi első nyolc hónap során. A többletforgalmat a KLM amszterdami járatai, s az azokkal elérhető tengerentúli csatlakozó járatok generálták.
Kam Jandu, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója bizakodó. Szerinte továbbra is jó az esélye, hogy megdől a 2007-es év rekordja. Nagyon jól menetelnek a hagyományos légitársaságok, igen erős volt a nyári szezon, amely azonban még nem ért véget, hiszen a szeptember is nagyon magas utaslétszámot hoz minden évben. Hozzátette: az idei szezon volt a SkyCourt első „terheléses próbája”, és nagyszerűen vizsgázott az új terminálépület.
A Budapest Airport Zrt. célja, hogy Közép-Kelet-Európa vezető légikikötőjévé váljon mind a forgalomnövekedés, mind a szolgáltatások minősége terén. Ennek érdekében a vállalat jelentős beruházásokat végez kapacitásának bővítése céljából, és 2011 végéig összesen 261 millió euró (kb. 75 milliárd forint) értékű fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A leglátványosabb projekt a 2-es terminál A és B épületeit összekötő SkyCourt (Égi Udvar) felépítése volt. Az új terminál egyszerűbbé és kényelmesebbé teszi az utazást a repülőtéren, bővíti a repülőtér áteresztőképességét.
A Budapest Airport 2011-ben megkezdte a 2-es terminál mellett az új Cargo City fejlesztését. Ennek első lépcsőjében 26 ezer négyzetméternyi alapterületű légifuvaráru-raktár és logisztikai park épül. Ugyancsak 2011-ben a Budapest Airport hozzákezd egy új hajtóműpróbázó hely megtervezéséhez és építéséhez a Lufthansa Technik hangárának tőszomszédságában. A régóta várt jelentős környezetvédelmi beruházást számos további fejlesztés kíséri, amelyek révén a Budapest Airport hozzájárul a fenntartható légiforgalmi modell megvalósításához.

Megnyílt a MasterCard Lounge
A MasterCard prémium bankkártyával rendelkező ügyfelek számára nyílt új, kiemelkedő színvonalú szolgáltatásokat nyújtó váró a budapesti repülőtéren.
A 2-es terminál SkyCourt épületének galériáján található váróban, amely a MasterCard Lounge nevet kapta, nívós környezetben, számos extra szolgáltatást díjmentesen vehetnek igénybe a magyar prémium kártyabirtokosok – akár partnerük és gyermekeik társaságában.  
A szeptember 8-ai megnyitón Szendrei Szabolcs, a MasterCard Europe innovatív projektek üzletfejlesztési vezetője elmondta: „A MasterCard kutatása szerint a magyar prémium kártyás ügy-felek nagy többsége elsősorban a mindennapokban is jól használható, praktikus kedvezményeket szeretne. Pontosan ezért hoztuk létre a MasterCard Lounge-ot, a kártyatársaság reptéri váróját, mert így exkluzív, ám egyben sokak számára elérhető és hasznos szolgáltatást nyújthatunk a kártyabirtokosoknak.”
Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója hozzátette: „Nagyszerű pillanat, hogy megnyithatjuk utasaink számára a SkyCourt új váróhelyiségét. A MasterCard Lounge tovább bővíti a repülőtér kínálatát az üzleti utazók számára, emellett növeli a kényelmet és a szolgáltatási minőséget, amit az utasaink számára nyújthatunk. Az új exkluzív váró szerves része annak a stratégiának, amelynek révén a budapesti repülőteret a régió legjobb légikikötőjévé fejlesztjük.”
Az exkluzív váróba díjmentes belépést biztosít bármely magyar bank által kibocsátott prémium MasterCard bankkártya, így a MasterCard Gold, a MasterCard Platinum és a MasterCard World kártyák. Valamennyi prémium kártya korlátlan számú díjmentes belépésre jogosítja birtokosát, aki magával vihet egy vendéget és saját, 18 év alatti gyermekeit is. Minden más családtag további 10 eurós díj ellenében veheti igénybe a váró kínálta szolgáltatásokat.
A modern eleganciával kialakított MasterCard Lounge váróban minden utazó kényelmesen, hasznosan és igényei szerint tudja eltölteni a beszállásig rendelkezésére álló időt, akár pihenéssel, olvasással, munkával, étkezéssel, kávézással vagy internetezéssel.
A váróban egyidejűleg 25 ember számára biztosítanak helyet. Az ülőhelyek kialakításánál a tervezők ügyeltek arra, hogy a vendégek kényelmes, egymástól sok esetben akusztikailag és vizuálisan is elválasztott karosszékekben tudjanak dolgozni, olvasni vagy pihenni. A legtöbb üzleti utazó a saját laptopját használja utazás közben is: nekik természetesen ingyenes WiFi, vezeték nélküli internetkapcsolat áll a rendelkezésükre. Aki azonban nem számítógéppel utazik, használhatja a MasterCard váró számítógépes munkaállomásait.
A lounge vendégei egy kényeztető masszázsfotelben is helyet foglalhatnak, illetve a kényelmes székekben olvashatják a MasterCard váróban elérhető hazai és nemzetközi újságokat, magazinokat.
Ami az étkezést illeti, a MasterCard Lounge széles étel- és italválasztéka díjmentesen, büférendszerben áll a vendégek rendelkezésére a váró teljes nyitva tartása alatt reggel 5.30-tól este 19.30-ig.
A MasterCard prémium bankkártyák segítségével sokak számára elérhető a reptéri váró szolgáltatása, hiszen a prémium kártyák éves díja mindössze átlagosan 10–15 ezer forinttal jelent nagyobb kiadást, mint egy átlagos MasterCard bankkártya, sőt ma már olyan MasterCard prémium kártyát is találni az ajánlatok között, melynek nincs éves kártyadíja.


Napi járat Dohába
Szeptember 14-e óta heti négy alkalom helyett mindennap leszáll Budapesten a Qatar Airways dohai járata – az ötcsillagos légitársaság a kedvező forgalmi adatok és a Budapest Airport szolgáltatási minőségét figyelembe véve döntött így.
A januári indulás óta működő menetrend szerinti járat ezentúl nem csupán sűrűbben közlekedik Magyarország és Katar fővárosa között: mostantól a menetidő a korábbinál két órával rövidebb is lesz. A Qatar Airways Airbus A320-asa ugyanis szeptember 14-e óta már kihagyja a bukaresti, közbülső leszállást, és nonstop repül Dohába, átlagosan mintegy öt óra alatt.
A közvetlen napi dohai járat jó hír a Magyarországról a Közel-Keletre, illetve Ázsiába utazók számára, hiszen jelentősen emelkedik a járatszám, s emellett rövidül a menetidő is. A Perzsa-öböl térségét és Közép-Kelet-Európát összekötő járatot 2011. január közepén indította a világ egyik legjobb légitársaságának megválasztott Qatar Airways. A kezdetben hetente négy alkalommal közlekedő járat az idefelé és a visszafelé tartó útvonalon közbülső megállóként Bukarestben is leszállt. Ez a kényszerű megálló most megszűnik.


A változás után a következőképpen alakul a dohai járat napi menetrendje:
Járatszám    QR947    Indul Dohából      9:00                Érkezik Budapestre    13:35
Járatszám    QR948    Indul Budapestről     17:30                Érkezik Dohába     23:45
„Nagyszerű dolog látni azt a fejlődést, amit alig nyolc hónap alatt ért el a Qatar Airways Budapesten” – mondta el az első napi járat érkezése alkalmából rendezett fogadáson Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. „Büszkék vagyunk arra, hogy a Qatar Airways a budapesti repülőteret választotta a régiós bővítési törekvésük egyik kulcsfontosságú  légikikötőjeként. A Budapest Airport mindent megtesz, hogy ez a kiváló együttműködés a jövőben is folytatódjon.”
A Qatar Airways menetrendszerű járata  mind az üzleti utazók, mind a turisták számára számtalan csatlakozási lehetőséget biztosít: Doha érintésével nem csupán a Közel-Kelet más célállomásai felé, hanem akár Délkelet-Ázsia vagy Ausztrália irányába is továbbutazhatnak.
Az utóbbi földrészek felé ráadásul jelentősen, akár 5-6 órával is lerövidül a menetidő, hiszen a dohai átszállás a Magyarországról induló utasoknak megspórol egy sokórás nyugat-európai kerülőt. (Régebben Frankfurtban, Zürichben, Amszterdamban, Párizsban vagy Londonban kellett átszállni az Ázsia és Ausztrália felé induló járatokra, s visszafelé ismét átrepülni Magyarország fölött…)

M. A.