2024 április 26

RSS Facebook

2013. augusztus 07. szerda, 13:55

Tudnivalók elméleti és gyakorlati vizsgázók számára Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Mit kell tennem, ha vizsgázni szeretnék?

A Part-FCL 2012. áprilisi bevezetése számos változást hozott a magyar szakszolgálati engedéllyel, tanúsítással rendelkezők számára.









A 1178/2011 EU rendeletben (a polgári légi közlekedéshez kapcsolódó műszaki követelményeknek és igazgatási eljárásoknak a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében történő rögzítésről) leírtakat minden esetben köteles betartani és alkalmazni mind a Légügyi Hivatal, mind az engedéllyel rendelkező személy. Az EASA rendeletében leírtak sok esetben szigorúbbak, illetve jóval több adminisztrációt igényelnek, mint az eddigi szabályozás, ezért az elmúlt egy évben nagymértékben nőtt a gyakorlati és az elméleti vizsgák száma, ideértve az adminisztratív folyamatokat, feladatokat is. Jelen cikkben az elméleti és gyakorlati vizsgára való jelentkezéshez kívánunk útbaigazítást adni a Légügyi Hivatal ügyfeleinek a hatékony és gyors ügyintézés érdekében.


Megszerzés? Meghosszabbítás? Megújítás?

Az első és talán legfontosabb dolog, hogy ellentétben az 5/2001. KöViM rendelet szerint kiadott szakszolgálati engedélyekkel, a 32/2009. KHEM, valamint a 1178/2011 EU rendelet szerint kiadott szakszolgálati engedélyek (PPL, CPL, ATPL) nem járnak le. Az engedélyben szereplő jogosítások (SEP, MEP, TR, IR stb.) rendelkeznek érvényességi idővel.

Fontos tudnivaló például, hogy a vizsgáztatásnak most már van díja, díjtétele, viszont a szakszolgálati engedély kibocsátásának nincs, kivéve bizonyos esetekben, mint például a nyelvi kiterjesztés.

Nézzük meg, mit is fednek a következő fogalmak: megszerzés, meghosszabbítás, megújítás.

Megszerzésről szakszolgálati engedély vagy jogosítás első kiadása esetén beszélünk. A szakszolgálati engedély, jogosítás, tanúsítás kérelmezőjének el kell végeznie egy adott tanfolyamot valamely jóváhagyott képző szervezetnél. Ezek után az első lépés a sikeres elméleti, majd a sikeres jártassági vizsga letétele.

A meghosszabbítás nem más, mint a jogosítás vagy tanúsítás érvényességi időtartamán belül végrehajtott készségellenőrzés (amennyiben szükséges) és az ezzel kapcsolatos hatósági adminisztratív eljárás. A jogosítások hosszabbításához szükséges készségellenőrző vizsgát a szakszolgálati engedélybe bejegyzett lejárati időpontig végre kell hajtani. Fontos tudni, hogy a jogosítás lejártát megelőző három hónapban végrehajtott vizsgával a vizsgázó a szakszolgálati engedélyben eredetileg bejegyzett lejárati dátumot hosszabbítja, tehát nem veszít az érvényesség idejéből. Amennyiben a jogosítások hosszabbításához szükséges készségellenőrző vizsgát a lejárati dátumot megelőző három hónapnál korábban hajtják végre, abban az esetben a jogosítás meghosszabbítását a vizsgajegyzőkönyvön szereplő dátum alapján jegyzik be a kért jogosításnak megfelelően.

Az alábbi ábrán jól látszik, hogy ha december 31-én jár le a jogosítás, akkor a hosszabbítási eljárás már októberben elkezdhető.

Itt szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy egyes, úgynevezett szezonális jogosítások erősen függnek az időjárástól. Ilyen például a vitorlázó, a TMG vagy bármely VFR körülményeket igénylő tevékenység. Sok ügyfél esetében ezek a jogosítások a téli hónapokban járnak le, ezért azt tanácsoljuk, hogy inkább veszítsen néhány hónapot az engedélyes, de egy nyári vizsga esetén jóval egyszerűbbé válik mind a szervezés, mind a lebonyolítás, és a vizsgázónak sem mindegy, hogy nyáron, jó látási körülmények között vizsgázhat-e, vagy télen, ködös, jegesedésre hajlamos időben, amikor a kijelölt időpont sokszor módosulhat, esetleg meg is hiúsulhat. Arról nem is beszélve, hogy abban az esetben, ha a vizsgázó kicsúszik az érvényességi határidőből, az EASA szabályozása miatt a megújítás feltételeit vagyunk kötelesek alkalmazni, függetlenül a vis maior helyzettől.

Ha meghosszabbítás, akkor beszélni kell az adminisztratív meghosszabbítás lehetőségéről is, ami nem más, mint egy adminisztratív eljárás meghatározott feltételek teljesülése esetén. Vagyis megfelelő repülési tapasztalat esetén mind a 32/2009 KHEM, mind a 1178/2011 EU rendelet lehetőséget ad arra, hogy bizonyos esetekben készségellenőrzés nélkül, adminisztratív úton az LA-01 formanyomtatványon kérelmezzük az adott jogosítás hosszabbítását. Jelen cikk rövid ahhoz, hogy az összes lehetőséget felsoroljuk, de a jogszabályok pontos útmutatást adnak az adminisztratív hosszabbítás lehetőségéről is.

Megújítás: lejárt jogosítást megújítani csak képzőszervezet ajánlásával lehet, amelyet a képzőszervezetnek a PE-01 formanyomtatvány 2. pontjában kell igazolnia. A vizsgázónak ezt a képzőszervezet által igazolt PE-01-es nyomtatványt kell benyújtania a vizsgára jelentkezés során, a befizetési bizonylattal együtt.

A fenti információk egyébként honlapunkon is elérhetőek, tájékoztatók formájában (HO-01; HO-02; HO-03 stb.) a következő linken:

http://www.nkh.hu/Repules/lh/hirek/Lapok/Szakszo_vizsgarend.aspx

Elméleti vizsgára a TE-01-es számú, gyakorlati vizsgára a PE-01-es számú (jártassági vizsga, készségellenőrzés, kompetencia-felmérés) formanyomtatványon lehet jelentkezni. Fontos tudni, hogy minden vizsgához külön formanyomtatványt kell kitölteni.

Az említett formanyomtatványokat, valamint a szakszolgálati engedély kiadásához szükséges kérőlapokat a következő weboldalról tölthetik le a kérelmezők:

http://www.nkh.gov.hu/Repules/letolthetonyomtatvanyok/szakszonengkep_szakerteng/Lapok/default.aspx

A kérelmeket az alábbi módon lehet benyújtani a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalához:

Személyesen: 2220 Vecsés, Lincoln út 1., Quadrum Irodaház, földszint

Ügyfélfogadási idő: H–Cs.: 9:00–15:00, P.: 9:00–12:00

Postai úton: Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatal, 1675 Budapest, Pf.: 41.

Faxon: + 36-29-354-224

E-mailben: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.


Ezúton kérünk mindenkit, hogy egyfajta kérelmet a fent felsorolt lehetőségek közül csak egyetlen módon és egyszer adjon be, ellenkező esetben több eljárás indul, és ez nagyban késleltetheti az ügyintézést.

Fontos, hogy a jelentkező olyan elérhetőséget adjon meg a jelentkezési lapon, amit rendszeresen figyelemmel kísér. Kérjük továbbá, hogy a kérelmeket a lapon felsorolt valamennyi melléklettel együtt nyújtsák be.

Abban az esetben, ha a jelentkezés hiányos, az hiánypótlást von maga után, így az eljárás több időt vehet igénybe, ezzel hátráltatva a vizsgák mihamarabbi lebonyolítását.


Gyakorlati vizsgáztatás

A jártassági vizsga, a készség-ellenőrzés és a kompetencia-felmérés teljes mértékben az érvényben lévő EU és nemzeti jogszabályokkal összhangban folyik. Jelentkezni a közzétett PE-01 formanyomtatvány („Jelentkezés jártassági vizsgára / készségellenőrző vizsgára / kompetencia-felmérésre”) megküldése után lehetséges. A jelentkezési kérelmet a tervezett vizsga időpontja előtt a 2004. évi CXL., a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben meghatározott 30 napos eljárási határidő figyelembevételével kell eljuttatni a hatóság részére. A 30 napon belül benyújtott kérelmek esetében a Légügyi Hivatal nem tudja biztosítani a teljes körű ügyintézést, így ebben az esetben egy esetleges meghosszabbítás helyett a megújítás feltételeit kell teljesíteni. A megújításhoz a kérelmezőnek feltétlenül részt kell vennie egy ismeretfrissítő oktatáson az általa választott képzőszervezetnél, és ha a képzőszervezet sikeresnek találja a visszaképzést, abban az esetben kerülhet sor a készségellenőrző vizsgára.

Vizsgát a Légügyi Hivatal által kiadott érvényes vizsgáztatói tanúsítással rendelkező, vagy a Légügyi Hivatal által elfogadott (más EU tagállamtól érvényes vizsgáztatói tanúsítással rendelkező), a feladat végrehajtására az EA-01 számú formanyomtatványon jóváhagyott vizsgáztató végezhet. Amennyiben a Légügyi Hivatal által kiadott vizsgáztatói tanúsítással rendelkező vizsgáztató nem vehető igénybe, a jelentkezési formanyomtatványhoz (4. pont, a vizsgáztató adatai) minden esetben mellékelni kell a tervezett vizsgáztató nevét, személyazonosságát, képzettségét, jogosításait igazoló dokumentum másolatait (személyazonosító igazolvány, szakszolgálati engedély, vizsgáztatói tanúsítvány, orvosi minősítés), valamint a vizsgázató által a HO-02-es Briefing megismerését, megértését tanúsító aláírt Declarationt eredeti példányban.

A kérelmek beérkezését és feldolgozását követően a Légügyi Hivatal munkatársai telefonon, valamint e-mailben értesítik a kérelmezőt a vizsga részleteiről, a legfontosabb tudnivalókról. A kérelmező köteles megjelenni az egyeztetett időpontban és helyszínen, vizsgára alkalmas állapotban.

A vizsga megkezdése előtt a vizsgázónak a következő dokumentumokat kell hiánytalanul bemutatnia:

arcképes személyazonosító igazolványát,

szakszolgálati engedélyét (amennyiben már rendelkezik vele),

érvényes repülőorvosi minősítését (szakszolgálati engedélyének megfelelően),

naprakészen kitöltött képzési naplóját (megszerzés és megújítás esetén),

naprakészen kitöltött repülési naplóját (logbook). (A logbook vezetésével kapcsolatos kritériumokat a későbbiekben részletezzük.),

a sikeres elméleti vizsgáról készült jegyzőkönyvet (megszerzés esetén),

az üzemeltető által kiállított repülés-végrehajtási utasítást (megbízást).

A vizsga során kizárólag az előírt felszereltségű, üzemképes légijármű használható fel, melynek fedélzetén eredeti példányban a következő dokumentumok rendelkezésre állnak:

lajstromozási bizonyítvány,

érvényes légialkalmassági bizonyítvány,

érvényes TPL és ülésbiztosítás (másolat is elfogadható),

érvényes rádióengedély,

adott lajstromjelre jóváhagyott légiüzemeltetési utasítás,

karbantartási nyilatkozat,

érvényes üzembentartói engedély.

A fentiekben felsorolt feltételek teljesülésének biztosítása a kérelmező feladata és kötelessége.

Az Ultra Light szakszolgálati engedély kiadásához, valamint az engedélyhez adható jogosítások megszerzéséhez, meghosszabbításához, megújításához szükséges jártassági vizsgát vagy készségellenőrzést kizárólag lajstromozott légijárművön lehet végrehajtani. Azonosító jellel ellátott repülőgépen vizsga nem hajtható végre.


Elméleti vizsgáztatás

A vizsgázó a képzőszervezet által is aláírt TE-01 formanyomtatványon jelentkezhet vizsgára. A kérelem beérkezését követően a Légügyi Hivatal munkatársai keresik a kérelmezőt a vizsgaidőpont és a vizsgatantárgyak egyeztetése céljából. Ezt követően e-mailben küldünk visszaigazolást a vizsga időpontjáról, valamint a vizsga szempontjából fontos információkról (például: elméleti ismeretek vizsgaszabályzat, HO-04 tájékoztató stb.).

Az elméleti vizsgák a Légügyi Hivatal által kiadott vizsgaszabályzat alapján folynak. A szabályzat elérhető a következő oldalon: http://www.nkh.hu/Repules/tevekenysegek/szakszoengkep_szakerteng/Lapok/default.aspx).


Elméleti vizsgát (szakszolgálati engedélytől, jogosítástól függően) az alábbi nyelveken tudnak teljesíteni a vizsgázók:

Szakszolgálati engedély/ jogosítás típusa

Magyar

Angol

Vitorlázórepülőgép-pilóta szakszolgálati engedély 1



Ballonpilóta szakszolgálati engedély1



Autogiro pilóta szakszolgálati engedély 1



Magánpilóta szakszolgálati engedély1 (repülőgép/helikopter)


Kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedély2 (repülőgép/helikopter)



Légitársasági pilóta szakszolgálati engedély2 (repülőgép/helikopter)



Műszerjogosítás2 (repülőgép/helikopter)



1 Az első vizsgaalkalom során az összes vizsgatantárgyat meg kell próbálni.

2 Az egy vizsgaalkalom során teljesíthető tantárgyak száma nem korlátozott, minden vizsgát csak a               TE-01/1 nyomtatvány bemutatásával lehet elkezdeni.

A repülési idő nyilvántartása

A 1178/2011 EU rendelet FCL.050. pontja értelmében „A pilóta köteles az összes repülésével kapcsolatos megbízható adatot az illetékes hatóság által előírt nyomtatványon és módon nyilvántartani.”

A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala a légijármű-vezetők repülési adatainak nyilvántartását az alábbiak szerint szabályozza.

1.         A pilóta köteles a repüléseivel kapcsolatos nyilvántartást kézzel írottan a 1178/2011 EU rendelethez kiadott AMC and GM to Part-FCL AMC1 FCL.050 Recording of flight time pontjában meghatározott formátumban és adattartalommal, az úgynevezett „Repülési Naplóban” vezetni, és szakszolgálati tevékenysége során magánál tartani.

2.         Amennyiben a pilóta a repüléseit csak légi kereskedelmi szállításban hajtja végre, lehetőség van az üzembentartó által vezetett elektronikus repülési adatnyilvántartásra is. Ebben az esetben az üzembentartónak biztosítani kell a pilóta számára a nyilvántartáshoz való folyamatos hozzáférést.

3.         A repüléssel kapcsolatos adatokat golyóstollal vagy kitörölhetetlen íróeszközzel kell bevezetni a „Repülési Naplóba”.

4.         A repülési adatok naprakész nyilvántartása és ellenőrzés során indokolatlan késedelem nélküli bemutatása a pilóta felelőssége (függetlenül a 2. pontban leírt üzembentartónál történő nyilvántartás lehetőségétől).

5.         Légijármű-kategóriánként külön-külön repülési naplóban kell vezetni a repüléssel kapcsolatos adatokat (például külön a repülőgép, külön a helikopter, külön a vitorlázó repülőgép stb.)

6.         1178/2011 EU rendelet FCL.045 okmánybemutatási kötelezettség: „A pilóta vagy növendék pilóta indokolatlan késedelem nélkül köteles a repülési idő nyilvántartását az illetékes hatóság felhatalmazott képviselőjének kérésére, ellenőrzés céljából bemutatni.”

Indokolatlan késedelem: a pilóta önhibájából nem tud eleget tenni helyszíni bemutatási kötelezettségének.

Indokolt késedelem: a pilóta önhibáján kívül, de legkésőbb az ellenőrzés időpontjától számított 24 órán belül bemutatja a naprakész repülési naplót vagy más, a hatóság által elfogadható késedelmi igazolást.

7.         A pilóta az Annex II. és az EASA szabályozás hatálya alá tartozó légijárműveken végzett repüléseinek adatait – légijármű-kategóriánként – ugyanazon repülési naplóban köteles vezetni.

A fenti pontokat összegezve egyértelmű, hogy a hajózónapló papír alapú, kézi írással történő vezetése elkerülhetetlen, hiszen az nem csak a repülési idő nyilvántartására szolgál, hanem egyéb hivatalos bejegyzések is a hajózónaplóba kerülnek. Ilyen lehet például egy hatósági vizsga – ahol a vizsgáztatónak be kell jegyeznie és alá kell írnia a vizsga tényét –, vagy ilyen lehet egy típusváltozat-átképzés bejegyzése is.

Az NKH Légügyi Hivatal és vizsgáztató csapatunk nevében ezúton is sok sikert kívánunk a felkészüléshez, valamint eredményes vizsgázást!


NKH Légügyi Hivatal