2017 november 21

RSS Facebook

2011. szeptember 30. péntek, 11:50

Cimbora-próba

Értékelés:
(2 értékelés)


A Goldtimer Alapítvány meghívására egy különleges vendég járt 2011. szeptember 14-én a budaörsi repülőtéren. A 93 éves özvegy Horthy Istvánné, a néhai kormányzóhelyettes felesége, aki fiatalkorában maga is aktív repülő volt, s vitorlázórepülésben egészen a „C” vizsgáig jutott. Látogatásának az adott apropót, hogy éppen 70 évvel ezelőtt, 1941-ben repült először Cimbora vitorlázógéppel. Így éppen itt volt az ideje megismételni az egykori felhőhajkurászást a Rubik R–11-essel. 








A Goldtimer Alapítvány tulajdonában lévő replika Cimbora vitorlázógép 1984-ben készült el, emléket állítva idősebb Rubik Ernő munkásságának. Ez a gép volt ugyanis az első hazai tervezésű és gyártású kétkormányos oktatógép, amely 1941-ben a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap számára készült. Az volt a cél, hogy ilyen vitorlázógépeken képezzék ki azokat a fiatalokat, akik a későbbiekben a Magyar Királyi Honvéd Légierőhöz csatlakozhattak volna mint pilóták. Mintegy hatvan példány készült el az R–11b Cimborából – ötven az esztergomi Aero Ever Kft.-nél, tíz pedig Nagyváradon – , ám ezek közül csak néhány élte túl a II. világháborút. Az ötvenes évekre pedig már egy repülőképes példánya sem maradt a típusnak, illetve a későbbiekben valamennyi – még egyben lévő – Cimborát megsemmisítették.


Az 1984-ben készült replika az eredeti tervrajzok alapján épült meg, így minden tekintetben azonos az 1941-ben gyártott példányokkal. Egy dolog kivételével. A budaörsi Cimbora annak idején, a nyolcvanas években nem kapott semmilyen festést, külső borításként az eredeti lakkozott fa színt hagyták meg az építők. Így repült a gép évtizedeken keresztül, nem kis örömére az oldtimer repülés szerelmeseinek.
Ám a közelmúltban előkerültek olyan eredeti, 1941-es színes fotográfiák, amelyeken a HMNRA Cimborái láthatóak, méghozzá tűzpiros színben pompázva. Nosza – jött egyből az ötlet Révy Laci bácsitól –, itt az idő, hogy a Goldtimer Alapítvány Cimborája is megfiatalodjon és új külsőt kapjon. Ha pedig fel kell újítani a gépet, akkor miért ne lehetne olyan, mint amilyenek az eredeti Cimborák voltak a negyvenes években.
Persze egy ilyen felújítás nem olcsó mulatság, éppen ezért külsős támogatást kellett találni a projekthez. Végül a budaörsi önkormányzatnak a civil szervezetek számára kiírt pályázatát sikerült elnyerni, s ez a pénz teremtette meg annak az anyagi lehetőségét, hogy a felújítás tényleg megvalósulhasson.


Szerencsére az előkerült archív fotók már elég jó minőségűek voltak, így nem kellett sokáig tanakodni azon, hogy milyen piros is legyen a felújításra váró R–11-es. Mint kiderült, akkoriban valamennyi oktatógépet pirosra festették, méghozzá olyan pirosra, mint amilyen a magyar nemzeti lobogó legfelső csíkja. Ezt a színt használták most is a felújítás során, így csakhamar olyan pirossá vált a HA–5035-ös Cimbora is, mint amilyen pirosak az elődei voltak, jó hetven évvel ezelőtt. Sőt, a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap emblémája is felkerült a svancra, így akár azt is állíthatnánk, hogy ez a gép is tagja volt az eredeti 1941-es szériának.
Mindenesetre az is tény, hogy ezzel a festéssel sokkal attraktívabb lett a kétkormányos, és a zöld füvön állva azonnal magára vonja a figyelmet. Nem csoda, ha a közelmúltban óriási sikere volt azon az ausztriai oldtimer repülő világtalálkozón, ahol először mutatkozott be a nagyközönség előtt ezzel az új külsejével.
Ugyanakkor az 1941-es fényképeket nézegetve az is kiderült, hogy Horthy István felesége, Edelsheim Ilona grófnő – aki maga is aktív vitorlázópilóta volt – az elsők között repült az új típussal. Ezt az eseményt hajdanában meg is örökítette az akkori sajtó az utókor számára. Innen jött az újabb ötlet, mármint az, hogy 70 év távlatából ismét meg kellene hívni özvegy Horthy Istvánnét egy Cimbora-repülésre a budaörsi repülőtérre. Az ötletet tett követte, és Punka György repüléstörténész (lapunk állandó szerzője) csakhamar felvette a kapcsolatot a Horthy családdal, s elmondta nekik, milyen meglepetést tervez az alapítvány Ilona asszony számára.


Végül sok-sok szervezést követően csak kialakult a végső program, amelynek keretében a látogatás dátumáról is megegyeztek. Sőt, Ilona asszony, amikor meghallotta, hogy miért is szeretnék, ha kilátogatna Budaörsre, egyből igent mondott a repülésre. Szeptember 14-én ragyogó nap, igazi repülőidő köszöntött a budaörsi repülőtérre. A megbeszélt 11 órás találkozóra már minden készen állt az egykori „C” vizsgás pilótanő fogadására. A Cimbora, a vontatógép és jó néhány repülőbarát, akik személyesen szerettek volna tanúi lenni a nem mindennapos eseménynek.

Tizenegy óra után pár perccel érkezett meg a kormányzóhelyettes özvegye Budaörsre, ahol Hajdu Fedő Károly, a Goldtimer Alapítvány alapítója fogadta a vendéget. A köszöntő után előkerültek a régi fényképek, amelyeken özvegy Horthy Istvánné ül a Cimborában. Sőt, még egy olyan eredeti bőrhaube is akadt Révy Laci bácsi tarsolyában, amilyenben a grófnő hajdanában a levegőbe emelkedett a Cimborával.