2024 április 26

RSS Facebook

2013. november 14. csütörtök, 11:06

Elsőként tesztelt mű hamufelhővel az easyJet Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Végső fázisához érkezett az AVOID hamudetektor fejlesztése

Elsőként hozott létre mű hamufelhőt az easyJet, az Airbus és a Nicarnia Aviation, hogy a közösen fejlesztett AVOID szenzorukat repülés közben bevessék. A hamudetektor tesztje sikeresnek bizonyult, 60 km távolságról is észlelte az 2010-es izlandi vulkáni hamufelhő másolatát. Az egyedülálló technológiát, mellyel minimálisra csökkenthették volna a 2010-es légtérzárlatot, 2014 végén már saját flottáján is használná az easyJet.





Egy tonna izlandi hamut szórt szét az easyJet és a Nicarnia Aviation a francia Vizcayai-öböl felett, hogy a 2010-es Eyjafjallajökull vulkán kitörés okozta légtéri állapotot rekonstruálják. A 600 és 800 láb magasságban elhelyezkedő 2,8 km hosszúságú mű hamufelhő kezdetben szabad szemmel is látható volt, de gyorsan eloszlott, nehezítve ezzel a detektálás folyamatát.


A tesztelés során egy kisebb géppel a felhőbe repülve megmérték annak koncentrációját, majd egy AVOID detektorral felszerelt Airbus A340-300-as géppel a hamufelhő felé vették az irányt, amely már 60 km távolságról észlelte a veszélyt a légtérben.


  • a 2010-es Eyjafjallajökull vulkán kitörésekor több mint 100 000 járatot töröltek
  • a fennakadás az easyJetnek 55 millió, az iparágnak pedig több mint 2 milliárd font veszteséget jelentett
  • a Nicarnia Aviation későbbi kimutatása szerint a légiközlekedés 6 napos szüneteltetése a hamufelhő detektálásával 98 százalékkal (3 órára) csökkenthető lett volna
  • az AVOID elnevezés az „Airborne Volcanic Object Imaging Detector” rövidítése
  • az AVOID az easyJet, a Nicarnia Aviation és az Airbus közös fejlesztése, melyet a Düsserdorfi Egyetem segítségével valósítottak meg
  • az 1000 kg hamut a Reykjavik Earth Institute munkatársai gyűjtötték az Eyjafjallajökull vulkán kitörését követően
  • Izland két legaktívabb vulkánja, a Hekla és Katla kitörése bármikor bekövetkezhet a Reykjavik Earth Institute munkatársai szerint


Ian Davies, az easyJet mérnök igazgatója elmondása szerint a kereskedelmi használatba vételt megelőző egyik legfontosabb lépés volt a tesztelés. Az easyJet azt tervezi, hogy a mostani flottáján már 2014 végén használni fogja ezt az egyedülálló rendszert”


„Egy nagyon érdekes és sikeres kísérlet áll mögöttünk, melynek során bebizonyosodott, az AVOID rendszer már az alacsony hamukoncentrátumot is képes észlelni a légtérben” – tette hozzá az AVOID technológia feltalálója, Dr Fred Prata. „A teszt szép példája annak, milyen az, amikor az ipar és a tudomány összefog, hogy egy fontos problémára megoldást találjanak.”

Fotó: Airbus