2024 március 28

RSS Facebook

2011. szeptember 30. péntek, 11:51

A Legacy 450-es és 500-as

Értékelés:
(0 értékelés)


A világ negyedik legsikeresebb repülőgépgyártója, a brazil Embraer újabb versenyképes sugárhajtású üzleti gépekkel szándékozik növelni piaci részesedését. A közepes méretű Legacy 500-as prototípusa a program gördülékeny haladásának köszönhetően már az idén debütálhat, rövidebb törzsű kistestvére, a Legacy 450-es első felszállására pedig 2012 őszén kerülhet sor.







Az Embraer semmit nem bíz a véletlenre, ezért felmérte a várható igényeket az üzleti mikrojetek hazai és nemzetközi piacán, mielőtt szabad utat kapott volna a hosszú távú stratégiájukban szereplő új generációs típus kifejlesztése. Arra az eredményre jutottak, hogy világszerte rohamosan nő a kereslet a középkategóriájú és a kisebb méretű üzleti gépek iránt, így a gyártók az előrejelzések szerint 13 150 üzleti jet értékesítésére számíthatnak az elkövetkező tíz évben. Ami saját esélyeiket illeti, becslésük szerint versenyképes gépük két változatával húszszázalékos részesedésre tehetnek szert ezen a lukratív piacon. A meggyőző érvek alapján tehát a vállalat igazgatósága 2007-ben jóváhagyta a 750 millió dollárt felemésztő fejlesztési és kísérleti programot.
Az új generációs Legacy 500-as MSJ (mid-size jet), valamint a Legacy 450-es MLJ (mid-light jet) voltaképpen a nagyobb befogadóképességű Legacy 600-as, illetve a kisebb Phenom 100-as és 300-as mikrojetek közötti űrt töltik ki. A koncepció megvalósítása egyszersmind figyelemre méltó helyzeti előnyt is biztosít számukra, hiszen a 4–19 férőhelyes szegmensben immár hét különböző nagyságrendű korszerű típussal képviseltetik magukat a bizjetek piacán. Ráadásul az önbizalmukat is növeli, hogy ilyen sokrétű kínálattal egyetlen konkurens észak-amerikai, de európai gyártó sem dicsekedhet ebben a népszerű kategóriában.
Az Embraer sikereinek titka közismerten abban rejlik, hogy vállalati filozófiájuk szerint az ügyfél az első, ami természetesen nem pusztán egy hangzatos marketingfogás. Hírnevüket is azzal alapozták meg, hogy rugalmasan alkalmazkodnak a megrendelők folytonosan változó elvárásaihoz, méghozzá oly módon, hogy egyre tökéletesebb üzleti repülőgépekkel lépnek színre. Nem meglepő, hogy a cég ambiciózus vezetői ezúttal is magasra tették a mércét. Szeretik a kihívásokat, s azt vallják, hogy az éleződő versenyben a megújulni képes, innovatív megoldásokkal előrukkoló úttörőké a jövő. Amit ékesen bizonyít, hogy a hasonló felépítésű társai képességeit és komfortját felülmúló Legacy 500-as – csakúgy, mint a Legacy 450-es – forradalmian új tervezői koncepciót képvisel, s ezáltal akár etalonként is szolgálhat az üzleti jetek konstruktőrei számára.

Az Embraer elnök-vezérigazgatója, Frederico Fleury Curado 2007 szeptemberében, a National Business Aviation Association (NBAA) Atlantában rendezett éves közgyűlésén hozta először nyilvánosságra, hogy a választékot bővítendő egy 8-10 férőhelyes exkluzív üzleti jetet, utána pedig ennek egy rövidebb törzsű, 7-8 személy szállítására alkalmas változatát szándékoznak megépíteni. A vállalat első embere olyan részletekről is tájékoztatta a sajtókonferencia közönségét, miszerint a Legacy 500-ast számítógéppel tervezik meg, s a Catia V5-ös szoftverrel a sárkány háromdimenziós virtuális makettjét is megszerkesztik. Az alapgép 2011-ben levegőbe emelkedő 001-es prototípusa valójában egy technológiademonstrátor lesz, amelyet új generációs hajtóművekkel, a legfejlettebb repülőelektronikával és sokoldalú fly-by-wire vezérlőrendszerrel szerelnek fel. Sőt, felülírva az eddigi Embraer-koncepciót, újdonságképpen – a gyár történetében először – a pilótafülkében sidestick váltja le a hagyományos szarvkormányt.
A rendezvényt követően felgyorsultak az események az Embraer háza táján, s fél évvel később 350 szakember részvételével már el is kezdődtek a munkálatok. Amikor aztán a marketingrészleg munkatársai és a kereskedők is bekapcsolódtak a programba, elkészült a két változat demonstrációs makettje, majd az első nyilvános bemutatkozásukra is sor került.
A helyszín stílusosan az üzleti repülés legjelentősebb európai seregszemléje, a 2008 májusában, Genfben rendezett EBACE (European Business Aviation Conference & Exhibition) volt, ahol hivatalosan is bejelentették a Legacy üzleti jetek megépítését, és ezzel egy időben megkezdődött a kis gépek értékesítése is.
Bár a kirobbanó siker elmaradt, azért a cég kereskedői mégsem távoztak üres kézzel a premierről: arab ügyfelektől tizenkét biztos rendelést zsebelhettek be 173,2 millió dollár értékben. Az első vevő, az Abu-Dzabiban székelő Al Jaber
Aviation négy Legacy 500-asra és ugyancsak négy Legacy 450-esre írt alá szerződést 2013-tól kezdődő szállításra, míg a kuvaiti ASAIG Aviation chartercég és a Falcon Aviation Services (Abu-Dzabi) két-két Legacy 500-ast rendelt.
 



Az Embraer az iparágnak felbecsülhetetlen károkat okozó gazdasági recesszió elhúzódása miatt egyhamar nem számíthatott káprázatos megrendelésekre. Mi több, válaszút előtt álltak, ám a vezetőség a bizonytalanság ellenére úgy döntött, hogy vállalva a kockázatot, folytatják a programot. Töretlenül bíztak benne, hogy a mélypontot fellendülés követi, s ez a szektor fejlődik majd a leggyorsabban a jövőben. Az eredeti menetrend tartásával azt is elérték, hogy időben megköthették a szerződéseket a beszállítókkal. A gépek fő részegységei, alkatrészei és hajtóművei ugyanis Európából és Észak-Amerikából érkeznek az összeszerelés helyszínére, Gavião Peixotóba.
A wingletekkel felszerelt Legacy üzleti jetek egyebek mellett digitális pilótafülkéjükkel is kiérdemlik az új generációs jelzőt. A formatervezett ülésekkel berendezett tágas és áttekinthető „glass cockpit” hosszabb idejű repülés esetén is ideális munkakörülményeket biztosít a kétfős legénység számára. Az ülés melletti konzolra szerelt side-stickkel parányi csuklómozdulattal vezethetik a gépet, s az utasítások digitális jelek formájában, a központi számítógép közvetítésével jutnak el a kormányszervekhez. Ugyanakkor a műszerfalon T alakban elhelyezett három 38 centiméteres többfunkciós LCD képernyő és a létező legfejlettebb integrált fly-by-wire vezérlőrendszer is nagyban segíti a gép biztonságos kormányzását bármilyen időjárási viszonyok közepette – akár viharzónában vagy turbulenciában repülve is. Az pedig már majdhogynem természetes egy ilyen modern konstrukció esetében, hogy a korszerű technika lehetővé teszi az ICAO IIIa kategóriájú leszállást. A Pro Line Fusion repülőelektronikát a neves amerikai Rockwell Collins szállítja, a fly-by-wire vezérlőrendszert viszont a modern hajtóművekkel egyetemben a Honeywelltől szerzik be.
A Honeywell 2007-ben került az Embraer látókörébe, amikor még csak tájékozódtak a nemzetközi hajtóműpiacon. Az amerikai cég volt az egyetlen, amely vállalta, hogy kifejleszt egy megbízható, gazdaságos és környezetbarát erőforrást a Legacy üzleti jet mindkét változata részére. Az idén fejeződtek be a több száz órát felölelő kísérletek, melyek során az új generációs HTF7500E típusú hajtóművet egy földi próbapadon, a végső fázisban pedig valós körülmények között is tesztelték: egy B 757-es repülő próbapad szárnyára felerősítve hetvenkilenc felszállás során bizonyította képességeit és megbízhatóságát. A 31 kN, illetve 28,8 kN tolóerejű hajtóművek hasonló kaliberű társaikhoz képest csendesebbek, s korszerűségük folytán az üzemelés során 25 százalékkal kevesebb nitrogén-oxid és szén-dioxid távozik a légkörbe. Ugyancsak figyelemre méltó, hogy a felügyeletüket ellátó FADEC rendszernek köszönhetően jó hatásfokkal működnek, ezáltal 20 százalékkal kevesebb kerozint fogyasztanak. S az is rendkívül előnyös tulajdonságuk, hogy csak 3500 üzemóra után szorulnak átvizsgálásra.

...

Folytatás az Aeromagazin 2011/októberi számában

Fotó: Embraer - LEGACY 450, 500