2024 március 28

RSS Facebook

Típus
Június 14-én pénteken délelőtt 10 óra egy perckor első ízben emelkedett a levegőbe az európai Airbus repülőgépgyár legújabb, kompozitanyagból készült szélestörzsű utasszállító repülőgépe az A350XWB. A gép 4 óra és hat percet töltött a levegőben és minden olyan repülési feladatot sikeresen végrehajtott, amely be volt tervezve a szűzfelszállásra. Ennek köszönhetően vaószínűleg részt vehet majd az A350-es a jövő hét végén az 50. Paris Air Show-n, tovább emelve a jubileumi repülő világkiállítás és vásár színvonalát.Az első felszállásról készült videófelvételt az alábbi linken lehet megtekinteni:www.a350xwbfirstflight.com
Múlt héten a Toulouse-i Airbus gyárban járt az Aeromagazin stábja, ahol a világ vezető repülési szakújságíróival együtt megtekinthettük az európai repülőgépgyártó legújabb, kompozitból készült A350XWB utasszállító repülőgépét. Az MSN001-es példány az első repülőképes változata a modellnek, amely napokon belül végrehajthatja a szűzfelszállását.Az Aeromagazin exkluzív interjút készített Frank Chapman-nel, az A350XWB-projekt vezető tesztpilótájával, aki az első felszállásnál ül majd az A350-es bal ülésében. A berepülőpilóta számos érdekességet és különlegességet mesélt az új A350XWB-ről. A vele készült interjút az Aeromagazin július számában olvashatják majd. Addig ízelítőül néhágy fotó az új A350XWB-ről.Az új géppel már javában folynak a földi hajtómű és gurulópróbák és várhatóan napokon belül bejelenti az Airbus gyár, hogy mikorra tervezik az A350XWB szűzfelszállását. Egyes vélemények szerint mindenképpen levegőbe emelkedik a gép még a héten, hogy a jövő hét végén részt vehessen a jubileumi, 50. Paris Air Show-n, mint a repülőkiállítás…
Feburár 27-én átadta az orosz Szuhoj repülőgépgyár polgári részlege (SCAC) az első SuperJet100-as regionális utasszállító repülőgépét az indonéz Sky Aviation légitársaságnak. Így megérkezhetett az első SSJ100-as Dél-Kelet Ázsiába.A 95022-es gyári számú SuperJet 100-ast további tizenegy társa követi majd Indonéziába a Sky Aviation légitársasághoz. A Komsomolsk-on-Amur-i gyárban készült repülőgép belső kialakítását és a külső festést a Szuhoj uljanovszki üzemben végezték, ahonnan a jakartai Halim Perdanakusuma nemzetközi repülőtérre repülték a gépet. A Sky Aviation légitársaságot 2010-ben alapították Jakartában, s a székhelye a Halim Perdanakusuma nemzetközi repülőtér. A fuvarozó menetrend szerinti és charter járatokat üzemeltet Indonézián belül. – Mivel az ország több ezer szigetből áll, azokon csak viszonylag kicsi, 1800 méternél is rövidebb kifutópályájú repülőtereket lehet csak építeni, ezért kerestünk olyan repülőgéptípust, amely megfelel ennek az elvásrásnak. Így döntöttünk az SSJ100-as mellett, mivel ez a géptípus kiválóan és gazdaságosan alkalmazható ilyen körülmények közepette. …
Újabb állomásához érkezett az európai Airbus repülőgépgyár első repülőképes A350XWB repülőgépének a végszerelése. Az MSN001-es számú gépre felkerültek a szárnyak, illetve azokra a wingletek, valamint minden olyan külső elem, amely része a sárkányszerkezetnek.Az első repülésre szánt A350-est tegnap vontatták át a toulouse-i Roger Béteille hangárból a Clément Aderbe, ahol számos földi teszten esik majd át a szerkezet. Hasonló ellenőrzések már történtek a 30-as számú munkaállomáson is, itt ellenőrizték le a sárkány struktúrális elemeit, illetve a kormányfelületek, valamint a fékszárnyak működését. Továbbá itt tesztelték le a futóműveket működtető mechanikák működését is, azaz a futómű kibocsájtásának és behúzásának a folyamatát.A következő fázisban, azaz a 18. állomáson – amely külső helyszínen van – három fő része lesz a további ellenőrzéseknek. Az első során az üzemanyag tankokat vizsgálják. Azok feltöltését, a különféle feltöltési szinteket, a tartályok és az üzemanyagrendszer szigetelését, az üzemanyagrendszer működését, az…
Megkapta az Ausztrál Légügyi Hatóságtól a légialkalmassági bizonyítványát az orosz gyártmányú, koaxiális rotoros Ka–32A11BC több célú közepes helikopter. Ennek köszönhetően lehetővé vált, hogy ezzel a típussal is repülhessenek Ausztráliában azok a helikopterüzemeletető cégek, amelyek légi kutató-mentő, tűzoltó és teheremelő feladatokat látnak el a kontinensnyi szigetországban a forgószárnyasokkal.Emellett a Ka–32-es kiválóan alkalmas villanyoszlopok és más nehéz tárgyak beemelésére, illetve olyan helyre való eljuttatására, amelyek más földi eszközökkel csak igen nehezen közelíthetőek meg. A Ka–32-es ezen változatát több mint harminc országban alkalmazzák világszerte. A típus elsősorban a főrotor koaxiális kialakításának köszönheti sikerét, mivel ennek révén a kategóriájának legerősebb helikoptere, s emellett igen stabilan lehet vele egy helyben függeszkedni és nagyon precízen is lehet vele manőverezni, ami komoly előnyt jelent a nehéz tárgyak pontos beemelésekor. A Ka–32-es már korábban, 2009-ben megkapta az amerikai FAR–29-es és az orosz AP–29-es minősítést, illete az EASA légialkalmassági…
November 27-én sikeresen végrehajtotta a brazil Embraer repülőgépgyár legújabb Legacy 500-as üzleti gépe a szűzfelszállását. A tervek szerint a sikeres berepülési programot követően 2014-ben adják át az első ilyen gépet a megrendelőjének.Az első repülés alkalmával Mozart Louzada és Eduardo Camelier teszpilóták és Gustavo Paixão és Alexandre Figueiredo mérnökök egy óra és negyvenöt percet töltöttek a levegőben a Legacy 500-as fedélzetén. Ez diő alatt a repülőgép vezethetőségét és repülési karakterisztikáját vizsgálták immár valós körülmények közepette. Köszönhetően a nagy számú szimulátoros próbarepüléseknek, a gép az elvárásoknak megfelelően működött a levegőben is, igazolva mindazokat az elvárásokat, amelyeket a szimulátoros felszállások alkalmával a szakemberek már megtapasztaltak. A gép rendszerei – többek között a futóműve – is kiválóan működött az első felszállás során. – A repülés az előre eltervezett forgatókönyv szerint zajlott és teljesen problémamentes volt – számolt be az útról Louzada kapitány. – A…
Most, hogy a Goldtimer Alapítvány a budaörsi repülőtéren befejezte az R–18c Kánya vontatógép felújítását és repülőképessé tételét, eljött az ideje annak, hogy az alapítvány egy régebbi repülőgépének a helyreállítása kerüljön napirendre. A Bánhidi Antal által tervezett Gerle 13-ast még a hajdani MÉM RSZ dolgozói építették meg az eredeti tervrajzok alapján, ám az nem egészen olyanra sikerekedett, mint az eredeti, a Földközi-tengert is megjárt példány volt. Éppen ezért az idősebb Bánhidi Antal, amikor meglátta a kész gépet, csak annyit mondott: ez nem Gerle, hanem Túzok lett... A Gerle 13-as replikájának építése még 1979-ben kezdődött el a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium Repülőgépes Szolgálatának műhelyében, de a gép csak 1995-re készült el. Ráadásul annak idején megfelelő erőforrás híján a Gerle nem az eredeti kialakításának megfelelő csillagmotorral, hanem egy Lycoming boxermotorral épült meg, ám máig ismeretlen okból a készítők kiszélesítették a törzset, s ez…
Hétfőn reggel kissé borúsan kezdődött a nap a budaörsi repülőtéren. Mármint időjárási szempontból csupán, mivel jó kéttucatnyian azért ácsorogtunk a hangárok előtt a füvön a kissé szokatlan szeptemberi hidegben, hogy tanúi lehessünk a HA–RUF lajstromjelű, Rubik Ernő által tervezett R–18c Kánya repülőgép szűzfelszállásának. Vagyis elérte célját az a sok éves munka, amelynek révén elkészült és megszépült a Kánya, a II. világháború utáni korszak egyik első hazai repülőgéptípusa.Több mint húsz évet vártunk erre a napra, mivel a Kánya repülőképessé tétele már 1990 előtt szóba került, még a hajdani MéM RSZ berkein belül. Időközben sok víz lefolyt a Dunán. Az RSZ megszűnt, és az oldtimer gépek megmentését a Goldtimer Alapítvány vállalta magára. Ennek eredményeként repül mind a mai napig a Po–2-es és a Li–2-es, valamint az R–11b Cimbora vitorlázógép. S ennek az eredménye immár, hogy van végre egy olyan eredeti repülőképes motoros…
Az amerikai Boeing repülőgégyár nyilvánosságra hozta a 2012 első negyedévben átadott kereskedelmi és katonai repülőgépeinek, helikoptereinek valamint a műholdjainak a számát.Eszerint a Seattle-i gyár átadott 99 darab B 737 Next Generation egyfolyosós repülőgépet, 6 darab új generációs B 747-8-as Jumbót, 7 darab B 767-est, 20 darab B 777-es "Triple Seven" szélestörzsű repülőgépt és 5 darab kompozitanyagból készült B 787-es Dreamlinert. Azaz összesen 137 darab kereskedelmi repülőgépet.Ezen kívül a Boeing repülőgépgyár védelmi szektora leszállított 10 darab új CH–47-es Chinook helikoptert, 2 darab C–17 Globemaster III-as katonai szállítógépet és 5 darab F–15-ös vadászgépet. Továbbá 12 darab F/A-18 E/F Super Hornet és EA–18G Growler haditengerészeti vadász- és elektronikai zavarógépet valamint egy darab P–8A Poseidon haditengerészeti járőr, felderítő és tengeralattjáró vadász repülőgépet (A B 737NG katonai változata). Ezeken kívül pedig pályára állított 3 darab műholdat kereskedelmi célból és az Egyesült Államok kormányának számára.Az F/A–18…
Átadta az orosz Oboronprom állami védelmi ipari részvénytársaság leányvállalataként működő Russian Helicopters konzorcium az első Kamov Ka–32A11BC koaxiálrotoros helikopterét a brazil Helipark Taxi Aereo társaságnak. Így ez az első Kamov által gyártott helikoter a dél-amerikai országban. Az erről szóló megállapodást még 2010 decemberében írták alá a felek és a gépet a szerződésben meghatározott határidőre szállította le az orosz gyártó.Ezt megelőzően 2010 novemberében került az első orosz gyármányú helikopter – két Mi–171A1 – brazil tulajdonba, méghozzá a Petrobras olajcég révén.A Helipark Taxi Aereo cég a tervek szerint arra használja majd a Ka–32-es helikoptert, hogy azzal külső függesztésű terhet szállítson az Amazonas azon vidékeire, amelyek más módon megközelíthetetlenek. Emellett arra is felhasználják majd a Kamovot, hogy "repülő daruként" teheremelési képességei révén részt vegyen a 2014-es labdarúgó világbajnokság és a 2016-os olimpia építkezésekhez kapcsolódó beruházásokban. A Ka–32A11BC helikopter típus Európában, Ázsában, Észak-, és…
Kevesebb mint hat hónappal azt követően, hogy forgalomba állt az amerikai Boeing repülőgépgyár új generációs B 747-8 Jumbója, immár a 200. repülőtér is megkapta a jogosítást arra, hogy az új szélestörzsű repülőgéptípust fogadhassa. Ez pedig nem más, mint Nagy-Britannia elsőszámú nemzetközi légikiötője, London Heathrow repülőtere. Jelenleg 14 darab B 747-8F, azaz teherszállító Jumbo van forgalomban, amelyek ezidáig 63 különböző repülőtérre teljesítettek kereskedelmi repülést.Jelenleg a B 747-8I az egyetlen olyan több mint 400 utas befogadására alkalmas szélestörzsű repülőgép típus, amelyik hatvannál is több nemzetközi repülőtérre repülhet keresedelmi járatot. A B 747-8-as fesztávja nagyobb mint elődjének, a B 747-400-as típusénak volt, ám ennek ellenére megfelel az ICAO F-kategóriában sorolt feltételeknek, azaz a megadott legnagyobb fesztáv és főfutómű tengelytávolság méretnek. Így nem kell semmilyen átalakítást végrehajtani azokon a repülőtereken a B 747-8I érkezése kapcsán, amelyeket korábban a B 747-400-as típussal használtak a légitársaságok.…
Tizenöt darab Cessna Grand Caravan turbólégcsavaros repülőgépet vásárolt az orosz állam a világ elsőszámú kisgépes repülőgép gyártójától. A gépeket Oroszország az állam lízingcégének a közreműködésével szerzi be. A tizenöt egymotoros szállítógépből hetet még az idén átadnak a megrendelőnek az amerikaiak, a maradék nyolc Grand Caravan 2013-ban kerül Oroszországba, további 15 gép vásárlására szóló opcióval. A gépek ezt követően az orosz állami lízingcég közreműködésével kerülnek majd az ország különböző régióiba elősegítve a belföldi légiközlekedés fejlődését.Pana Poulios, a Cessna európai kereskedelmi igazgatója az üzlet kapcsán elmondta, hogy óriási siker a számukra a tizenöt gép eladása Oroszországban. A Cessna Grand Caravan pedig a legmegfelelőbb típus arra a feladatra, amelyre használni kívánják Oroszország-szerte, hiszen igen megbízható repülőgép, gyors, gazdaságos és bírja a szélsőséges körülményeket mindamellett, hogy minimális a szervíz igénye. A Cessna korábban már eladott három Grand Caravant a térségben, amelyeken kívül további három…
Március 23-án a levegőbe emelkedett az amerikai Terrafugia cég által kifejlesztett repülő autónak, a Transition-nek a második generációs, immár sorozatgyártásra szánt első példánya. A szerkezet a New York államban lévő Plattshburg International repülőtérről szállt fel. Emellett sikeresen halad a jármű közúti tesztelése is, aminek az eredményeként várhatóan jövőre forgalomba is kerülhet az első Transition repülő autó az Egyesült Államokban. A Transition egy kétszemélyes repülőgép, amelyik a repülés mellett személyautóként a közúti forgalomban való közlkedésre is egyaránt alkalmas. Felhajtható szárnyainak köszönhetően elfér egy átlagos garázsban és a meghajtásához az autókban használatos ólmozatlan benzint használnak.A 2. generációs Transition az első repülése során 1400 láb magasra (400 m) emelkedett és mintegy nyolc percet töltött a levegőben. Ez idő alatt a gép pilótája a szerkezet vezethetőségét és manőverező képességét ellenőrizte. Hat további repülést terveznek még a géppel a berepülés során, hogy a repülő autó…
Hat hónappal azt követően, hogy a Cessna gyár bejelentette, piacra dobja új Citation M2-es üzleti gép típusát immár a levegőbe is emelkedett az új változat első példánya. Az első felszállás május 9-én történt a gyár wichitai Mid-Continental repülőterén és mintegy másfél órásra sikeredett. Ez idő alatt a gyári tesztpilóták leellenőrizték a gép avionikáját, a hajtóműveit, a robotpilótát, illetve az összes többi berendezést, illetve a gép műszeres leszállító rendszerét.A Cessna Citation M2-es a gyár legújabb könnyű üzleti gépe, amely a Mustang és a Citation CJ család közötti kategóriát jelenti. A Garmin 3000-essel felszerelt pilótfülkéjű repülőgép várhatóan 2013 első felében kaphatja majd meg az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) légialkalmassági bizonyítványát. Az első gép átadását pedig 2013 második felére tervezi a gyár. A gépet két FADEC-vezérlésű Williams International FJ44-1AP-21-es gázturbina hajtja. A két pilóta és hat utas szállítására alkalmas gép ára 4,1…
Hogy mi az a bizjet, azt többféleképp is meghatározhatjuk. Ha úgy tetszik, leszűkíthetjük ezt a repülőgép-kategóriát a kisebb méretű sugárhajtású gépekre, amelyek 4–12 utast vehetnek a fedélzetükre, s nem csupán a nagyobb, hanem a kisebb, regionális repülőterekre is járnak, a tulajdonosuk kénye-kedve szerint. De általánosabban bizjetnek nevezhetjük azokat a nagy utasszállító gépeket is, amelyeket egy gazdag ember vagy egy nagyvállalat a saját ízlése és anyagi lehetőségei szerint rendeztet be, s oda repülhet vele, ahová csak akar. Most ez utóbbiakról beszélünk. A corporate jet kategória érdekes módon  éppen akkor született meg, amikor a világ repülőgépgyártása és általában a polgári repülés gödörben volt: az úgynevezett első olajválság idején. Ennek két oka is lehetett: egyrészt a nagy repülőgépgyártók – amelyek akkoriban elsősorban az Egyesült Államokban működtek – különösen nagy szükségét érezték, hogy a recesszió idején is találjanak vevőt a gépeikre, másrészt pedig az…
A új kínai ARJ21-700-as repülőgép típus berepülési programja március elején elérkezett a jeges tesztekhez. Ennek érdekében az AC104-es gyári számú tesztrepülőgépet a COMAC átrepülte az Urumqi Diwopu nemzetközi repülőtérre, ahol végrehajtották vele a jegesedéssel kapcsolatos földi próbákat. Ennek részeként földi és szárazjeges vizsgálatoknak is alávetetették az új ARJ21-700-ast, amely minden tekintetben megfelelt az elvárásoknak.Mind a jégtelenítő rendszere, mind pedig minden más a jegeseéssel kapcsolatos berendezése a terveknek megfelelően funkcionált. Ezután a légi jegesedési vizsgálatok következnek, amelyeket szintén Urumqiban hajtanak majd végre a COMAC szakemberei az AC104-es számú tesztrepülőgéppel.Fotó: COMAC
Bejelentette a kanadai Bombardier repülőgépgyár, hogy Novak Djokovicsot választották az általuk gyártott Learjet üzleti géptípus új utazó nagykövetének. Ezzel a szerb tenisz világelső annak az exkluzív klubnak vált a tagjává, amelyben már ott van John Travolta színész-pilóta, Frank Gehry építész és Lang Lang zongoraművész is."Gyorsaság, mozgékonyság, hatékonyság és látványosság jellemzi Novak Djokovic játékát és a Learjet üzleti gépeket egyaránt – mondta a nagykövetté választáskor tartott ünnepségen Steve Ridolfi, a Bombardier Business Aircraft elnöke. – Győzni akarása, különleges személyisége, a tehetsége és az a kisugárzása, amellyel befolyásolni tudja az embereket mind-mind olyan tulajdonságok, amelyek révén a legkiválóbb nagykövete lehet egy olyan különleges repülőgéptípusnak, mint a Learjet – tette hozzá az elnök.Novak Djokovic – aki 2011 júliusa óta az ATP (Association of Tennis Professionals) ranglista első helyén áll – ezidáig összesen öt Grand Slamet nyert meg egyesben: a 2008-as, 2011-es és 2012-es…
Megkapta az amerikai Gulfstream G280-as üzleti jet az ideiglenes légialkalmassági bizonyítványát az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA). Az FAA ezt az Izraeli Légügyi Hatóság (CAAI) által tavaly decemberben kiadott ideiglenes engedélye alapján bocsjátotta ki. Ahhoz, hogy az új business jet típus megkaphassa a végleges típusalkalmassági bizonyítáványát még frissítenie kell a Gulfstream Aerospace gyárnak a G280-as szoftvereit. Ezzel várhatóan még idén végeznek a Gulfstreamnél, így ez év végéig megkaphatja az új üzleti gép a végleges légialakmassági bizonyítványát és át is veheti majd az első vásárló a Gulfstream Aerospace első új G280-asát.Amikor forgalomba áll az új G280-as, akkor kategóriájának leggyorsabb, legnagyobb és egyben legkényelmesebb típusa lesz. A G280-as programja 2008-ban indult. Akkor úgy tervezték, hogy a gép hatótávolsága 6400 km-es lesz, ám a teszrepülések során bebizonyosodott, hogy a gép 0,8 Machos sebességgel képes akár 6667 km távolságra is elrepülni. A G280-as fel-,…
Több mint ötezer alkalmazott, beszállító és üzleti partner jelenlétében átadta tegnap az amerikai Boeing repülőgépgyár az 1000. Boeing B 777-es repülőgépét a dubai székhelyű Emirates légitársaságnak. Az Emirates egyébként a típus legnagyobb felhasználója, így nem véletlen, hogy éppen hozzájuk került a "Triple seven" jubileumi példánya.A B 777-es típus tavaly eladási rekordot döntött, kétszáz gépre szóló megrendelés érkezett hozzájuk 22 légitársasától, megdöntve a 2005-ös eladási csúcsot, amikor is 154 gép értékesítését könyvelhette el a Boeing. Ennek eredményeként a gyártási üzemet is felgyorsította az amerikai gyártó tavaly ősszel és a havi hét gépes átadásról áttért a 8,3 gépes gyártási ütemre. 2013-tól pedig már évi 100 darab B 777-est adnak majd át a megrendelőknek. Az Emirates légitársaságnál jelenleg 102 darab B 777-es repül, amelyen kívül további 84 utasszállító változat és kilenc kargógép vár az átadásra. Az Emirates ma az egyetlen olyan légitársaság a…
Jelentős mérföldkövéhez érkezett február 28-án a kanadai Bombardier repülőgépgyár amikor is átadhatták megrendelőjüknek a 400. elkészült Learjet 60-as üzleti gépet. A business jet – egy Learjet 60 XR – a mexikói Cinépolis céghez került, amelynek Moreliában van a székhelye. A vállalkozás 2002 óta használja ezt a típust az üzleti útjaihoz.A Cinépolis 1994-ben jött létre és 265 mozit üzemeltet Mexikó-szerte valamint Guatemalában, El Salvadorban, Costa Rica-ban, Panamában, Kolumbiában, Brazíliában és Indiában. Ezek működétetése kapcsán használják a Learjet típust az üzleti útjaik lebonyolítására.A Learjet 60 XR 2007-ben állt forgalomba. Utazósebessége 0,81 Mach (861 km/h) utazómagassága 51 ezer láb (15 545 m). A gép képes leszállás nélkül elrepülni Buenos Airesből Limába, São Paulóba és Boa Vistába két fős személyzettel és négy utassal. Fotó: Bombardier
Újabb állomására, a kanadai Torontóba érkezett a Boeing repülőgépgyár bemutató B 787-es Dreamlinere. A világkörüli út legújabb színhelyére az Air Canada megalapításának 75. évfordulója kapcsán érkezett a világ első kompozitból készült utasszállító repülőgépe. A ZA003-as prototípust a berepülések során használták, amit követően teljesen felújították és a belső terét bemutatógéppé alakították át.A Boeing azzal a szándékkal repítette a B 787-est a torntói Pearson International repülőtérre, hogy bemutassa az Air Canada vezetőségének valamint munkatársainak azt a XXI: századi technológiát, amellyel a cég azt követően meg fog újulni, hogy a Dreamlinerek a flottájába kerülnek.Ezidáig több mint 800 példányt rendel a B 787-esből ötvennél is több légitársaság. Fotó: Boeing
Átadta a brazil Embraer repülőgépgyár az első mentőrepülésre átalakított Phenom300-as üzleti gépét a szintén brazil Amil Resgate Saúde társaságnak. A légi betegszállításra is alkalmas változat belső kialkítását is az Embraer gyár végezte, lehetővé téve fekvőbeteg szállítását négy kísérővel. Az ülések forgathatóak annak érdekében, hogy a sérültet – ha szükséget – az orvosi team a fedélzeten is kezelhesse a repülés időtartama alatt. Az új kialakítás légi hatósági engedélyeztetését is a brazil gyártó végezte.A Phenom 300 Medevac-változatA Phenom 300-as mentőrepülő változata számos speciális egészségügyi felszereléssel van ellátva. Ilyen többek között az a fedélzeti oxigénrendszer, amely lehetővé teszi az oxigénellátást tíz órán keresztül folyamatosan. Emellett 1000 wattos teljesítményű elektromos rendszert építettek be a gépbe, amely révén erről az energiaforrásról működtethetőek a szükséges orvosi monitirok, a defibrillátor, pace-maker, oximéter, ventilátorok, ifúziós pumpák, és akár mobil inkubátor is. Sűrgős ellátás esetén akár 300 km-re lévő…
Átadta az amerikai Boeing repülőgépgyár az első új B 747-8I Intercontinental utasszállító repülőgépének az első példányát, amelyik egy VIP-változat. Arról nem nyilatkozott a gyártó, hogy ki a különleges belső kialakítású Jumbo megrendelője. A gép enteriörjének a kialakítása majd csak ez után következik, s több mint egy évig tart majd. A gép új tulajdonosa várhatóan 2014-ben kaphatja meg a Jumbo business jetjét. Az új B 747-8I Jumbo VIP-változatánál 444 m2-es a főfedélzetnek az alapterülete, amely fölé beépítik a Greenpoint Technologies által gyártott Aeroloft kabinrendszert. Ennek a lényege, hogy a púp mögötti részen a főfedélzet feletti térben – hasonlóan egy vasúti hálókocsihoz – folyosóról nyíló, nyolc önállóan elszeparált hálófülkét alakítnanak ki beépített ágyakkal, lehetővé téve a nyugodt alvást a hosszú repülőutak során. Ezzel 36,5 m2-rel meg is növekedik a hasznos alapterület mérete a Boeing B 747-8I VIP-változatának. Az Aeroloft rendszert a Boeing…
Teljes gőzzel folyik az amerikai Gulfstream Aerospace gyár új G650-es ultra nagy kabinos, ultra nagy hatótávolságú üzleti gépének a berepülési programja, amelynek eredményeként várhatóan még idén megkapja az új business jet a légialkamassági bizonyítványát az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Szervezettől (EASA) is.A tesztprogramban szereplő négy repülőgép január 25-éig immár 2 675 órát töltött a levegőben 820 felszállást teljesítve. A tervek szerint az első gép még az idei év közepén forgalomba állhat a sikeres berepülési programot követően azután, hogy 2011. november 18-án már megkapta a típus az ideiglenes légialkalmassági bizonyítványát az FAA-től.A G650-es eddig az elvárásoknak megfelelően hozta a repülési paramétereket. A legutóbbi repülési fázisban az FAA pilótái tesztelték a gép átesési és minimális vezethetőségi sebességét, amely mellett immár befejeződött a hidraulika, a fly-by-wire és a különféle vezérlő rendszerek vizsgálata, többek között az üzemanyagrendszeré. Ezek mellett…
Négy új Sikorsky S-76D típusú kutató-mentő helikopert kap a japán parti őrség, jelentette be a Sikorsky Aircraft Co. és a Mitsubishi Corporation a Singapore Air Shown. Ezekkel a gépekkel helyettesítik azokat a kutató-mentő helikoptereket, amelyek 2011-ben megsemmisültek a Japánt ért cunami során. A japán parti őrség hosszú évek óta használja az S-76-os közepes helikoptereket kutató-mentő feladatok ellátására. Az S-76C, az S-76C+, valamint az S-76C++ változatokat, amelyek kategóriájuk legmegbízhatóbb típusai, s egyaránt használhatóak földi bázisról vagy éppen hajó fedélzetől tengeri mentési feladatokra. Ennek a legendás családnak a legújabb tagja az új S-76D-változat, amelynek immár teljesen kompoziból készülnek a rotorlapátjai, a pilótafülkében intergrált Thales avionika és robotpilóta található, valamint aktív vibráció ellenőrző-, valamint hajtómű és rendszerellenőrző rendszer van beépítve. A gépet két Pratt & Whitney Canada PW210S hajtómű emeli a magasba és a helikoptert el lehet látni aktívhajtómű és rotor jégtelenítő rendszerrel…
Öt új turbólégcsavaros King Air 350-est kap az ausztrál repülő doktori szolgálat, amelyet a Hawker Beechcraft gyár ázsiai Hawker Pacific divíziója ad át a szervezetnek. Az öt gépből kettő a nagy oldalajtós King Air 350C teherszállító változat, három pedig a King Air B200C. A King Air 350C-változat példányai az elsők lesznek a Royal Flying Doctor Service (RFDS) flottájában.A King Air turbólégcsavaros gépek kiválóan megfelelnek az ausztrál repülő orvosi szolgálat elvásárainak – mondta az átadás kapcsán Jay Gibson, az ausztrál kormány különleges feladataival megbízott alelnöke – mivel a túlnyomásos, szabályozható légnyomású nagy kabin tökéletes a légi betegszállításra, illetve az is, hogy a gépnek nagy az utazósebessége és hatótávolsága, ami nagyon fontos szempont a repülő orvosi szolgálat számára főleg egy kritikus állapotban lévő beteg esetében, akinek azonnali orvosi beavatkozásra van szüksége. Ausztrália sajátosságai szempontjából pedig mindennél fontosabb, hogy ezek képesek nem kiépített…
Alig több mint egy évvel azt követően, hogy az amerikai Robinson helikoptergyár R66-os gázturbinás helikoptere megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a légialkalmassági bizonyítványát már átadták a megrendelőjének a típus századik példányát.Az R66-os változat a Robinson család legnagyobb és egyben legerősebb tagja. Fedélzetén egy pilóta és öt utas tatózkodhat. Ezidáig összesen 360 megrendelés érkezett erre a változatra, amelyeknek több mint a 70 százaléka Amerikán kívülről érkezett a gyárba. Nem véletlen, hiszen a teljes gépcsalád több mint 60 százalékát külföldön értékesíti a Robinson. A századik R66-os a fekete kontinensre, egészen pontosan Dél-Afrikába kerül, ahol a National Airways Co. értékesíti majd. A gyár a tervei szerint tovább fejleszti az R66-os változatot, amelynek elkészítik az úszótalpas és a külső emelőhorgos változatát is.  Foró: Robinson
Új üzleti jetet kapott a világhírű kínai színész, Jackie Chan. A látványos akciófilmjeiről ismert művész egy Embraer Legacy 650-est vásárolt magának, amelyre felkerült a jól ismert sárkányos emblémája is a hírességnek. A gép átadásán a színész is megjelent a gyár São José dos Campos-i repülőterén, ezzel megünnepelve a kínaiak számára most kezdődő sárkány évét. Jackie Chan gépe az első Legacy 650-es a kínai piacon.Jackie Chan egyébként a brazil gyár utazó nagykövete is egyben, aki nem csak a kínai piacon, hanem világszerte is népszerűsíti az Embraer repülőgépgyár űzleti gépcsaládját. – Azért választottam ezt a business jetet – mondta a színész az átadási ünnepségen – mert kategóriájában ennek a típusnak a legnagyobb és a legkénylmesebb a három zónás utaskabinja, kiemelkedő luxust nyújtva a fedélzeten utazók számára. Hiszem, hogy az Embraer repülőgépgyár nagyon sok üzleti gépet ad majd el a közeljövőben a kínai…
Február 6-án megkapta az orosz Szuhoj SuperJet100-as regionális utasszállító repülőgép típus (model RRJ-95B) az Európai Repülésbiztonsági Szervezet (EASA) A-176-os légialkalmassági bizonyítványát. Ezzel az SSJ100-as mind repülésbiztonsági mind pedig környezetvédelmi szempontból megfelelt az EASA előírásainak. Ennek köszönhetően immár minden olyan légitársaság üzemeltetheti a flottájában az új orosz utasszállító repülőgép típust, amelyik az EASA követelményeinek megfelelően működik. Ez jelentős mérföldkő a Szuhoj repülőgépgyár és az egész orosz repülőipar számára, mivel az SSJ100-as az első olyan orosz repülőgéptípus, amelynek sikerült megszereznie az EASA CS-25-ös bizonyítványát.A típusbizonyítványt 2012. feburár 24-én adják át hivatalosan a Szuhoj képviselőinek Moszkvában. A folyamat 2004-ben kezdődött, párhuzamosan az orosz légügyi hatóságnál megkezdődött engedélyezési eljárással. Köszönhetően annak a nemzetközi csapatnak, amelyik az SSJ100-as tervezésében és kifejlesztésében részt vett, az EASA hatósági eljárás alig egy évvel tartott csak tovább, mint az orosz légialkalmassági bizonyítvány megszerzése. A vizsgálat során például az EASA…
Január 31-én átadta a brazil Embraer repülőgégyár az 1200. elkészült Ipanema mezőgazdasági permetező repülőgépét. A típus sikere évtizedek óta töretlen, amit jól bizonyít, hogy 2011-ben 58 darabot értékesítettek belőle csak Brazília és a Mercosur régióban, ami 45 százalékos növekedést jelenett a korábbi évek eladási mutatóihoz képest.A gépet több mint negyven éve gyártják Brazíliában folyamatosan és ez volt az első olyan repülőgép a világon, amelyet az autókhoz hasonlóan sorozatban kezdtek el gyártani annak idején. Mi több a sor beindítása óta nem szünetelt egy napra sem a gépek előállítása, ám az elmúlt évtizedek alatt számos modernizációs programot is végrehajtottak rajta, aminek köszönhetően ma is a legmondernebb kisgépek közé tartozik az Ipanema. Olyannyira, hogy a repülőgép motorját akár a gépkocsikban is használható bioetanollal is lehet működteti, aminek révén még olcsóbb és környezetkímélőbb a típus üzemeltetése. A bioethanolt cukornádból lehet előállítani.A gépeket termőnövények porzására…
3. oldal / 4