2017 május 01

RSS Facebook

Típus
A napokban múlt, hogy ötven évvel ezelőtt, 1967. április 7-én végrehajtotta az első felszállását az Aérospatiale által kifejlesztett Gazelle típusú gázturbinás helikopter, amely még jelenleg is mintegy száz felhasználó flottájában repül világszerte harmincnégy országban. A forgószárnyas a töretlen népszerűségét a megbízhatóságának és egyszerű karbantartási igényének köszönheti. A Gazelle helikoptert Nagy-Britanniával közösen gyártották a franciák az 1960-as évek végétől, s összesen több, mint 1250 példányt adtak át a felhasználóknak. A típus sikerét jól illusztrálja, hogy jelenleg is 470 példány repül még ezek közül, ami a teljes legyártott mennyiség több, mint egyharmadát jelenti. Ezek közül száznál is több gép éppen a francia hadseregben áll még szolgálatban. A Gazelle típus sok világelsőséggel is büszkélkedehet. Többek között ez a helikopter típus volt az első a forgószárnyasok történetében, amelynek a farokrotorja Fenestron rendszerű, azaz a rotor egy zárt házban forog, ami jelentős mértékben növeli a…
Április 16-án végrehajtotta az első nagy sebességű földi gurulópróbáját az új C919-es kínai utasszállító repülőgép tesztpéldánya. Ezzel még egy lépéssel közelebb került a gépet gyártó COMAC a gép berepüléséhez. A nagy sebességű gurulás a gyár sanghai gyári repülőterének a futópályáján zajlott, amely során a gép megközelítette a 230-260 km/órás maximális gurulósebességet és a cél az, hogy az orrfutó el is emelkedessen a betonról a felszállást imitálva. Ez a mostani állomás annak a berepülés előtti tesztsorozatnak a része, amely még tavaly december 28-án kezdődött el. Azóta végrehajtották a gépen az összes földi rendszer-tesztet, a kis- és közepes sebességű gurulásokat, most pedig az egyik legizgalmasabb feladatot, a maximális sebességű gurulópróbák kezdődtek el. A nagy sebességű tesztek várhatóan egy hetet vesznek majd igénybe a gyár szakemberei számára, ha nem találnak semmilyen komolyabb, a berepülési programot hátráltató műszaki problémát. A tesztsorozat során egyre nagyobb…
Világrekord repülést hajtott végre április 10-én az ukrán Antonov repülőgépgyár új generációs An–2-100-as kétfedelű turbólégcsavaros repülőgépe. Az eredeti An–2-es legújabb és egyben legmodernebb változata 3202 kg-os hasznos terheléssel emelkedett fel a gyár kijevi repülőteréről 2700 méteres magasságra, amely több, mint kétszerese az eredeti változat maximális terhelehetőségének. A klasszikus An–2-es ugyanis csak 1500 kg-os teher szállítására alkalmas. Az új világrekordot a kétfedelű repülőgépek kategóriájában már be is jelentette az Antonov gyár FAI-nak, azaz a nemzetközi sportrepülő szövetségnek hitelesíttetésre. Az An–2-100-ast a gyár két berepülőpilótája, Szergii Tarasiuk parancsnok és Valerii Jepancsiscsev első tiszt vezette. Ők voltak korábban az a gépszemélyzet, amelyik egy An–3-as repülőgéppel sikeres küldetést hajtott végre a a Déli-sarkon. Mint arról korábban már az Aeromagazin is beszámolt, idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első sikeres modelljének, az An–2-es szűzfelszállásának a 70. évfordulóját. Ennek kapcsán augusztus 31-én hatalmas ünnepséget tartanak…
1967. április 9-e történelmi jelentőségű dátum a polgári repülés történetében. Ezen a napon emelkedett fel ugyanis első ízben a levegőbe az amerikai Boeing repülőgépgyár új egyfolyosós repülőgép típusa a B 737-100-as. A gépet Brian Wygle és Lew Wallick berepülőpilóták vezették, akik a Seattle-i Boeing Fieldről felszállva két és fél órát töltöttek a levegőben az új keskenytörzsű repülőgéppel, majd sikeresen landoltak az everetti Paine Fielden lévő másik Boeing repülőtéren. Akkor még biztosan nem gondolták sem a pilóták, sem pedig a gépet tervező mérnökök, hogy a B 737-es fél évszázaddal a szűzfelszállását követően még mindig forgalomban lesz, mi több ez a típus válik a polgári légi közlekedés legsikeresebb kereskedelmi típusává, s több mint 13 példányt építenek belőle. Arról nem is beszélve, hogy 50 évvel a sikeres első felszállást követően immár a negyedik generációja áll majd forgalomba B 737 MAX néven. Ma már…
Határozatlan időre elnapolták az új orosz MC–21-es utasszállító repülőgép szűzfelszállását. A korábban tavaly decemberre, majd idén február-márciusra beharangozott próbaútra vonatkozóan legutóbb Dmitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes azt mondta: áprilisban lesz. Az irkutszki repülőgépgyár viszont április 6-án már azt tudatta, hogy az első repülés a „nyár előtt” aligha várható. A TourDom.ru orosz internetes portál tudósítása a talányos halogatásról szó szerint az alábbiakat közölte: „A startra legvalószínűbben nyáron kerül sor – és még jó, ha nyáron… A szárny egyáltalán nem állta ki a szilárdsági próbákat, utómunkálatok szükségesek emiatt. Még a hajóművet sem indították be, azzal is problémák lehetnek. Egyébként is van még jó pár apróság hátra” – közölte egy forrás a lappal. A szárny problémáiról április 4-én már hírt adott az Izvesztyija. A polgári- és katonai repülés ügyeiben különösen aprólékos tájékozottsággal rendelkező orosz lap akkor azt közölte, hogy a szárnyakon 100 százalékos terhelésnél repedések…
Nem csak a Boeing B 787-10-es Dreamlinere és az Airbus A319neo számára volt fontos nap március 31-e, hanem az ukrán Antonov repülőgépgyár számára is, ugyanis szintén ezen a napon hajtotta végre a szűzfelszállását a kijevi székhelyű tervezőiroda legújabb repülőgépe, az An–132D. A típus első elkészült példánya 1 óra 50 percet töltött a levegőben Viktor Goncsarov parancsnok pilóta és Mohammed Ayas tábornok, berepülő pilóta vezetésével, akik mellett Bogdan Zagorujko első tiszt és Vologyimir Nesterenko fedélzeti mérnök tartózkodott még a repülőgépen. Mohammed Ayas tábornok a szaúd-arábiai Taqnia Aeronautics Company képviseletében vett részt a berepülésen. Az An–132D-t egy új, sugárhajtású An–178-as kísérte a levegőben. Az An–132D típust a Abdullaziz Király Tudományos és Technológiai Központtal (KACST) és a Taqnia Aeronautics Co.-val közösen fejlesztette ki az Antonov gyár. A gép következő bemutatóját a fejlesztésben és gyártásban partner országban, a Szaúdi-Királyságban tartják majd, amit követően folytatódik…
Március 31-én végrehajtotta Hamburgban az első felszállását az Airbus repülőgépgyár A319-es egyfolyosós repülőgéptípus legújabb, CFM International LEAP–1A új generációs hajtóművel felszerelt A319neo változata. Az A320-as gépcsalád legkisebb változata az öt órás berepülést követően a franciaországi Toulouse-ban landolt sikeresen. A gépet az Airbus gyár két berepülőpilótája, Michel Gagneux és Eckhard Hausser irányította a levegőben. Rajtuk kívül még Jean Michel Pin, Sylvie Loisel-Labaste és David O’nions mérnökök is a gép fedélzetén tartózkodtak. A berepülés során a pilóták leellenőrizték a gép irányíthatóságát, illetve ellenőrizték az A319neo rendszereit is működés közben a levegőben. A D–AVWA lajstromjelű gép a sikeres első felszállást követően Toulouse-ban folytatja majd a berepülési programját a típusalkalmassági bizonyítvány megszerzéséig. Az A320neo gépcsalád jelenleg a világon a legkeresettebb egyfolyosós típussorozat, amelyre több, mint ötezer megrendelést adtak le eddig a légitársaságok. A kilencven felhasználó légitársaság révén a gépcsalád a piaci részesedés hatvan százalékát…
Március 31-én végrehajtotta a szűzfelszállását a Boeing legújabb szélestörzsű repülőgépe, a B 787-10-es Dreamliner. Ez a változat a B 787-es gépcsalád leghosszabb törzsű változata, amelyet a gyár dél-karolinai gyáregységében szerelnek össze. Illetve itt is emelkedett első ízben a levegőbe a B 787-10-es modell első példánya. A szűzfelszállás összesen 58 percig tartott. A gép parancsnoka  Tim Berg kapitány volt, aki a szűzfelszállást követően elmondta, hogy az első repülés során a gép kormányozhatóságát, a rendszereinek a működését és a gép levegőben történő viselkedését vizsgálták. Ezek során a B 787-10-es az elvártaknak megfelelően viselkedett a levegőben. Az első felszállást követően még számos további repülésre lesz szükség ahhoz, hogy a B 787-10-es a tervek szerint 2018 első felében megkaphassa a típusalklamassági bizonyítványát. A típusváltozatra ez idáig 149 foglalás érkezett kilenc légitársaságtól, köztük a Singapore Airlinestól, amely a B 787-10-es bevezető légitársasága lesz majd. De…
2016-ban a svájci Pilatus repülőgépgyár adta el a legtöbb egymotoros turbólégcsavaros repülőgépet a világon. Összesen 91 darab 2016 PC–12NG talált gazdára világszerte az elmúlt esztendőben, ami harminc százalékos eladási eredménynövekedést jelentett a svájci repülőgépgyártó számára. Ezzel a 2016 PC–12NG vált a legnépszerűbb egymotoros turbólégcsavaros repülőgéppé a kategóriájában. Ennek a növekvő eladási tendenciának köszönhetően a Pilatus várhatóan ez év közepén adhatja majd át az elkészült 1500. példányát a típusnak. Az eredmény azért is különösen figyelemre méltó, mert 2015-höz képes összességében világviszonylatban három százalékkal csökkent a turbopropok és üzleti jetek eladásának a száma, miközben a Pilatus harminc százalékkal növelte az eladásainak a mértékét a 2016 PC–12NG típus tekintetében. Ez a változat a PC–12-es legújabb, tavaly piacra dobott típusa megnövelt, 528 km/órás utazósebességgel, új, modern, minden igényt kielégítő csendesebb kabinbelsővel, amely számos más további technikai újdonság bevezetésével áll a vásárlók rendelkezésére. Jól illusztrálja…
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re. Mindez azt követően történt meg, hogy a kanadai gyártó új CSeries gépcsaládjának a kisebbik változata számos olyan fel-, és leszállást hajtott végre London City repülőterén, amelyek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy a típus megkaphassa a repülőtér használati engedélyt London City esetében. Erre azért van külön szükség, mert London City repülőtere a világváros központjában, a banknegyedben van, ezért oda egy különleges a megszokottnál jóval nagyobb süllyedéssel járó  leszállási eljárással lehet csak megérkezni, mi több a repülőtér futópályája is igen rövid, ezért a normálisnál nagyobb terhelést biró fékekkel kell azoknak a repülőgépeknek rendelkezniük, amelyek ezen a pályán landolnak. A Bombardier annak idején már eleve úgy tervezte meg a CS100-as típusváltozatot, hogy az megfeleljen…
Március 6-án levegőbe emelkedett a svájci Pilatus repülőgépgyár új, PC–24-es üzleti jetjének a harmadik példánya, amelyet a típus berepülési programjához használnak majd a svájciak. A P03-as gyári számú gép – amely minden tekintetben megegyezik a későbbiekben immár szériában gyártott példányokkal – reggel 9.45-kor emelkedett fel a Pilatus repülőgépgyár buochsi repülőteréről. A HB–VSA lajstromjelű gép összesen két óra öt percet töltött a levegőben, amelyet követően visszatért a gyári repülőtérre. Ezzel újabb mérföldkőhöz érkezett a PC–24-es típus berepülési programja. A PC–24-es sugárhajtású üzleti gép a nagy múltú svájci Pilatus repülőgépgyár legújabb modellje, amelyet a nagy sikerű PC–12-es turbólégcsavaros repülőgépből fejlesztettek tovább immár gázturbinás meghajtással. Az új Pilatus business jet előnye az a többi sugárhajtóműves üzleti géphez képest, hogy ezzel is, akárcsak a PC–12-essel nem betonos repülőtereken is biztonságosan le- és fel lehet szállni, így ötven százalékkal megnőtt azoknak a repülőtereknek az elérhetősége…
Az új Boeing B 737 MAX 9-es bemutatójával egy napon, azaz március 7-én a brazil Embraer repülőgépgyár Sao José-i üzemében is ünnepséget tartottak. Ezen a napon mutatták be ugyanis az első elkészült új generációs E195-E2-es regionális utasszállító repülőgépet. Ez a típusváltozat a legnagyobb utasbefogadó képességű variációja az E2-Jet gépcsaládnak, amely az eredeti ERJ regionális utasszállító repülőgép modernizált változata. Az első új E195-E2-es repülőgép a tervezett földi próbákat követően várhatóan heteken belül felszállhat majd. Amennyiben nem lesz semmilyen különösebb probléma a berepülések során, akkor az első kereskedelmi forgalomba szánt példány 2019 első félévében kezdheti el a menetrend szerinti repüléseket. Az előzetes tervek szerint az új genrációs Pratt&Whitney hajtóművekkel felszerelt E195-E2-es géptípusnak 20 százalékkal kevesebb lesz az üzemben tartási költsége. Többek között annak köszönhetően, hogy az eredeti ERJ-195-öshöz képest plusz három sor ülés került a törzsbe, így két osztályos kivitelben 120, diszkont…
Március 7-én kigurult a Boeing rentoni szerelőcsarnokából az első elkészült új generációs B 737 MAX 9-es repülőgép. Az amerikai gyártó legnépszerűbb repülőgép típusának a bemutatkozása a gyár több ezer dolgozójának a jelenlétében zajlott. A B 737 MAX 9-es az új egyfolyosós gépcsalád második tagja. A gépen akár 220 utas is repülhet majd, s a hatótávolsága 6327 km. Az első elkészült példányon most azokat a földi rendszer teszteket hajtják végre, amelyek a szűzfelszállás előtti ellenőrzésekhez szükségesek. Tesztelik többek között az elektromos és hidraulika rendszereket, a hajtóműveket, a kormányvezérléseket. Amint ezek befekeződnek és a gyári szakemberek mindent rendben találnak, akkor elkezdődhet az új B737 MAX 9 berepülési programja. Az előzetes tervek szerint 2018-ban állhat majd forgalomba a B 737 MAX 9-es változata. A kisebb, B 737 MAX 8-as pedig várhatóan már idén elkezdi a menetrend szerinti forgalomban való repülését a bevezető SouthWest…
Ha szeretnéd közelebbről is megnézni a világ legnagyobb teherszállító repülőgépét, az ukrán Antonov An–225-ös Mrija-t, akkor nincs más dolgod, mint az, hogy rákattintsál az itt található linkre és máris ott találhatod magad a hatalmas monstrum mellett az előtéren. Az egér mozgatásának a segítségével az egész szerkezetet körüljárhatod, így "testközelből" is megtapasztalhatod, hogy mekkorák is valójában a hat hajtóműves óriás méretei a valóságban.Kellemes nézelődést kívánunk!https://www.google.com.ua/maps/uv?link: Anotonov
Március elsején megkapta az Airbus repülőgépgyár új generációs, CFM International LEAP–1A hajtóművel felszerelt A321neo típusváltozata az EASA (Európai Repülésbiztonsági Szervezet) és az FAA (Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal) által kiadott típusalkalmassági bizonyítványát, így az új A321neo ezen változata is megkezdheti a keresdelmi repüléseket.Fabrice Brégier, az Airbus repülőgépgyár vezérigazgatója elmondta a típusjogosítások átadása alkalmából rendezett toulouse-i ünnepségen, hogy az új LEAP–1A hajtóművel felszerelt A321neo egyértelműen piacvezető típusnak számít immár a 200 utasülés feletti egyfolyosós repülőgépek kategóriájában. A típusjogosítás megszerzéséhez egy több, mint 400 órás berepülési programot hajtottak végre az első CFM International LEAP–1A gázturbinákkal felszerelt példánnyal. A közel ötszáz órás repülést százhatvannál is több felszállás során teljesítették. A CFM erőforrással ellátott A321neo a negyedik olyan tagja immár a neo (new engine option) szériának, amely megkapta az EASA és az FAA típusjogosítását. Az elmúlt 15 hónapban ugyanis már három korábbi típusváltozat is átesett…
Ötven évvel ezelőtt, 1967. február 16-án emelkedett első ízben a magasba München mellett az ottobrunni helikoptergyárban a Messerschmitt-Bölkow-Blohm BO105-ös helikopter. Ez a helikopter volt a világon az első olyan forgószárnyas, amellyel a hagyományos manőverek mellett immár orsózni és bukfencezni is lehetett, köszönhetően azoknak az új műszaki megoldásoknak és felhasznált anyagoknak, amelyek révén világhódító útjára indulhatott a helikopter típus. Az újdonságot a titániumból készült merev kialakítású rotoragy és a megerősített, szénszálas műanyagból előállított rotorlapátok jelentették. Jól bizonyítja a Bölkow által kifejlesztett új fajta merev rotoragynak és rotor lapátoknak a megbízhatóságát az, hogy fél évszázaddal a típus szűzfelszállását követően még mindig nagy számban és nagy sikerrel repülnek a BO105-ösök világszerte. A BO105-ösön bevezetett új technológia révén jelentős mértékben egyszerűsödött a helikopterek rotorjának a vezérlési a mechanizmusa, illetve ennek köszönhetően jelentős mértékben csökkent a karbantartási költsége is a helikopternek. Illetve az új rendszerű…
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését. Az Oleg Antonov által tervezett repülőgép hihetetlen karriert futott be az elmúlt 70 évben, s szinte nincs olyan hely a bolygónkon – beleértve a Déli-sarkot is – ahol ne járt volna a kétfedeű valamelyik változata. Nem véletlen, hogy a kijevi székhelyű gyár az idei évet az An–2-es típus emlékévének tekinti, hiszen ezzel a típussal indult el az a sikersorozat, amelyet számtalan jól ismert későbbi Antonov repülőgép modell megszületése fémjelzett az An–12-estől kezdődően az An–26-oson és An–124-esen át egészen a világ legnagyobb teherszállító gépéig, az An–225-ös Mrijáig. De nem csak ezek a legendás repülőgép típusok keltek éltre a kijevi gyár mérnökeinek a munkássága révén, hanem azóta számtalan újabb típus is, többek között az An–70-es, az An–148-as vagy az An–158-as új generációs repülgépek, illetve ismét napirenden van…
Bár lapzártánkig még a nyilvánosság előtt hivatalosan nem jelentette be a Belügyminisztérium, hogy vásárolt öt darab használt, MD–902-es Explorer típusú NOTAR (faroklégcsavar nélküli) rendőrségi helikoptert, a Közbeszerzési Tájékoztató 2016. április 19-én publikussá vált információja szerint ez év február 22-én született meg a döntés arról, hogy a rendőrség a cseh tulajdonú European Air Service s.r.o. közreműködésével szerezte be 13,6 millió euróért a légi rendészet számára a fent említett helikoptereket. Az ügylet hátteréről az ORFK sajtóosztályát és iparági szakértőket kérdeztünk meg, hogy kiderítsük, mennyire tekinthető korrektnek az az eljárás, amelyet a BM és a rendőrség folytatott a nyilvánosság teljes kizárásával. Mint azt az ORFK sajtószolgálatától megtudtuk, a helikopterek beszerzése a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 9. § (1) bekezdés a) pontjában adott felhatalmazás alapján, a védelem terén alapvető biztonsági érdeket érintő, kifejezetten katonai, rendvédelmi, rendészeti célokra szánt áruk beszerzésére, illetőleg szolgáltatások…
Ime egy kis ízelítő abból, hogy miként nézett ki a Goldtimer alapítvány által felújított Gerle 12-es szűzfelszállása a levegőből 2015. december 4-én délután 2 óra három perckor a budaörsi repülőtéren.Operatőr Farkas Attila/Golditmer Alapítvány/Aeromagazinhttps://www.youtube.com/watch?v=ecDUGqlJGf4
Varga Zoltán kollégánk a napokban járt Kijevben, ahol sikerült egy igen exkluzív fotót készítenie a város Zsuliani repülőterén. Ott ahol a 410-es számú gyárban nagyjavítják az An–26-os családba tartozó ukrán gyártmányú szállítógépeket. A képen látható An–26-ost a zaporozsei Motor Szics hajtóműgyárral karöltve fejlesztette ki az Antonov. Az An–26MSZB (ukránul MCB) jelzésű változat abban különbözik a klasszikus Ancsáktól, hogy az eredeti AI–24VT hajtóművek helyett erőforrásként két darab TV3–117VMA-SZBM1-es légcsavaros gázturbina került a szárnyakra, amelyek egy-egy új generációs, hat tollú légcsavart forgatnak meg. A TV3–117VMA turbinát eredetileg a Mi–8/17-es családhoz fejlesztette ki az Ivcsenko-Progressz tervezőiroda, és gyártja a Motor Szics hajtóműgyár. Mivel a TV3-as egy igen jól sikerült konstrukció, ezt alakították át azt az új generációs An–140-es közepes szállítógéphez is meghajtásnak.A TV3–117VMA gázturbinák beépítésével az An–26-osok is megfelelnek a ICAO legszigorúbb zajkorlátozásra vonatkozó előírásainak, így korlátozás nélkül használhatnák az Az–26MSZB-k az európai…
Június 2-án ünnepélyes keretek közepette kigurult a francia Dassault repülőgépgyár Bordeaurx-Mérignac-i gyárában a legújabb Falcon 5X típusú üzleti repülőgép. Ez a Falcon-változat a nagy kabinos, hosszú távú business jetek piacán kíván meghatározó típusként működni a jövőben. Az átadási ünnepségen mintegy 400-an vettek részt a Mérignac-i üzemben, ahol elhangzott, hogy az új Falcon 5X immár a legnagyobb törzsátmérővel készülő üzleti gép a business jetek világában. Emellett pedig a 9630 km-es hatótávolságának köszönhetően szinte bármilyen város-páros elérhető vele leszállás nélkül repülve. Mindemellett pedig úgy tertvezték meg az új gépet, hogy leszálláskor 105 csomós (189 km/h) megközelítési sebességgel is repülhessen, vagyis leszálláskor egy turboprop lassúságával képes megközelíteni a cél repülőteret. Ennek köszönhetően pedig jóvbal több olyan repülőtér elérhető általa, mint amely más, nagyobb megközelítési segbességgel repülő üzleti jetekkel nem lehetséges.A Falcon 5X piaci bevezetését 2013-ban Las Vegasban jelentette be a Dassault. Az elkészült…
Májusban elérte a forgalomban lévő orosz gyártmányú, Szuhoj SuperJet 100-as regionális utasszállító repülőgépek kereskedelmi forgalomban megtett összes repült óraszáma a 100 ezret. Erről a gyár számolt be a napokban. A Szuhoj repülőgépgyár első saját feljesztésű sugárhajtású regionális utasszállító repülőgépe 2011 áprilisa óta repül a légitársaságoknál. Az SSJ100-asok által repült célállomások száma immár meghaladta a 130-at világszerte. A gépek emellett a legszélsőségesebb időjárási körülmények közepette is megbízhatóan üzemelnek a -54 Celsius fokos hidegtől kezdve a +45 Celsius fokos melegig Közép- és Dél-Oroszországban éppen úgy, mint északon, vagy Indonéziában, Laoszban és Mexikóban.A SuperJet 100-as típusból 51 példány repül a különféle orosz légitársaságoknál, azaz az Aeroflotnál, a Gazpromavia-nál, a Yakutia-nál, a Center-South-nál és a Red Wings-nél. Továbbá a mexikói Interjetnél és az orosz állami flottában. A Sukhoi Civil Aircraft Company, azaz a nagy múltú Szuhoj repülőgépgyár polgári leányvállalata emellett éppen a napokban, május…
Új sebességi rekordot ért el április 23-án az amerikai Gulfstream Aerospace Co. által gyártott G650ER típusú üzleti jet London és Hongkong között. A hírről a május 19-22 között megrendezett genfi EBACE 2015 kiállításon számolt be az amerikai gyártó. A bejelentés szerint a gyár G650ER (Extended Range – megnövelt hatótávolság) repülőgépe London Luton repülőteréről indult el Hongkong nemzetközi repülőterére. A gép a 10 349 km-es távolságot 10 óra 27 perc alatt repülte le, ami 0,9 mach-os átlagsebességet jelent. Ezt követően a G650ER április 25-én Hongkongból felszállva repült nonstop 10 936 km-t a Seattle-i Boeing Field repülőtérre 10 óra 25 perc alatt, amely szintén 0.9 mach-os átlagsebességet eredményezett. A gép minkdkét esetben az IFR repüléseknél meghatározott navigációs üzemanyag tartalékkal landolt a célállomásán. Az új város-pár rekordokat be is jelentette a Gulfstream az amerikai Nemzeti Aeronautikai Szövetségnek (NAA) hitelesítésre, amelyet követően a rekord…
Megkapta az EASA-tól, azaz az európai repülésbiztonsági szervezettől (European Aviation Safety Agency) az amerikai Cessna Aircraft Company által gyártott új Citation CJ3+ a típusalkalmassági engedélyét. Ennek birtokában még az idei évben átveheti a típus első európai megrendelője a repülőgépét az amerikai gyártótól. A CJ3+ ugyanakkor már tavaly szeptemberben, négy hónappal a piaci bejelentését követően megkapta ezt a bizonyítványt az FAA-től, azaz az amerikai szövetségi légügyi hivataltól. A cég ennek megfelelően át is adott tíz példányt már az új CJ3+-ból tavaly év végét megelőzően az amerikai kontinensen. Köszönhetően a típus 3778 km-es hatótávolságának a Citation CJ3+ nonstop képes elrepülni többek között Londonból Moszkvába vagy Kairóba, vagy Madridból Szentpétervárra, akár 9 utassal a fedélzetén. A géptípus legnagyobb utazómagassága 13 716 méter (FL450), amely jóval feljebb van mint az utasszállító repülőgépek által használt magasság, így a CJ3+-t használók el tudják kerülni a forgalmas…
A genfi EBACE-n jelentette be a francia Dassault repülőgépgyár, hogy a tervek szerint június 2-án gurul ki az új Falcon 5X első elkészült példánya, amit követően még ezen a nyáron már a levegőbe is emelkedet a S/N01-es gyári számú gép. Az új üzleti jet első összeszerelt példányát tavaly óta tesztelik a Dassault-nál, amely során 2014 augusztusában történt meg a gép legelső "bekapcsolása", azaz a rendszereinek az üzembe helyezése. A földi próbákhoz idén év elején csatlakozott az S/N02-es gyári számú második repülőgép. Az S/N01-es gépen a közelmúltban fejeződött be a földi hajtóműpróba, amely során minden üzemi körülmény közepette járatták az erőforrásokat. Emellett a gép valamennyi rendszerét is leellenőrizték már, többek között az elektromos, a hidraulikus és az üzemanyag-rendszert, illetve a digitális vezérlésű kormányszerveket is. A tesztpilóták már túl vannak 250 óra szimulátor repülésen az új 5X-szel, amelyet a Dassault Saint-Cloud-i bázisán…
Május 18-án hajtotta végre a Gulfstream Aerospace Corp. új, G500-as üzleti gépe a szűzfelszállását. Ez a típus is tagja annak a teljesen új tervezetésű Gulfstream gépcsaládnak, amelyet a gyár kifejlesztett a G600-assal egyetemben. Az új G500-as tegnap reggel 10:39-kor szállt fel a Savannah-Hilton Head International repülőtér betonjáról Scott Martin és Kevin Claffy berepülőpilótákkal a fedélzetén, akik mellett Bill Osborne mérnök is a gépen tartózkodott.A gép először 10 500 lábra (3200 m) emelkedett, amit követően tovább növelte a magasságát 15 000 lábra (4572 m). A két óra 16 perces szűzfelszállás ideje alatt a személyzet leellenőrizte a gép kormányszerveinek és más rendszereinek, berendezéseinek a működését, illetve számos megközelítést és átstartolást is elvégzett. A gép legnagyobb sebessége 194 csomó (350 km/h) volt. A G500-as 12:55-kor szállt le helyi idő szerint az első felszállást követően. A május 18-ai szűzfelszállást megelőzően 34 ezer órányi földi…
Május 19-én, a genfi EBACE-n jelentette be a brazil Embraer repülőgépgyár, hogy négy új sebességi világcsúcsot is felállított kategóriájában az új Legacy 500-as üzleti gépe. Az első két sebességi rekordot egy előre meghatározott távolságon érte el a géptípus a kaliforniai Oakland és a Hawaii Lihue közötti útvonalon, amely 3954 km hosszú. A március 7-én végrehajtott repülés során hat utas tartózkodott a gép fedélzetén, s a Legacy 500-as 5 óra 49 perc alatt teljesítette a közel 4000 km-es távot. A gép átlagsebessége 420 mph (676 km/h) volt. Visszafelé ugyanez a repülés mindössze 4 óra 11 percig tartott, s a gép föld feletti átlagsebessége 586 mph (943 km/h) volt. A harmadik világrekordot akkor érte el a Legacy 500-as, amikor az Egyesült Államokbeli Main államban lévő Bangorból repült át a németországi Friedrichshafenbe. Az 5945 km-es útvonalat 6 óra 50 perc alatt teljesítette a…
Hamarosan megkapja a típusalkalmassági engedélyét az amerikai Cessna repülőgépgyár legújabb üzleti jetje, a Citation Latitude. A típus túl van már több mint 690 felszálláson és 1700 óra teszrepülésen. Ezek eredményeként a vártnál is jobb paramétereket hozott a program. Nem véletlen, hogy ezt a típust is bemutatja a Textron csoport a héten a Genfben zajló EBACE 2015-ös vásáron. Az új Citation Latitude a Cessna legújabb üzleti gépe, amelynek a hatótávolsága 9 utassal 5278 km, ami 277 km-rel több, mint amit eredetileg elvártak a tervezők a fejlesztés során. A géptípus felszállási úthossza 1091 méter, ami szintén kevesebb lett a tervezettnél. A Latitude berepülési programja 2014 februárjában kezdődött el, s összesen 4 gép vett részt rajta. Ezeken tesztelték többek között az új Garmin G5000-es avionikai rendszert az automata gázkar funkcióval, az új légkondícionáló, illetve kabinnyomás rendszert, amely utóbbi révén a repülés során mindössze…
Május 17-én mutatkozott be első ízben Európában a brazil Embraer repülőgépgyár legújabb közepes méretű, könnyű kategóriájú üzleti jetje, a Legacy 450-es. A gép a 2015-ös EBACE-re (European Business Aviation Convention and Exhibition) érkezett Genfbe. A gép berepülési programja és a típusjogosításhoz szükséges engdélyek beszerzése még jelenleg is tart, s várhatóan 2015 negyedik negyedévében kaphatja meg az első vásárló az általa megrendelt Legacy 450-es példányát. Az új géptípus repülési tulajdonságai nagyon hasonlóak a közepes kategóriájú Legacy 500-aséhoz, amely tavaly kapta meg a típusalkalmassági bizonyítványát.A Legacy 450-es egy közepes kategóriájú könnyű üzleti gép, amelynél elsőként alkalmazták teljes körűen a Fly-By-Wire vezérlési rendszert, a Pro Line Fusion avionikai csomagot, amely négy LCD kijelzős monitoron jelenik meg a pilótafülkében. Emellett Rockwell-Colling HUD (Head-up-dispaly) is segíti a pilóták munkáját, illetve az új EVS (Enhanced Vision System). A gépet két Honeywell HTF 7500E gázturbina emeli a…
Május 7-én, az An–178-as szűzfelszállását követően kétoldalú megállapodást kötött az ukrán Antonov repülőgépgyár és a kínai A−Star Science & Technology Company a repülőgép vásárlásáról és a jövőbeli kínai gyártására vonatkozóan. A szerződés szerint a pekingi cég első körben két darab An–178-ast vásárol az Antonovtól, amelyet követően hozzálátnak a repülőgéptípus kínai gyártásának az előkészítéséhez.A tervek szerint az új An–178-asokkal a Kínában repülő An–12-esek kívánják majd felváltani a jövőben. Kína a vásárláson kívül korábban bekapcsolódott az An–12-es típus gyártásába is, mi több még ma is gyárt An–12-es szállítógépeket, illetve annak későbbi alváltozatait. Az An–178-as forgalomba állítása jelentős költségcsönnést eredményezhet azoknál a fuvarozóknál, amelyek jelenleg An–12-essekkel repülnek. Egyrészt azért, mert négy hajtómű helyett csak kettő van az új géptípuson, továbbá az An–12-es hat fős személyzet helyett immár csak három tagú az An–178-as ekipázsa.A kínai aláírás mellett az azeri Silk Way Airlines is megállapott…
1. oldal / 3