2017 november 21

RSS Facebook

Típus
Március 23-án a levegőbe emelkedett az amerikai Terrafugia cég által kifejlesztett repülő autónak, a Transition-nek a második generációs, immár sorozatgyártásra szánt első példánya. A szerkezet a New York államban lévő Plattshburg International repülőtérről szállt fel. Emellett sikeresen halad a jármű közúti tesztelése is, aminek az eredményeként várhatóan jövőre forgalomba is kerülhet az első Transition repülő autó az Egyesült Államokban. A Transition egy kétszemélyes repülőgép, amelyik a repülés mellett személyautóként a közúti forgalomban való közlkedésre is egyaránt alkalmas. Felhajtható szárnyainak köszönhetően elfér egy átlagos garázsban és a meghajtásához az autókban használatos ólmozatlan benzint használnak.A 2. generációs Transition az első repülése során 1400 láb magasra (400 m) emelkedett és mintegy nyolc percet töltött a levegőben. Ez idő alatt a gép pilótája a szerkezet vezethetőségét és manőverező képességét ellenőrizte. Hat további repülést terveznek még a géppel a berepülés során, hogy a repülő autó…
Hat hónappal azt követően, hogy a Cessna gyár bejelentette, piacra dobja új Citation M2-es üzleti gép típusát immár a levegőbe is emelkedett az új változat első példánya. Az első felszállás május 9-én történt a gyár wichitai Mid-Continental repülőterén és mintegy másfél órásra sikeredett. Ez idő alatt a gyári tesztpilóták leellenőrizték a gép avionikáját, a hajtóműveit, a robotpilótát, illetve az összes többi berendezést, illetve a gép műszeres leszállító rendszerét.A Cessna Citation M2-es a gyár legújabb könnyű üzleti gépe, amely a Mustang és a Citation CJ család közötti kategóriát jelenti. A Garmin 3000-essel felszerelt pilótfülkéjű repülőgép várhatóan 2013 első felében kaphatja majd meg az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) légialkalmassági bizonyítványát. Az első gép átadását pedig 2013 második felére tervezi a gyár. A gépet két FADEC-vezérlésű Williams International FJ44-1AP-21-es gázturbina hajtja. A két pilóta és hat utas szállítására alkalmas gép ára 4,1…
Hogy mi az a bizjet, azt többféleképp is meghatározhatjuk. Ha úgy tetszik, leszűkíthetjük ezt a repülőgép-kategóriát a kisebb méretű sugárhajtású gépekre, amelyek 4–12 utast vehetnek a fedélzetükre, s nem csupán a nagyobb, hanem a kisebb, regionális repülőterekre is járnak, a tulajdonosuk kénye-kedve szerint. De általánosabban bizjetnek nevezhetjük azokat a nagy utasszállító gépeket is, amelyeket egy gazdag ember vagy egy nagyvállalat a saját ízlése és anyagi lehetőségei szerint rendeztet be, s oda repülhet vele, ahová csak akar. Most ez utóbbiakról beszélünk. A corporate jet kategória érdekes módon  éppen akkor született meg, amikor a világ repülőgépgyártása és általában a polgári repülés gödörben volt: az úgynevezett első olajválság idején. Ennek két oka is lehetett: egyrészt a nagy repülőgépgyártók – amelyek akkoriban elsősorban az Egyesült Államokban működtek – különösen nagy szükségét érezték, hogy a recesszió idején is találjanak vevőt a gépeikre, másrészt pedig az…
A új kínai ARJ21-700-as repülőgép típus berepülési programja március elején elérkezett a jeges tesztekhez. Ennek érdekében az AC104-es gyári számú tesztrepülőgépet a COMAC átrepülte az Urumqi Diwopu nemzetközi repülőtérre, ahol végrehajtották vele a jegesedéssel kapcsolatos földi próbákat. Ennek részeként földi és szárazjeges vizsgálatoknak is alávetetették az új ARJ21-700-ast, amely minden tekintetben megfelelt az elvárásoknak.Mind a jégtelenítő rendszere, mind pedig minden más a jegeseéssel kapcsolatos berendezése a terveknek megfelelően funkcionált. Ezután a légi jegesedési vizsgálatok következnek, amelyeket szintén Urumqiban hajtanak majd végre a COMAC szakemberei az AC104-es számú tesztrepülőgéppel.Fotó: COMAC
Bejelentette a kanadai Bombardier repülőgépgyár, hogy Novak Djokovicsot választották az általuk gyártott Learjet üzleti géptípus új utazó nagykövetének. Ezzel a szerb tenisz világelső annak az exkluzív klubnak vált a tagjává, amelyben már ott van John Travolta színész-pilóta, Frank Gehry építész és Lang Lang zongoraművész is."Gyorsaság, mozgékonyság, hatékonyság és látványosság jellemzi Novak Djokovic játékát és a Learjet üzleti gépeket egyaránt – mondta a nagykövetté választáskor tartott ünnepségen Steve Ridolfi, a Bombardier Business Aircraft elnöke. – Győzni akarása, különleges személyisége, a tehetsége és az a kisugárzása, amellyel befolyásolni tudja az embereket mind-mind olyan tulajdonságok, amelyek révén a legkiválóbb nagykövete lehet egy olyan különleges repülőgéptípusnak, mint a Learjet – tette hozzá az elnök.Novak Djokovic – aki 2011 júliusa óta az ATP (Association of Tennis Professionals) ranglista első helyén áll – ezidáig összesen öt Grand Slamet nyert meg egyesben: a 2008-as, 2011-es és 2012-es…
Megkapta az amerikai Gulfstream G280-as üzleti jet az ideiglenes légialkalmassági bizonyítványát az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA). Az FAA ezt az Izraeli Légügyi Hatóság (CAAI) által tavaly decemberben kiadott ideiglenes engedélye alapján bocsjátotta ki. Ahhoz, hogy az új business jet típus megkaphassa a végleges típusalkalmassági bizonyítáványát még frissítenie kell a Gulfstream Aerospace gyárnak a G280-as szoftvereit. Ezzel várhatóan még idén végeznek a Gulfstreamnél, így ez év végéig megkaphatja az új üzleti gép a végleges légialakmassági bizonyítványát és át is veheti majd az első vásárló a Gulfstream Aerospace első új G280-asát.Amikor forgalomba áll az új G280-as, akkor kategóriájának leggyorsabb, legnagyobb és egyben legkényelmesebb típusa lesz. A G280-as programja 2008-ban indult. Akkor úgy tervezték, hogy a gép hatótávolsága 6400 km-es lesz, ám a teszrepülések során bebizonyosodott, hogy a gép 0,8 Machos sebességgel képes akár 6667 km távolságra is elrepülni. A G280-as fel-,…
Több mint ötezer alkalmazott, beszállító és üzleti partner jelenlétében átadta tegnap az amerikai Boeing repülőgépgyár az 1000. Boeing B 777-es repülőgépét a dubai székhelyű Emirates légitársaságnak. Az Emirates egyébként a típus legnagyobb felhasználója, így nem véletlen, hogy éppen hozzájuk került a "Triple seven" jubileumi példánya.A B 777-es típus tavaly eladási rekordot döntött, kétszáz gépre szóló megrendelés érkezett hozzájuk 22 légitársasától, megdöntve a 2005-ös eladási csúcsot, amikor is 154 gép értékesítését könyvelhette el a Boeing. Ennek eredményeként a gyártási üzemet is felgyorsította az amerikai gyártó tavaly ősszel és a havi hét gépes átadásról áttért a 8,3 gépes gyártási ütemre. 2013-tól pedig már évi 100 darab B 777-est adnak majd át a megrendelőknek. Az Emirates légitársaságnál jelenleg 102 darab B 777-es repül, amelyen kívül további 84 utasszállító változat és kilenc kargógép vár az átadásra. Az Emirates ma az egyetlen olyan légitársaság a…
Jelentős mérföldkövéhez érkezett február 28-án a kanadai Bombardier repülőgépgyár amikor is átadhatták megrendelőjüknek a 400. elkészült Learjet 60-as üzleti gépet. A business jet – egy Learjet 60 XR – a mexikói Cinépolis céghez került, amelynek Moreliában van a székhelye. A vállalkozás 2002 óta használja ezt a típust az üzleti útjaihoz.A Cinépolis 1994-ben jött létre és 265 mozit üzemeltet Mexikó-szerte valamint Guatemalában, El Salvadorban, Costa Rica-ban, Panamában, Kolumbiában, Brazíliában és Indiában. Ezek működétetése kapcsán használják a Learjet típust az üzleti útjaik lebonyolítására.A Learjet 60 XR 2007-ben állt forgalomba. Utazósebessége 0,81 Mach (861 km/h) utazómagassága 51 ezer láb (15 545 m). A gép képes leszállás nélkül elrepülni Buenos Airesből Limába, São Paulóba és Boa Vistába két fős személyzettel és négy utassal. Fotó: Bombardier
Újabb állomására, a kanadai Torontóba érkezett a Boeing repülőgépgyár bemutató B 787-es Dreamlinere. A világkörüli út legújabb színhelyére az Air Canada megalapításának 75. évfordulója kapcsán érkezett a világ első kompozitból készült utasszállító repülőgépe. A ZA003-as prototípust a berepülések során használták, amit követően teljesen felújították és a belső terét bemutatógéppé alakították át.A Boeing azzal a szándékkal repítette a B 787-est a torntói Pearson International repülőtérre, hogy bemutassa az Air Canada vezetőségének valamint munkatársainak azt a XXI: századi technológiát, amellyel a cég azt követően meg fog újulni, hogy a Dreamlinerek a flottájába kerülnek.Ezidáig több mint 800 példányt rendel a B 787-esből ötvennél is több légitársaság. Fotó: Boeing
Átadta a brazil Embraer repülőgépgyár az első mentőrepülésre átalakított Phenom300-as üzleti gépét a szintén brazil Amil Resgate Saúde társaságnak. A légi betegszállításra is alkalmas változat belső kialkítását is az Embraer gyár végezte, lehetővé téve fekvőbeteg szállítását négy kísérővel. Az ülések forgathatóak annak érdekében, hogy a sérültet – ha szükséget – az orvosi team a fedélzeten is kezelhesse a repülés időtartama alatt. Az új kialakítás légi hatósági engedélyeztetését is a brazil gyártó végezte.A Phenom 300 Medevac-változatA Phenom 300-as mentőrepülő változata számos speciális egészségügyi felszereléssel van ellátva. Ilyen többek között az a fedélzeti oxigénrendszer, amely lehetővé teszi az oxigénellátást tíz órán keresztül folyamatosan. Emellett 1000 wattos teljesítményű elektromos rendszert építettek be a gépbe, amely révén erről az energiaforrásról működtethetőek a szükséges orvosi monitirok, a defibrillátor, pace-maker, oximéter, ventilátorok, ifúziós pumpák, és akár mobil inkubátor is. Sűrgős ellátás esetén akár 300 km-re lévő…
Átadta az amerikai Boeing repülőgépgyár az első új B 747-8I Intercontinental utasszállító repülőgépének az első példányát, amelyik egy VIP-változat. Arról nem nyilatkozott a gyártó, hogy ki a különleges belső kialakítású Jumbo megrendelője. A gép enteriörjének a kialakítása majd csak ez után következik, s több mint egy évig tart majd. A gép új tulajdonosa várhatóan 2014-ben kaphatja meg a Jumbo business jetjét. Az új B 747-8I Jumbo VIP-változatánál 444 m2-es a főfedélzetnek az alapterülete, amely fölé beépítik a Greenpoint Technologies által gyártott Aeroloft kabinrendszert. Ennek a lényege, hogy a púp mögötti részen a főfedélzet feletti térben – hasonlóan egy vasúti hálókocsihoz – folyosóról nyíló, nyolc önállóan elszeparált hálófülkét alakítnanak ki beépített ágyakkal, lehetővé téve a nyugodt alvást a hosszú repülőutak során. Ezzel 36,5 m2-rel meg is növekedik a hasznos alapterület mérete a Boeing B 747-8I VIP-változatának. Az Aeroloft rendszert a Boeing…
Teljes gőzzel folyik az amerikai Gulfstream Aerospace gyár új G650-es ultra nagy kabinos, ultra nagy hatótávolságú üzleti gépének a berepülési programja, amelynek eredményeként várhatóan még idén megkapja az új business jet a légialkamassági bizonyítványát az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Szervezettől (EASA) is.A tesztprogramban szereplő négy repülőgép január 25-éig immár 2 675 órát töltött a levegőben 820 felszállást teljesítve. A tervek szerint az első gép még az idei év közepén forgalomba állhat a sikeres berepülési programot követően azután, hogy 2011. november 18-án már megkapta a típus az ideiglenes légialkalmassági bizonyítványát az FAA-től.A G650-es eddig az elvárásoknak megfelelően hozta a repülési paramétereket. A legutóbbi repülési fázisban az FAA pilótái tesztelték a gép átesési és minimális vezethetőségi sebességét, amely mellett immár befejeződött a hidraulika, a fly-by-wire és a különféle vezérlő rendszerek vizsgálata, többek között az üzemanyagrendszeré. Ezek mellett…
Négy új Sikorsky S-76D típusú kutató-mentő helikopert kap a japán parti őrség, jelentette be a Sikorsky Aircraft Co. és a Mitsubishi Corporation a Singapore Air Shown. Ezekkel a gépekkel helyettesítik azokat a kutató-mentő helikoptereket, amelyek 2011-ben megsemmisültek a Japánt ért cunami során. A japán parti őrség hosszú évek óta használja az S-76-os közepes helikoptereket kutató-mentő feladatok ellátására. Az S-76C, az S-76C+, valamint az S-76C++ változatokat, amelyek kategóriájuk legmegbízhatóbb típusai, s egyaránt használhatóak földi bázisról vagy éppen hajó fedélzetől tengeri mentési feladatokra. Ennek a legendás családnak a legújabb tagja az új S-76D-változat, amelynek immár teljesen kompoziból készülnek a rotorlapátjai, a pilótafülkében intergrált Thales avionika és robotpilóta található, valamint aktív vibráció ellenőrző-, valamint hajtómű és rendszerellenőrző rendszer van beépítve. A gépet két Pratt & Whitney Canada PW210S hajtómű emeli a magasba és a helikoptert el lehet látni aktívhajtómű és rotor jégtelenítő rendszerrel…
Öt új turbólégcsavaros King Air 350-est kap az ausztrál repülő doktori szolgálat, amelyet a Hawker Beechcraft gyár ázsiai Hawker Pacific divíziója ad át a szervezetnek. Az öt gépből kettő a nagy oldalajtós King Air 350C teherszállító változat, három pedig a King Air B200C. A King Air 350C-változat példányai az elsők lesznek a Royal Flying Doctor Service (RFDS) flottájában.A King Air turbólégcsavaros gépek kiválóan megfelelnek az ausztrál repülő orvosi szolgálat elvásárainak – mondta az átadás kapcsán Jay Gibson, az ausztrál kormány különleges feladataival megbízott alelnöke – mivel a túlnyomásos, szabályozható légnyomású nagy kabin tökéletes a légi betegszállításra, illetve az is, hogy a gépnek nagy az utazósebessége és hatótávolsága, ami nagyon fontos szempont a repülő orvosi szolgálat számára főleg egy kritikus állapotban lévő beteg esetében, akinek azonnali orvosi beavatkozásra van szüksége. Ausztrália sajátosságai szempontjából pedig mindennél fontosabb, hogy ezek képesek nem kiépített…
Alig több mint egy évvel azt követően, hogy az amerikai Robinson helikoptergyár R66-os gázturbinás helikoptere megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a légialkalmassági bizonyítványát már átadták a megrendelőjének a típus századik példányát.Az R66-os változat a Robinson család legnagyobb és egyben legerősebb tagja. Fedélzetén egy pilóta és öt utas tatózkodhat. Ezidáig összesen 360 megrendelés érkezett erre a változatra, amelyeknek több mint a 70 százaléka Amerikán kívülről érkezett a gyárba. Nem véletlen, hiszen a teljes gépcsalád több mint 60 százalékát külföldön értékesíti a Robinson. A századik R66-os a fekete kontinensre, egészen pontosan Dél-Afrikába kerül, ahol a National Airways Co. értékesíti majd. A gyár a tervei szerint tovább fejleszti az R66-os változatot, amelynek elkészítik az úszótalpas és a külső emelőhorgos változatát is.  Foró: Robinson
Új üzleti jetet kapott a világhírű kínai színész, Jackie Chan. A látványos akciófilmjeiről ismert művész egy Embraer Legacy 650-est vásárolt magának, amelyre felkerült a jól ismert sárkányos emblémája is a hírességnek. A gép átadásán a színész is megjelent a gyár São José dos Campos-i repülőterén, ezzel megünnepelve a kínaiak számára most kezdődő sárkány évét. Jackie Chan gépe az első Legacy 650-es a kínai piacon.Jackie Chan egyébként a brazil gyár utazó nagykövete is egyben, aki nem csak a kínai piacon, hanem világszerte is népszerűsíti az Embraer repülőgépgyár űzleti gépcsaládját. – Azért választottam ezt a business jetet – mondta a színész az átadási ünnepségen – mert kategóriájában ennek a típusnak a legnagyobb és a legkénylmesebb a három zónás utaskabinja, kiemelkedő luxust nyújtva a fedélzeten utazók számára. Hiszem, hogy az Embraer repülőgépgyár nagyon sok üzleti gépet ad majd el a közeljövőben a kínai…
Február 6-án megkapta az orosz Szuhoj SuperJet100-as regionális utasszállító repülőgép típus (model RRJ-95B) az Európai Repülésbiztonsági Szervezet (EASA) A-176-os légialkalmassági bizonyítványát. Ezzel az SSJ100-as mind repülésbiztonsági mind pedig környezetvédelmi szempontból megfelelt az EASA előírásainak. Ennek köszönhetően immár minden olyan légitársaság üzemeltetheti a flottájában az új orosz utasszállító repülőgép típust, amelyik az EASA követelményeinek megfelelően működik. Ez jelentős mérföldkő a Szuhoj repülőgépgyár és az egész orosz repülőipar számára, mivel az SSJ100-as az első olyan orosz repülőgéptípus, amelynek sikerült megszereznie az EASA CS-25-ös bizonyítványát.A típusbizonyítványt 2012. feburár 24-én adják át hivatalosan a Szuhoj képviselőinek Moszkvában. A folyamat 2004-ben kezdődött, párhuzamosan az orosz légügyi hatóságnál megkezdődött engedélyezési eljárással. Köszönhetően annak a nemzetközi csapatnak, amelyik az SSJ100-as tervezésében és kifejlesztésében részt vett, az EASA hatósági eljárás alig egy évvel tartott csak tovább, mint az orosz légialkalmassági bizonyítvány megszerzése. A vizsgálat során például az EASA…
Január 31-én átadta a brazil Embraer repülőgégyár az 1200. elkészült Ipanema mezőgazdasági permetező repülőgépét. A típus sikere évtizedek óta töretlen, amit jól bizonyít, hogy 2011-ben 58 darabot értékesítettek belőle csak Brazília és a Mercosur régióban, ami 45 százalékos növekedést jelenett a korábbi évek eladási mutatóihoz képest.A gépet több mint negyven éve gyártják Brazíliában folyamatosan és ez volt az első olyan repülőgép a világon, amelyet az autókhoz hasonlóan sorozatban kezdtek el gyártani annak idején. Mi több a sor beindítása óta nem szünetelt egy napra sem a gépek előállítása, ám az elmúlt évtizedek alatt számos modernizációs programot is végrehajtottak rajta, aminek köszönhetően ma is a legmondernebb kisgépek közé tartozik az Ipanema. Olyannyira, hogy a repülőgép motorját akár a gépkocsikban is használható bioetanollal is lehet működteti, aminek révén még olcsóbb és környezetkímélőbb a típus üzemeltetése. A bioethanolt cukornádból lehet előállítani.A gépeket termőnövények porzására…
Elkészült a Cessna Independence-i gyárában a 400. Citation Mustang üzleti gép. Ez nem sokkal azt követően történhetett meg, hogy öt évvel ezelőtt, 2006 novemberében gurult ki az első ilyen típusu gép a Cessnától. A Mustang ma a legnépszerűbb típus a magánhasználatban lévő business jetek között és a második legnépszerűbb a légitaxi üzemeltetők körében. De egyre több légi betegszállító cég és légitársasági pilótaiskola is ezt a típust választotta magának. A jelenleg piacon lévő gépek átlagos repült ideje a forgalomba állításuk óta mintegy 480 óra, de van 45 darab olyan Mustang is van már, amelyik több mint 1000 órát töltött a levegőben. A legtöbbet regpült példányok 1600 és 2200 órásak, ezek flottában repülve érték el ezt az óraszámot. A Cessna Citation Mustang a világon az első olyan alap kategóriájú üzleti jet, amely minden hatósági engedéllyel rendelkezik az üzemeltetéshez. A program beindítását 2002-ben…
Január 23-án aláírta az Aeroflot orosz nemzeti légitársaság és az amúri Komszomolszk repülőgépgyár az ötödik SuperJet 100-as gép átadásával kapcsolatos dokumentumokat. Ugyanakkor a moszkvai fuvarozó flottájában repülő SSJ100-as típus immár elérte a fél éves működési periódust a légitársaságnál.A jelenlegi négy Aeroflot SuperJet 100-as január 22-ig összesen 2381 órát repült a forgalomban 1418 járatot teljesítve. Ezek többsége belföldi célállomás volt Moszkva és tíz oroszországi nagyváros valamint a fehérorosz főváros, Minszk között. Ugyanakkor tavaly decemberben már két nemzetközi útvanalat is teljesített az SSJ100-as, méghozzá az egyiket a norvégiai Oslóba a másikat pedig Budapesre. (Képünkön) Az Aeroflot eddigi tapasztalatai megerősítik, hogy a gépek gazdaságosan alkalmazhatóak a belföldi forgalomban a napi nagy frekvenciájú repülések során. Ez akár napi két-három fordulót is jelenthet összesen 9-11 órás repülési idővel számolva. A legtöbbet az RA-89002-es számú gép repülte 2011 augusztusában 151 útvonalon 231,5 órával, illetve ezt követte…
Harmincöt cég vesz részt a Sikorsky Aircraft Corporation új generációs S-97 RAIDER helikopternek a tervezésében és az első két prototípusnak a legyártásában, jelentette be a napokban a világ első számú helikopter gyártó vállalata. A Sikorsky és a társult vállalkozások által finanszírozott fejlesztés célja, hogy elkészítsék az X2-es kísérleti helikopter sikerét követően azt az új fajta koaxiláis rotoros, tolólégcsavaros forgószárnyast, amelyik bemutatja, hogy miként alkalmazhatják az új technológia előnyeit a fegyveres erők.A tervek szerint 2014-ben szállhat majd fel első ízben az új generációs helikopter, amely – hasonlóan az X2-eshez – minden paraméterben felülmúlja a jelenlegi forgószárnyasokat. Többek között sebességben, ami az egyik leglényegesebb szempont a helikopterek tekintetében. Az X2-es 2010 szeptemberében átlépte a 450 km/h-s álomhatárt, amely eddig megközelíthetetlen volt a helikopterek számára. A Sikorsky helikoptergyár az S-97 RAIDER megépítésével azt szeretné demonstrálni, hogy az X2-es által elért technológiai eredmények mutatják…
Január 17-én levegőbe emelkedett a Cessna repülőgépgyár legújabb üzleti gépének, a Citation Tennek a prototípusa a wichitai Mid-Continent repülőtéren. A több mint két órás repülés során a berepülőpilóták és a mérnökök ellenőrizték a gép irányíthatóságát, a különböző rendszerek működését a levegőben, a robotpilótát, az automatikus gázkar működést, a hajtóművek paramétereit és az avionikát. A berepülési program a tervek szerint 2013-ig tart várhatóan, ekkor kapja meg a típus a légialkalmassági bizonyítványát. Az első gépet a tervek szerint 2013 második félévében adhatják át az első tulajdonosának. Az új Citation Ten a Cessna legújabb közepes méretű repülőgép típusa, amely a Citation X (Model 750) utóda. A típus kifejlesztését 2010-ben jelentette be a Cessna a Las Vegas-i NBAA üzleti repülőgép kiállítás és vásáron. Az új Ten két pilótával repül és maximum kilenc utas szállítására alkalmas. A gépet két Rolls-Royce AE 3007C2-es gázturbina hajtja, maximális…
December 23-án hagyta el a São José dos Camposban lévő szerelőhangárt az új brazil Embraer Legacy 500-as közepes méretű üzleti jet. Ezt követően megkezdődhetnek az új típusnak a földi tesztjei és gurulópróbái, amelyet követően 2012 harmadik negyedévében várhatóan fel is szállhat majd az új Legacy 500-as első repülőképes példánya.A földi tesztek során először a különböző rendszerek működését vizsgálják, majd pedig ezután történhet meg a hajtóművek beindítása. Ezt a földi vibrációs teszek követik, majd pedig a teljes földi rendszerellenőrzés. A most elkészült Legacy 500-as mellett két további tesztgép összeszerelése folyik, s ez a három repülőgép vesz majd részt a típus berepülési programjában egészen odáig, hogy az új közepes méretű üzleti gép megkapja a légi alkalmassági bizonyítványát.A típus berepülési programjában mintegy nyolcszáz mérnök dolgozik jelenleg. A gépet két Honeywell HTF 7500E sugárhajtómű emeli majd a magasba egyenként 6540 fontos tolóerővel. A gép…
Újabb jelentős állomáshoz érkezett az amerikai Sikorsky Aircraft Co. helikoptergyár új S-76D közepes szállítóhelikopterének az engedélyeztetési folyamata. A forgószárnyast meghajtó Pratt & Whitney Canada PW210S gázturbina megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a légialkalmassági bizonyítványt. Az FAA által december 5-én kiadott engedély szerint a PW201S hajtómű megfelel a PART 21.29-es előírásnak.A Pratt & Whitney Canada által gyártott erőforrást több mint 10 ezer órán át járatták földi tesztpadon és a levegőben annak érdekében, hogy az alkalmasságról szóló bizonyítványt megkaphassa. Az Európai Repülésbiztonsági Szervezet (EASA) hasonló tanúsítványát is hamarosan megkapja a PW210S hajtómű a már érvényes eredeti kanadai légialkalmassági bizonyítvány alapján. Így az első új generációs S-76D várhatóan 2012-ben állhat majd forgalomba.Jelenleg három elkészült S-76D-t használnak a berepülési programban, amelyekhez két újabb gép csatlakozik majd 2012-ben. Jövőre még olyan fontos tesztek várnak a helikopterre, mint a hideg időjárási körülményekben való üzemelés…
Megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a Boeing B 747-8 Intercontinental a légialkalmassági bizonyítványát. Várhatóan ma kapja meg ugyanezt az igazolást a típus az Európai Repülésbiztonsági Szervezettől  (EASA) is. Ennek köszönhetően jövő év elején már át is adhatja az amerikai gyártó a legújabb és egyben legnagyobb Jumbo új utasszállító változatát az első vásárlójának. A típus kargóváltozata, a B 747-8F már idén augusztusban megszerezte ezeket a jogosításokat, így a új teherszállító Jumbo azóta már forgalomba is állt, elsőként a luxemburgi Cargolux flottájában.Azzal, hogy a B 747-8I megkapta a légialkalmasssági és gyártási bizonyítványát, az amerika repülési hatóság hivatalosan is megerősítette, hogy a típus tervezése és gyártási technológiája minden tekintetben megfelel a legszigorúbb repülésbiztonsági követelményeknek.A B 747-8I üzemanyag fogyasztása és károsanyag kibocsájtása jóval kedvezőbb, mint a Jumbo korábbi változatáé, a B 747-400-asé volt. Ennek a mértéke két számjegyű értékben fejezhető ki. Emellett…
Az Airbus Saint-Nazaire-i gyárában hozzáláttak az európai gyártó által tervezett új A350XWB kompozitanyagból készülő széles törzsű repülőgép első példányának a törzs elülső rész összeszereléséhez. A folyamat körülbelül egy hetet vesz igénybe, amelyet követően a teljesen összeszerelt törzset átszállítják a gyár A300-as Beluga típusú tehergépével Toulouse-ba, ahol a gép végső összeszerelése történik majd. A most készülő elülső törzs szekció lesz az első teljesen elkészült eleme az A350XWB-nek, ami elsőként érkezik a dél-franciaországi gyárba a végszerelésre. Ez a most készülő gép lesz az első összeszerelt példánya az új Airbus A350XWB-nek, amelyet szilárdsági tesztekhez használnak majd azt követően, hogy a gépet teljesen összeszerelték. Ezt követően állnak hozzá az MSN1-es számú példány építéséhez, ahhoz az A350XWB-hez, amelyik az első repülőképes példánya lesz az új európai kompozit repülőgépnek. Összesen öt darab olyan A350-es készül, amelyek részt vesznek a típus berepülési programjában. A most összeszerelés alatt…
Két új világrekordot is felállított kategóriájában a Boeing új kompozitból készült szélestörzsű repülőgépe, a B 787 Dreamliner. A Boeing új széles törzsű repülőgépe sebességben és hatótávolságban döntötte meg a korábbi rekordokat. A B 787-800-as Dreamliner az első olyan repülőgép típus, amelyik a hosszú távú gépek teljesítményét nyújtja a közepes méretű (210-250 utas) utasszállítók kategóriájában lehetőséget adva a légitársaságoknak arra, hogy olyan új közvetlen járatokat nyissanak a városok között, amelyre az utazóközönségnek igénye van. A B 787-es 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint kategóriájának más repülőgép típusai. A B 787 Dreamliner hatodik példánya, a ZA006-os gyári számú gép, amely General Electric GEnx hajtóművekkel van felszerelve december 6-án a Seattle-i Boeing Fieldről felszállva új távolsági rekordot állított fel kategóriájában, amikor leszállás nélkül elrepült a 19 144 kilométerre fekvő bangladesi Dhaka repülőterére. Ezt a rekordot ezidáig az Airbus gyár A330-as típusa tartotta 16…
December 8-án felszállt az első amerikai gyártású brazil Embraer Phenom 100-as üzleti jet a floridai Melbourne International repülőtérről. A dél-amerikai gyártó első amerikai építésű gépe a szűzfelszállása során felemelkedett 41 ezer láb (12 500 m) magasba elérve a maximális utazósebességét mindenféle probléma nélkül. A berepülést végző gyári tesztpilóta, Joao Rafael Silva szerint a két és fél órás repülés alatt minden az előzetes tervek szerint zajlott, miközben minden olyan ellenőrzést végrehajtottak a gépen, amely egy ilyen berepülés során a programban szerepel. Így az első amerikai gyártású Phenoem 100-as is sikeresen teljesítette a gépátadást megelőző ellenőrző repülést.Mindez azt igazolja, hogy az Embraer floridai gyárában dolgozó szakemberek is ugyanolyan magas színvonalon végzik a munkájukat, mint az anyacégnél, a brazíliai központunkban, mondta a sikeres szűzfelszállás kapcsán Phil Krull, az Embraer üzleti gépekért felelős vezérigazgatója. Az Embraer repülőgépgyár idén februárban nyitotta meg új összeszerelő üzemét…
November 18-án a levegőbe emelkedett az amerikai Honda Aircraft Company által gyártott új HondaJet második tesztpéldánya. A hírt most hozta nyilvánosságra a gyártó. Az új gép az amerikai légügyi hivatal (FAA) standarjának megfelelő konfigurációban repül, s végzik el vele a berepülési sorozat mindazon tesztjeit, amelyek végeztével a gép megkaphatja az FAA légialkalmassági bizonyítványát. Az első felszállás során a gép 44 percet töltött a levegőben, amely idő alatt számos rendszer ellenőrzését végrehajtották a géppel. Az F2-es számú gép a harmadik példánya a típusnak és a második olyan, amelyik repülőképes. Az első elkészült példányt földi vizsgálatokra használják, míg a második és a harmadik tesztpéldány az, amelyket a berepülések során használnak. Az F2-es számú gép a szűzfelszállása során 12 480 láb (4100 m) magasra emelkedett és 245 csomós (441 km/h) sebességgel repült. Ezt megelőzően már végrehajtották a géppel a földi nagy sebességű gurulási…
Az A340-es talán az egyik legmodernebb, de számomra mindenképpen a legszebb klasszikus vonalvezetésű repülőgép, amely manapság forgalomban áll (persze többnyire nem áll, hanem repül). Mégis, az Airbus úgy döntött, hogy az egyébként sikeresen indult típus gyártását 2012. január 1-jén végleg leállítja.Annak idején, a kilencvenes évek első felében, az A340-es a légitársaságok kisebb és közepes forgalmú, nagy távolságú útjain állt szolgálatba, és ezeken egy darabig szinte egyeduralkodó is volt. (A program 1987-ben indult a tervezéssel, s az első gép 1993-ban állt forgalomba.) Amikor azonban rohamosan kezdett drágulni a kerozin, s a légitársaságok az erős konkurenciaharc miatt nem merték tovább emelni a jegyárakat, a világ egyre több részén kezdték kiváltani a négy hajtóműves A340-eseket hasonló méretű „testvéreivel”, a két hajtóműves A330-asokkal. Ez utóbbi géptípus ma is az Airbus egyik legsikeresebb modellje. Az első áldozat, az A340-300-as volt, amelyet az A330-as elég gyorsan…
3. oldal / 4