2024 április 16

RSS Facebook

Típus
Január 17-én levegőbe emelkedett a Cessna repülőgépgyár legújabb üzleti gépének, a Citation Tennek a prototípusa a wichitai Mid-Continent repülőtéren. A több mint két órás repülés során a berepülőpilóták és a mérnökök ellenőrizték a gép irányíthatóságát, a különböző rendszerek működését a levegőben, a robotpilótát, az automatikus gázkar működést, a hajtóművek paramétereit és az avionikát. A berepülési program a tervek szerint 2013-ig tart várhatóan, ekkor kapja meg a típus a légialkalmassági bizonyítványát. Az első gépet a tervek szerint 2013 második félévében adhatják át az első tulajdonosának. Az új Citation Ten a Cessna legújabb közepes méretű repülőgép típusa, amely a Citation X (Model 750) utóda. A típus kifejlesztését 2010-ben jelentette be a Cessna a Las Vegas-i NBAA üzleti repülőgép kiállítás és vásáron. Az új Ten két pilótával repül és maximum kilenc utas szállítására alkalmas. A gépet két Rolls-Royce AE 3007C2-es gázturbina hajtja, maximális…
December 23-án hagyta el a São José dos Camposban lévő szerelőhangárt az új brazil Embraer Legacy 500-as közepes méretű üzleti jet. Ezt követően megkezdődhetnek az új típusnak a földi tesztjei és gurulópróbái, amelyet követően 2012 harmadik negyedévében várhatóan fel is szállhat majd az új Legacy 500-as első repülőképes példánya.A földi tesztek során először a különböző rendszerek működését vizsgálják, majd pedig ezután történhet meg a hajtóművek beindítása. Ezt a földi vibrációs teszek követik, majd pedig a teljes földi rendszerellenőrzés. A most elkészült Legacy 500-as mellett két további tesztgép összeszerelése folyik, s ez a három repülőgép vesz majd részt a típus berepülési programjában egészen odáig, hogy az új közepes méretű üzleti gép megkapja a légi alkalmassági bizonyítványát.A típus berepülési programjában mintegy nyolcszáz mérnök dolgozik jelenleg. A gépet két Honeywell HTF 7500E sugárhajtómű emeli majd a magasba egyenként 6540 fontos tolóerővel. A gép…
Újabb jelentős állomáshoz érkezett az amerikai Sikorsky Aircraft Co. helikoptergyár új S-76D közepes szállítóhelikopterének az engedélyeztetési folyamata. A forgószárnyast meghajtó Pratt & Whitney Canada PW210S gázturbina megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a légialkalmassági bizonyítványt. Az FAA által december 5-én kiadott engedély szerint a PW201S hajtómű megfelel a PART 21.29-es előírásnak.A Pratt & Whitney Canada által gyártott erőforrást több mint 10 ezer órán át járatták földi tesztpadon és a levegőben annak érdekében, hogy az alkalmasságról szóló bizonyítványt megkaphassa. Az Európai Repülésbiztonsági Szervezet (EASA) hasonló tanúsítványát is hamarosan megkapja a PW210S hajtómű a már érvényes eredeti kanadai légialkalmassági bizonyítvány alapján. Így az első új generációs S-76D várhatóan 2012-ben állhat majd forgalomba.Jelenleg három elkészült S-76D-t használnak a berepülési programban, amelyekhez két újabb gép csatlakozik majd 2012-ben. Jövőre még olyan fontos tesztek várnak a helikopterre, mint a hideg időjárási körülményekben való üzemelés…
Megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a Boeing B 747-8 Intercontinental a légialkalmassági bizonyítványát. Várhatóan ma kapja meg ugyanezt az igazolást a típus az Európai Repülésbiztonsági Szervezettől  (EASA) is. Ennek köszönhetően jövő év elején már át is adhatja az amerikai gyártó a legújabb és egyben legnagyobb Jumbo új utasszállító változatát az első vásárlójának. A típus kargóváltozata, a B 747-8F már idén augusztusban megszerezte ezeket a jogosításokat, így a új teherszállító Jumbo azóta már forgalomba is állt, elsőként a luxemburgi Cargolux flottájában.Azzal, hogy a B 747-8I megkapta a légialkalmasssági és gyártási bizonyítványát, az amerika repülési hatóság hivatalosan is megerősítette, hogy a típus tervezése és gyártási technológiája minden tekintetben megfelel a legszigorúbb repülésbiztonsági követelményeknek.A B 747-8I üzemanyag fogyasztása és károsanyag kibocsájtása jóval kedvezőbb, mint a Jumbo korábbi változatáé, a B 747-400-asé volt. Ennek a mértéke két számjegyű értékben fejezhető ki. Emellett…
Az Airbus Saint-Nazaire-i gyárában hozzáláttak az európai gyártó által tervezett új A350XWB kompozitanyagból készülő széles törzsű repülőgép első példányának a törzs elülső rész összeszereléséhez. A folyamat körülbelül egy hetet vesz igénybe, amelyet követően a teljesen összeszerelt törzset átszállítják a gyár A300-as Beluga típusú tehergépével Toulouse-ba, ahol a gép végső összeszerelése történik majd. A most készülő elülső törzs szekció lesz az első teljesen elkészült eleme az A350XWB-nek, ami elsőként érkezik a dél-franciaországi gyárba a végszerelésre. Ez a most készülő gép lesz az első összeszerelt példánya az új Airbus A350XWB-nek, amelyet szilárdsági tesztekhez használnak majd azt követően, hogy a gépet teljesen összeszerelték. Ezt követően állnak hozzá az MSN1-es számú példány építéséhez, ahhoz az A350XWB-hez, amelyik az első repülőképes példánya lesz az új európai kompozit repülőgépnek. Összesen öt darab olyan A350-es készül, amelyek részt vesznek a típus berepülési programjában. A most összeszerelés alatt…
Két új világrekordot is felállított kategóriájában a Boeing új kompozitból készült szélestörzsű repülőgépe, a B 787 Dreamliner. A Boeing új széles törzsű repülőgépe sebességben és hatótávolságban döntötte meg a korábbi rekordokat. A B 787-800-as Dreamliner az első olyan repülőgép típus, amelyik a hosszú távú gépek teljesítményét nyújtja a közepes méretű (210-250 utas) utasszállítók kategóriájában lehetőséget adva a légitársaságoknak arra, hogy olyan új közvetlen járatokat nyissanak a városok között, amelyre az utazóközönségnek igénye van. A B 787-es 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint kategóriájának más repülőgép típusai. A B 787 Dreamliner hatodik példánya, a ZA006-os gyári számú gép, amely General Electric GEnx hajtóművekkel van felszerelve december 6-án a Seattle-i Boeing Fieldről felszállva új távolsági rekordot állított fel kategóriájában, amikor leszállás nélkül elrepült a 19 144 kilométerre fekvő bangladesi Dhaka repülőterére. Ezt a rekordot ezidáig az Airbus gyár A330-as típusa tartotta 16…
December 8-án felszállt az első amerikai gyártású brazil Embraer Phenom 100-as üzleti jet a floridai Melbourne International repülőtérről. A dél-amerikai gyártó első amerikai építésű gépe a szűzfelszállása során felemelkedett 41 ezer láb (12 500 m) magasba elérve a maximális utazósebességét mindenféle probléma nélkül. A berepülést végző gyári tesztpilóta, Joao Rafael Silva szerint a két és fél órás repülés alatt minden az előzetes tervek szerint zajlott, miközben minden olyan ellenőrzést végrehajtottak a gépen, amely egy ilyen berepülés során a programban szerepel. Így az első amerikai gyártású Phenoem 100-as is sikeresen teljesítette a gépátadást megelőző ellenőrző repülést.Mindez azt igazolja, hogy az Embraer floridai gyárában dolgozó szakemberek is ugyanolyan magas színvonalon végzik a munkájukat, mint az anyacégnél, a brazíliai központunkban, mondta a sikeres szűzfelszállás kapcsán Phil Krull, az Embraer üzleti gépekért felelős vezérigazgatója. Az Embraer repülőgépgyár idén februárban nyitotta meg új összeszerelő üzemét…
November 18-án a levegőbe emelkedett az amerikai Honda Aircraft Company által gyártott új HondaJet második tesztpéldánya. A hírt most hozta nyilvánosságra a gyártó. Az új gép az amerikai légügyi hivatal (FAA) standarjának megfelelő konfigurációban repül, s végzik el vele a berepülési sorozat mindazon tesztjeit, amelyek végeztével a gép megkaphatja az FAA légialkalmassági bizonyítványát. Az első felszállás során a gép 44 percet töltött a levegőben, amely idő alatt számos rendszer ellenőrzését végrehajtották a géppel. Az F2-es számú gép a harmadik példánya a típusnak és a második olyan, amelyik repülőképes. Az első elkészült példányt földi vizsgálatokra használják, míg a második és a harmadik tesztpéldány az, amelyket a berepülések során használnak. Az F2-es számú gép a szűzfelszállása során 12 480 láb (4100 m) magasra emelkedett és 245 csomós (441 km/h) sebességgel repült. Ezt megelőzően már végrehajtották a géppel a földi nagy sebességű gurulási…
Az A340-es talán az egyik legmodernebb, de számomra mindenképpen a legszebb klasszikus vonalvezetésű repülőgép, amely manapság forgalomban áll (persze többnyire nem áll, hanem repül). Mégis, az Airbus úgy döntött, hogy az egyébként sikeresen indult típus gyártását 2012. január 1-jén végleg leállítja.Annak idején, a kilencvenes évek első felében, az A340-es a légitársaságok kisebb és közepes forgalmú, nagy távolságú útjain állt szolgálatba, és ezeken egy darabig szinte egyeduralkodó is volt. (A program 1987-ben indult a tervezéssel, s az első gép 1993-ban állt forgalomba.) Amikor azonban rohamosan kezdett drágulni a kerozin, s a légitársaságok az erős konkurenciaharc miatt nem merték tovább emelni a jegyárakat, a világ egyre több részén kezdték kiváltani a négy hajtóműves A340-eseket hasonló méretű „testvéreivel”, a két hajtóműves A330-asokkal. Ez utóbbi géptípus ma is az Airbus egyik legsikeresebb modellje. Az első áldozat, az A340-300-as volt, amelyet az A330-as elég gyorsan…
November 18-án bejelentett a Gulfstream Aerospace Corp., hogy legújabb Gulfstream G650 típusú üzleti jetje megkapta az Amerikai Légyügyi Hatóságtól (FAA) az ideiglenes légialkalmassági bizonyítványát (PTC), ami lehetővé teszi a számukra, hogy immár az eladásra szánt belső utaskabinnal folytassák a típus berepülési programját. Amennyiben ezek is sikerrel folytatódnak, akkor már 2012 második negyedévében át is veheti az első tulajdonos a Gulfstrem legújabb, s egyben legnagyobb és legmesszebb repülő business jet típusát.Az úgynevezett PTC (Provisional Type Certificate) kiadása bevett gyakorlat az amerikai légügyi hatóságnál az üzleti gépek kategóriájában, hiszen az elmúlt tizenöt évben számos más repülőgéptípust is ennek a birtokában fejlesztettek ki véglegesen és tették kereskedelmi fogalomban való vagy üzleti repülésre alkalmassá. Ilyen PTC-vel folyt többek között a Gulfstream V-ös és a G550-es berepülése, amelyek végeztével mindkét repülőgép megkapta az állandó légialkalmassági bizonyítványát.A G650-es típus esetében eddig több mint 2225 órát töltött…
Az Airbus Nagy-Britanniában lévő broughtoni gyárában hozzáláttak az első A350XWB kompozit repülőgép bal oldali szárnyának az összeszereléséhez. Ez egy újabb munkafolyamat az Airbus első kompozitanyagból készült gépének a végszerelése kapcsán. Arról már az Aeromagazin is beszámolt korábban, hogy számos más szekciója, többek között a törzse, az orr-része és más elemei is megérkeztek már a gyár Toulouse-i hangárjába, ahol az első gépet szerelik majd össze.Ugyanakkor napokkal ezelőtt – az EADS harmadik negyedéves pénzügyi jelentése kapcsán – hozták azt is nyilvánosságra, hogy csúszik az Airbus A350XWB programja, így a tervezett időpontnál majd csak később emelkedhet első ízben a levegőben az európai gyár első "műanyag" repülőgépe. A csúszást azzal indokolta az Airbus, hogy nem szeretnék, ha bármilyen további késedelmet okozna, ha nem megfelelő minőségű alkatrész vagy fődarab kerülne a programba, ezért inkább a biztonság kedvéért lassítanak a gyártás ütemén.Fotó: Airbus
A Hawker Beechcraft Corporation bejelentette a Dubai Airshown, hogy a nagy érdeklődésre való tekintettel felgyorsítja a nagy sikerű Hawker/Beechjet400-as üzleti gépük gyári mondernizációs programját, azaz a Hawker400XPR projektet. A program lényege, hogy a jelenleg működő Hawker/Beechjet400-as gépek modernizációs átalakítását a gyár vállalja, aminek eredményeként egy teljesen megújult üzeleti jethez juthatnak a tulajodnosok.A programban többek között olyan változtatások szerepelnek, mint a meglévő Pratt&Whittney Canada JT-15D hajtóművek cseréje Williams International FJ44-4A-32-esre, a pilótafülke modernizálása a Rockwell Collins Pro Line 21-es avionikára, illetve a szárnyak ellátása wingletkkel, amin kívül még számos más kisebb átalakítás is része a Hawker/Beechjet400-asok megfiatalításának. A tervek szerint az új Hawker 400XPR 2012 júniusában kaphatja meg a légialkalmassági bizonyítványát az új kiegészítőkkel. A "ráncfelvarrást" egyaránt igényelhetik azok a géptulajdonosok, akiknek régebbi típusú Beechjet400-asuk van, illetve azok, akik eleve így szeretnék átvenni az új Hawker 400-asukat. Jelenleg ez az egyetlen…
A repülés is, akárcsak a számítástechnika, szinte fénysebességgel halad előre, újabb és újabb technológiai újításokat felhasználva a minél biztonságosabb, gyorsabb,  takarékosabb és környezetkímélőbb repülőszerkezetek megvalósítása érdekében. A helikopterek legújabb generációjának vízióját a világ vezető helikoptergyártója, a Sikorsky Aircraft mutatta be elsőként, éppen a közelmúltban. http://www.youtube.comNem véletlen, hogy éppen az amerikai Sikorsky gyár volt az, amely a saját költségén, a saját kutatásainak és fejlesztéseinek az eredményeként készítette el azt az új technológiájú, X2-es jelű kísérleti helikoptert, amely a gyár szakemberei szerint utat mutathat majd a jövő forgószárnyasainak tervezésekor. – A Sikorsky név kötelez erre bennünket – nyilatkozta Jeffrey Pino, a Sikorsky Aircraft elnöke, hiszen Igor Sikorsky volt az a zseniális feltaláló, aki kitalálta és megépítette az első működő helikoptert. A mi feladatunk ma is az, hogy olyan újításokat találjunk ki, amelyek méltók alapítónk szellemiségéhez. Ennek az állandó innovációnak, fejlesztési munkának az eredményeképpen…
A Dubai Airshow keretében első ízben mutatta be a szakmának és a nagyközönségnek a kanadai Bombardier repülőgépgyár az új CSeries regionális utasszálító repülőgépének az életnagyságú pilótafülke modelljét. Ez az első olyan nyilvános alkalom, ahol meg lehet tekinteni, hogy milyen lesz az új generációs kanadai regionális jet pilótakabinja.Az új CSeries regionális repülőgép pilótafülkéje napjaink legmodernebb repülésellenőrző és navigációs berendezéseit egyesíti a pilótafülkéjében, amely egyben új standardot is jelent ebben a kategóriában, mondta a pilótafülke bemutatója kapcsán Robert Dewar, a Bombardier Commercial Aircraft CSeries-programért felelős alelnöke. A kabinban számos olyan csúcstechológiájú navigációs és kommunikációs berendezés található, amely már a jövő technológiáját képviseli a jelen pilótafülkéjében. Azzal, hogy elkészült a CSeries pilótafülke modellje még egy lépéssel közelebb került a program a típus első felszállásához.A gép pilótafülkéje "clean-sheet design", azaz teljesen új tervezésű és a Bombardier és a Rockwell Collins eddigi évtizedekre visszanyúló együttes…
4. oldal / 4