2024 március 19

RSS Facebook

Technika
A kezdeti időszakban elsősorban hadászati célokra fejlesztett pilóta nélküli légi járművekben, közismertebb nevükön drónokban rejlő óriási lehetőségeket mára már egyre több iparág fedezi fel. Napjainkban ezeket az eszközöket ugyanúgy hasznosítják a mezőgazdaságban, az erdő- és vadgazdálkodásban, a logisztikában, a mozik professzionális világában és sok más területen, mint akár a hobbiszintű filmezésben. Ez alkalommal Kristóf Péter tűzoltó ezredessel, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság gazdasági főigazgató-helyettesével beszélgettünk arról, milyen szerepet tölthetnek be a drónok a különböző tűzesetek, árvizek vagy más katasztrófahelyzetek megelőzésében vagy elhárításában. – Ezredes úr! Beépültek-e már a drónok a katasztrófavédelem mindennapi munkájába? – 2013 óta használunk pilóta nélküli légi járműveket, 2016-tól pedig folyamatosan fejlesztjük drónképességeinket, ami jellemzően az alkalmazott légi járművek mennyiségi és minőségi növelését jelenti. Pályázati források felhasználásával teremtettük meg a BM OKF központi szervének kezdeti UAV-képességét (EKOP 1.1.10.), majd szintén pályázati forrásból tervezzük a katasztrófavédelem területi szervei drónképességének…
Július 28-án elkezdődött az alkatrészgyártás az európai Airbus Helicopters cég gyulai gyáregységében, amely a légi-, és hadiipari vállalat legújabb családtagja. Ahhoz, hogy Gyulán hivatalosan beindulhasson a helikopter-alkatrész gyártás múlt pénteken érkezett meg a Békés megyei céghez az EASA, azaz Európai Repülésbiztonsági Szervezet helikopter alkatrészekre vonatkozó gyártási engedélye, ami azt jelenti, hogy a Gyulán készülő dinamikus részegységek minden tekintetben alkalmasak az Airbus Helicopters által gyártott forgószárnyasokba történő beépítésre, vagyis valamennyi szempontból megfelelnek a helikopter alkatrészekre vonatkozó legszigorúbb gyártási és minőségbiztosítási előírásoknak.A július 28-ai gyáravatón részt vett Dr. Palkovics László technológiai és ipari miniszter, Maróth Gáspár, a Honvéldemi Minisztérium védelempolitikáért és védelmi fejlesztésekért felelős államtitkára, valamint Laurent Mazoué, az Airbus Helicopters üzemelésért felelős alelnöke. A 15 ezer négyzetméteres épületben nagy precíziót igénylő mechanikai komponenseket gyártanak majd, amelyeket az Airbus Helicopters típusainak dinamikus egységeiben, és a sárkány szerkezetekben használnak fel. A gyárban készült…
Általában véve igaznak tekinthető az az állítás, miszerint a polgári felhasználásra bevetett legújabb technikák és technológiák a hadiipari fejlesztések eredményeinek köszönhetők. Nincs ez másként a drónokkal (a pilóta nélküli légi járművekkel) sem, hiszen alig harminc esztendővel az 1960-as években történt komolyabb eszköz kialakítását és használatát követően 1991-ben már megjelentek a maiakhoz sok tekintetben hasonlító drónok, amelyek tíz év múltán már az ipar és a mező-gazdaság területén is bevethetők voltak. Térhódításuk pedig az agráriumban azóta is töretlen, hiszen korábban soha nem gondolt lehetőségek tárházát nyitotta meg. A fejlődés útja természetesen nem volt minden akadálytól mentes, hiszen a korai drónokat még többnyire önmagukban is nehéz benzinmotorok hajtották, így szóba sem kerülhetett pluszteher szállítása. A pilóta nélküli légi járművek folyamatos fejlesztése azonban a 2000-es évek elejére már végképp háttérbe szorította az egykor forradalmi jelentőségűnek számító mezőgazdasági re-pülőgépek használatát, amelyek a hatalmas, helyenként nehezen…
Éppen egy évvel ezelőtt, 2021 januárjában lépett életbe Magyarországon az Európai Unió által kidolgozott dróntörvény, amely a tagországokban szabályozza a pilóta nélküli repülőeszközök üzemeltetésének és repültetésének szabályait. Tavaly decemberben az agráriumban használatos permeteződrónok működtetésére vonatkozó szabályozás is életbe lépett hazánkban. A részletekről az Agrárminisztérium tájékoztatta az Aeromagazint. Mint ismeretes, a mezőgazdaságban is egyre szélesebb körben alkalmazzák a pilóta nélküli repülőeszközöket. Többek között légi permetezésre, a megművelés alatt lévő táblák megfigyelésére, a szántók, erdők és más földterületek ellenőrzésére, felügyeletére vagy éppen a növényzetet pusztító kártevők, élősködők mozgásának követésére. Mivel a légi permetezéshez különféle vegyi anyagokat használnak a földeket művelők, a permeteződrónok alkalmazása erre a feladatra fokozott figyelmet igényel. Erre vonatkozóan született meg az az új szabályozás, amely tavaly év végén lépett életbe Magyarországon. – Milyen új speciális drónszabályok léptek életbe az agrárium szakterületén a per-me--te-ző----drónok tekintetében? – Magyarországon a korábban is…
A Digitális Jólét Program keretében május 4-én megalakult a Magyarországi Drón Koalíció, amelynek célja, hogy stratégiai és szakmai platformot teremtsen a kormányzat, a kutatói szféra, a piaci szereplők, továbbá a felhasználók számára a magyarországi drónhasználattal és -fej­lesztésekkel kapcsolatban, hoz­zájáruljon egy világszínvonalú drónökoszisztéma, illetve dróntesztkörnyezet ki­alakításá­hoz, valamint a magyarországi drónstratégia kidolgozásához és megvalósításához. S ezen célok teljesítésével nemzet­­gaz­dasági szinten mérhető ver­seny­képesség-növekedés el­éré­se vál­jon lehetségessé a drónok és a dróntechnológia széles körű alkalmazásával. A Magyarország kormánya által 2015 végén elindított, a digitális ökoszisztéma egészét érintő Digitális Jólét Program (DJP) célja, hogy Magyarország minden polgára és vállalkozása a digitalizáció nyertesei közé kerülhessen. A DJP több mint ötéves működése során e cél által vezérelve több kormányzati ágazati digitális stratégiát (oktatási, gyermekvédelmi, startup, agrár, mesterséges intelligencia) készített az ökoszisztéma szereplőivel közösen. A közös munka esszenciája pedig a DJP koalíciós együttműködéseiben volt leginkább tetten érthető. A…
Az Airbus legtöbb spanyolországi telephelyén 3D nyomtatókkal állítanak elő orvosi arcpajzsokat – a vállalat többek között ezzel veszi ki a részét a Covid-19 járvány elleni küzdelemből. Jelenleg, több mint húsz 3D nyomtató dolgozik megállás nélkül Spanyolországban. Arcpajzsok százai készültek már el ilyen módon, amelyeket az Airbus spanyolországi üzeméhez közeli kórházaknak szállítottak le. Az Airbus szabadalmaztatott design alapján, PLA műanyagból nyomtatja az arcpajzsokat. „Többek között azért szeretem a munkámat, mert a terméktervezéshez a legkorszerűbb eszközök állnak a rendelkezésünkre, a kész terveket pedig rendkívül gyorsan vagyunk képesek gyártásba vinni. Egyik napról a másikra álltunk át a repülőgép tervezésről az orvosi védőeszközök tervezésére. A munkánkkal így tényleg hozzá tudunk járulni a járvány elleni küzdelemhez. Nagyon büszke vagyok a csapatunkra, amely éjt nappallá téve dolgozott ezen a különleges Airbus projekten” – mondta Alvaro Jara, a madridi Getafe Airbus Protospace vezetője. Annak ellenére, hogy a…
Hegymászókat kellett a hétvégén kimenteni a francia Alpok Haute-Savoie régiójából. A két túrázó 2000 méteres magasságban nem tudott lejutni a hegyről, ezért a francia hegyi-mentők helikopteres légi egységét riasztották, hogy lehozzák a bajba jutott embereket. A feladatot a Dragon 74-es egység hajtotta végre, amely biztonságosan lehozta a két embert az Aravis-hegységben lévő Trout de la Mouche körzetében.Az akció igen látványosra sikeredett, ugyanis először az EC–145-ös helikopter egy csörlő segítségével emelte ki a bajba jutott alpinistát a hegyoldalról. A második mentés még ennél is izgalmasabb manővert hozott, ugyanis a helikopter pilótája úgy oldalazott oda a bajba jutott túrázóhoz, hogy a fedélzeten lévő mentő egység tagjai kiléphessenek a helikopter szántalpjáról a hegyoldalra és így emeljék be a túrázót a gép utasterébe. Ez idő alatt a helikopter végig a hegyoldal mellett maradt, amelynek olyan meredek volt az oldala, hogy az egy helyben lebegő…
Március 26-án bemutatták az Egyesült Államokban a United Technologies' Advanced Projects (UTAP) által kifejlesztett hibrid-elektromos meghajtású turbólégcsavaros repülőgép demonstrátor példányát. Az előzetes számítások szerint ezzel a meghajtási móddal mintegy harminc százalékos üzemanyag fogyasztás csökkenés érhető el egy egy órás útvonalon. A Project 804-es elnevezésű programban egy átalakított Bombardeier Dash 8-100-as légcsavaros repülőgép szerepel. Ha minden a terveknek megfelelően halad majd a fejlesztés során, akkor akár három éven belül a levegőbe emelkedhet a demonstrátor példány, amelynél az egyik oldali légcsavaros gázturbinát egy villanymotorral és az ahhoz kapcsolódó erőforrás optimalizáló rendszerrel látták el. Ezeknek lényege, hogy a hagyományos gázturbina teljesítményét egy akkumulátoros meghajtású elektromotor fokozza, amely a felszállás és emelkedés 20 perces időtartama során ad plusz energiát a légcsavar meghajtáshoz.Az UTAP bejelentése szerint a turbina és a villanymotor is egy-egy megawattnyi energiát ad le párhuzamosan egymást kiegészítve. A rendszer akkumulátorai a gép…
Tavaly novemberben az Airshow China 2018-as kiállításon mutatták be annak a 40 tonnás nehéz helikopternek a makettjét, amelyet Kína és Oroszország közösen kíván kifejleszteni a közeljövőben. A tervek szerint 2032-ben már át is adhatják az első példányát az új forgószárnyasnak. Erről Wu Ximing, a kínai Aviation Industry Corporation (AIC) helikopter főkonstruktőre és politikai tanácsadója beszélt a napokban a kínai médiumoknak tartott sajtótájékoztatón.Az együttműködés azért fontos Oroszországgal, mondta el a helikopter főkonstruktőr, mert az orosz repülőgép ipar komoly tapasztalatokkal rendelkezik a nehéz helikopterek gyártásában. Ilyen az 56 tonna maximális felszállós súlyú Mi–26-os nehéz helikopter. Szeretnék átvenni az orosz helikopter gyártóktól azt a technológiai tudást például, amely révén meg tudták valósítani a hajtóművek teljesítményének az átvitelét a rotorokra az óriás helikopterek tekintetében. Kínában erre vonatkozóan ugyanis nincsenek még hasznosítható tapasztalatok a helikopter gyártás területén.A közeljövőben az évszázad szerződését kötheti meg az orosz…
Az Airbus Helicopters februárban befejezte a fejlesztés alatt álló CityAirbus városi légijármű (Urban Air Mobility) földi tesztelését, így hamarosan levegőbe is emelkedhet az új városon belüli személyszállításra szánt repülő szerkezet demonstrátor példánya. A CityAirbus egy olyan repülő szerkezet, amely az Airbus szakemberei szerint megoldást jelenthet a jövőben a folyamatosan növekvő városi forgalom kihívásaira és elvárásaira, lehetőséget teremtve a városokon belüli közlekedés egy új légi formájának a megteremtésével. Az elképzelés szerint az elektromos meghajtású, önállóan repülni képes, mesterséges intelligenciát alkalmazó új technológia a jelenleg elérhető technológiák legmagasabb szintjét képviseli. A szerkezetet az Airbus Helicopters németországi Donauwörthben lévő gyáregységében fejlesztik. A négy személyes, elektromos meghajtású, nyolc rotorral rendelkező kabin függőlegesen képes fel- és leszállni. A repülő kabin a tervek szerint képes lesz a városokon belül teljesen automata üzemmódban, pilóta nélkül előre meghatározott útvonalakon repülni. Például egy nemzetközi repülőtér és a belvárosban lévő heliport…
Megkapta az európai repülésbiztonsági szervezet (EASA) típusjogosítását az orosz Szuhoj repülőgépgyár Superjet100-as típusának a modernizált B100-as változata. Ennek az új típusváltozatnak az egyik fő újdonsága az, hogy megnővelték a gépet magasba emelő PowerJet SaM–146-os sugárhajtóművek tolóerejét. Az új erőforrások 8050 kg-os tolóerejűek, így az új SSJ100-B100-as standard atmoszférikus körülmények közepette normál terheléssel képes 2961 km-es távolságra elrepülni 50 tonnás maximális felszállósúllyal, méghozzá 10 százalékkal rövidebb futópályát igénybe véve a felszálláshoz. Ugyanez az új és erősebb SaM–146-os erőforrás került az SSJ100LR (long range) változatára is.Ez az új típusjogosítás lehetővé teszi a gyártó orosz Szuhoj repülőgépgyár számára, hogy még szélesebb piacon értékesítse a Superjet100-as B100-as típusváltozatát, ugyanis számos nyugati diszkont légitársaság számára fontos, hogy olyan városokba is repüljön, ahol a repülőtéri futópálya hossza kisebb a megszokottnál. Emellett az új Superjet 100-as kiválóan alkalmas magasan fekvő repülőterekről való üzemelésre is az erősebb hajtóművének…
Május 9-én bejelentette az Airbus repülőgépgyár katonai részlege, hogy sikeresen végrehajtották a világon az első teljesen automatikus repülőgép légi utántöltést a gyár A310MRTT (Multi Role Transport Tanker) kísérleti repülőgépével, amelyhez a portugál légierő egyik F–16-os harci gépe csatlakozott összesen hat alkalommal. Méghozzá úgy, hogy a tanker gép légi utántöltő csonkja teljesen automatikus üzemmódban kapcsolódótt a vadászgéphez, hogy azt üzemanyaggal feltöltse repülés közben. Az új módszerhez semmilyen plusz fejlesztésre nincs szükség a légi utántöltő gépeket igénybe vevő katonai gépek számára, viszont jelentős mértékben csökkenti a tanker gépeken dolgozó töltőcső-kezelő (boom) operátorok munkáját és felelősségét, illetve optimalizálja a légi utántöltés folyamatát a levegőben. Az új módszert várhatóan 2019-től vezethezik majd be az A330 MRTT légi utántöltő repülőgépeken is. A légi utántöltési folyamat ezzel az új módszerrel annyiban változik, hogy a boom operátornak mindössze a tankoló gép közvetlen közelébe kell csak a tankoló…
A hazánkból kitiltott Uber személyfuvarozó vállalkozás kiválasztotta azt a két partnerét, amelyekkel létre kívánja hozni az Uber Elevate Network által használatos függőlegesen fel- és leszálló eletromos hajtású (eVTOL) repülőgépeit a városi közlekedésre. A két cég az Aurora Flight Sciences és a Pipistrel. Az Uber úttörő szerepet kíván játszani a jövő városi közlekedésének az átalakításában, elsősorban olyan három dimenzióban mozgó járművekkel, amelyek a térben repítenék el az utasaikat egyik pontból a másikba a sűrű és dugóktól terhes közúti közlekedés mellőzésével. Ennek a koncepciónak a megvalósításában vállalt szerepet az Aurora Flight Sciences és a Pipistrel. Az Aurora Flight Scineces-nek már van ehhez kapcsolódó több éves tapasztalata, ugyanis jelenleg is dolgozik egy hasonló projekten az amerikai védelmi minisztérium számára az X–plane program keretében. Az XV–24A egy olyan légi jármű, amely képes teljesen autonóm módon közlekedni a levegőben. Az Aurora három korábbi programját ötvözve…
Április 6-án megkapta a Level C minősítést a Textron Inc. csoportba tartozó TRU Simulation + Training cég az általa kifejlesztett új Boeing B 737 MAX repülőgép szimulátorra. A világon az első, immár hivatalosan is minősített B 737 MAX FFS (Full Flight Simulator) a Boeing Miamiban lévő kiképző központjában kapott helyet. A Level C minősítés megszerzése azért volt fontos lépés a B 737 MAX FFS szempontjából, mert az új generációs B 737-8 MAX repülőgép típus is a közelmúltban – március 8-án – kapta meg a típusjogosítását az amerikai szövetségi légügyi hivataltól (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Szervezettől (EASA) közösen. Így viszont már van olyan akkreditált szimulátora is a Boeingnak, ahol elkezdődhet majd a pilóták átképzése a B 737-es legújabb és legmodernebb változatára. A TRU tíz éves együttműködési megállapodást kötött a Boeinggal, így a Miamiban lévő campuson kívül minden további, a  világ…
Április 4-én kedden nyílt meg az idei Aircraft Interior Expo (AIX) a németországi Hamburgban. Az első nap egyik legfontosabb bejelentését az európai Airbus gyár tette, amikor bemutatta azt új koncepciót, amely révén 20 további üléssel lehet bővíteni az A380-as utasterét. A cél, hogy összességében legalább 80 plusz ülést el lehessen majd helyezni a szuperjumbó fedélzetein. Az már korábban is felvetődött a típust használó légitársaságok részéről, hogy miként lehetne még gazdaságosabbá tenni a világ jelenlegi legnagyobb utasbefogadó képességű repülőgépét, mivel számos üzemeltető elégedetlen volt a szuperjumbó gazdasági mutatóival. Ennek eredményeként is születhetett meg az a koncepció, amelyet az AIX első napján mutatott be az Airbus gyár. A koncepció lényege, hogy teljesen átalakították a gépen belül az elülső belső lépcső kialakítását, amely jelenleg középen, a pilótafülke mögött, a gép törzsével párhuzamosan fut fel a felső szintre. Ehelyett az új elképzelés szerint egy…
Február 25-én átrepülték a lengyelországi Mielecben lévő PZL helikoptergyárból Törökországba azt az S70i Black Hawk helikoptert, amelyet a török katonai szállítóhelikopter program (TUHP) keretében alakítanak át a török védelmi erők igényeinek megfelelően. A Lockheed Martin tulajdonában lévő Sikorsky helikoptergyár lengyelországi gyáregységében a nagy sikerű UH–60-as Black Hawk nemzetközi piacra szánt S–70i változatát gyártják és szerelik össze. Ennek egy példánya került most a török Aselsan védelmi elektronikai vállalathoz, amely a gép pilótafülkéjét alakítja majd át a török hadsereg igényeinek megfelelően. Az így elkészült helikopter lesz a török változatú T70-es program prototípusa, amelyet a későbbiekben Törökországban gyártanak majd szintén az S70i nemzetközi Black Hawk program keretében.Az új T70-es pilótafülkéjébe az a Turkish Aerospace Industries (TAI) vállalat, az Aselsan és a Sikorsky által közösen kifejlesztett új integrált modul avionikai rendszer (IMAS) kerül majd, amelyet a török hadsereg pilótáival közösen fejlesztettek ki a gyártók,…
Az önálló útvonal-repülésre is képes több-rotoros drónok körül sok a hír mostanában. A szabályozó hatóságok a legtöbb fejlett országban vagy már kiadták az ide vonatkozó repülési és alkalmazási szabályok első verzióját, vagy küszöbön áll annak publikálása. Hazánkban is a tervek szerint idén júliusban életbe lép majd az úgynevezett „dróntörvény”: tervezet első verzióját tavaly év végén hozta nyilvánosságra a Fejlesztési Minisztérium. Több országban is az ottani légügyi hatóság igyekszik mobilos applikációval is támogatni a biztonságos drón reptetést. A mobil készülékek bevonása kiváló lehetőség arra, hogy a drónt reptetni tervező pilóta még a felszállás előtt tájékozódjon arról, hogy a tervezett repülés helyszínén lehet-e repülni vagy nem? Idehaza a törvénytervezet szerint a Hungarocontrol készíti majd el azt az alkalmazást, amivel drónos repülés előtt tájékozódni lehet. Néhány országban már készültek ilyen alkalmazások. Amerikában például B4UFLY néven tölthető le az alkalmazás a két nagy (iOS…
A 2007-ben Angliában alapított Hybrid Air Vehicles (HAV) cég azt a “régi” ötletet melegítette fel sok millió fontos tőke befektetésével, hogy levegőnél könnyebb úgynevezett Hibrid repülő szerkezetet készítsen.. A bonyolultnak tűnő név mögött a hétköznapi ember számára jobban érthető merevtörzsű léghajót kell értenünk, amely a helikopterekhez hasonlóan helyből fel és leszáll, miközben óriási tömegeket képes felemelni és szállítani. A cég prototípusa már tavaly nyár végén a levegőbe emelkedett, és sikeresen megtette az első útját Angliában. A jármű azért hibrid, mert elektromos és fosszilis engerigával hajtott motorokat is alkalmaz, miközben az emelési képességet az öntartó testbe zárt hélium biztosítja. A jármű (állítólag) képes arra, hogy bizonyos mennyiségű héliumot vissza pumpálják a fedélzeten elhelyezett tartályokba, ezáltal kontrollálva az emelkedést és a süllyedést. Ha egy ilyen jármű üzembiztosan tud majd repülni, akkor az forradalmasítja a speciális helyekre való teherszállítást. Ugyan a léghajó nem…
Az Ír Légügyi Hivatal (IAA) február elején hivatalosan is sikeresnek nyilvánította két kisforgalmú repterének távoli toronyirányítási megoldását. Európa szerte több országában is nagy erőkkel folynak a kísérletek arra, hogy a gyakorlatban is használható távoli légiforgalmi irányító torony megoldást dolgozzanak ki. Ebben a munkában a hazai Hungarocontrol is aktív, sikeres tesztet idehaza is végeztek már, kicsivel más körülmények között mint az ír példa. Az írországi kísérleti megoldás egy, már éles helyzetben üzembehelyezett, de még nem véglegesített eljárást alkalmazott. A kísérletbe Cork és Shannon repterét vonták be, amelyeken bizonyos ideig egy légiforgalmi irányító vezette a forgalmat, a dublini „anyareptérről”, azaz távolból. A kísérlethez mindkét reptéren nagyfelbontású kamerákat, digitális érzékelőket és távolból kapcsolható reflektorokat helyeztek üzembe, valamint megoldották hogy a kamerák képét digitálisan nagyítani tudják. A dublini toronyszobában körpanorámás képernyőket helyeztek el, hogy az ottani irányító a kamerák képein át a valósághoz még…
Nem mindennapi feladatot teljesített Oroszországban a minap az egyik kereskedelmi repülésekre használt Mi–26T nehézhelikopter. A világ legnagyobb forgószárnyasának egy katonai változatú, másik Mi–26-os sárkányát kellett átrepítenie Joskar-Olából Rosztovba. Jelenleg a Mi–26T az egyetlen olyan szállítóhelikopter a világon, amelyik képes egy 14 tonnás Mi–26-os sárkányt a levegőbe emelni és külső függesztményként elszállítani azt. A katonai helikopter törzset a Rostvertol-Avia tulajdonában lévő Mi–26T szállította el a Rostov-Mil kísérleti repülőintézet megbízásából. A nem mindennapi feladatot 9 nap alatt teljesítette a Rostvertol-Avia Airlines helikoptere és személyzete – számolt be az akcióról Valerij Csumakov parancsnok. A szállítás során a különleges kötelék átrepült Csebokszari, Uljanovszk, Szaranksz, Penza, Szaratov, Kamisin, Volvográd és Volgodonszk felett. A repülés ideje alatt a személyzetnek egyaránt kellett télies és nyárias időjárási körülmények közepette repülnie, de ez nem jelentett különösebb problémát a számukra. A Mi–26-os helikopter az ilyen speciális szállítási feladatok mellett kiválóan…
Április 29. óta végzi a CFM International hajtóműgyár az új generációs Boeing B 737 MAX családhoz tervezett LEAP–1B hajtóművek légi tesztjét, hozta nyilvánosságra a hajtóműgyár, illetve a Boeing május 7-én közösen a hírt. Az új generációs gázturbinát a Boeing egyik átalakított B 747-es Jumbóján tesztelik a GE repülő tesztlaboratóriumaként a kaliforniai Victorville-ben.A mostani berepülési program az egyik legfontosabb része az új hajtómű típus 2 éves engedélyezetési programjának, amelynek a végén várhatóan 2016-ban kell megkapnia az új LEAP–1B erőforrásnak a típusbizonyítványt. Ezt követően 2017-ben adhatja majd át a Boeing az első új generációs B 737 MAX-et a LEAP–1B hajtóművekkel a légitársaságoknak.Az új hajtómű az eddig elvégzett tesztek során a megfelelő paramétereket hozta – nyilatkozta a CFM a repüléseket követően – minden eddig vizsgált magassági tartományban és körülmény közepette az elmúlt 5 és fél órás repülések ideje alatt.Az új LEAP–1B sugárhajtóművet kimondottan…
Engedélyezte az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA), hogy olyan alkatrészt is beépítsen a General Electric hajtóműgyár a gázturbináiba, amely 3D-s technológiával készült. Ez az első alkalom a repülés történetében, hogy ilyen egységet beszerelehetnek egy utasszállító repülüőgép hajtóművébe. A sugárhajtóműben található kompresszor fokozat bemeneti hőmérséklet-érzékelőjét rejtő öklömnyi méretű ezüstszínű fémdarab – T25 a neve – olyan alkatrész, amelyet még sok repülőgép-fanatikus sem ismer igazán, pedig mostantól a sugárhajtómű-építés területén végigsöprő egyik legnagyobb horderejű változás jelképeként tekinthetünk rá. A kobalt-króm ötvözetből készült új 3D-nyomtatású burkolat a jegesedéstől és a hajtómű belsejében fellépő erős levegőáramlástól védi a hőmérséklet-érzékelő érzékeny elektronikáját. A 3D nyomtatással készült burkolat azonban nem lesz sokáig magányos farkas, a GE ugyanis már megkezdte a 19 darab 3D nyomtatással készült üzemanyag-fúvókát tartalmazó következő generációs LEAP sugárhajtómű repülési tesztjeit. Az új keskenytörzsű gépeket – mint például a Boeing 737 MAX-et vagy az…
A brazil Embraer repülőgépgyár regionális E-Jet családjának az új, E2 generációs gépekhez tervezett új utaskabin belsője kapta a héten Hamburgban zajló Aircraft Interiors Expo "Kristály kabin" díját. Ezt az elismerést az a gyártó veheti át, amely kimagaslóan magas szinvonalú fejlesztést hajt végre a repülőgépek belső utaskabinjának a tervezése során.Az új E2-es kabin kocepciót a brit Priestmangoode-val közösen találta ki az Embraer. Az új elrendezés lényege az volt, hogy még nagyobb személyes tér vegye körül a gépben az utasokat, lehetővé téve számukra a még kényelmesebb utazást úgy, hogy velük vannak a személyes poggyászaik is. Emelett a koncepció olyan moduláris rendszerben alakította ki az utasteret, hogy az könnyen átalakítható legyen a légitársaság számára az utaslétszámnak megfelelően.Az áttervezett kabin egyik fő újdonsága az átalakított kalaptartó, amelynek a belső mérete 40 százalékkal nagyobb, mint volt a korábbi változatú Embraereken. Ennek köszönhetően a gépen minden…
Minden idők legsikeresebb üzleti évét zárta tavaly a svájci Pilatus repülőgépgyár. A cég bevétele 1,174 millárd svájci frank volt, amely 16 százalékos növekedést jelent a korábbi 2013-as esztendőhöz képest. A cég 2014-es pénzügyi eredménye így 200 millió svájci frankot ért el, amely 30 százalékkal magasabb mint amekkora egy évvel korábban volt. Jól tükrözi az is a sikert, hogy a Pilatus tavaly összesen 127 repülőgépet adott át a megrendelőinek, 15-tel többet mint az előző üzleti évben. Az átadott gépek fele ment civil vásárlókhoz, míg a másik felét különféle légierők képezték.A gyár állami megrendelésekkel foglalkozó részlege is jó évet zárhatott tavaly mivel a katonai kiképzőgépek eladása révén 22 százalékkal nőtt ennek a részlegnek a bevétele. Jelenleg Indiának, Szaud-Arábiának és Qatarnak gyártanak katonai kiképző modelleket, amelyek átadása az eredeti ütemterveknek megfelelően halad. Ami az Egyesült Államokban lévő üzleti eredményeket illeti, a tekintetben is…
Március 21-én első ízben repült kínai utasszállító repülőgép menetrend szerinti járatot alternatív bioüzeanyaggal a kínai repülés történetében. A különleges járatot a kínai Hainan légitársaság egyik Boeing B 737-es repülőgépe teljesítette. Az alternatív repülőgép üzemanyag alkalmazhatóságát a Boeing, a Hainan és a Sinopec vizsgálja Kínában.Az első bioüzemanyagos járatot a Hainan légitársaság Sanghai és Peking között közlekedő egyik B 737-800NG gépe teljesítette száz utassal a fedélzetén. Az alternatív hajtóanyagot a Sinopec állította elő elhasznált konyhai háztartási sütőolajból, amelyet a helyi éttermekből gyűjtöttek össze. A repülőgép üzemanyagtartályait félig kerozinnal, félig pedig alternatív bioüzemanyaggal töltötték fel. Ezeket égette el a B 737-es mindkét CFM56-7B gázturbinája. Az alternatív bioüzeanyagnak köszönhetően 50-80 százalékkal csökkenthető a hajtóművekből kiáramló károsanyag kibocsátás. Ez azért nagyon fontos érték, mert csak Kínában több mint 6000 új repülőgép eladását prognosztizálta a Boeing az elkövetkezendő közel húsz évben. A Boeing számos kínai céggel…
A Rolls-Royce hajtóműgyár és az Aircraft Carrier Alliance cég beépítette a Brit Királyi Haditengerészet (Royal Navy) két legújabb repülőgép-hordozójába, a HMS Queen Elizabeth-be és a HMS Prince of Wales-be azokat az MT30-as gázturbinákat, amelyek a hadihajók erőforrásai lesznek. Az új MT30-as gázturbina – amelynek 36 megawatt a teljesítménye (kb. 50 ezer LE) – jelenleg a világ legerősebb olyan gázturbinája, amelyet a tengereken használnak. A két egyenéknt 65 ezer tonnás hordozóba összesen két-két ilyen erőforrás került, s amelyek a hajókon szükséges 109 megawattnyi energiaellátás kétharmadát képes folyamatosan biztosítani.Ez az energiamennyiség egy kisebb város – például Swindon – teljes energiaellátását fedezni tudja.Az MT30-as tengerészeti gázturbinát a Rolly–Royce hajtóműgyár a Trent 800-as repülőgéphajtóműből fejlesztette ki, abból az erőforrásból, amelyik a Boeing repülőgépgyár B 777-eseit emeli a levegőbe. Így ezek alkatrészeinek is mintegy 80 százaléka megegyezik.
Újabb fázisa kezdődött el a héten annak a több hónapos fejlesztési programnak, amelyet az amerikai Boeing repülőgépgyár, a német TUI Group és az Amerikai Űrkutatási Hivatal, vagyis a NASA végez közösen a még olcsóbb és környezetbarátabb kereskedelmi repülés érdekében. A teszrepüléseket egy átalakított B 757-es repülőgépen végzik, amely az ecoDemonstrator 757-es nevet kapta.A tesztrepülések célja, hogy olyan új technológiákat, innovatív fejlesztéseket, módszereket dolgozzanak ki a jövőben az ecoDemonstrator segítségével, amelyek még takarékosabbá, környezetbarátabbá és olcsóbbá teszik a kereskedelmi repülést. A B 757-es bal szárnyán például olyan új aeodinamikai kialakításokat tesztelnek, amelyek révén még kedvezőbb a légáramlás a szárny körül, s ennek köszönhetően kisebbé válik a gép légellenállása, aminek az eredményeként kevesebb üzemanyagot kell elégetni az adott sebességen való repüléshez. Az egyik ilyen újítás például a szárny belépőélének a védelme, amely révén nem tapadnak meg a bogarak azon, így rontva a…
A szabadesés fizikai definíciója: olyan mozgás, ahol a testre csak a gravitációs erő hat. Amennyiben egy ilyen szabadesés bekövetkezik, ideális esetben a „zuhanó” test súlytalanságot él át. Mióta létezik a repülés, a szabadesést kontrollált módon is gyakorolják mind az ejtőernyősök, mind a pilóták, bár utóbbiak inkább csak ritkábban...   Az emberiség korának megfelelően mindig is kereste a teljesítőképessége határait, így az ember által végzett leghosszabb ideig tartó szabadesés is folyamatosan a meghódítandó célok között szerepelt és szerepel ma is. Az ember által végzett szabadesés első hivatalos (FAI által is elismert) rekordját Jevgenyij Nyikolajevics Andrejev orosz pilóta állította be 1962-ben, aki 25 ezer méter magasból több mint négy percen át zuhant, mielőtt az ejtőernyőjét kinyitotta volna. A legek között azonban az 1960-ban ugró Joseph Kittinger amerikai pilóta ugrását tartják azóta is a legkomplettebbnek. Ő abban az évben megdöntötte a legmagasabb ballonemelkedés…
Mióta Földünk létezik, a felszínén van időjárás. És amióta pilóták is léteznek, az időjárás megfigyelése, mérése és előrejelzése fontos része a repülésnek. Bár az időjárást összességében egyben nem lehet mérni, de van nagyon sok olyan paramétere, amelyen keresztül lemérhetjük, „milyen idő is van odafenn vagy odalenn”. A pilóták számára az időjárás paraméterei közül a legfontosabb a hőmérséklet, a harmatpont, a légnyomás, a szél erőssége és iránya, a páratartalom, hogy csak a legfontosabbakat említsük. A repülőterek METAR adatai legtöbbször ezeket tartalmazzák, például az alábbi formátumban: LHBP 251830Z 27006KT CAVOK 19/11 Q1015 NOSIG Ebből sorrendben kiolvasható, hogy a Budapest Liszt Ferenc repülőtéren 25-én UTC idő szerint 18 óra 30 perckor 270 fokról 6 csomós szél fúj(t). A repülőtér közelében nincs jelentős esemény, jó a látástávolság, alacsony felhőalap nincs. Hőmérséklet 19 Celsius-fok, harmatpont 11 fok. A légnyomás 1015 hektopaszkál, és nem várható jelentős…
A korábbi Aeromagazin-számokban sok újfajta mobil eszközről írtunk már – egy kivételével. Ez pedig a sikeres online könyváruháznak, az Amazonnak a Kindle olvasója. Az Amazon 2007-ben dobta piacra az első e-book olvasóját, a „népnyelven” Kindle 1-nek nevezett első generációs készüléket. A fejlesztők alapvető célja már akkor is az volt, hogy egy olyan olvasót készítsenek, amellyel a könyvolvasás és az elektronikus könyvterjesztés házasítható úgy, hogy a hétköznapi olvasás élményét megőrizzék. Ez utóbbi leginkább azt jelentette, hogy a fehér könylaphoz hasonló legyen a képernyő, háttérvilágítás nélkül és normál fényben (nem utolsósorban napfény mellett) legyen használható. Könyvet ugyanis lehet olvasni a mostani okostelefonok vagy iPad-ek és egyéb tabletek képernyőjén is, de ezek mindegyike háttérvilágítást kíván. Az pedig fárasztja a szemet, sok áramot fogyaszt, napfényben nem, vagy csak nagyon nehezen olvasható, és nagyobb eszközt is kíván. Így született meg a Kindle, amely nem csak…
1. oldal / 2