2017 június 28

RSS Facebook

Technika
Megkapta az európai repülésbiztonsági szervezet (EASA) típusjogosítását az orosz Szuhoj repülőgépgyár Superjet100-as típusának a modernizált B100-as változata. Ennek az új típusváltozatnak az egyik fő újdonsága az, hogy megnővelték a gépet magasba emelő PowerJet SaM–146-os sugárhajtóművek tolóerejét. Az új erőforrások 8050 kg-os tolóerejűek, így az új SSJ100-B100-as standard atmoszférikus körülmények közepette normál terheléssel képes 2961 km-es távolságra elrepülni 50 tonnás maximális felszállósúllyal, méghozzá 10 százalékkal rövidebb futópályát igénybe véve a felszálláshoz. Ugyanez az új és erősebb SaM–146-os erőforrás került az SSJ100LR (long range) változatára is.Ez az új típusjogosítás lehetővé teszi a gyártó orosz Szuhoj repülőgépgyár számára, hogy még szélesebb piacon értékesítse a Superjet100-as B100-as típusváltozatát, ugyanis számos nyugati diszkont légitársaság számára fontos, hogy olyan városokba is repüljön, ahol a repülőtéri futópálya hossza kisebb a megszokottnál. Emellett az új Superjet 100-as kiválóan alkalmas magasan fekvő repülőterekről való üzemelésre is az erősebb hajtóművének…
Május 9-én bejelentette az Airbus repülőgépgyár katonai részlege, hogy sikeresen végrehajtották a világon az első teljesen automatikus repülőgép légi utántöltést a gyár A310MRTT (Multi Role Transport Tanker) kísérleti repülőgépével, amelyhez a portugál légierő egyik F–16-os harci gépe csatlakozott összesen hat alkalommal. Méghozzá úgy, hogy a tanker gép légi utántöltő csonkja teljesen automatikus üzemmódban kapcsolódótt a vadászgéphez, hogy azt üzemanyaggal feltöltse repülés közben. Az új módszerhez semmilyen plusz fejlesztésre nincs szükség a légi utántöltő gépeket igénybe vevő katonai gépek számára, viszont jelentős mértékben csökkenti a tanker gépeken dolgozó töltőcső-kezelő (boom) operátorok munkáját és felelősségét, illetve optimalizálja a légi utántöltés folyamatát a levegőben. Az új módszert várhatóan 2019-től vezethezik majd be az A330 MRTT légi utántöltő repülőgépeken is. A légi utántöltési folyamat ezzel az új módszerrel annyiban változik, hogy a boom operátornak mindössze a tankoló gép közvetlen közelébe kell csak a tankoló…
A hazánkból kitiltott Uber személyfuvarozó vállalkozás kiválasztotta azt a két partnerét, amelyekkel létre kívánja hozni az Uber Elevate Network által használatos függőlegesen fel- és leszálló eletromos hajtású (eVTOL) repülőgépeit a városi közlekedésre. A két cég az Aurora Flight Sciences és a Pipistrel. Az Uber úttörő szerepet kíván játszani a jövő városi közlekedésének az átalakításában, elsősorban olyan három dimenzióban mozgó járművekkel, amelyek a térben repítenék el az utasaikat egyik pontból a másikba a sűrű és dugóktól terhes közúti közlekedés mellőzésével. Ennek a koncepciónak a megvalósításában vállalt szerepet az Aurora Flight Sciences és a Pipistrel. Az Aurora Flight Scineces-nek már van ehhez kapcsolódó több éves tapasztalata, ugyanis jelenleg is dolgozik egy hasonló projekten az amerikai védelmi minisztérium számára az X–plane program keretében. Az XV–24A egy olyan légi jármű, amely képes teljesen autonóm módon közlekedni a levegőben. Az Aurora három korábbi programját ötvözve…
Április 6-án megkapta a Level C minősítést a Textron Inc. csoportba tartozó TRU Simulation + Training cég az általa kifejlesztett új Boeing B 737 MAX repülőgép szimulátorra. A világon az első, immár hivatalosan is minősített B 737 MAX FFS (Full Flight Simulator) a Boeing Miamiban lévő kiképző központjában kapott helyet. A Level C minősítés megszerzése azért volt fontos lépés a B 737 MAX FFS szempontjából, mert az új generációs B 737-8 MAX repülőgép típus is a közelmúltban – március 8-án – kapta meg a típusjogosítását az amerikai szövetségi légügyi hivataltól (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Szervezettől (EASA) közösen. Így viszont már van olyan akkreditált szimulátora is a Boeingnak, ahol elkezdődhet majd a pilóták átképzése a B 737-es legújabb és legmodernebb változatára. A TRU tíz éves együttműködési megállapodást kötött a Boeinggal, így a Miamiban lévő campuson kívül minden további, a  világ…
Április 4-én kedden nyílt meg az idei Aircraft Interior Expo (AIX) a németországi Hamburgban. Az első nap egyik legfontosabb bejelentését az európai Airbus gyár tette, amikor bemutatta azt új koncepciót, amely révén 20 további üléssel lehet bővíteni az A380-as utasterét. A cél, hogy összességében legalább 80 plusz ülést el lehessen majd helyezni a szuperjumbó fedélzetein. Az már korábban is felvetődött a típust használó légitársaságok részéről, hogy miként lehetne még gazdaságosabbá tenni a világ jelenlegi legnagyobb utasbefogadó képességű repülőgépét, mivel számos üzemeltető elégedetlen volt a szuperjumbó gazdasági mutatóival. Ennek eredményeként is születhetett meg az a koncepció, amelyet az AIX első napján mutatott be az Airbus gyár. A koncepció lényege, hogy teljesen átalakították a gépen belül az elülső belső lépcső kialakítását, amely jelenleg középen, a pilótafülke mögött, a gép törzsével párhuzamosan fut fel a felső szintre. Ehelyett az új elképzelés szerint egy…
Február 25-én átrepülték a lengyelországi Mielecben lévő PZL helikoptergyárból Törökországba azt az S70i Black Hawk helikoptert, amelyet a török katonai szállítóhelikopter program (TUHP) keretében alakítanak át a török védelmi erők igényeinek megfelelően. A Lockheed Martin tulajdonában lévő Sikorsky helikoptergyár lengyelországi gyáregységében a nagy sikerű UH–60-as Black Hawk nemzetközi piacra szánt S–70i változatát gyártják és szerelik össze. Ennek egy példánya került most a török Aselsan védelmi elektronikai vállalathoz, amely a gép pilótafülkéjét alakítja majd át a török hadsereg igényeinek megfelelően. Az így elkészült helikopter lesz a török változatú T70-es program prototípusa, amelyet a későbbiekben Törökországban gyártanak majd szintén az S70i nemzetközi Black Hawk program keretében.Az új T70-es pilótafülkéjébe az a Turkish Aerospace Industries (TAI) vállalat, az Aselsan és a Sikorsky által közösen kifejlesztett új integrált modul avionikai rendszer (IMAS) kerül majd, amelyet a török hadsereg pilótáival közösen fejlesztettek ki a gyártók,…
Az önálló útvonal-repülésre is képes több-rotoros drónok körül sok a hír mostanában. A szabályozó hatóságok a legtöbb fejlett országban vagy már kiadták az ide vonatkozó repülési és alkalmazási szabályok első verzióját, vagy küszöbön áll annak publikálása. Hazánkban is a tervek szerint idén júliusban életbe lép majd az úgynevezett „dróntörvény”: tervezet első verzióját tavaly év végén hozta nyilvánosságra a Fejlesztési Minisztérium. Több országban is az ottani légügyi hatóság igyekszik mobilos applikációval is támogatni a biztonságos drón reptetést. A mobil készülékek bevonása kiváló lehetőség arra, hogy a drónt reptetni tervező pilóta még a felszállás előtt tájékozódjon arról, hogy a tervezett repülés helyszínén lehet-e repülni vagy nem? Idehaza a törvénytervezet szerint a Hungarocontrol készíti majd el azt az alkalmazást, amivel drónos repülés előtt tájékozódni lehet. Néhány országban már készültek ilyen alkalmazások. Amerikában például B4UFLY néven tölthető le az alkalmazás a két nagy (iOS…
A 2007-ben Angliában alapított Hybrid Air Vehicles (HAV) cég azt a “régi” ötletet melegítette fel sok millió fontos tőke befektetésével, hogy levegőnél könnyebb úgynevezett Hibrid repülő szerkezetet készítsen.. A bonyolultnak tűnő név mögött a hétköznapi ember számára jobban érthető merevtörzsű léghajót kell értenünk, amely a helikopterekhez hasonlóan helyből fel és leszáll, miközben óriási tömegeket képes felemelni és szállítani. A cég prototípusa már tavaly nyár végén a levegőbe emelkedett, és sikeresen megtette az első útját Angliában. A jármű azért hibrid, mert elektromos és fosszilis engerigával hajtott motorokat is alkalmaz, miközben az emelési képességet az öntartó testbe zárt hélium biztosítja. A jármű (állítólag) képes arra, hogy bizonyos mennyiségű héliumot vissza pumpálják a fedélzeten elhelyezett tartályokba, ezáltal kontrollálva az emelkedést és a süllyedést. Ha egy ilyen jármű üzembiztosan tud majd repülni, akkor az forradalmasítja a speciális helyekre való teherszállítást. Ugyan a léghajó nem…
Az Ír Légügyi Hivatal (IAA) február elején hivatalosan is sikeresnek nyilvánította két kisforgalmú repterének távoli toronyirányítási megoldását. Európa szerte több országában is nagy erőkkel folynak a kísérletek arra, hogy a gyakorlatban is használható távoli légiforgalmi irányító torony megoldást dolgozzanak ki. Ebben a munkában a hazai Hungarocontrol is aktív, sikeres tesztet idehaza is végeztek már, kicsivel más körülmények között mint az ír példa. Az írországi kísérleti megoldás egy, már éles helyzetben üzembehelyezett, de még nem véglegesített eljárást alkalmazott. A kísérletbe Cork és Shannon repterét vonták be, amelyeken bizonyos ideig egy légiforgalmi irányító vezette a forgalmat, a dublini „anyareptérről”, azaz távolból. A kísérlethez mindkét reptéren nagyfelbontású kamerákat, digitális érzékelőket és távolból kapcsolható reflektorokat helyeztek üzembe, valamint megoldották hogy a kamerák képét digitálisan nagyítani tudják. A dublini toronyszobában körpanorámás képernyőket helyeztek el, hogy az ottani irányító a kamerák képein át a valósághoz még…
Nem mindennapi feladatot teljesített Oroszországban a minap az egyik kereskedelmi repülésekre használt Mi–26T nehézhelikopter. A világ legnagyobb forgószárnyasának egy katonai változatú, másik Mi–26-os sárkányát kellett átrepítenie Joskar-Olából Rosztovba. Jelenleg a Mi–26T az egyetlen olyan szállítóhelikopter a világon, amelyik képes egy 14 tonnás Mi–26-os sárkányt a levegőbe emelni és külső függesztményként elszállítani azt. A katonai helikopter törzset a Rostvertol-Avia tulajdonában lévő Mi–26T szállította el a Rostov-Mil kísérleti repülőintézet megbízásából. A nem mindennapi feladatot 9 nap alatt teljesítette a Rostvertol-Avia Airlines helikoptere és személyzete – számolt be az akcióról Valerij Csumakov parancsnok. A szállítás során a különleges kötelék átrepült Csebokszari, Uljanovszk, Szaranksz, Penza, Szaratov, Kamisin, Volvográd és Volgodonszk felett. A repülés ideje alatt a személyzetnek egyaránt kellett télies és nyárias időjárási körülmények közepette repülnie, de ez nem jelentett különösebb problémát a számukra. A Mi–26-os helikopter az ilyen speciális szállítási feladatok mellett kiválóan…
Április 29. óta végzi a CFM International hajtóműgyár az új generációs Boeing B 737 MAX családhoz tervezett LEAP–1B hajtóművek légi tesztjét, hozta nyilvánosságra a hajtóműgyár, illetve a Boeing május 7-én közösen a hírt. Az új generációs gázturbinát a Boeing egyik átalakított B 747-es Jumbóján tesztelik a GE repülő tesztlaboratóriumaként a kaliforniai Victorville-ben.A mostani berepülési program az egyik legfontosabb része az új hajtómű típus 2 éves engedélyezetési programjának, amelynek a végén várhatóan 2016-ban kell megkapnia az új LEAP–1B erőforrásnak a típusbizonyítványt. Ezt követően 2017-ben adhatja majd át a Boeing az első új generációs B 737 MAX-et a LEAP–1B hajtóművekkel a légitársaságoknak.Az új hajtómű az eddig elvégzett tesztek során a megfelelő paramétereket hozta – nyilatkozta a CFM a repüléseket követően – minden eddig vizsgált magassági tartományban és körülmény közepette az elmúlt 5 és fél órás repülések ideje alatt.Az új LEAP–1B sugárhajtóművet kimondottan…
Engedélyezte az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA), hogy olyan alkatrészt is beépítsen a General Electric hajtóműgyár a gázturbináiba, amely 3D-s technológiával készült. Ez az első alkalom a repülés történetében, hogy ilyen egységet beszerelehetnek egy utasszállító repülüőgép hajtóművébe. A sugárhajtóműben található kompresszor fokozat bemeneti hőmérséklet-érzékelőjét rejtő öklömnyi méretű ezüstszínű fémdarab – T25 a neve – olyan alkatrész, amelyet még sok repülőgép-fanatikus sem ismer igazán, pedig mostantól a sugárhajtómű-építés területén végigsöprő egyik legnagyobb horderejű változás jelképeként tekinthetünk rá. A kobalt-króm ötvözetből készült új 3D-nyomtatású burkolat a jegesedéstől és a hajtómű belsejében fellépő erős levegőáramlástól védi a hőmérséklet-érzékelő érzékeny elektronikáját. A 3D nyomtatással készült burkolat azonban nem lesz sokáig magányos farkas, a GE ugyanis már megkezdte a 19 darab 3D nyomtatással készült üzemanyag-fúvókát tartalmazó következő generációs LEAP sugárhajtómű repülési tesztjeit. Az új keskenytörzsű gépeket – mint például a Boeing 737 MAX-et vagy az…
A brazil Embraer repülőgépgyár regionális E-Jet családjának az új, E2 generációs gépekhez tervezett új utaskabin belsője kapta a héten Hamburgban zajló Aircraft Interiors Expo "Kristály kabin" díját. Ezt az elismerést az a gyártó veheti át, amely kimagaslóan magas szinvonalú fejlesztést hajt végre a repülőgépek belső utaskabinjának a tervezése során.Az új E2-es kabin kocepciót a brit Priestmangoode-val közösen találta ki az Embraer. Az új elrendezés lényege az volt, hogy még nagyobb személyes tér vegye körül a gépben az utasokat, lehetővé téve számukra a még kényelmesebb utazást úgy, hogy velük vannak a személyes poggyászaik is. Emelett a koncepció olyan moduláris rendszerben alakította ki az utasteret, hogy az könnyen átalakítható legyen a légitársaság számára az utaslétszámnak megfelelően.Az áttervezett kabin egyik fő újdonsága az átalakított kalaptartó, amelynek a belső mérete 40 százalékkal nagyobb, mint volt a korábbi változatú Embraereken. Ennek köszönhetően a gépen minden…
Minden idők legsikeresebb üzleti évét zárta tavaly a svájci Pilatus repülőgépgyár. A cég bevétele 1,174 millárd svájci frank volt, amely 16 százalékos növekedést jelent a korábbi 2013-as esztendőhöz képest. A cég 2014-es pénzügyi eredménye így 200 millió svájci frankot ért el, amely 30 százalékkal magasabb mint amekkora egy évvel korábban volt. Jól tükrözi az is a sikert, hogy a Pilatus tavaly összesen 127 repülőgépet adott át a megrendelőinek, 15-tel többet mint az előző üzleti évben. Az átadott gépek fele ment civil vásárlókhoz, míg a másik felét különféle légierők képezték.A gyár állami megrendelésekkel foglalkozó részlege is jó évet zárhatott tavaly mivel a katonai kiképzőgépek eladása révén 22 százalékkal nőtt ennek a részlegnek a bevétele. Jelenleg Indiának, Szaud-Arábiának és Qatarnak gyártanak katonai kiképző modelleket, amelyek átadása az eredeti ütemterveknek megfelelően halad. Ami az Egyesült Államokban lévő üzleti eredményeket illeti, a tekintetben is…
Március 21-én első ízben repült kínai utasszállító repülőgép menetrend szerinti járatot alternatív bioüzeanyaggal a kínai repülés történetében. A különleges járatot a kínai Hainan légitársaság egyik Boeing B 737-es repülőgépe teljesítette. Az alternatív repülőgép üzemanyag alkalmazhatóságát a Boeing, a Hainan és a Sinopec vizsgálja Kínában.Az első bioüzemanyagos járatot a Hainan légitársaság Sanghai és Peking között közlekedő egyik B 737-800NG gépe teljesítette száz utassal a fedélzetén. Az alternatív hajtóanyagot a Sinopec állította elő elhasznált konyhai háztartási sütőolajból, amelyet a helyi éttermekből gyűjtöttek össze. A repülőgép üzemanyagtartályait félig kerozinnal, félig pedig alternatív bioüzemanyaggal töltötték fel. Ezeket égette el a B 737-es mindkét CFM56-7B gázturbinája. Az alternatív bioüzeanyagnak köszönhetően 50-80 százalékkal csökkenthető a hajtóművekből kiáramló károsanyag kibocsátás. Ez azért nagyon fontos érték, mert csak Kínában több mint 6000 új repülőgép eladását prognosztizálta a Boeing az elkövetkezendő közel húsz évben. A Boeing számos kínai céggel…
A Rolls-Royce hajtóműgyár és az Aircraft Carrier Alliance cég beépítette a Brit Királyi Haditengerészet (Royal Navy) két legújabb repülőgép-hordozójába, a HMS Queen Elizabeth-be és a HMS Prince of Wales-be azokat az MT30-as gázturbinákat, amelyek a hadihajók erőforrásai lesznek. Az új MT30-as gázturbina – amelynek 36 megawatt a teljesítménye (kb. 50 ezer LE) – jelenleg a világ legerősebb olyan gázturbinája, amelyet a tengereken használnak. A két egyenéknt 65 ezer tonnás hordozóba összesen két-két ilyen erőforrás került, s amelyek a hajókon szükséges 109 megawattnyi energiaellátás kétharmadát képes folyamatosan biztosítani.Ez az energiamennyiség egy kisebb város – például Swindon – teljes energiaellátását fedezni tudja.Az MT30-as tengerészeti gázturbinát a Rolly–Royce hajtóműgyár a Trent 800-as repülőgéphajtóműből fejlesztette ki, abból az erőforrásból, amelyik a Boeing repülőgépgyár B 777-eseit emeli a levegőbe. Így ezek alkatrészeinek is mintegy 80 százaléka megegyezik.
Újabb fázisa kezdődött el a héten annak a több hónapos fejlesztési programnak, amelyet az amerikai Boeing repülőgépgyár, a német TUI Group és az Amerikai Űrkutatási Hivatal, vagyis a NASA végez közösen a még olcsóbb és környezetbarátabb kereskedelmi repülés érdekében. A teszrepüléseket egy átalakított B 757-es repülőgépen végzik, amely az ecoDemonstrator 757-es nevet kapta.A tesztrepülések célja, hogy olyan új technológiákat, innovatív fejlesztéseket, módszereket dolgozzanak ki a jövőben az ecoDemonstrator segítségével, amelyek még takarékosabbá, környezetbarátabbá és olcsóbbá teszik a kereskedelmi repülést. A B 757-es bal szárnyán például olyan új aeodinamikai kialakításokat tesztelnek, amelyek révén még kedvezőbb a légáramlás a szárny körül, s ennek köszönhetően kisebbé válik a gép légellenállása, aminek az eredményeként kevesebb üzemanyagot kell elégetni az adott sebességen való repüléshez. Az egyik ilyen újítás például a szárny belépőélének a védelme, amely révén nem tapadnak meg a bogarak azon, így rontva a…
A szabadesés fizikai definíciója: olyan mozgás, ahol a testre csak a gravitációs erő hat. Amennyiben egy ilyen szabadesés bekövetkezik, ideális esetben a „zuhanó” test súlytalanságot él át. Mióta létezik a repülés, a szabadesést kontrollált módon is gyakorolják mind az ejtőernyősök, mind a pilóták, bár utóbbiak inkább csak ritkábban...   Az emberiség korának megfelelően mindig is kereste a teljesítőképessége határait, így az ember által végzett leghosszabb ideig tartó szabadesés is folyamatosan a meghódítandó célok között szerepelt és szerepel ma is. Az ember által végzett szabadesés első hivatalos (FAI által is elismert) rekordját Jevgenyij Nyikolajevics Andrejev orosz pilóta állította be 1962-ben, aki 25 ezer méter magasból több mint négy percen át zuhant, mielőtt az ejtőernyőjét kinyitotta volna. A legek között azonban az 1960-ban ugró Joseph Kittinger amerikai pilóta ugrását tartják azóta is a legkomplettebbnek. Ő abban az évben megdöntötte a legmagasabb ballonemelkedés…
Mióta Földünk létezik, a felszínén van időjárás. És amióta pilóták is léteznek, az időjárás megfigyelése, mérése és előrejelzése fontos része a repülésnek. Bár az időjárást összességében egyben nem lehet mérni, de van nagyon sok olyan paramétere, amelyen keresztül lemérhetjük, „milyen idő is van odafenn vagy odalenn”. A pilóták számára az időjárás paraméterei közül a legfontosabb a hőmérséklet, a harmatpont, a légnyomás, a szél erőssége és iránya, a páratartalom, hogy csak a legfontosabbakat említsük. A repülőterek METAR adatai legtöbbször ezeket tartalmazzák, például az alábbi formátumban: LHBP 251830Z 27006KT CAVOK 19/11 Q1015 NOSIG Ebből sorrendben kiolvasható, hogy a Budapest Liszt Ferenc repülőtéren 25-én UTC idő szerint 18 óra 30 perckor 270 fokról 6 csomós szél fúj(t). A repülőtér közelében nincs jelentős esemény, jó a látástávolság, alacsony felhőalap nincs. Hőmérséklet 19 Celsius-fok, harmatpont 11 fok. A légnyomás 1015 hektopaszkál, és nem várható jelentős…
A korábbi Aeromagazin-számokban sok újfajta mobil eszközről írtunk már – egy kivételével. Ez pedig a sikeres online könyváruháznak, az Amazonnak a Kindle olvasója. Az Amazon 2007-ben dobta piacra az első e-book olvasóját, a „népnyelven” Kindle 1-nek nevezett első generációs készüléket. A fejlesztők alapvető célja már akkor is az volt, hogy egy olyan olvasót készítsenek, amellyel a könyvolvasás és az elektronikus könyvterjesztés házasítható úgy, hogy a hétköznapi olvasás élményét megőrizzék. Ez utóbbi leginkább azt jelentette, hogy a fehér könylaphoz hasonló legyen a képernyő, háttérvilágítás nélkül és normál fényben (nem utolsósorban napfény mellett) legyen használható. Könyvet ugyanis lehet olvasni a mostani okostelefonok vagy iPad-ek és egyéb tabletek képernyőjén is, de ezek mindegyike háttérvilágítást kíván. Az pedig fárasztja a szemet, sok áramot fogyaszt, napfényben nem, vagy csak nagyon nehezen olvasható, és nagyobb eszközt is kíván. Így született meg a Kindle, amely nem csak…
Túljutott Japán legnagyobb légitársaságának az All Nippon Airwaysnek a vadonatúj B 787-es Dreamliner flottája a 4000. repült órán. A kompozitanyagból készült szélestörzsű repülőgépeket a Rolls–Royce által gyártott Trent 1000-es hajtóművekkel szerelték fel, amelyek a 4000 repült óra alatt 99,9 százalékos megbízhatósági mutatót értek el alig öt hónappal azt követően, hogy tavaly októberben forgalomba állt a világ első Dreamlinere. Ez azt jelenti, ezer járatból egy sem késett valamilyen műszaki probléma miatt.Ez a mutató minden idők legjobbja – mondta az esemény kapcsán Peter Price az RR műszaki igazgatója. Az első Trent 1000-rel ellátott B 787-es 2009-ben emelkedett első ízben a levegőb majd pedig 2011 október 26-án állt forgalomba az ANA színeiben. A Trent 1000-es hajtóművet 2006-ban indították be legelőször és 2007 augusztusában kapta meg az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a légialkalmassági bizonyítványát. Az ETOPS (Extended Twin Engine Operations) azaz kéthajtóműves üzemelés…
Napokon belül elkezdődik az Airbus Nagy-Britanniában lévő filtoni gyárában az új kompozitanyagból készülő A350XWB fő- és orrfutójának a földi tesztelése. A gép leendő kerekeit, illetve annak működtető szerkezetét egy speciálisan erre a feladatra legyártott állványzaton vizsgálják majd működés közben az Airbus szakemberei.A futóműpróbák egy évvel azt megelőzően kezdődnek, hogy az A350-es első tesztpéldánya a levegőbe emelkedne, illetve két évvel az előtt, hogy az európai gyártó első kompozitanyagból készülő szélestörzsű utasszállító repülőgépe forgalomba állna. A tesztsorozat célja, hogy leellenőrizzék és megvizsgálják a futóművek megfelelő működését, megbízhatóságát, anyagszilárdságát, illetve azt, hogy miként bírják a folyamatos terhelést az egyes alkatrészek a mindennapos használat során. A futóművek megtervezésénél elsődleges szempont volt az egyszerűség a megfelelő szilárdsággal ötvözve, illetve az ellenálló képesség többek között a korrozióval szemben. Ezek együttes figyelembe vételével olyan futóműveket gyártott le az Airbus az A350XWB-hez, amelyek megbízhatóságot és olcsó karbantartási költséget…
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) megerősítette korábbi döntését, miszerint engedélyezi a táblagépek használatát a pilótafülkékben. A repülőgépek utasterében ugyanakkor továbbra sem lehet bekapcsolni a készülékeket. A döntés után az American Airlines (AA) azonnal bejelentette, hogy a pilótái a jövőben nem kézikönyveket fognak használni, hanem az Apple tábla PC-it. A légitársaság első iPad készülékek segítségével végrehajtott repülésére ma, december 16-án került sor. A pilóták az Apple táblagépeit a repülés egész időtartama alatt, a fel- és a leszállás közben is használták. Korábban az FAA, az AA és a Boeing munkatársai hosszasan tesztelték a tábla PC-ket, hogy kizárjanak bármilyen hibaforrást és megbizonyosodjanak arról, miszerint az eszközök nem befolyásolják a repülőgépek fedélzeti műszereinek működését. A The New York Times szerint a Szövetségi Légügyi Hivatal a tesztek során azt vizsgálta, hogy miként viselkednek a repülőgépek műszerei akkor, ha a pilótánál és a másodpilótánál is iPad…
Végrehajtotta az Airbus repülőgépgyár MSN001-es számú A320-as tesztgépe az első sharkletes felszállását. A sharklet az az Airbus által kifejlesztett új "szárnyvégfül", amely jelentős mértékben javítani képes a repülőgép repülési karakterisztikáját, többek között csökkenti a szárnyvégeken a légellenállást és ezáltal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a repülőgép. Ezt az első sikeres felszállást egy komoly berepülési program követi, amely során megvizsgálják a gép repülési paramétereit a sharklettel, hogy ezután kidolgozzák azt a végső szárnyvég kialakítást, amely a legkedvezőbb az A320-as család repülőgépei számára. Ezt követően pedig elkezdődik majd a sharklettel ellátott gép berepülési programjának a második fázisa annak érdekében, hogy az új szárnyvéggel repülő gép megkaphassa a légialkalmassági bizonyítványát.Az Airbus által kifejlesztett "Sharklet" 2,5 méter magas, s az A320-as gépcsalád új gyártású gépeinek a szárnyvégeire lehet majd felszerelni. Az előzetes számítások szerint a sharklettel ellátott utasszállítóknak mintegy 3,5 százalékkal csökken az üzemanyag fogyasztásuk, ami…
Talán ez az a három fogalom, amely a legtöbbször elhangzik manapság a polgári légi közlekedés kapcsán. A prioritások tekintetében ugyanis ezek azok a szakterületek, amelyekre a legnagyobb hangsúlyt fordítják napjainkban a repülőgépgyártók, az üzemeltető légitársaságok és a repülőterek. Ezek közül is az Air France légitársaság az, amely úttörő szerepet vállal ebben a folyamatban. Nem csoda, ha 2011-ben ágazatvezetőnek választották az Air France-KLM csoportot a vállalati társadalmi felelősségvállalás területén, méghozzá immár hetedik alkalommal az „utazás és szabadidő” ágazatban.A világon elspként az Air France légitársaság teljesített egy olyan járatot, méghozzá 2011. október 13-án, amelynek a szén-dioxid-kibocsájtása minden korábbi hasonló próbálkozásnál alacsonyabb szintű volt. Ez az eredmény három különféle összetevő együttes hatásának volt köszönhető. Egyrészt olyan üzemanyagkeverékkel repültek, amelynek az egyik fele hagyományos kerozin, a másik fele pedig bioüzemanyag volt. Emellett a járat teljes útvonalát optimalizálták, és jelentős mértékben lecsökkentették a repülőgép önsúlyát.…
November 23-án végrehajtotta az orosz gyármányú Szuhoj SuperJet 100-as az első két teljesen automatikus Cat.IIIA leszállását a Moszkva melletti Zsukovszkij kísérleti repülőtéren. Az MSN95004-es számú SSJ100-as a két megközelítés és leszállás során más-más leszállási konfigurációban repült. A gépet az orosz repülőgépgyár (SCAC) két tesztpilótája, Alekszander Jabloncev főpilóta és Vadim Sirokik berepülőpilóta vezette.A tesztrepülésnek az volt a célja, hogy tovább folytassák az új SSJ100-as típus fejlesztési programját, lehetővé téve a légitársaságok számára, hogy a jövőben olyan SuperJetet is rendelhessenek, amelyik alkalmas a Cat.IIIA-s megközelítés és leszállás végrehajtására. A Cat.IIIA kategória lényege, hogy olyan időjárási minimumnál lehet alkalmazni, amikor a vízszintes látástávolság kisebb mint 200 méter (700 feet) és függőleges látás pedig 30 méter (100 feet). Ilyen esetben a Cat.IIIA-ra alkalmas repülőgép "full auto landing-et" hajt végre, vagyis a pilóták csak felügyelik a leszállást, azt a gép számítógépe végzi automatikusan. Ilyen időjárási…
Felszerelte az európai Airbus repülőgépgyár a tesztrepülésekre használt A320-asára a "Sharkletnek" nevezett szárnyvégfület. Az Airbus által kifejlesztett "winglet" révén csökken a repülőgép üzemanyag fogyasztása és javulnak a repülési karakterisztikák. Az MSN001-es számú géppel napokon belül elkezdődnek a tesztrepülések, amelyeken azt vizsgálják, hogy miként befolyásolja a Sharklet a gép repülési paramétereit.Fotó: Airbus
Sok megoldás létezik VFR vagy IFR repülési tervek elkészítésére, melyek közül bemutatjuk az egyik legkomplexebb, legrugalmasabb és legmobilabb megoldást.Minden pilóta találkozik az útvonaltervezés kérdésével, először természetesen VFR repüléskor növendékként, az útvonalrepüléshez való felkészülés során. Később a már megszerzett szakszolgálati engedély birtokában tervezgeti útvonalait, továbblépve pedig eljut az első IFR útvonaltervezésig. Ez a tervezés az alapja a benyújtandó repülési tervnek. A repülési terv a légijármű-vezetőnek a repülés végrehajtására vonatkozó szándékát tartalmazza, azon szempontok szerint, amelyek a légiforgalmi szolgálatok részére a lehető legtöbb információt nyújtják. A repülési terv benyújtása igen fontos, mert a légi jármű részére légiforgalmi szolgáltatásokat csak ennek birtokában tudnak biztosítani a szolgálatok, illetve a légi jármű kényszerhelyzete, eltűnése esetén a szükséges intézkedéseket csak ekkor tudják megtenni, csak ekkor tudják kellő időben elindítani a kutató- és mentőszolgálatokat. Az ellenőrzött légtéren kívüli polgári, nappal történő VFR repülésekről repülési terv nyújtható be…
A Dubai Airshown jelentették be, hogy a Sikorsky Aircraft által épített koaxrotoros tolólégcsavaros X2 Technology™ Demonstrator helikopter pilótáját, Kevin Bredenbecket választotta a világ első számú repülési kiadványa, a Flightglobal Magazin az "Év aviátorának". A díjat az Al Badia Golf Clubban vehette át Kevin Bredenbeck, aki egyben a Sikokrsky helikoptergyár repülési igazgatója is. Ezt a díjat azok a pilóták, fejlesztőcsoportok, cégek kaphatják meg, akik a repülési iparágban nyújtanak maradandó vagy egyedi teljesítményt. A díjat az olvasók szavazatai alapján osztják ki évről évre négy kategóriában. Ezek az "év vezetője", az "év aviátora", az "év fejlesztője" és az életmű kategória. A jelölteket egy bizottság bírálja felül és választja ki közülük az arra legérdemesebbet kategóriánként.A díj átadása kapcsán Kevin Bredenbeck elmondta, hogy az X2-es teszgéppel végrehajtott felszállásai hihetetlen élményt és tapasztalatot jelentettek a számára, akárcsak az a munka, amelyet a gépet előkészítő csoporttal és…
Az elektromos energia elérhetősége az egyik legfontosabb kérdés manapság. Hacsak megnézünk egy modern háztartást, akkor azt látjuk, hogy észrevétlenül szaporodnak elektromos energiát követelő eszközeink: laptop, televízió, iPad, iPod, mobiltelefonok, és még sorolhatnánk. De a háztartáson kívül is millió eszköz kíván elektromos energiát.A repülésben és az űrhajózásban (valamint az autózásban és a hajózásban) a fedélzeti energiaellátás élet-halál kérdése lehet. Elektromos energiát nagyon sokféle módon tudunk előállítani: hőerőműben, atomerőműben vagy szélgenerátorral és napelemmel, hogy csak a legtöbbször a szemünk elé kerülő forrásokról beszéljünk. Azon járművek fedélzetén, ahol belső égésű motorral oldjuk meg a jármű alapvető hajtását, mintegy melléktermékként tudunk elektromos energiát előállítani. Ebben az esetben a viszonylag nagy rendelkezésre álló teljesítményt csapoljuk meg, és alakítjuk át az üzemanyagban (általában benzinben, gázolajban, kerozinban) tárolt energiát villamos árammá. A repülőgépek fedélzetén a generátor által termelt elektromos áramot akkumulátorokban tároljuk. A tárolás egyrészt megoldja az…
1. oldal / 2