2024 március 19

RSS Facebook

Repülésbiztonság
Idén januárban számos olyan figyelmeztetést adott ki a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA), amely az 5G mobilhálózat bevezetésével kapcsolatos esetleges veszélyekre hívta fel a figyelmet az amerikai repülőterek közvetlen környezetében. Mondván, az új rendszer által használt magasabb frekvenciasávok megzavarhatják a repülőgépek és a helikopterek rádió-magasságmérőinek működését, ami akár komoly vészhelyzetet is előidézhet egy precíziós megközelítési eljárás végrehajtása során. Több mint három hónappal ezelőtt lépett működésbe Amerika-szerte az 5G mobilrendszer. Az új hálózatra való átállás szerencsére azóta semmilyen problémát nem okozott a műszeres leszállítórendszerrel felszerelt repülőterek környezetében. Márciusban mindössze arra vonatkozóan adott ki utasítást az amerikai légügyi hatóság, hogy a B 747-100/200/300/400-as típust üzemeltető cégek vizsgálják felül az ezeken a típusváltozatokon alkalmazott rádió-magasságmérőket, mert előfordulhat, hogy az 5G adótornyok által sugárzott jelek zavart okoznak a repülő-terek közvetlen közelében. Cser Gábortól, a HungaroControl telekommunikációs szakemberétől azt kérdeztük, miért keltett ekkora riadalmat a tengerentúlon…
Nem lehetséges, de nem is szerencsés a különböző közlekedési ágak biztonsági kockázatait összevetni, hiszen ki tudná megmondani, hogy a közúti, a vasúti, a vízi vagy éppen a légi személy- és áruszállítás kíván-e nagyobb szervezettséget, fegyelmet a bal­esetek megelőzése terén. Ugyanakkor mindenki tisztában van azzal, hogy a légi közlekedés szabályainak legkisebb megsértése is beláthatatlan következményekkel járhat. Ezért sem véletlen, hogy az Európai Unió és a világ légi közlekedésében dolgozó közlekedésbiztonsági szervezetei szinte le sem veszik a szemüket az egyes államokban működő légitársaságokról, repülőterekről és a felügyeletükben érintett hatóságokról. A nemzetközi repülésbiztonsági szervezetek ellenőrei – a megnövekedett légi forgalom ismeretében teljesen érthetően – manapság már mindennapos vendégek az egyes országokban. Mamira Vilmos repülőmérnökkel, a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Légiközlekedési Kutatóközpontjának vezetőjével egyebek mellett ezekről a látogatásokról is beszélgettünk. – Mielőtt belevágnánk témánk közepébe, kérem, röviden mutassa be olvasóinknak az irányítása alá…
Currently, one of the real threats to civil aviation remains the threat of attack using man-portable air defense systems (MPADS). An important component of protection against such weapons is the missile approach warning system (MAWS). Work on the development of a warning system was successfully carried out in 2018-2020 in Hungary. During research work on the topic „Development of a complex protection system for aeronautical equipment at Specimpex Kft.” carried in the project scope GINOP-2.1.2-8-1-4-16-2017-00048, by the specialists of Specimpex Kft. the Mirage system was developed., which allows you to detect attacking missiles by radiation of rocket engine plume. Mirage belongs to the category of passive two-channel optoelectronic systems operating in the ultraviolet solar-blind and infrared ranges. Two prototypes of the system were manufactured and successfully tested. Currently, one of the real threats to civil aircraft remains the danger of…
Egy nagy forgalmú repülőtér napi élete legalább annyira izgalmas lehet a filmkészítők számára, mint például egy kórházé. Nem vé­letlen, hogy több akciófilm helyszíneként is szerepet kapott már repülőtér, de az egyik legnézettebb ismeretterjesztő te­leví­ziós csatorna révén betekinthettek a nézők a világ legnagyobb légikikötőinek mindennapjaiba is.  Ezeken keresztül kétségtelenül érdekes pillanatokat élhettek át a nézők, de sok részlet nyilván homályban maradt. Nem csupán azért, mert egy nemzetközi repülőtér egyben az adott ország fokozottan ellenőrzött határterületének is számít, hanem mert egy sor közbiztonsági, repülésbiztonsági és repülésvédelmi érdek fűződik ahhoz, hogy az illetékes szervek hatékonyan védhessék ezeket a kiemelt objektumokat. Azt is mondhatnánk, hogy a repülőterek működtetésén dolgozó szervezetek kevésbé publikus munkája is a pihenésüket gondtalanul eltölteni vagy a munkájukat nyugodt körülmények között végezni szándékozók biztonságát és kényelmét szolgálja. Vitathatatlan tény, hogy az elmúlt másfél év koronavírussal terhelt időszaka alaposan próbára tette a…
Bemutatta március 27-én az amerikai Boeing repülőgépgyár a rentoni gyáregységében, hogy milyen változtatásokat hajtottak végre az új B 737 MAX-változat MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) rendszerében, illetve a pilótafülkében lévő kijelzőkön a rendszer működésével kapcsolatban. A prezentáción több, mint kétszáz légitársasági pilóta, műszaki vezető és hatósági szakember vett részt. A módosításokra többek között azért volt szükség, mert az elmúlt hat hónapban két súlyos légi katasztrófa is bekövetkezett az új B 737MAX típusváltozattal és az előzetes vizsgálati jelentések a MCAS helytelen működésével hozták kapcsolatba a baleseteket.A MCAS új program verziójának a bevezetését több száz órás laboratóriumi körülmények között végrehajtott tesztelés előzte meg, amelyet ki is értékeltek a Boeing szakemberei. Ezt követően történhetett meg a frissítés hivatalos jóváhagyása az FAA, azaz az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal részéről. Az új MCAS programot szimulátor is letesztelték a hatósági jóváhagyás során, illetve két felszállást is…
Különbizottságot hozott létre az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma azzal a céllal, hogy felülvizsgálják az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) típusalkalmassági bizonyítványához kötődő engedélyeztetési eljárásának a menetét. Vagyis azt az engedélyezési folyamatot, amely alapján az FAA alkalmasnak nyilvánít egy új típusú repülőgépet a kereskedelmi forgalomban történő repülésre, például a B 737 MAX típusváltozatot.A szervezet vezetőjének Darren McDew nyugállományú légierő tábornokot és Lee Moakot, a légitársasági pilóták szövetségének volt elnökét választották meg. Rajtuk kívül még további szakemberek is csatlakoznak a bizottsághoz. A most létrehozott tanács teljesen önálló szervezetként vizsgálja felül az FAA munkáját és tesz majd javaslatokat arra vonatkozóan, ha valamivel nem értenek egyet az alkalmazott gyakorlatban. A repülésbiztonság az elsődleges szempont minden tekintetben, s a külső szakértők bevonása pedig elősegítheti azt a folyamatot, amely révén egy új repülőgép típus megkaphatja a forgalomba állításához szükséges hatósági engedélyt, nyilatkozta Eleine Chao, közlekedési miniszter.…
Az 1990-es évektől kezdődően a kereskedelmi repülésben is egyre inkább teret hódított a komputerizáció. Az újabb és újabb repülőgéptípusok megszületése során a mérnökök már úgy tervezték meg a gépeket, hogy mind több feladatot bíztak a fedélzeti számítógépekre. Ennek egyik éllovasa az európai Airbus repülőgépgyár volt, míg az amerikai Boeing jóval konzervatívabb módon követte a folyamatot. Manapság szinte már minden repülőgéptípust fly-by-wire rendszerrel irányítanak a pilóták, és az automatizáció soha nem látott szintet ért el a pilótafülkében. A kérdés: tényleg ez a jó irány, és minden esetben ez a legjobb megoldás?Az Airbus 2010-ben mutatta be az új generációs A320neo (new engine option) családot, amire válaszul egy évvel később  a Boeing hozzálátott az új B 737 MAX változat megtervezéséhez, azaz a gyártásban lévő B 737NG (Next Generation) típus átalakításához. Az hamar kiderült, hogy az új CFM erőforrásnak a nagyobb kétáramúsági fok és…
Az etióp közlekedési miniszter vasárnapi bejelentése szerint hasonlóság mutatkozik a tavaly októberi indonéz Lion Air B 737 MAX-8-as és a március 10-én lezuhant etióp B 737 MAX-8-as halálos balesetei között. Ezt a Párizsba eljuttatott etióp repülőgép fekete dobozainak az elsődleges kiértékelése alapján mondta el Dagmawit Moges, etióp közlekedési miniszter.A közlekedési miniszter bejelentése szerint a fedélzeti adatrögzítő és pilótafülke hangrögzítő berendezés is olyan állapotban maradt meg, amely alapján lehetőség lesz minden, a balesethez köthető adat letöltésére a berendezésekből.A világon jelenleg mindenhol felfüggesztették a B 737 MAX-8-as és -9-es repülőgépek működtetését mindaddig, ameddig nem derül ki megnyugtatóan, hogy mi is okozhatta a Lion Air 610-es járatának és az Ethiopain légitársaság Nairobiba tartó gépének a balesetét.A Lion Air baleset elsődleges vizsgálatai eddig azt derítették ki, hogy a gép pilótái a felszállást követően nem tudták kikapcsolni a gép MCAS rendszerét, amely automatikusan előre bólintja…
Március 14-én bejelentette az amerikai Boeing repülőgépgyár, hogy ideiglenesen leállítja az úgy gyártású B 737 MAX-8-as és -9-es gépek átadását mindaddig, ameddig a típusnak a már légitársaságok által használt példányai sem repülhetnek. Ettől függetlenül a gyártási folyamatot nem állítják le, hanem továbbra is készülnek ebből a típusból is példányok a Washington államban lévő everetti gyáregységben. Amennyiben az etióp gép lezuhanásával kapcsolatos vizsgálatok olyan eredményre jutnak, hogy valamit változtatnia kell a gyártónak az új MAX-eken, akkor ezeket a változtatásokat végrehajtják a már elkészült, de még át nem adott példányokon is – áll a Boeing közleményében. Az amerikai gyártó jelenleg havi 52 darab B 737-es szerel össze, de még ebben az évben szeretnék megnövelni a gyártási rátát havi 57 példányra.Egyes iparági szakértők ugyanakkor felvetették azt a kérdést, hogy miért éppen a kínai légügyi hatóság majd pedig az európai állíttatta le elsőként a B…
Legalább két alkalommal történt már olyan eset világszerte a Lion Air és az Ethiopian Airlines katasztrófáit megelőzően a Boeing új, B 737 MAX repülőgépeivel, amikor a robotpilóta bekapcsolását követően a gép automatikusan süllyedő üzemmódba ment át és a gép magasságot vesztett úgy, hogy erre nem adtak utasítást a pilóták. Csak az Egyesült Államokban legalább két olyan eset történt a közelmúltban, amikor a pilóták jelentették, hogy a robotpilóta bekapcsolását követően a gép automatikája süllyedésbe vitte a gépet, amely ez által azonnal magasságot vesztett.Ezek az információk most láttak napvilágot a NASA által kezelt Aviation Safety Reporting System adatbázisából – számolt be erről a USA Today.A kigyűjtött adatok szerint összesen tizenegy olyan bejelentés érkezett 2018 áprilisa és december között, amely a fent említett problémáról tett anonym módón jelentést, így sem azt nem lehet tudni, hogy melyik légitársaság járatán történt mindez, sem pedig azt, hogy…
Bejelentették az etióp hatóságok, hogy ma megtalálták a vasárnap lezuhant Ethiopian Airlines  B 737MAX-8-as repülőgépének mindkét adat rögzítőjét, azaz a pilótafülke hangrögzítőjét (Cockpit Voice-Recorder) és a fedélzeti adatrögzítőt (Flight-Data Recorder) is.Az etióp légitársaság ugyanakkor azt jelentette be, hogy a baleset kivizsgálásának idejére egyelőre leállítja a flottájában repülő B 737MAX típusú repülőgépeket. A balesetet szenvedett példányt tavaly november 15-én vették át a Boeingtól. Az Ethiopian Airlines összesen 30 darab B 737 MAX-8-ast rendelt a Boeingtól, amelyek közül az első példányt (képünkön) 2018. július 2-án vették át a Seattle-i Boeing Fielden.Fotó: Boeing
Április 30-án légifotózást terveztek lelkes légi fényképészek az angliai Wolverhampton repülőterén. Ám a fotó repülés első fázisában, azaz az öreg Vampire felszállása során igen meglepő dolog történt. A gép a városi repülőtér betonján gyorsulva egyszer csak felkapta a futópálya aszfaltjának egy jelentős részét, hatamas kárt okozva a repülőtérnek. Szerencsére a manőver során sem a gép, sem pedig a pilótája nem sérült meg.Már a pálya végére történő gurulás közben látni lehetett, hogy a két üléses sugárhajtású de Havilland gép meglehetősen alacsonyan lévő hajtómű kiáramló nyílása már alapjáraton is kisebb aszfalt és beton darabokat fúj el maga mögött. De az igazi sokk akkor következett be, amikor a gép a pálya végéről nekilódult a felszállásnak...Már az indulás pillanatában több négyzetméteres darabok szakadtak fel a gép mögött a futópályán, majd miután a gép elindult további aszfalt foltok váltak el a futópálya alapjától. Persze a…
Május 10-én bejelentette az amerikai Boeing repülőgépgyár, hogy ideiglenesen felfüggeszti az új B 737 MAX típussal folyó repüléseket, miután a CFM LEAP–1B hajtóműveket gyártó amerikai General Electric és a francia Safran műszaki problémát jelzett a gázturbinák egyik alkatrészének a minőségével kapcsolatban. A bejelentés alig pár nappal az előtt történt, hogy az amerikai gyártó átadta volna az első elkészült példányt légitársasági használatra a maláj Malindo Airnek. Azt egyelőre nem tudni, hogy a leállás mekkora csúszást jelent majd az új géptípus bevezetése kapcsán, de a Boeing állítása szerint még ennek ellenére is az eredetileg tervezett határidő előtt járnak a B 737 MAX program kapcsán. A konkurens Airbus nem jelzett semmilyen problémát az általuk használt, szintén CFM által gyártott LEAP–1A erőforrások kapcsán, így az ezekkel a gázturbinákkal gyártott A320neo gépek továbbra is repülnek. A B 737 MAX típust bevezető maláj Malindo Air jövő…
Több millió dolláros kárt okoztak tavaly áprilisban a Boeing szerelői az amerikai kormány egyik VC–25-ös Jumbóján, amelyet Air Force One-ként ismer a világ, amikor az Egyesült Államok elnöke a fedélzetén tartózkodik. A műszakiak a gép oxigén rendszerét szennyezték be egy időszakos karbantartás során. A kár, amelyet ezzel okoztak négy milló dollár értékű, áll a május 9-én nyilvánosságra hozott jelentésben. A helyreállítás költségét a gyártó Boeing vállalta magára. Ha nem javították volna ki a problémát időben, nagyobb eséllyel keletkezhetett volna tűz a gép fedélzeti oxigénellátó rendszerében, állapította meg a kivizsgálás.  A nyilvánosságra került jelentés szerint három boeingos szakember 2016 áprilisában időszakos karbantartási munkákat végzett a légierő két VC–25-ös gépének az egyikén a texasi Port San Antonió-i repülőterén. Ennek során azt vizsgálták, hogy nincs-e szivárgás a gép fedélzeti oxigén ellátó rendszerében, illetve ki is akarták tisztítani azt, ám ezt nem a hivatalos…
Március 19-én hajnalban a dél-nyugat oroszországi Rosztov térségében a leszállásra alkalmatlannak vélt időjárásban köröző flyDubai gép pilótái az első két robotpilótás leszállási kísérlet után kézi vezérlésre tértek át. Az FZ981 járat legényégének eljárását a „fekete doboz”-ként ismert fedélzeti adat-, és hangrögzítő berendezések őrizték meg, amelynek a tartalmát egyelőre nem hivatalosan a moszkvai Kommerszant hozta nyilvánosságra a vizsgálatot végzőkhöz közel álló forrásra hivatkozva. Az eddig kinyert adatok szerint a nem hivatalos jelentés megállapította, hogy a szél erős lökéshullámai és változó iránya miatt a Boeing robotpilótája nem tudta megfelelően követni a siklópályát az adott leszállási konfigurációban. A személyzet – észlelve a rendellenességet – a következő körben már kézi irányítással kezdte meg a leszállási manővert.Ám 270 méteres magasságban – amikor a futópálya még 6 km távolságra volt – az egyik pilóta megnyomta a TOGA (Take-off. Go around – leszállást megszakító, átsartolás) gombot, amely…
Május 7-én újabb információk láttak napvilágot a március 24-én lezuhant Germanwings légitártsaság A320-as gépének a tragédiája kapcsán. A kivizsgálás legújabb fejleményeiről a BEA, a francia balesetkivizsgáló szervezet hozott nyilvánosságra adatokat. Eszerint már az oda úton, azaz a Düsseldorf-Barcelona járat teljesítése során is előfordult, hogy a robotpilóta magasság beállító gombját 100 lábra, (30 méter) az A320-as legalacsonyabb beállítható értékére csavarták. Mindezek az események akkor történtek, amikor a gép parancsnoka FL370-en (37 000 láb – 12 000 méter) mintegy 4 perces időszakra Barcelona felé is elhagyta a pilótafülkét. Az adatok kiértékelése szerint ekkor adott arra utasítást a Bordeaux-i légiforgalmi irányító a Germanwings járatának, hogy FL370-ről süllyedjen FL350-re. A robotpilóta magassági kiválaszót ezt követően valóban erre az új értékre állította be az elsőtiszt, de előtte letekerte 100 lábra, majd pedig fel FL490-re, amely a maximális beállítási lehetőség az A320-ason. Aztán vissza FL350-es repülési…
Engedélyezte a Kanadai Közlekedési Felügyelet Légügyi Hivatala (TCCA) a Sikorsky helikopergyár és a PHI Inc. által közösen kifejlesztett Rig Approach™ eljárást, vagyis azt az automata helikopteres megközelítési és leszállási rendszert, amely teljesen automatikussá teszi az S–92-es helikopterek leszállását az úszó fúrótornyok fedélzetére. A Rig Approach eljárás az első olyan alkalmazási lehetőség az S–92-es helikopteren, amely lehetővé teszi a helikoptert üzemeltető cégek számára, hogy ennek az alkalmazásával az S–92-es teljesen automatikusan landoljon egy tengeri olajfúrótorony leszállófedélzetén. Az új eljárást biztosító rendszert opcióként lehet megrendelni az S–92-es helikopterhez, de a régebbi változatokba is beépíthető utólag. Ennek a Rig Approach™ rendszernek a segítségével jelentős mértékben megnő a biztonsági tényező a fúrótoronyra végrehatott leszállási manőver végrehjatásakor. A rendszer azzal a PHI Inc.-vel közösen fejlesztette ki a Sikorsky, amely cég szintén üzemeltet S–92-es és S–76-os helikoptereket ilyen környezetben a Mexikói-öbölben lévő fúrótornyainak a kiszolgálásához és…
Ma közös sajtótájékoztatón jelentette be a maláj, az ausztrál és a kínai kormány illetékese, hogy további 60 ezer négyzetkilométerrel megnövelik azt az Indiai-óceáni kutatási területet, ahol a tavaly eltűnt maláj MH370-es járat lehetséges roncsait keresik. A hírt Kuala Lumputban közölte Warren Truss ausztrál miniszterelnök-helyettes, Liow Tiong La, maláj közlekedési miniszter és Yang Chuangtang, kínai közlekedési miniszter.Ezzel a teljes kutatási terület nagysága immár 120 ezer négyzetkilométeresre növekszik. Ez az a nagyságú terület a szakemberek szerint, ahol az eddig rendelkezésre álló adatok és nyomok alapján az eltűnt gép roncsainak a megtalálása a legnagyobb valüszínűséggel lehetséges. Ez az új terület továbbá 95 százalékban fedi le azt az útvonalat, ahol az MH370-es járat feltételezhetően repült.A kutatási területet így minden égtáj felé megnövelik, azaz északra, keletre, délre és nyugatra egyaránt. A sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy eddig az elsődlegesen feltételezett eltünési terület több mint 60…
Az alábbiakban látható az az animáció, amely kívülről és a pilóták szemszögéből is bemutatja, hogy miként próbált meg földet érni az Air Asiana 214-es járatát teljesítő B 777-es repülőgép a San Francisco-i repülőtéren úgy, hogy a pilóták nem műszeres megközelítést (ILS – Instrument Landing System), hanem úgynevezett non precision eljárást követve próbálták letenni a repülőgépet, mivel a 28L pályán nem működött a műszeres leszállító rendszer siklópálya (glide slope) adója. Az animációt egy volt B 727-es légitársasági pilóta készítette, aki a pilóta karrierjének befejezése után egy számítógépes animációs céget alapított. Ennek a fő tevékenységi területe pedig az ilyen jellegű légi balesetek animációs rekonstruálása.A videó a következő linken tekinthető meg: http://blog.sfgate.com/stew/2013/07/11/animation-re-creates-saturdays-sfo-crash/
Elkészült a NATO-radarállomás huszonnyolc méter magas betontornya a Tolna megyei Medinán, a radarberendezést a tervek szerint augusztusban helyezik el a létesítményben.A radartorony és a kiszolgálóépület teljes felépítéséhez 1166 köbméter betont és 205 tonna betonacélt használnak fel, a beruházás 1,05 milliárd forintos költségéből a vasbeton szerkezet építése 360 millió forintot tesz ki. 2013 márciusában kezdődik a radart védő csonkagömb, az úgynevezett radom telepítése, amellyel együtt az építmény magassága meghaladja majd a 45 métert, magát a radart pedig augusztusban építik be. A jelenleg üzemelő orosz gyártmányú radar helyett az olasz Selex Sistemi Integrati cég háromdimenziós berendezését állítják üzembe. A komplexum műszaki átadásának határideje 2014. január 31., az új radart 2014. áprilisban tervezik hadrendbe állítani. A telepítendő radarnak a medinai helyszínre számított felderítési lehetősége a deciméteres hullámhosszon használt L-frenkvenciasávban bizalmas adat, de a közepes hatótávolságban használt S-sávban a jelenleg alkalmazott P-37M típusú orosz…
Nyilvánosságra hozták az idén május 9-én Indonéziában tragikus balesetet szenvedett orosz SuperJet 100-as katasztrófájának az okát és a kivizsgálás végeredményét. Eszerint az orosz Szuhoj repülőgépgyár bemutató körúton lévő SSJ100-as regionális utasszállító repülőgépe azért ütközött neki a Mount Salak vulkán oldalának - megölve ezzel a fedélzeten lévő mind a 45 embert - mert 38 másodperccel az ütközés előtt a gépet vezető parancsnok pilóta kikapcsolta a fedélzeti földközelség jelző riasztó rendszert (EGPWS) mondván annak jelzése biztosan téves, ezért lépett az működésbe.Az indonéz NTSC (National Transportation Safety Committee) vizsgálata szerint a bemutatórepülésen lévő repülőgép az ütközést megelőzően arra kért engedélyt a jakartai légiforgalmi irányítástól, hogy 6000 lábra süllyedhessen és jobbfordulóval körözést hajtson végre. Erre meg is kapta az engélyt az SSJ100-as személyzete. A jelentés további része szerint a gép személyzete eközben elmélyült beszélgetést folytatott, ám nem az aktuális repülési feladathoz kapcsolódó témakörben. Mi…
Egy új sorozatot szeretnénk indítani azon kisgépes pilóták számára, akik tanulni akarnak mások hibájából – és néha a sajátjaikból is. A repülésben a tapasztalatszerzés sokszor élet-halál kérdése, hiszen amikor szembekerülünk egy hibával, nincs sok időnk kitalálni, mit is kell csinálnunk a balesetek elkerülése érdekében.   A felidézett történetek valóban megtörténtek, idehaza, magyar pilótákkal. A neveket meg fogjuk változtatni, hogy senki ne jöjjön zavarba, amikor nyilvánosságra kerül a története. Viszont reméljük, hogy a közzétett történetekből mindannyian tanulni fogunk, és mi nem követjük el újra ezeket a hibákat. Az első történetünk egy olyan cégnél történt, ahol a repülőgépeket többen használják, bérleti formában. Egy foglalórendszer segítségével minden gépet el lehet vinni, csak érvényes szakszolgálati engedéllyel kell rendelkezni az adott típusra. Gábor, a pilótánk már több száz repült órával rendelkezett Cessna 172-es és Cessna 152-es típusokon: mindkettőt ismerte kívülről-belülről. A kiképzése során a legjobb…
Madárvédelmi szakemberek segítségével az elmúlt hetekben összesen 22 vörös vércse fiókát fogtak be a Budapest Airport Repülőtér-forgalmi Üzemeltetés munkatársai, majd a madarak számára sokkal biztonságosabb Hortobágyi Nemzeti Parkba telepítették át őket.A természetvédelmi jellegű akciót elsősorban repülésbiztonsági okok tették szükségessé. A reptér légterében vadászó ragadozó madarak komoly kockázatot jelentenek a repülőgépekre nézve. Egy esetleges madár-gép ütközés jelentős, dollárban számolva is milliós anyagi kárt, vagy akár tragédiát is okozhat. Éppen ezért a repülőterek világszerte alkalmaznak különböző madár- és vadvédekezési rendszereket, melyek feladata, hogy a légi járműveket megóvják a madarakkal, illetve egyéb állatokkal történő ütközéstől.A Budapest Airport több mint tíz különböző védekezési technológiát alkalmaz. A felhasznált módszerek túlnyomó része elsősorban a madarak távoltartását, a fel- és leszálló pályáktól való elkülönítését jelenti a legkülönfélébb technikákkal. Ilyen például a bizonyos madár csapatok (például seregélyek, szarkák, varjak) betanított vándorsólyommal történő távoltartása, de egy speciális autó is…
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO), az ENSZ légi közlekedéssel foglalkozó szakosított szervezete átfogó repülésbiztonsági ellenőrzést végzett Magyarországon 2012. március 26-30. között. Az audit eredményei szerint jelentős előrelépés tapasztalható a szabályzói, felügyeleti, képzési, működési struktúrák és a hatósági eljárások terén is a legutóbbi, 2008-as vizsgálat óta. Az ICAO négy éve még 41 százalékos eltérést mutatott ki a teljes megfeleléshez képest. A Szervezet három hónapon belül készíti el és küldi meg észrevételezésre jelentése tervezetét. Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár a lezajlott ellenőrzés kapcsán kifejtette: a magyar légiközlekedési ipar szereplőinek egyértelmű igénye és törekvése, hogy az intézményrendszert és szabályozási környezetet a lehető legmagasabb repülésbiztonsági szint elérése érdekében folyamatosan fejlesszék. Az audit kedvező eredménye a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Közlekedésbiztonsági Szervezet és a HungaroControl közötti példás együttműködésnek, a szervezetek összehangolt erőfeszítéseinek köszönhető. Nicolas Rallo, az ICAO ellenőrző csoportjának…
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO), az ENSZ légi közlekedéssel foglalkozó szakosított szervezete átfogó repülésbiztonsági auditot végez Magyarországon 2012. március 26-30. között. A szervezet küldöttségét köszöntő Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár kijelentette: Magyarország képes kiválóan együttműködni az iparágat irányító európai és nemzetközi szervezetekkel, a hazai szakemberek munkája nemcsak az auditok ideje alatt felel meg a szakszerűség, ésszerűség és jogszerűség kritériumainak. Az ICAO legfőbb célja a nemzetközi polgári repülés biztonságának állandó és hatékony biztosítása. Nemzetközi szabványait és ajánlott gyakorlatait a szervezet minden tagállamában, 191 országban alkalmazzák. A legutóbbi, 2008-as magyarországi audit magas, 41 százalékos eltérést mutatott a teljes megfeleléshez képest a szabályozói, felügyeleti, képzési és működési struktúrák és eljárások terén. Schváb Zoltán hangsúlyozta: a szakpolitikai kormányzat mind stratégiai szinten, mind a napi szakmai munkában határozott lépéseket tett és tesz a kedvezőtlen eredmény kijavítása érdekében. A légügyi vezetés az elmúlt időszakban…
Egyre több utazó kapcsolja ki a tablet masináját, vagy e-book olvasóját, amikor a repülőgép fedélzetén erre szólítja fel őket a személyzet. Az indok pedig az USA-ban az amerikai repülési hatóság, az FAA óvatossága, arra hivatkozva, hogy az elektronikus eszközök megzavarhatják a fedélzeti számítógépeket. Nos, egyre több olyan szakértő vélemény kering a köztudatban, amely szerint a szóbanforgó tablet-ek és e-book olvasók nem tudnak "összegerjedni" pl. a repülőgép nyomtatott áramköreivel.A New York Times nagy újdonságként minősíti a hatóságok készségét arra, hogy felülvizsgálják a szigorú paragrafusokat. A háttérben jórészt az áll, hogy e-book olvasókból 40 millió, tabletekből 60 millió van már az amerikai polgároknál és egyre több olyan tartalom van rajtuk, amelynek papír változatáért nem szívesen fizetnének, amikor utazásra kerül a sor, márpedig, egy ilyen hatalmas országban ez gyakorta megesik – derül ki Martin-Kovács Miklós, a Gazdasági Rádió Chicagoi tudósításából.Feltehető, hogy az elektronikus…
2012. február 24-én az Air France egy új járatelemzési protokollt léptetett életbe a pilóták legnagyobb szakszervezetével, az SNPL - AF ALPA-val karöltve. Az Air France volt az első légitársaság, ami prevenciós célból 1974-ben rendszeres járatelemzést vezetett be, s külső szakértők ajánlásával összhangban most továbbfejleszti az eljárásait. Mi az a járatelemzési protokoll? Minden egyes járat rögzít mintegy száz adatot (magasság, repülési útvonal, a repülőterekkel való kapcsolattartás stb.) Ezen adatok elemzésére létrehoztunk egy elemző osztályt, melynek célja, hogy feltárja azon alapvető fontosságú tényezőket, amelyek a napi 1 500 Air France járat üzemeltetésének  biztonságát hivatottak javítani. Az elemzés folyományaként lehetővé válik az iparági legmagasabb szintet meghaladó repülésbiztonsági prevenciós stratégiák és javító intézkedések meghozatala. Mik ennek az új protokollnak a legfőbb újdonságai? Ezen új protokollnak a célja a Társaság reakcióképességének a javítása, a vizsgált járatüzemelési helyzetek kezeléséhez szükséges idő lerövidítésével. Ennek keretében egy új repülésbiztonsági…
Február 8-án úgy határozott az Európai Repülésbiztonsági Szervezet (EASA), hogy minden forgalomban lévő A380-as szuperjumbót át kell vizsgálni a szárnyak merevítőbordáinál talált repedései miatt, vagyis nem csak azt a húsz gépet, amelyekre vonatkozóan korábban már elrendelte az európai repülésbiztonsági szervezet az inspekciót. Mint arról az Aeromagazin is beszámolt az A380-as típus egyes példányainál kétféle repedést is felfedeztek a szakemberek a szárnyak merevítő bordáinak az ellenőrzése kapcsán.Akkor úgy nyilatkozott az európai gyártó, hogy ezek nem veszélyeztetik a gépek biztoságát, ezért a felfedezett repedések ellenére a típus eddig átadott példányai továbrra is biztonságosan üzemeltethetőek. Ám januárban ennek ellenére úgy határozott az EASA, hogy húsz korábbi szériából való gépet – tíz szingapúrit, hét emirátusit, egy Air France és két gyári A380-ast meg kell vizsgálni a repedések miatt.Ma viszont úgy döntött az európai repülésbiztonsági szervezet, hogy valamennyi, azaz mintegy hetven darab forgalomban lévő szuperjumbót…
A jeges és csúszós előtér veszélyes a pilótára és a repülőgépre, a síkos futópályáról nem is beszélve. Természetesen azt sem kell hosszasan magyarázni, hogy miért nem egészséges, ha fagyott víz van az üzemanyagrendszerben, miért okoz gondot repülés közben a vezérsíkokra, szárnyakra ráfagyott víz, nedvesség. A szemmel is látható jeget könnyű eltávolítani, ha valaki tudja annak szakszerű módját, hiszen több, erre a célra kifejlesztett megoldás áll rendelkezésünkre. A repülőgép felszállás előtti jégtelenítése rendkívül fontos, hiszen a belépőélekre, illetve szárnyakra rakódott jég növeli a légellenállást, a súlyt, illetve csökkenti a felhajtóerőt. Az AOPA oldalán olvasható a következő szöveg: „A jégréteg, mely nem vastagabb vagy érdesebb, mint egy közönséges csiszolópapír, képes a felhajtóerőt 30 százalékkal csökkenteni, illetve a légellenállást akár 40 százalékkal megnövelni.” A hó vagy a jég kezdeti vékony rétegét könnyedén eltávolíthatjuk a felületekről akár kefével vagy egy műanyag kaparóval, méghozzá óvatosan,…
Nem Andrzej Blasik tábornok hangja hallható a két éve Szmolenszk mellett lezuhant lengyel elnöki repülőgép hangfelvételén. A legújabb szakértői megállapítások sem cáfolják azonban a tényt, hogy a lengyel légierő főparancsnokának holttestét a pilóták tetemei mellett  találták meg. A lengyel hatóságok nyilvánosságra hozták a 2010. áprilisában szerencsétlenül járt államfői repülőgép balesetének újabb vizsgálati anyagait. A Tu-154-es gép katasztrófája után elterjedt az a hír, miszerint Andrzej Blasik tábornok, a lengyel légierő főparancsnoka személyesen adott utasításokat a pilótáknak és kényszerítette őket a többször megismételt leszállási kísérletre.További részletek az Aeromagazin január 30-án megjelenő februári számában olvashatóak.Meruk József
1. oldal / 2