2017 szeptember 23

RSS Facebook

Repülésbiztonság
Április 30-án légifotózást terveztek lelkes légi fényképészek az angliai Wolverhampton repülőterén. Ám a fotó repülés első fázisában, azaz az öreg Vampire felszállása során igen meglepő dolog történt. A gép a városi repülőtér betonján gyorsulva egyszer csak felkapta a futópálya aszfaltjának egy jelentős részét, hatamas kárt okozva a repülőtérnek. Szerencsére a manőver során sem a gép, sem pedig a pilótája nem sérült meg.Már a pálya végére történő gurulás közben látni lehetett, hogy a két üléses sugárhajtású de Havilland gép meglehetősen alacsonyan lévő hajtómű kiáramló nyílása már alapjáraton is kisebb aszfalt és beton darabokat fúj el maga mögött. De az igazi sokk akkor következett be, amikor a gép a pálya végéről nekilódult a felszállásnak...Már az indulás pillanatában több négyzetméteres darabok szakadtak fel a gép mögött a futópályán, majd miután a gép elindult további aszfalt foltok váltak el a futópálya alapjától. Persze a…
Május 10-én bejelentette az amerikai Boeing repülőgépgyár, hogy ideiglenesen felfüggeszti az új B 737 MAX típussal folyó repüléseket, miután a CFM LEAP–1B hajtóműveket gyártó amerikai General Electric és a francia Safran műszaki problémát jelzett a gázturbinák egyik alkatrészének a minőségével kapcsolatban. A bejelentés alig pár nappal az előtt történt, hogy az amerikai gyártó átadta volna az első elkészült példányt légitársasági használatra a maláj Malindo Airnek. Azt egyelőre nem tudni, hogy a leállás mekkora csúszást jelent majd az új géptípus bevezetése kapcsán, de a Boeing állítása szerint még ennek ellenére is az eredetileg tervezett határidő előtt járnak a B 737 MAX program kapcsán. A konkurens Airbus nem jelzett semmilyen problémát az általuk használt, szintén CFM által gyártott LEAP–1A erőforrások kapcsán, így az ezekkel a gázturbinákkal gyártott A320neo gépek továbbra is repülnek. A B 737 MAX típust bevezető maláj Malindo Air jövő…
Több millió dolláros kárt okoztak tavaly áprilisban a Boeing szerelői az amerikai kormány egyik VC–25-ös Jumbóján, amelyet Air Force One-ként ismer a világ, amikor az Egyesült Államok elnöke a fedélzetén tartózkodik. A műszakiak a gép oxigén rendszerét szennyezték be egy időszakos karbantartás során. A kár, amelyet ezzel okoztak négy milló dollár értékű, áll a május 9-én nyilvánosságra hozott jelentésben. A helyreállítás költségét a gyártó Boeing vállalta magára. Ha nem javították volna ki a problémát időben, nagyobb eséllyel keletkezhetett volna tűz a gép fedélzeti oxigénellátó rendszerében, állapította meg a kivizsgálás.  A nyilvánosságra került jelentés szerint három boeingos szakember 2016 áprilisában időszakos karbantartási munkákat végzett a légierő két VC–25-ös gépének az egyikén a texasi Port San Antonió-i repülőterén. Ennek során azt vizsgálták, hogy nincs-e szivárgás a gép fedélzeti oxigén ellátó rendszerében, illetve ki is akarták tisztítani azt, ám ezt nem a hivatalos…
Március 19-én hajnalban a dél-nyugat oroszországi Rosztov térségében a leszállásra alkalmatlannak vélt időjárásban köröző flyDubai gép pilótái az első két robotpilótás leszállási kísérlet után kézi vezérlésre tértek át. Az FZ981 járat legényégének eljárását a „fekete doboz”-ként ismert fedélzeti adat-, és hangrögzítő berendezések őrizték meg, amelynek a tartalmát egyelőre nem hivatalosan a moszkvai Kommerszant hozta nyilvánosságra a vizsgálatot végzőkhöz közel álló forrásra hivatkozva. Az eddig kinyert adatok szerint a nem hivatalos jelentés megállapította, hogy a szél erős lökéshullámai és változó iránya miatt a Boeing robotpilótája nem tudta megfelelően követni a siklópályát az adott leszállási konfigurációban. A személyzet – észlelve a rendellenességet – a következő körben már kézi irányítással kezdte meg a leszállási manővert.Ám 270 méteres magasságban – amikor a futópálya még 6 km távolságra volt – az egyik pilóta megnyomta a TOGA (Take-off. Go around – leszállást megszakító, átsartolás) gombot, amely…
Május 7-én újabb információk láttak napvilágot a március 24-én lezuhant Germanwings légitártsaság A320-as gépének a tragédiája kapcsán. A kivizsgálás legújabb fejleményeiről a BEA, a francia balesetkivizsgáló szervezet hozott nyilvánosságra adatokat. Eszerint már az oda úton, azaz a Düsseldorf-Barcelona járat teljesítése során is előfordult, hogy a robotpilóta magasság beállító gombját 100 lábra, (30 méter) az A320-as legalacsonyabb beállítható értékére csavarták. Mindezek az események akkor történtek, amikor a gép parancsnoka FL370-en (37 000 láb – 12 000 méter) mintegy 4 perces időszakra Barcelona felé is elhagyta a pilótafülkét. Az adatok kiértékelése szerint ekkor adott arra utasítást a Bordeaux-i légiforgalmi irányító a Germanwings járatának, hogy FL370-ről süllyedjen FL350-re. A robotpilóta magassági kiválaszót ezt követően valóban erre az új értékre állította be az elsőtiszt, de előtte letekerte 100 lábra, majd pedig fel FL490-re, amely a maximális beállítási lehetőség az A320-ason. Aztán vissza FL350-es repülési…
Engedélyezte a Kanadai Közlekedési Felügyelet Légügyi Hivatala (TCCA) a Sikorsky helikopergyár és a PHI Inc. által közösen kifejlesztett Rig Approach™ eljárást, vagyis azt az automata helikopteres megközelítési és leszállási rendszert, amely teljesen automatikussá teszi az S–92-es helikopterek leszállását az úszó fúrótornyok fedélzetére. A Rig Approach eljárás az első olyan alkalmazási lehetőség az S–92-es helikopteren, amely lehetővé teszi a helikoptert üzemeltető cégek számára, hogy ennek az alkalmazásával az S–92-es teljesen automatikusan landoljon egy tengeri olajfúrótorony leszállófedélzetén. Az új eljárást biztosító rendszert opcióként lehet megrendelni az S–92-es helikopterhez, de a régebbi változatokba is beépíthető utólag. Ennek a Rig Approach™ rendszernek a segítségével jelentős mértékben megnő a biztonsági tényező a fúrótoronyra végrehatott leszállási manőver végrehjatásakor. A rendszer azzal a PHI Inc.-vel közösen fejlesztette ki a Sikorsky, amely cég szintén üzemeltet S–92-es és S–76-os helikoptereket ilyen környezetben a Mexikói-öbölben lévő fúrótornyainak a kiszolgálásához és…
Ma közös sajtótájékoztatón jelentette be a maláj, az ausztrál és a kínai kormány illetékese, hogy további 60 ezer négyzetkilométerrel megnövelik azt az Indiai-óceáni kutatási területet, ahol a tavaly eltűnt maláj MH370-es járat lehetséges roncsait keresik. A hírt Kuala Lumputban közölte Warren Truss ausztrál miniszterelnök-helyettes, Liow Tiong La, maláj közlekedési miniszter és Yang Chuangtang, kínai közlekedési miniszter.Ezzel a teljes kutatási terület nagysága immár 120 ezer négyzetkilométeresre növekszik. Ez az a nagyságú terület a szakemberek szerint, ahol az eddig rendelkezésre álló adatok és nyomok alapján az eltűnt gép roncsainak a megtalálása a legnagyobb valüszínűséggel lehetséges. Ez az új terület továbbá 95 százalékban fedi le azt az útvonalat, ahol az MH370-es járat feltételezhetően repült.A kutatási területet így minden égtáj felé megnövelik, azaz északra, keletre, délre és nyugatra egyaránt. A sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy eddig az elsődlegesen feltételezett eltünési terület több mint 60…
Az alábbiakban látható az az animáció, amely kívülről és a pilóták szemszögéből is bemutatja, hogy miként próbált meg földet érni az Air Asiana 214-es járatát teljesítő B 777-es repülőgép a San Francisco-i repülőtéren úgy, hogy a pilóták nem műszeres megközelítést (ILS – Instrument Landing System), hanem úgynevezett non precision eljárást követve próbálták letenni a repülőgépet, mivel a 28L pályán nem működött a műszeres leszállító rendszer siklópálya (glide slope) adója. Az animációt egy volt B 727-es légitársasági pilóta készítette, aki a pilóta karrierjének befejezése után egy számítógépes animációs céget alapított. Ennek a fő tevékenységi területe pedig az ilyen jellegű légi balesetek animációs rekonstruálása.A videó a következő linken tekinthető meg: http://blog.sfgate.com/stew/2013/07/11/animation-re-creates-saturdays-sfo-crash/
Elkészült a NATO-radarállomás huszonnyolc méter magas betontornya a Tolna megyei Medinán, a radarberendezést a tervek szerint augusztusban helyezik el a létesítményben.A radartorony és a kiszolgálóépület teljes felépítéséhez 1166 köbméter betont és 205 tonna betonacélt használnak fel, a beruházás 1,05 milliárd forintos költségéből a vasbeton szerkezet építése 360 millió forintot tesz ki. 2013 márciusában kezdődik a radart védő csonkagömb, az úgynevezett radom telepítése, amellyel együtt az építmény magassága meghaladja majd a 45 métert, magát a radart pedig augusztusban építik be. A jelenleg üzemelő orosz gyártmányú radar helyett az olasz Selex Sistemi Integrati cég háromdimenziós berendezését állítják üzembe. A komplexum műszaki átadásának határideje 2014. január 31., az új radart 2014. áprilisban tervezik hadrendbe állítani. A telepítendő radarnak a medinai helyszínre számított felderítési lehetősége a deciméteres hullámhosszon használt L-frenkvenciasávban bizalmas adat, de a közepes hatótávolságban használt S-sávban a jelenleg alkalmazott P-37M típusú orosz…
Nyilvánosságra hozták az idén május 9-én Indonéziában tragikus balesetet szenvedett orosz SuperJet 100-as katasztrófájának az okát és a kivizsgálás végeredményét. Eszerint az orosz Szuhoj repülőgépgyár bemutató körúton lévő SSJ100-as regionális utasszállító repülőgépe azért ütközött neki a Mount Salak vulkán oldalának - megölve ezzel a fedélzeten lévő mind a 45 embert - mert 38 másodperccel az ütközés előtt a gépet vezető parancsnok pilóta kikapcsolta a fedélzeti földközelség jelző riasztó rendszert (EGPWS) mondván annak jelzése biztosan téves, ezért lépett az működésbe.Az indonéz NTSC (National Transportation Safety Committee) vizsgálata szerint a bemutatórepülésen lévő repülőgép az ütközést megelőzően arra kért engedélyt a jakartai légiforgalmi irányítástól, hogy 6000 lábra süllyedhessen és jobbfordulóval körözést hajtson végre. Erre meg is kapta az engélyt az SSJ100-as személyzete. A jelentés további része szerint a gép személyzete eközben elmélyült beszélgetést folytatott, ám nem az aktuális repülési feladathoz kapcsolódó témakörben. Mi…
Egy új sorozatot szeretnénk indítani azon kisgépes pilóták számára, akik tanulni akarnak mások hibájából – és néha a sajátjaikból is. A repülésben a tapasztalatszerzés sokszor élet-halál kérdése, hiszen amikor szembekerülünk egy hibával, nincs sok időnk kitalálni, mit is kell csinálnunk a balesetek elkerülése érdekében.   A felidézett történetek valóban megtörténtek, idehaza, magyar pilótákkal. A neveket meg fogjuk változtatni, hogy senki ne jöjjön zavarba, amikor nyilvánosságra kerül a története. Viszont reméljük, hogy a közzétett történetekből mindannyian tanulni fogunk, és mi nem követjük el újra ezeket a hibákat. Az első történetünk egy olyan cégnél történt, ahol a repülőgépeket többen használják, bérleti formában. Egy foglalórendszer segítségével minden gépet el lehet vinni, csak érvényes szakszolgálati engedéllyel kell rendelkezni az adott típusra. Gábor, a pilótánk már több száz repült órával rendelkezett Cessna 172-es és Cessna 152-es típusokon: mindkettőt ismerte kívülről-belülről. A kiképzése során a legjobb…
Madárvédelmi szakemberek segítségével az elmúlt hetekben összesen 22 vörös vércse fiókát fogtak be a Budapest Airport Repülőtér-forgalmi Üzemeltetés munkatársai, majd a madarak számára sokkal biztonságosabb Hortobágyi Nemzeti Parkba telepítették át őket.A természetvédelmi jellegű akciót elsősorban repülésbiztonsági okok tették szükségessé. A reptér légterében vadászó ragadozó madarak komoly kockázatot jelentenek a repülőgépekre nézve. Egy esetleges madár-gép ütközés jelentős, dollárban számolva is milliós anyagi kárt, vagy akár tragédiát is okozhat. Éppen ezért a repülőterek világszerte alkalmaznak különböző madár- és vadvédekezési rendszereket, melyek feladata, hogy a légi járműveket megóvják a madarakkal, illetve egyéb állatokkal történő ütközéstől.A Budapest Airport több mint tíz különböző védekezési technológiát alkalmaz. A felhasznált módszerek túlnyomó része elsősorban a madarak távoltartását, a fel- és leszálló pályáktól való elkülönítését jelenti a legkülönfélébb technikákkal. Ilyen például a bizonyos madár csapatok (például seregélyek, szarkák, varjak) betanított vándorsólyommal történő távoltartása, de egy speciális autó is…
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO), az ENSZ légi közlekedéssel foglalkozó szakosított szervezete átfogó repülésbiztonsági ellenőrzést végzett Magyarországon 2012. március 26-30. között. Az audit eredményei szerint jelentős előrelépés tapasztalható a szabályzói, felügyeleti, képzési, működési struktúrák és a hatósági eljárások terén is a legutóbbi, 2008-as vizsgálat óta. Az ICAO négy éve még 41 százalékos eltérést mutatott ki a teljes megfeleléshez képest. A Szervezet három hónapon belül készíti el és küldi meg észrevételezésre jelentése tervezetét. Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár a lezajlott ellenőrzés kapcsán kifejtette: a magyar légiközlekedési ipar szereplőinek egyértelmű igénye és törekvése, hogy az intézményrendszert és szabályozási környezetet a lehető legmagasabb repülésbiztonsági szint elérése érdekében folyamatosan fejlesszék. Az audit kedvező eredménye a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Közlekedésbiztonsági Szervezet és a HungaroControl közötti példás együttműködésnek, a szervezetek összehangolt erőfeszítéseinek köszönhető. Nicolas Rallo, az ICAO ellenőrző csoportjának…
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO), az ENSZ légi közlekedéssel foglalkozó szakosított szervezete átfogó repülésbiztonsági auditot végez Magyarországon 2012. március 26-30. között. A szervezet küldöttségét köszöntő Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár kijelentette: Magyarország képes kiválóan együttműködni az iparágat irányító európai és nemzetközi szervezetekkel, a hazai szakemberek munkája nemcsak az auditok ideje alatt felel meg a szakszerűség, ésszerűség és jogszerűség kritériumainak. Az ICAO legfőbb célja a nemzetközi polgári repülés biztonságának állandó és hatékony biztosítása. Nemzetközi szabványait és ajánlott gyakorlatait a szervezet minden tagállamában, 191 országban alkalmazzák. A legutóbbi, 2008-as magyarországi audit magas, 41 százalékos eltérést mutatott a teljes megfeleléshez képest a szabályozói, felügyeleti, képzési és működési struktúrák és eljárások terén. Schváb Zoltán hangsúlyozta: a szakpolitikai kormányzat mind stratégiai szinten, mind a napi szakmai munkában határozott lépéseket tett és tesz a kedvezőtlen eredmény kijavítása érdekében. A légügyi vezetés az elmúlt időszakban…
Egyre több utazó kapcsolja ki a tablet masináját, vagy e-book olvasóját, amikor a repülőgép fedélzetén erre szólítja fel őket a személyzet. Az indok pedig az USA-ban az amerikai repülési hatóság, az FAA óvatossága, arra hivatkozva, hogy az elektronikus eszközök megzavarhatják a fedélzeti számítógépeket. Nos, egyre több olyan szakértő vélemény kering a köztudatban, amely szerint a szóbanforgó tablet-ek és e-book olvasók nem tudnak "összegerjedni" pl. a repülőgép nyomtatott áramköreivel.A New York Times nagy újdonságként minősíti a hatóságok készségét arra, hogy felülvizsgálják a szigorú paragrafusokat. A háttérben jórészt az áll, hogy e-book olvasókból 40 millió, tabletekből 60 millió van már az amerikai polgároknál és egyre több olyan tartalom van rajtuk, amelynek papír változatáért nem szívesen fizetnének, amikor utazásra kerül a sor, márpedig, egy ilyen hatalmas országban ez gyakorta megesik – derül ki Martin-Kovács Miklós, a Gazdasági Rádió Chicagoi tudósításából.Feltehető, hogy az elektronikus…
2012. február 24-én az Air France egy új járatelemzési protokollt léptetett életbe a pilóták legnagyobb szakszervezetével, az SNPL - AF ALPA-val karöltve. Az Air France volt az első légitársaság, ami prevenciós célból 1974-ben rendszeres járatelemzést vezetett be, s külső szakértők ajánlásával összhangban most továbbfejleszti az eljárásait. Mi az a járatelemzési protokoll? Minden egyes járat rögzít mintegy száz adatot (magasság, repülési útvonal, a repülőterekkel való kapcsolattartás stb.) Ezen adatok elemzésére létrehoztunk egy elemző osztályt, melynek célja, hogy feltárja azon alapvető fontosságú tényezőket, amelyek a napi 1 500 Air France járat üzemeltetésének  biztonságát hivatottak javítani. Az elemzés folyományaként lehetővé válik az iparági legmagasabb szintet meghaladó repülésbiztonsági prevenciós stratégiák és javító intézkedések meghozatala. Mik ennek az új protokollnak a legfőbb újdonságai? Ezen új protokollnak a célja a Társaság reakcióképességének a javítása, a vizsgált járatüzemelési helyzetek kezeléséhez szükséges idő lerövidítésével. Ennek keretében egy új repülésbiztonsági…
Február 8-án úgy határozott az Európai Repülésbiztonsági Szervezet (EASA), hogy minden forgalomban lévő A380-as szuperjumbót át kell vizsgálni a szárnyak merevítőbordáinál talált repedései miatt, vagyis nem csak azt a húsz gépet, amelyekre vonatkozóan korábban már elrendelte az európai repülésbiztonsági szervezet az inspekciót. Mint arról az Aeromagazin is beszámolt az A380-as típus egyes példányainál kétféle repedést is felfedeztek a szakemberek a szárnyak merevítő bordáinak az ellenőrzése kapcsán.Akkor úgy nyilatkozott az európai gyártó, hogy ezek nem veszélyeztetik a gépek biztoságát, ezért a felfedezett repedések ellenére a típus eddig átadott példányai továbrra is biztonságosan üzemeltethetőek. Ám januárban ennek ellenére úgy határozott az EASA, hogy húsz korábbi szériából való gépet – tíz szingapúrit, hét emirátusit, egy Air France és két gyári A380-ast meg kell vizsgálni a repedések miatt.Ma viszont úgy döntött az európai repülésbiztonsági szervezet, hogy valamennyi, azaz mintegy hetven darab forgalomban lévő szuperjumbót…
A jeges és csúszós előtér veszélyes a pilótára és a repülőgépre, a síkos futópályáról nem is beszélve. Természetesen azt sem kell hosszasan magyarázni, hogy miért nem egészséges, ha fagyott víz van az üzemanyagrendszerben, miért okoz gondot repülés közben a vezérsíkokra, szárnyakra ráfagyott víz, nedvesség. A szemmel is látható jeget könnyű eltávolítani, ha valaki tudja annak szakszerű módját, hiszen több, erre a célra kifejlesztett megoldás áll rendelkezésünkre. A repülőgép felszállás előtti jégtelenítése rendkívül fontos, hiszen a belépőélekre, illetve szárnyakra rakódott jég növeli a légellenállást, a súlyt, illetve csökkenti a felhajtóerőt. Az AOPA oldalán olvasható a következő szöveg: „A jégréteg, mely nem vastagabb vagy érdesebb, mint egy közönséges csiszolópapír, képes a felhajtóerőt 30 százalékkal csökkenteni, illetve a légellenállást akár 40 százalékkal megnövelni.” A hó vagy a jég kezdeti vékony rétegét könnyedén eltávolíthatjuk a felületekről akár kefével vagy egy műanyag kaparóval, méghozzá óvatosan,…
Nem Andrzej Blasik tábornok hangja hallható a két éve Szmolenszk mellett lezuhant lengyel elnöki repülőgép hangfelvételén. A legújabb szakértői megállapítások sem cáfolják azonban a tényt, hogy a lengyel légierő főparancsnokának holttestét a pilóták tetemei mellett  találták meg. A lengyel hatóságok nyilvánosságra hozták a 2010. áprilisában szerencsétlenül járt államfői repülőgép balesetének újabb vizsgálati anyagait. A Tu-154-es gép katasztrófája után elterjedt az a hír, miszerint Andrzej Blasik tábornok, a lengyel légierő főparancsnoka személyesen adott utasításokat a pilótáknak és kényszerítette őket a többször megismételt leszállási kísérletre.További részletek az Aeromagazin január 30-án megjelenő februári számában olvashatóak.Meruk József
„Repülőgép feletti uralom elveszítése – megelőzés és az uralom visszaszerzése”Az EASA tavaly októberben immár harmadik egymást követő évben tartott kiválasztott témakörben nagyszabású repülésbiztonsági konferenciát. Az idei téma a repülőgép feletti uralom elveszítése révén bekövetkező balesetek (Loss of Control röviden „LoC”) és az elle-nük való védekezés. A belvárosi Maritim hotel nagytermében tartott kétnapos ülést Patric Goudou EASA igazgató nyitotta meg és John Vincent az EASA repülésbiztonsági elemző-részlegének vezetője elnökölte. A rendezvény 200-nál több résztvevője között voltak a repülésbiztonság témájában illetékes hatóságok és nemzetközi szervezetek mellett a polgári és állami üzemeltetők, repülőgépek és berendezések gyártói, egyetemek, kutatóintézetek képviselői valamint független szakemberek is. A kiválasztott téma fontosságát indokolta, hogy mára a nagygépes balesetek közül a LoC típusúak szedik világszerte a legtöbb halálos áldozatot. A balesetek számában a futópályával kapcsolatos események ugyan felülmúlják, de azok átlagos súlyossága jóval alacsonyabb. A probléma súlyosságára figyelmeztetett a…
A repülőgépek ellen elkövetett lézertámadások világszerte bekövetkezett drámai elszaporodására reagálva az EUROCONTROL 2011. október 10-11-re nemzetközi szemináriumot szervezett brüsszeli központjába az érintett repülési és bűnüldöző ható-ságok, légijármű és repülőtér üzemeltetők, légiforgalmi irányító szervezetek, szakmai és érdekvédelmi szövetségek valamint tudományos intézmények részvételével. A rendezvény célja a lézerzavarások által jelentett probléma jelentőségének felméré-se, a helyi (nemzeti) szinten szerzett tapasztalatok cseréje, lehetséges helyi és nemzetközi szintű ellenintézkedések meghatározása volt.A szeminárium legfontosabb tapasztalata számunkra, hogy a lézereszközökkel elkövetett támadások világszerte az utóbbi években terjedtek el tömegesen, és a repülés különböző szereplői még keresik a megfelelő választ a jelenségre.A találkozót az EUROCONTROL – tökéletesen felszerelt – központi konferenciatermében a szervezet vezérigazgatója, David McMillan nyitotta meg, és mindkét napon az EU helyi összekötő irodájának vezetője, Timothy Feonulhet elnökölte.Az első nap elhangzottak főként a lézertámadások terén napjainkra kialakult helyzet felmérésével, a repülés biztonságát ennek révén fenyegető veszély…
December 20. - A Sriwijaya Air Boeing B-737-300-as PK-CKM lajstromjelű  repülőgépe Indonézia egyik repülőterén ( Yogyakarta)a  leszállást követően a vizes pálya miatt 60 méterrel túlfutott a kifutópályán. A gépen tartozkódó 131 utasból öten sérültek meg könnyebben, két utast szállítottak kórházba leginkább a sokk, és kisebb horzsolások miatt. A gép a leszállást már egyszer megszakította Yogyakarta repülőterére a zuhogó eső, és az elégtelen látási viszonyok miatt. Ezt követően a gépet  Solo-ba irányították, ahol szintén a rossz időjárási körülmények miatt a leszállást nem tudták végrehajtani a pilóták.Innen Surabaya-ba irányították, ahol a sikeres leszállást követően üzemanyagot vett fel, majd ismét felszállt, és eredeti desztinációja felé indult Yogyakarta-ba, ahol az időjárási körülmények időközben javultak. Szemtanúk elmondása szerint a repülőgép jóval nagyobb sebességgel landolt, mint a szokásos és a nedves pálya miatt a fékek is szinte hatástalanok voltak. Az orrfutó és a jobb főfutó összecsuklott és a repülőgép törzsének alsó…
Autópályára zuhant egy kisrepülőgép kedden az Egyesült Államok északkeleti részén, New Jersey államban; a balesetben a gép mind az öt utasa életét vesztette - közölték a légügyi hatóságok.Az áldozatok között két gyerek volt.A földön - a 287-es számú autópályán - nem sérült meg senki. Az utat mindkét irányban lezárták.A szerencsétlenül járt gép - egy egymotoros Socata TBM-700-as - Teterboróból szállt föl. 14 perccel felszállás után tűnt el a radarokról. Úti célja egy Georgia állambeli település volt nem messze Atlantától.Forrás: MTI
Egy évvel azután, hogy az izlandi vulkáni hamufelhő öt napra megbénította Európa légterét, az easyJet elsőként tett lépést arra, hogy továbbfejlessze a hamudetektor technológiát. A fejlesztés eredményeként most két héten keresztül Európa legaktívabb vulkánja, a szicíliai Etna felett tesztelték az AVOID-ot: minél nagyobb területen, különböző magasságban, távolságban és időjárási feltételek között mérték a hamu koncentrációját a levegőben. „A kísérletek bizonyították, hogy az AVOID megbízhatóan deríti fel a vulkán által kibocsátott hamufelhőt, így a pilóták biztonságosan navigálhatták a gépet” – mondta Dr. Fred Prata, a Nicarnia Aviation tudósa.A Vulkanológusok azt jósolják, hogy a következő kitörés az izlandi Katla vulkánnál várható, ami számításaik szerint akár tízszer nagyobb lehet az Eyjafjallajökull vagy a Grimsvötn kitörésénél. Az AVOID-on dolgozó szakemberek ezért is sürgetik a technológia mielőbbi forgalomba helyezését. „Biztos technológia hiányában az elmúlt két évben több ezer járatot kellett törölni a vulkáni hamufelhő miatt.…
Az amerikai Boeing repülőgépgyár B 777-es típusa megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a 330 perces ETOPS-ot, (Extended Range Operations) vagyis azt a lehetőséget, hogy a kéthajtóműves repülőgéppel maximálisan 330 percnyi távolságra legyenek a legközelebbi repülőtértől. Ez azt jelenti, hogy 5 és fél órát is képes a B 777-es egy hajtóművel elrepülni és biztonságosan leszállni egy kitérő repülőtéren, ha a két hajtóművéből az egyik valamilyen oknál fogva megállna. Az FAA engedély a már forgalomban lévő General Electric hajtóművekkel felszerelt B 777-300ER-re a B 777-200LR-re, a B 777-200ER-re és a B 777F-re is vonatkozik. Azok a B 777-200ER gépek, amelyek Rolls-Royce vagy Pratt & Whitney hajtóművekkel rendelkeznek az elkövetkezendő hónapok során kapják meg a hasonló FAA jóváhagyást. A Boeing kéthajtóműves gépei több mint 7 millió ETOPS repülést hajtottak végre az 1985-ös bevezetés óta. Ez azt jelenti, hogy havonta mintegy 50…
Folyik a vizsgálat annak kiderítésére, hogy mi okozta november 1-jén a LOT lengyel nemzeti légitársaság New Yorkból Varsóba tartó Boeing B 767-300-as gépén azt a hibát, ami miatt a gép személyzete nem tudta a futóművet kiengedni és kénytelen volt hasraszállni a repülőgéppel Varsó nemzetközi repülőterén. A kivizsgálók elsődlegesen arra szeretnének választ kapni, hogy a fő futóműnél tapasztalt hidraulikafolyást követően az elektromos biztosítékok megfelelően működtek-e a vészhelyzet során.A LOT menetrend szerinti járata a New Jerseyben lévő newarki repülőtérről szállt fel november 1-jén, amikor a pályáról történt felemelkedést követően a fékszárnyak és a futóművek behúzása közben hidraulikus hiba miatt riasztotta a hajtóműellenörző rendszer (EICAS) a pilótákat, jelezve, hogy a központi hidraulikus rendszerből elment a nyomás.A személyzet a hibajelzést követően úgy döntött, hogy tovább folytatja a repülést Varsóba, majd elővette azt a fedélzeti vészhelyzeti kézikönyvet, amely előírja, hogy a mi a teenője a…
Lassan, de biztosan megérkezik ismét a tél, és megváltozott körülmények között kell üzemelniük a repülőtereknek és a repülőgépeknek egyaránt.A jeges és csúszós előtér veszélyes a pilótára és a repülőgépre, a síkos futópályáról nem is beszélve. Természetesen azt sem kell hosszasan magyarázni, hogy miért nem egészséges, ha fagyott víz van az üzemanyagrendszerben, miért okoz gondot repülés közben a vezérsíkokra, szárnyakra ráfagyott víz, nedvesség. A szemmel is látható jeget könnyű eltávolítani, ha valaki tudja annak szakszerű módját, hiszen több, erre a célra kifejlesztett megoldás áll rendelkezésünkre. A repülőgép felszállás előtti jégtelenítése rendkívül fontos, hiszen a belépőélekre, illetve szárnyakra rakódott jég növeli a légellenállást, a súlyt, illetve csökkenti a felhajtóerőt. Az AOPA oldalán olvasható a következő szöveg: „A jégréteg, mely nem vastagabb vagy érdesebb, mint egy közönséges csiszolópapír, képes a felhajtóerőt 30 százalékkal csökkenteni, illetve a légellenállást akár 40 százalékkal megnövelni.” A hó…
Nem ellenőrzött légtérben repülve állandóan figyelnünk kell, hogy nem keresztezi-e valaki az utunkat a levegőben. Ha a saját észleléseinket kiegészítjük a megfelelő készülékkel, úgy jelentősen növelhető a repülésbiztonság.Magazinunk előző számában (2011. október) olyan készülékeket ismerhettünk meg, amelyek alapvetően a vitorlázórepülőgépeket hivatottak segíteni a forgalmas légterekben, mint például a különböző versenyek során vagy egy „forgalmas” termikben. A motoros repülésben is rendkívül fontos kiegészítők az ütközésre figyelmeztető készülékek. Gondoljuk csak meg, hogy két repülőgép levegőben történő összeütközése esetén milyen kevés esély van arra, hogy az érintettek le tudjanak még szállni, ép bőrrel ússzák meg az eseményt. A motoros repülésben a legismertebb készülékek a Zaon cég termékei, PCAS™, MRX™ és XRX™ típusjelű berendezései. Kiemelkedő tulajdonságuk, hogy igen kis méretűek, ezért könnyen hordozhatóak, s nem okoz gondot abba a repülőgépbe beépíteni ezeket, amellyel éppen repülni fogunk. Ezek a műszerek természetesen fixen is beépíthetőek a…
Az európai EADS csoport védelmmel és biztonsággal foglalkozó leányvállalata, a Cassidian a szélerőműveket gyártó ENERTRAG-gal közösen fejleszt ki a szélerőművekre olyan jeladóval ellátott radar rendszert, amelyik időben figyelmezetheti az alacsonyan repülő pilótákat az összeütközés veszélyére. A két cég által aláírt szándéknyilatkozat szerint a rendszer lehetővé teszi majd a kis magasságon repülő merevszárnyú repülőgépek és helikopterek pilótái számára, hogy időben észleljék az előttük lévő szélerőműveket, megelőzve ezzel egy esetleges összeütközést.A rendszer lényege, hogy az ENERTRAG és a Cassidian egy olyan radart integrál a szélerőművek jeladóihoz, amely időben jelezheti például egy LED-del a pilóta számára, hogy akadály – szélerőmű – van előtte. A két cég jövő évben állítja össze azt a projektet, amelyben meghatározzák, hogy milyen előírásoknak és követelményeknek kell a rendszernek megfelelnie ahhoz, hogy az hivatalosan is alkalmazható legyen a szélerőműveken és azt bármelyik gyártó feltelepíthesse az általa forgalmazott szélerőműveire.Fotó: EADS
Egy hajtóműves átstartolást gyakorolva 1993. augusztus 30-án nem sokkal há­romnegyed egy után a 68-as oldalszámú MiG-29UB alacsonyan húzott át a Kusovszkaja légibázis betonja felett. A földi irányítás és a pilótatársak is látták, hogy a jobb hajtómű lángcsóvát húz maga után, és kezdi szétszórni égő alkat­részeit. Mielőtt a kabinban is érezni lehetett volna a füstöt, rádión jelezték a személyzetnek, hogy ég a gépük. Leállított hajtóművel gyorsan vesztették se­bességüket, amikor jött a parancs: „Katapultálni! Katapultálni!" A hátsó okta­tóüléssel Szasa Taraszov katapultált elsőnek, közel 150 méteres magasságon, majd őt követte Bodrozsán László az egyre jobban bedőlő gépből. A K-36DM 2 ülés mentőrendszere tökéletesen működött. Sikeres menekülésük története több mint ötven évre nyúlik vissza.Egy második világháborús német jelentés szerint a harmincas évek végén és a negyvenes évek elején a repülőgépek vészelhagyásának 40 százaléka sikertelen volt, a pilóta meghalt. Pedig a folyamat akkor még viszonylag…
1. oldal / 2