2017 május 29

RSS Facebook

Repülésbiztonság
Kimenekítették a Singapore Airlines B 777-300ER repülőgépéről az utasokat, miután a szingapúri fuvarozó gépe ma délután leszállás közben lement a müncheni repülőtér déli kifutópályájáról. A SIA SQ327-es járata Manchesterből érkezett meg a bajor fővárosba, amikor az incidens megtörtént a 08R pályán. Az utasok lépcsők segítségével hagyták el a füvön álló utasszállítót, ami 12:14-kor ért földet.A Singapore Airlines tájékoztatása szerint 158 fő utas és a személyzet tartózkodott a gépen, amikor az esemény  megtörtént. A SIA tájékoztatása szerint senki sem sérült meg az incidens során. A német légügyi hatóság szerint a 9V-SWQ lajstromjelű gép a pálya jobb oldalán futott le a betonról. Az eseményt a BFU "komolynak" minősítette és megkezdte a vizsgálatot.A müncheni repülőtér tájékoztatása szerint a gép személyzete a leszállás előtt semmilyen jellegű problémát nem jelentett a toronynak. A leszállás ideje alatt csökkent látástávolság és alacsony felhőzet volt a repülőtér körzetében…
Az oroszországi Jaroszlavl város repülőterének közelében lezuhant Jak-42-es repülőgép egyik pilótája tévedésből a féket nyomta meg, s volt, aki tiltott szer hatása alatt állt. Így összegezhető az államközi légügyi bizottság (MAK) hivatalos jelentésének lényege arról a balesetről, amelyeben oda lett a Lokomotív jéghokicsapat valamennyi tagja is. http://www.youtube.com Szerdán, november 2-án a sajtó elé tárták a MAK jelentését, amely szerint a Jak-42-es gép pilótáinak kiképzésében súlyos szabálytalanságok történtek. Alekszej Morozov, a bizottság műszaki részlegének vezetője közölte: a legénység tagjait helytelenül választották ki, a másodpilóta vérében olyan készítmény nyomait találták meg, amelynek hatása alatt nem szabad légi járművet vezetni. A vizsgálat anyagait és a szakértők következtetéseit nyilvánosságra hozták. http://mak.ru/russian/investigations/2011 A megállapítások egyértelművé teszik, hogy a Jak-42-es kapitánya az elméleti átképzést követően nem hajtotta végre a típusra előírt, megfelelő mértékű repülési programot. A szimulátoron elvégzendő kiképzés csupán látszatmunka volt, ráadásul hosszadalmas kihagyásokkal, s…
A Lokomotiv jéghoki csapatának halálát is okozó légi baleset miatt az orosz főügyészség elrendelte 10 darab  JAK-42-es gép ideiglenes üzemeltetési tilalmát. A kiderített szabálytalanságokra utaló hivatalos bejelentés szerint az ország különböző légitársaságait érintő intézkedés csupán egyike azoknak a hatósági lépéseknek, amelyek a tragédia nyomán történtek. Az is kiolvasható a közleményből, hogy a szeptember 7-én történt baleset ügyében a vizsgálat mindmáig nem zárult le. A hatósági megfogalmazás szerint a légi baleset okairól terjesztett hírek nem korrektek. Emlékezetes, hogy a repülőgépen 37 utas és 8 fő személyzet tartózkodott. Alekszandr Szizov fedélzeti mérnök az egyetlen túlélő.
Új légiforgalmi irányítókat képző akadémia nyílt Budapesten – Szakmai igényesség és jó hangulat  Hadd kezdjem ezt az írást egy kicsit távolabbról: Malmőből, ahol két éve láthattam az Entry Point North skandináv légiforgalmi irányítói akadémiát, Európa legjelentősebb és legmodernebb elvek nyomán oktató hasonló intézményét, ahogy arról annak idején be is számoltam lapunk olvasóinak (Aeromagazin, 2009. november, 21–23. o.).  Nos, ez a bizonyos akadémia – immár Entry Point Central néven – a 2011–2012-es tanévben Magyarországon is megnyitotta kapuit, s az első évfolyamba felvett 15 hallgató szeptember 27-én már meg is kezdte tanulmányait. A hazai intézmény az Entry Point North és a HungaroControl közös leányvállalata, amelynek elsődleges célja a hazai légiforgalmi irányítói alapképzés magasabb szintre emelése, a hazai szakemberigény kielégítése. Az oktatás – természetesen – angolul folyik, hiszen az irányítók is ezen a nyelven kommunikálnak egymással és a pilótákkal. Az idegen nyelvű képzés…
2009. február 12-én a Niagara vízesés közelében fekvő Buffalo amerikai város repülőterének megközelítése közben 700 méteres magasságban túlságosan lelassult, átesett és lakóházak közé zuhant a Continental légitársaság zászlaja alatt New Yorkból érkező DHC–8-as turbólégcsavaros repülőgép, amelyet a Colgan Air társaság üzemeltetett. A becsapódás és az azt követő heves tűz következtében mind a 44 utas és az ötfőnyi személyzet tagjai, valamint egy helyi lakos is életüket vesztették.A tragikus baleset magyarázata első pillantásra kézenfekvőnek látszott. A világhírű vízesés környékén ugyanis javában tombolt még a februári tél. Fagyott, havazott, és a párás levegőben mindössze öt kilométerre lehetett ellátni. Minden feltétel együtt volt ahhoz, hogy jég rakódjon a hajtóművek levegőszívó nyílásaiba, a gép szárnyaira és vezérsíkjaira. Ezeket a gondosan megtervezett és megmunkált felületeket pedig a rárakódó jég nem csupán eltorzítja, de érdessé is teszi. Végeredményként megnövekszik a kártékony légellenállás, ugyanakkor az életet jelentő felhajtóerő…
Október 18-án kényszerleszállást hajtott végre az Iran Air igencsak koros B 727-es repülőgépe a teheráni nemzetközi repülőtéren. A gép Moszkvából repült 94 utassal és 9 főnyi személyzettel Teherán Mehrabad repülőterére, amikor a pilóták jelezték, hogy nem jött ki az orrfutója a gépnek. A vészhelyzet jelentése után a repülőtér felkészült a sérült gép fogadására, amelyik behúzott orrfutóval hajtotta végre a leszállást. A pilóták tökéletes leszállást hajtottak végre az orrfutó nélküli repülőgéppel, s egészen addig a levegőben tartották a gép orrát, ameddig azt a sebesség engendte. Mint azt a repülőtéren készült amatőr videófelvételen is látni, a gép orra szinte az utolsó pillanatokig a levegőben maradt.A videofelvételt itt tekinthetitek meg www.youtube.comFotó: Hamid Reza Jafari
Mint egy most napvilágra került jelentés megállapítja, az Air France (AF) 447-es Rio de Janeiro–Paris járata azért zuhant le, mert az épp szolgálatban lévő pilóták helytelenül reagáltak, amikor az éjszaka közepén a robotpilóta hirtelen lekapcsolt. Kétségtelen, hogy a sebességmérő egy rövid időszakon keresztül hibás adatokat közölt – a robotpilóta lekapcsolódása is ennek volt az eredménye –, azonban a fiatal első tiszt a magassági gyorsulásmérő műszerről már tévesen gondolta, hogy az sem működik. Így történhetett meg, hogy a gép meredeken zuhanva az Atlanti-óceánba csapódott. Mint az a pilótafülke hangrögzítőjén világosan hallatszik, a fiatal másodpilóta kétségbeesetten közli: „I’ve lost VSI”, vagyis hogy az előtte lévő műszerpanelen nem működik a magassági gyorsulást kijelző műszer (Vertical Speed Indicator). Pedig ez a műszer mindvégig tökéletesen működött. Akkor, amikor az ifjú másodpilóta kifakadt, éppen olyan magas értéket mutatott, amely már nem fért rá az analóg kijelzőre…
Az elmúlt harminc évben 28 helikopterbaleset történt New York belvárosában.A legutóbbi éppen tegnap, amikor egy városnéző Bell 206 Jet Ranger esett az East Riverbe. A hírek szerint a pilóta rádión jelezte a heliportra való érkezése előtt, hogy problémája van a géppel. A leszállóhelyet nem is sikerült elérnie, a gép a folyóban landolt és elsüllyedt. Összesen öten voltak vele együtt a helikopterben, akik közül négyen túlélték a zuhanást és ki tudtak mászni a felborult szerkezetből. Az ötödik utas, egy 40 éves ausztrál asszony viszont nem tudta kiszabadítani magát a hátsó kabinból és bent ragadt a helikopterben. Életét a tűzoltók és a mentők már nem tudták megmenteni.Carolyn Maloney, New York város East Side-i demokrata kongresszusi képviselője az eset után azt kérte az amerikai légügyi hatóságtól, hogy vizsgálja felül a New York feletti helikopteres repülések biztonságosságát, mivel a tegnapi eset volt a huszonnyolcadik…
2009. augusztus 10-én Tokió nemzetközi repülőterén leszálláskor farokrészével a pályának csapódva súlyosan megrongálódott az All Nippon Airways (ANA) japán légitársaság Boeing 737-800-as típusú repülőgépe. Szerencsére senki sem sérült meg, de az anyagi kár jelentős volt. A baleset lefolyása és „eredménye” párhuzamot mutat a Kréta szigetén ez év júniusában pórul járt magyar Boeing 737-es esetével. A repülőgépek farokrészének leütődése ha nem is gyakori, de – mint látjuk – nem példa nélkül álló esemény. Mi lehet ennek az oka? A válaszhoz a repülőgépek konstrukcióját és az emberi természetet egyaránt számításba kell venni. Amikor a tervezők a gépek befogadóképességét úgy próbálják növelni, hogy közben a légellenállás csupán minimális mértékben emelkedjen, arra kényszerülnek, hogy a gépek törzsét meglehetősen hosszúkásra tervezzék. Másrészt a szárnyakon keletkező felhajtóerő gyors növeléséhez a pilótáknak növelniük kell a gép „állásszögét” (a repülőgép hossztengelye és a légáramlás iránya által bezárt szöget),…
A két évvel ezelőtt az Atlanti-óceánba zuhant francia Airbus A330-as hang- és adatrögzítőinek szerencsés megtalálása ismét ezekre a baleseti adattároló berendezésekre irányította a közvélemény figyelmét. Megpróbálunk válaszolni a velük kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésekre.Mire valók ezek a berendezések? Arra, hogy a repülés biztonságos legyen. Ennek titka ugyanis, hogy minden balesetet vagy sérüléssel nem is járó veszélyhelyzetet aprólékosan kivizsgálnak. Ennek a vizsgálatnak nem az a célja, hogy felelőst keressenek, akit meg lehet büntetni, hanem azokat a műszaki vagy emberi hibákat próbálják megtalálni, amelyek kiküszöbölésével megelőzhető, hogy az eset megismétlődhessen. A vizsgálatot végzők számára rendkívül fontos, hogy minél pontosabban ismerjék, mi történt az eset során, illetve azt megelőzően. Ebben nyújtanak felmérhetetlen segítséget az adatrögzítőn megörökített repülési paraméterek, a kormányok vagy kapcsolók állása és egyéb adatok. Rendkívül hasznos lehet még a pilótafülke hangfelvétele is, mert a pilóták elhangzott szavaiból kiderülhetnek az őket foglalkoztató gondolatok…
Közel kétévnyi eredménytelen kutatás után 2010. április 4-én végre megtalálták az Atlanti-óceánba csapódott, majd 4000 méteres mélységbe süllyedt francia Airbus A330-as repülőgép roncsait, közöttük a leginkább keresett adat- és hangrögzítő „fekete dobozokat”.  A BEA, a francia állami balesetvizsgáló szervezet (Bureau d'Enquêtes sur les Accidents) a 228 áldozatot követelő tragédiát övező rendkívüli érdeklődésnek engedve – a bevett gyakorlattól eltérően – még azelőtt nyilvánosságra hozta az adat- és hangrögzítő berendezésekről kiolvasott félig „nyers” információkat, mielőtt azok kiértékelését teljesen befejezhették volna. A munka persze ettől még nem áll le. A történtek rekonstruálásán megfeszített ütemben dolgozik tovább az Airbus repülőgépgyár és az Air France légitársaság szakembereivel megerősített balesetvizsgáló csapat, hogy feltárják és megszüntethessék a katasztrófát előidéző okokat. A nemzetközi és szakmai közvélemény információéhségét véglegesen kielégíteni hivatott „zárójelentés” elkészítéséig még hosszú hónapok lehetnek hátra, de már az előzetesen hozzáférhetővé tett adatok is annyi érdekes, új…
2. oldal / 2