2024 március 19

RSS Facebook

Polgári Repülés
A magyar kormány 2013-ban indította útjára a Stipendium Hungaricum nemzetközi felsőoktatási programot külföldi hallgatók számára, amelynek keretében a világ kilencven országából érkezhetnek hazánkba olyan diákok, akik a magyarországi főiskolákon és egyetemeken zajló angol nyelvű képzéseken vehetnek részt. A Debreceni Egyetem Mű­szaki Kara a Pharmaflight Avia­tion Aca­demyvel közösen 2018-ban kapcsolódott be a prog­ramba, s ez idáig már közel hatvan hallgató szerzett náluk repülőmérnöki diplomát és EASA Airline Transport Pilot jogosítást. A Debreceni Egyetem Műszaki Kara és a Pharmaflight Aviation Academy képzésén a nulláról tanulhatják meg a felvételt nyert külföldi növendékek a repülés alapjait. A képzés során – a tanulmányi eredményüktől függően – egészen az Airbus A320-as típusjogosításig is eljuthatnak. Eközben a repülőmérnöki diploma mellett megszerzik a kereskedelmi pilóta jogosítást, az éjszakai és műszerrepülő kiképzést, a többmotoros repülőgép vezetésére jogosító képesítést, a többpilótás üzemben használt repülőgépek vezetéséhez szükséges multicrew jogosítást, illetve a…
Bár az üzleti repülésről elsősorban a dúsgazdag emberek magáncélú repülőútjai jutnak az eszünkbe, azért gyakran használják a business jeteket életmentésre is. Egészen pontosan szervkivevő orvoscsoport és donorszerv szállítására, ami valóban az életet jelenti annak, akinek új szívet, tüdőt, májat vagy éppen vesét szállít egy ilyen magánrepülőgép. Magyarországon 2017 novembere óta a Fly-Coop Kft. végzi ezt a komoly és felelősségteljes feladatot, sőt, annyira megbízhatóan, hogy az elmúlt hat évben egyetlen donorszervet sem vesztettek el szállítás során adódó probléma miatt. Az Országos Vérellátó Szolgálat adatai szerint az elmúlt évtizedben – amióta Magyarország csatlakozott az Eurotransplanthoz – 929 donorszerv érkezett külföldről magyar beteg részére, ami a 3958 (elhunyt donoros) hazai szervátültetés 23,5 százaléka. Az Eurotransplant-társulás óta 39 százalékkal több beteg került várólistára, nagyobb számban biztosítva a transzplantációs ellátás lehetőségét és a pontosabb donorszervelosztást. Azóta összesen 344 beteg várakozott akut státuszban kiemelt sürgősséggel, 74…
Semper Paratus – áll a latin felirat az Egyesült Államok Parti Őrségének az Alaszka állambeli kodiaki bázison lévő 2-es hangárjának falán. Semper Paratus, azaz mindig készen a feladatra. Ennél találóbb jelmondata nem is lehetne egy olyan szervezetnek, amelynek fő tevékenységi köre a bajba jutott emberek és értékek mentése a tengerek, óceánok vizéből, valamint az Egyesült Államok teljes, 180 ezer kilométeres partszakaszának ellenőrzése és védelme Alaszkától a Mexikói-öblön és a Bermudákon át egészen a Maine-öbölig. Az észak-amerikai parti őrség jelmondata, amely egyben a szervezet indulójának is a kezdősora, a lehető legtalálóbb módon írja le azoknak a nőknek és férfiaknak az ars poeticáját, akik a parti őrségnél szolgálnak a legkülönfélébb beosztásokban. A jelmondat 1928 óta díszeleg a kodiaki 2-es hangár falán, soha el nem feledtetve a parti őrség ott szolgáló állományával, hogy mire is vállalkoztak, amikor beléptek az Egyesült Államok ötödik fegyverneméhez.…
2022. augusztus 29-e történelmi nap a magyar polgári légi közlekedés történetében. Ezen a hétfői napon érkezett meg az első Airbus A330-as szélestörzsű repülőgép a ferihegyi Aeroplex repülőgép javító-, és karbantaró vállalat nagy hangárjába. Így első ízben végez majd a cég hangárszintű javítási és karbantartási munkálatokat E-kategóriájú repülőgépen.Hétfőn reggel néhány perccel kilenc óra után vontatták be a magyar állam tulajdonában lévő Airbus A330F teherszállító repülőgépet az AeroplexKft. műszaki előterére, hogy a közelmúltban elkészült nagyhangárban végrehajthassa a repülőgép javító állami cég történetének első hangár szintű karbantartását egy szélestörzsű repülőgépen. Ezzel nem csak az ACE Kft. életében, hanem a magyar polgári repülés történetében is új fejezet kezdődött, mert soha korábban nem végzett magyar repülőgép javító-, és karbantartó cég ilyen munkálatot a ferihegyi repülőtéren.Az Aeroplex idén márciusban átadott új, széles törzsű repülőgépek fogadására alkalmas 8200 négyzetméteres hangárja az eddigi legnagyobb vendégét fogadta karbantartásra. Az…
A Magyarországi Drón Koalíció tavalyi megalakulása után – amelyről korábban lapunk is részletesen beszámolt – idén február 1-jén aláírták a Magyarországi Légiipari Klaszter alapító okiratát, amellyel kapcsolatban prof. dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter az ünnepélyes aktus során azt hangsúlyozta, hogy az együttműködés fő mozgatórugója a magyar légiipar európai középmezőnybe kerülése 2026-ig, hogy hazánkat az évtized végére – a gyártást tekintve – a kontinens vezető országai közé emeljük. Arról, hogy mi is a konkrét feladata az újonnan megalakított hazai szakmai tömörülésnek, Lepsényi Istvánnal, a védelmi ipari fejlesztésekhez tartozó légiipari klaszter létrehozásával, működtetésével kapcsolatos tárcaszintű feladatok koordinálásáért felelős miniszteri biztossal beszélgettünk. – Miniszteri biztos úr! Amikor a hétköznapi, de a repülés iránt érdeklődő ember tudomást szerez a légiipari klaszterről, szerintem rácsodálkozik, hogy hány olyan iparági résztvevő van ebben a szakmában, amelyeknek rendkívül hasznos munkájáról eddig nem is hallott. Ha jól…
Kétségtelen tény, hogy a Co­vid-­19 vírus okozta járvány komoly sebeket ejtett a világ légi közlekedésén, amelynek forgalma egyébként 2019-et megelőzően minden korábbi rekordot megdöntött. A pandémia természetesen éreztette hatását a hazai repülőtereken is, hiszen a különböző országok szigorú, ugyan­akkor eltérő szabályozásának kö­vetkeztében mind kevesebben vállalkoztak hosszabb-rövidebb utazásokra. Riportunkban annak jártunk utána, vajon hogyan hatott a járvány a hazai légi közlekedés egyes szereplőire, és mire számítanak a pandémia remélhető lecsengését követően. Ferihegy is megsínylette a járványt A Budapest Airport tájékoztatása szerint a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér 2021-ben a második olyan évét zárta, amelyre a koronavírus-járvány súlyosan rányomta a bélyegét. A pandémiás környezetben az utasforgalom éves szinten továbbra is csak a járvány előtti szint harmadát érte el, ám ha az elmúlt néhány hónapot vesszük figyelembe, már a járvány előtti szint felét is meghaladta. A légi áruszállítás területén viszont a kargómennyiség soha nem…
Interjú dr. Szlávik János infektológus főorvossalNapokon belül elcsendesül majd az ország, a legtöbben visszavonulnak családjuk körébe, hogy együtt ünnepeljék a karácsonyt. Sokan vannak azonban olyanok is, akik éppen ezt a csendesebb időszakot használják ki arra, hogy távolabbi, ezzel együtt az itthoninál melegebb tájakon pihenjék ki egész évi fáradalmaikat. Vélhetően jelentősen megnő majd a légi közlekedés forgalma, ami örvendetes ugyan, de a kellemesnek ígérkező kikapcsolódásba biztosan beleszól majd a Covid-19 vírus okozta világjárvánnyal kapcsolatos jó néhány kötelezettség. Mit kell, mit érdemes tudniuk a repülőgéppel utazóknak, milyen óvintézkedéseket kell betartaniuk az egyes országokban, illetve azok repülőterein és a különböző légitársaságok járművein? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre kerestünk választ, amikor dr. Szlávik János infektológussal, a Dél-pesti Centrumkórház főorvosával beszélgettünk. – Főorvos úr! Ebben a vírussal terhelt időszakban ön hogyan választana utazási cél-országot? Már ha egyáltalán lehet majd utazni, hiszen ez – lévén most…
Az elmúlt egy évben utasszállító repülőgépek ezreit tárolták le világszerte a légitársaságok hosszabb-rövidebb időre a Covid-19 vírus okozta járvány miatt bevezetett repülési korlátozások következményeként. Ahhoz, hogy a parkolópályára állított kereskedelmi repülőgépek probléma nélkül vészeljék át ezt a repülésmentes időszakot, megfelelő tárolásra és rendszeres műszaki ellenőrzésre van szükség. Tóth Norbertet, az Aeroplex Kft. han­gárkarbantartás-vezetőjét kér­tük meg arra, avassa be az Aeromagazin olvasóit a szabály­szerűen végrehajtott hosszú tá­vú tárolás szakmai titkaiba. – Az elmúlt egy év során légitársaságok sokasága volt kénytelen gépeit a napi használatból kivonni és letárolni. Hányféle módon lehet a különböző típusú kereskedelmi repülőgépeket hosszabb-rövidebb időre letárolni? Mi a gyakorlat erre vonatkozóan? – A repülőgépek tárolására több különböző lehetőség is van, a kérdés az, hogy az üzembentartó milyen hosszú időre szeretné az adott repülőgépet kivonni a forgalomból. Illetve a letárolás módja nagyban függ a repülőgép típusától is, mert a különböző…
PART–147-es oktató és vizsgáztató szervezet létesült Csepelen. A Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum és Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikuma az Aeroplex Közép-európai Kft.-vel Európában egyedülálló Part–147-es képzési központot hoz létre. Az új kiképző és vizsgáztató szervezet elindulását Varga Csaba kancellár és dr. Horváth Béla főigazgató jelentette be március 10-én. Demény Árpád, az Aeroplex Közép-európai Kft. ügyvezető igazgatójának elmondása szerint rendkívül nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a szakszolgálati engedély megszerzéséhez szükséges képzéseket, vizsgákat a most létrehozott magyarországi Part–147-es szervezet keretein belül teljesíthessék a szakemberek. A piaci helyzet és a stratégiai növekedés folyamatos szakemberállomány-fejlesztést követel, ezért az Aeroplex már 2017-ben – a repülőgépes szakemberképzés támogatása céljából – együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrumhoz tartozó Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikummal. Az oktatás figyelembe veszi a magyar repülőgépipar, azon belül a repülőgép-javítás, -karbantartás és -kiszolgálás mindenkori igényeit. Demény Árpád kiemelte:…
Az egri RUAG Aerostructures megszerezte a Magyar Légügyi Hatóság által kiadott gyártószervezeti tanúsítást, ami a repülőgép-alkatrész gyártás legmagasabb minősítése A RUAG Aerostructures magyarországi gyáregységét a Magyar Légyügyi Hatóság által képviselt Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) független gyártó szervezetként hagyta jóvá december elején. Az EASA 21G tanúsítvány lehetővé teszi a vállalat számára, hogy közvetlenül az ügyfeleknek szállítson szerelvényeket és szerkezeti alkatrészeket. A több mint 200 alkalmazottat foglalkoztató egri telephely 2017 óta szerves részét képezi a svájci illetőségű RUAG Aerostructures divíziójának. Az EASA 21G szerinti tanúsítással a gyáregyság fontos mérföldkőhöz érkezett. Ez a minősítés azonnali hatállyal feljogosítja a RUAG Aerostructures Hungary-t arra, hogy összetett alkatrészeket állítson elő, és közvetlenül építse be azokat a repülőgépekbe, vagy szállítsa az ügyfeleinek.Eddig az Egerben készült repülőgép-alkatrészeket az németországi Oberpfaffenhofen telephelyen keresztül juttatták el az ügyfelekhez. Egerben jelenleg futóműakna borításokat, padlóstruktúrákat, nyomástartó falakat és üléssíneket gyártanak az…
Kedves Aeromagazin Olvasók!Sok jelzést kaptunk arról, hogy a lapárusító helyek ideiglenes bezárása miatt többen nem jutottak hozzá a kedvenc repülőmagazinjuk áprilisi lapszámához. Ezen oly módon tudunk segíteni, hogy korlátozott számban most a szerkesztőségben is megrendelhető az Aeromagazin áprilisi lapszáma, amelynek ha átutalja a megrendelő az árát, akkor azt elpostázzuk. A postaköltséget pedig átvállaljuk a kialakult korlátozó intézkedésekre tekintettel. Mivel a szerkesztősében csak limitált számban elérhető az Aeromagazin áprilisi lapszáma, ezért csak a készlet erejéig tudjuk ezt a speciális szolgáltatást vállalni. Aki igénybe kívánja venni, kérjük, hogy messenger üzenetben jelentkezzen.Kérjük osszátok meg az üzenetet, hogy minél több olvasóhoz eljusson az üzenetünk!Köszönettel!Az Aeromagazin szekesztősége
Kedves Olvasók! Sok jelzést kaptunk arról az elmúlt napokban, hogy számos lapárusító hely bezárt a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozás miatt, ezért nehezebben lehet hozzájutni az Aeromagazin áprilisi lapszámához.Az Aeromagazin továbbra is megvásárolható a nagy bevásárlóközpontok saját standjain, így a Tescoban, az Auchanban, a Sparban, az Intersparban, a CBA-ban, a Coop-ban, a postahivatalokban, benzinkutaknál. Illetve előfizethető és megrendelhető digitális platformokon a DIMAG és a Digital Stand szolgáltatóknál. Olvassátok minél többen az Aeromagazint a szabadidőtökben! Jó olvasást mindenkinek!
Március 21-én délelőtt 11 órakor egy különleges Wizz Air-járat szállt fel a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. A magyar diszkont-légitársaság legújabb A321neo repülőgépének úti célja ugyanis nem egy, a cég menetrendjéből jól ismert célállomás volt, hanem Kína második legnagyobb városa, Sanghaj Pudong nemzetközi repülőtere, ahova az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából repült a légitársaság, hogy onnan védőruházatot és maszkokat hozzon a koronavírus-járvány magyarországi megfékezéséhez. A nem mindennapi járat egyik parancsnoka Tóth Ferenc kapitány volt, aki exkluzív interjút adott az útról az Aeromagazinnak. – Milyen előkészületek voltak szükségesek ahhoz, hogy ezt a speciális járatot teljesíthesse a Wizz Air légitársaság? – A felkérés, hogy egészségügyi felszerelést hozzunk repülőgéppel Kínából, az út előtt pár nappal érkezett a légitársasághoz. Miután Váradi József vezérigazgató engedélyezte, hogy légitársaságunk gépei részt vegyenek az akcióban, elkezdődött a szállítmány útvonalának mindenre kiterjedő megszervezése. Ez azért jelentett különleges feladatot a…
Március 12-én különgépet indított a kínai China Eastern légitársaság Sanghaiból Rómába, amelyen 9 kínai orvos és 31 tonna orvosi felszerelés volt, hogy ezzel segítse Kína Olaszországot a koronavírus járvány megállításában. Az MU787-es járatszámú Airbus A350-900-as (B-306Y) fedélzetén szállított felszerelésben orvosi eszközök és olyan vérmplazma van, amelyet a Kínában meggyógyult betegek véréből nyertek ki. Várhatóan  a későbbiekben Kína újabb különgépeket küld Európa legfertőzöttebb országába.A fotók a gép sanghai indulásakor és római érkezésekor készültek.
Levegőbe emelkedett az japán All Nippon Airways harmadik, egyben utolsó A380-as szuperjumbója, amely hasonlóan az előző két példányhoz szintén Hawaaii teknős (honu) festést kapott méghozzá narancssárga színben. A Flying Honunak becézett gépek Tokió Narita és Honolulu között szállítják a japán turistákat ezentúl immár heti tizennégy alkalommal. Az első kék színű repülő teknős 2019 májusában állt szolgálatba, amit a második zöld A380-as követett. Fotó: Dirk Grothe/Aviation Photography
In memoriam Kiss Tibor A Li–2-estől a Tu–154-esig Kiss Tibi bácsi azon túl, hogy a magyar polgári repülés nagy generációjának az egyik utolsó legendás pilótája volt, személyes jóbarátom is, akitől nagyon sokat tanultam és aki lexikonként ismerte a magyar polgári repülés történetét 1945-öt követően. Dr. Fülöp András mellett elévülhetetlen érdemei vannak a magyar polgári repülés és a Malév tekintetében, s olyan meghatározó események kapcsolódnak a nevéhez, mint az első sugárhajtású utasszállító gép, a Tu–134-es magyarországi forgalomba állítása vagy a Tu–154-es típus alkalmassá tétele a CAT II-es megközelítési eljárásra. Számtalan tankönyv, lexikon, típusalkalmassági leírás őrzi a munkásságát. De nekem legjobban az fog hiányozni, ahogyan Tibi bácsi mesélt a hősidőkről, az úttörő évekről, amikor még km-ben mérték, hogy ki mennyit repül a belföldi járatokon a Li–2-essel. Tibi bácsi több, mint 2000 órát repült pilótaként a típussal, friss gyümölcsöt szállítva Budapestről Helsinkibe vagy…
Megtiltotta az orosz állami vezetés, hogy az Aeroflot nemzeti légitársaság diszkont leányvállalata, a Pobeda 30 darab B 737 MAX utasszállító repülőgépet vásároljon. Illetve ezzel párhuzamosan nem adja ki az orosz légügyi hivatal, azaz a Roszaviacija az európai Airbus A220-300-as típusra az orosz típusalkalmassági bizonyítványt, így nem tud ilyen repülőgépeket beszerezni a moszkvai székhelyű Red Wings légitársaság. Az ügy hátterében az áll, hogy tavaly megváltoztatta a Kreml a légitársaságokra vonatkozó export-import szabályozását és előírta, hogy minden olyan fuvarozónak, amelyben jelentős állami tulajdon van külön engedélyt kell kérnie repülőgép beszerzésre, ha az üzlet értéke meghaladja az 1 milliárd rubelt, azaz kb. 15,6 millió amerikai dollárt.Március 14-én írtak először arról a moszkvai lapok, hogy a hatóságok arra "ösztönzik" a Pobeda légitársaságot, hogy a tervezett B 737 MAX beszerzés helyett inkább a készülő új orosz utasszállító gépet, az MSZ–21-est válassza. Ez a javaslat éppen azon a…
Március 13-án átvette a japán All Nippon Airways flottája első A380-as szuperjumbóját. A japán fuvarozó ezzel a szigetország első és egyben egyetlen üzemeltetője. Mi több, az utolsó olyan új légitársaság a világon, amelyik forgalomba állítja a négy hajtóműves két szintes óriás gépet. Az új, hawaii teknős festésű gép május 24-től repül majd a Tokió-Honolulu útvonalon. Az első A380-as két további követi majd, amelyek közül a második július 1-jén áll forgalomba, míg a harmadik példányt majd 2020-ban veheti át a légitársaság. Az ANA számára gyártott változatban 520 férőhely van az utasok számára. A gépek különleges festése az A380-as történetének legérdekesebb és legszínesebb dekorációja, amelyen húsz napot dolgoztak gépeként az Airbus festő műhelyében.
Legalább két olyan utasa is van a vasárnap szerencsétlenül járt Ethiopian Airlines 302-es járatának, akik éleben maradtak, mert lemaradtak a nairobi járatról.Az egyikül egy görög utas, Antonis Mavropoulos, aki még látta az induló gép utolsó utasait a B 737-eshez csatlakozó utashídon beszállni, de ő már nem mehetett fel a gépre, mert a földi kiszolgálók időközben lezárták a járatot. Sőt, miután az elindult át is foglalták a jegyét a későbbi, 11.20-kor induló következő gépre. A görög nemzetiségű utast ezt követően keresték meg a biztonsági emberek és kérték, hogy fáradjon velük egy elkülönített helyiségbe, hogy kideríthessék a személy azonosságát. Mavropoulos két perccel késte le a kapu zárást, amiért nagyon mérges volt magára és a repülőtéri alkalmazottakra, hogy mire a kapuhoz ért már senki sem volt ott a légitársaság részéről.A másik szerencsés Ahmed Khalid, akinek késett a Dubaiból érkező járata, ezért nem érte…
Az amerikai Boeing repülőgépgyár vasárnap éjszaka bejelentette, hogy az Ethiopian Airlines B 737MAX-8-as repülőgépével történt vasárnapi balesetére való tekintettel ismeretlen időpontra halasztja a március 13-ára tervezett B 777-9-es új, széles törzsű utasszállító repülőgép első összeszerelt példányának a bemutatóját.A Boeing ünnepélyes keretek között szerette volna bemutatni a világsajtónak és repülési szakembereknek a világ jelenlegi legnagyobb és leggazdaságosabbnak kikiáltott új széles törzsű két hajtóműves repülőgépét a B 777-9-est.Az Ethiopian Airlines 302-es, a kenyai Nairobiba tartó járata, egy új B 737MAX-8-as 6 perccel a felszállást követően zuhant le 157 emberrel a fedélzetén azt követően, hogy a pilóták műszaki problémát jelentettek és megpróbáltak visszafordulni az Addis Abbebai indulási repülőtérre. A balesetet szenvedett új B 737 MAX alig négy hónapos volt még csak.A mostani afrikai baleset immár a második halálos kimenetelű szerencsétlenség volt a 2017-ben forgalomba állított új generációs B 737MAX-8-assal. Az első tavaly októberben…
Átvette az amerikai PlaneSence társaság flottája második svájci Pilatus PC–24-es sugárhajtású üzleti repülőgépét a gyártótól. A megosztott tulajdonosi hálózati formában működő cég (fractional aircraft ownership) volt az első a világon, amely forgalomba állíthatta a nagy múltú svájci Pilatus gyár új fejlesztésű, két hajtóműves gázturbinás üzleti gépét egy évvel ezelőtt. Ez a modell a stansiak által tervezett és gyártott első sugárhajtású repülőgép típus, ugyanis a Pilatus a turbólégcsavaros gépek piacán számít a világon vezető gyártónak és forgalmazónak.Az új, N125AF lajstromjelű gépet követően még további négy PC–24-es érkezik majd a PlaneSence flottájába. Az első, tavaly március óta repülő példány már több, mint 250 repülőtéren járt hat országot érintve. A PlaneSence nagyon elégedett az első kereskedelmi forgalomba állított PC–24-es közel egy éves működésével, ugyanis annak ellenére, hogy egy teljesen új típust vezettek be az üzleti gépek piacán csak minimális műszaki problémák adódtak az…
Február 14-én megállpodást kötött újabb szélestörzsű gépek beszerzéséről a dubai székhelyű Emirates légitársaság és az európai Airbus repülőgépgyár. Ennek értelmében a korábbi megrendelésnél 39 géppel kevesebb A380-as szuperjumbót vesz át az Emirates, amelyek helyett 40 darab A330neo-t és 30 darab A350-es rendel. Ennek értelmében az utolsó A380-as 2021-ben veszi majd át az öböl-menti fuvarozó.A megállapodás azt követően született a világ legnagyobb A380-ast üzemeltető légitársasága és a gyártó között, hogy az Emirates felülvizsgálta A380-as flottájának üzemi eredményeit. Ennek hatására döntöttek úgy, hogy a teljes 162 gépes megrendelés állományt lecsökkentik 123 szuperjumbóra. Az Emirates ennek megfelelően még további 14 példány A380-as vesz még át az Airbustól az elkövetkezendő két évben. Mivel jelenleg az Emirates élő szerződésén túlmenően egyetlen további megrendelése sincs más légitársaságtól az európai gyártónak az óriásgépre, ezért 2021-ben felfüggeszti az A380-asok átadását. Ezzel párhuzamosan azt is bejelentette a dubai fuvarozó,…
Február 8-án túl későn ért földet egy francia Piper Malibu Mirage (F–GUYZ) a franciaországi Courchevel Altiport repülőtéren, ezért nem tudott megállni a futópálya végén és emiatt a hegyoldalnak, egészen pontosan egy hófalnak ütközött.A francia Alpokban lévő courcheveli repülőteret a világ második legnehezebben megközelíthető repülőtereként tartják számon a nepáli Lukla után, mivel a futópálya egy hegyoldalon van, amelyet csak egy irányból lehet használni, méghozzá úgy, hogy a leszállás során a pilótának a hegy irányába, felfelé kell letennie a repülőgépet az 537 méteres pályára. A repülőtér eleve csak jó látási körülmények közepette VFR eljárás szerint használható. A repülőteret csak meghatározott repülőgép típusok használhatják, illetve azok pilótáinak külön vizsgát is kell tenniük ahhoz, hogy önállóan leszállhassanak a courcheveli Altiporton, amely azért nagyon népszerű repülős célpont a tehetős síelők számára, mert kiváló síterep is egyben.Információink szerint a gépen tartózkodók csak sérüléseket szenvedtek a baleset…
Nem is lehetett volna méltóbb időpontot választani augusztus 15-nél ahhoz, hogy immár magyar lajstromjellel végrehajtsa első felszállását a Komo-Sky-Team L–29-es Delfin sugárhajtású iskolagépe a tököli repülőtéren. Augusztus 15-e a magyar légierő napja, s bár a repülőgép már öt éve repül a magyar égen, a tegnapi volt az első olyan alkalom, amikor a HA–DLF lajstromjel díszelgett a kis fekete masina sárkányán. Egy öt éves történet fejeződött be tegnap, s kezdődött el egy új is egyben, hiszen ettől a pillanattól kezdve az L–29-es is teljes jogú tagja immár a magyar old timer repülők közösségnek.Tavaly döntöttek arról a gép tulajdonosai – a tragikusan elhunyt Komócsi Zoltán örökösei, felesége és fia –, illetve a gépet menedzselő és vezető Szakács "Szaki" Gábor pilóta, hogy a Delfin üzemképes állapotban tartása érdekében megbízzák a Goldtimer alapítványt a gép üzemben tartási feladataival. Nem is kérhettek volna fel ideálisabb…
Február 20-án nemzetközi sajtótájékoztató keretében vette át a dohai székhelyű Qatar Airways az Airbus gyár legújabb A350-1000-es széles törzsű repülőgépét, amelynek az öböl-menti fuvarozó a bevezető légitársasága. Az Aeromagazin is meghívást kapott az eseményre, amelyen nagyon sok új és érdekes információ hangzott el a világ jelenlegi legmodernebb hosszú távú repülőgépéről.Az ünnepségen meg is csodálhattuk az új gépet belülről, amelynek a business osztályán az új Qsuite berendezést is megtekinthettük. Ez egy teljesen új prémium szolgáltatás a Qatar Airways üzleti utasai számára és lehetőséget ad arra, hogy akár négyen is együtt utazhassanak, mint egy külön a számukra fenntartott kabint használva. Illetve lehetőség van arra, hogy kétszemélyes ággyá alakítsák a suit egymás melletti üléseit, így akár együtt is aludhatnak a fedélzeten a házaspárok, szerelmesek.De nem csak a business osztály kényelme egyedül álló, hanem a turista osztályé is, amelyen 18 inch szélesek az ülések…
A brit Police Aviation News szaklapban megjelent szeptemberi hírre, miszerint légi mentési feladatokra (HEMS) is vásárolt a magyar rendőrség MD-902-es volt angol rendőrségi helikoptereket az alábbi választ kaptuk ma a Belügyminisztérium Kommunikációs Főosztályától:Az Országos Rendőr-főkapitányság hat darab, korábban az angol rendőrségnél szolgálatot teljesítő MD902 típusú helikoptert vásárolt 2017. július 7-én az International Defense & Aerospace Group LLC (USA) vállalatcsoporttól. A hat helikopter beszerzésére a határrendészeti feladatok ellátásának elősegítése érdekében került sor, légi mentési feladatok ellátására nem alkalmasak, kifejezetten rendőrségi rendszerekkel vannak ellátva. Illetve arra a kérdésünkre is választ kaptunk, hogy vannak-e műszaki problémák a már rendszerben lévő ex-német MD-902-essekl kapcsolatban. Erre a következőket írta válaszul a BM Kommunikációs Főosztálya: A korábban vásárolt öt darab MD902 típusú helikopter – az időszakos kötelező karbantartásoktól eltekintve – továbbra is bevethető, az Önnel közölt hír valótlan.Utána néztünk az információnak és valóban megtaláltuk azokat az…
A Police Aviation News hírének utána járva hamar rátaláltunk Nagy-Britanniában, West Sussexben az egyik olyan MD-902-es (900-as) Explorer rendőrségi helikopterre, amelynek a festése már teljesen ugyanolyan, mint a magyar rendőrség által használt ex-német Explorereké és a magyar állami felségjel is szerepel a gép oldalán. A helikopterről annyi tudható meg a rendelkezésre álló adatbázisok szerint, hogy 1998-as gyártású és 18 év aktív szolgálat után vonták ki a brit rendőrség kötelékéből 2016-ban.A gyártási száma McDonell-Douglas 900/00057, vagyis még az eredeti 900-as típusváltozat és az 57. elkészült példány a típusból. Azaz a magyar rendőrség legújabb helikoptere jövőre lesz húsz éves. Legutóbbi rendőrségi üzemeltetője a Police & Crime Commissioner for West Yorkshire volt, majd a gépet 2016 áprilisában eladták a Multiflight Ltd.-nek, ahonnan 2016 novemberében átkerült az Eastern Atlantic Helicopters Ltd.-hez. Az adatok szerint a gép 2016 áprilisáig 10 805 órát repült, ami közel…
A brit Police Aviation News szakmai magazin szeptemberi számában megjelent információ szerint a magyar rendőrséghez (Légirendészet) kerül kettő – vagy az összes – olyan korábbi brit MD–902-es Explorer helikopter, amelyek eddig Nagy-Britanniában a brit rendőrség kötelékében teljesített szolgálatot. A brit légi rendészeti szakmai portál szerint a két helikopter a magyar légimentőkhöz kerül, ami a hír szerint azt jelenti, hogy a kormány tender nélkül dönthetett a légi mentők átalakításáról.Bár 2015-ben kiírtak egy nyílt közbeszerzési pályázatot a hazai légimentés további működtetésével kapcsolatban, de azt 2016 februárjában, a tender beadási határidejének a napján visszavonták. Emiatt az osztrák ÖAMTC-vel még 2006-ban kötött tíz éves szerződést hosszabbították meg határozatlan időre, egészen pontosan fogalmazva az új nyílt tender nyertesének a kihirdetéséig. A PAN híre szerint viszont úgy tűnik, hogy tender helyett a Belügyminisztérium vonta a hatáskörébe a kérdést, és nem nyilvános eljárás keretében – akárcsak tavaly…
Oroszországban a Szuhoj Szuperjet üzemelési ideje napi 3-3,7 óra. Ez éppen az egyharmada az orosz légiközlekedési vállalatok által üzemeltetett gépek napi repülési idejének. Az Aeroflot állományában levő SSJ–100-as gépek fele alkatrészhiány miatt a földön vesztegel. A Vedomosztyi tekintélyes orosz üzleti lap híradása szerint a legnagyobb orosz légitársaságnak emiatt járatváltoztatást is el kellett rendelnie. Az Aeroflot által beszerzett Szuperjetek átlagos napi repülési üzemideje alig haladja meg a 3 órát. A Vedomosztyi egyébként az egyik legelfogadottabb orosz üzleti-pénzügyi lap. Tudnivaló róla, hogy szorosan együttműködik a Financial Times és a The Wallstreet Journal c. lapokkal. Főfájást okoz az SSJ–100-as üzemeltetése a második fő Superjet vásárlónak, a Gazpromaviának is. Ennél a cégnél e gépek napi 2,1 órán át repülnek. A mexikói Interjetnél, a legnagyobb külföldi vásárlónál ez a mutató napi 5-6 óra. Érdemes ezeket az adatokat egybevetni az orosz vállalatoknál szolgálatot teljesítő, külföldről beszerzett,…
1. oldal / 5