2017 szeptember 25

RSS Facebook

Polgári Repülés
Június 10-én Toulousban átvette a Wizzair az 50. HA-LYE lajstromjelű A320-as repülőgèpét. Az új gép először Budapestre repült, ahonnan a rigai bázisra kerül egy hónapra, illetve később Romániába. Idén még további öt A320-ast vesz át a diszkont fuvarozó, illetve 2015-ben és 2016-ban 9-9 gépet. A légitársaságnap összesen 115 gépre van megrendelése az Airbustól amiből 26 darab a nagyobb befogadóképességű A321-es változat.Indul a Wizz Air legújabb gépe, szemben az A350XWB tesztgépe gurulDiederick Pen a wizz chief operation officere köszöntőt mond. A háttérben az A380-as gurul
Magyarország rengeteg munkával visszaállította európai presztízsét a légiközlekedés-védelem területén – mondta Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár a Légiközlekedés Védelmi Tisztek Szakmai Továbbképzése és Tudományos Konferenciáján 2014. május 28-án, Debrecenben. A helyettes államtitkár kifejtette, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér korábbi leminősítéseivel szemben az Európai Bizottság auditorai nemrégiben lezajlott vizsgálatuk és tesztelésük során nem találtak jelentős hiányosságot  a fővárosi légikikötőben. Schváb Zoltán emlékeztetett, hogy 2011-ben sikeresen ment át az uniós ellenőrzésen a debreceni reptér is. Tavalyelőtt pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Légügyi Hivatalának auditja zárult elismeréssel. A repülésvédelem területén dolgozó szakemberek kifogástalan munkavégzésének is köszönhető, hogy Magyarország nemzetközi repülőterei megfelelnek a szigorú biztonsági előírásoknak. A légiközlekedés a helyváltoztatás legbiztonságosabb módja: míg 1993-ban 10 millió repülésre mintegy 75 végzetes légi baleset jutott, 2012-re ez a mutató 22-re javult, és azóta is csökken. A repülés biztonságának minőségi szinten tartása az egyre…
A berlini légiszalonon járt a magyar Li-2-es Berlin, 2014. május 25., vasárnap (MTI) - Több mint 200 ezren láthatták a vasárnap véget ért berlini nemzetközi légiközlekedési és űrhajózási kiállításon (ILA) a magyar repüléstörténet egyik legjelentősebb ritkaságát, a világ egyetlen még üzemelő Liszunov Li-2-es repülőgépét.Az egykori nemzeti légitársaság, a Malév színeit viselő gépet 300 különleges régi és szupermodern új repülőgéppel együtt állították ki a berlini légiszalonon.  A Liszunov Li-2-es repülőgép már negyedik éve szerepel az ILA-n, és évről évre nagyobb sikert arat - mondta az MTI-nek SajtosZoltán pilóta, a muzeális repülőt üzemeltető Goldtimer Alapítvány kuratóriumának elnöke, hangsúlyozva, hogy a gép egyedüliként képviseli Magyarországot a légiközlekedési ágazat értékeit és legújabb fejlesztéseit felvonultató kiállításon. Az ILA a szervezők vasárnapi összesítése szerint öt nap - három szakmai és két nyílt nap - alatt összesen 227 ezer látogatót vonzott. A nemzetközi vásáron 40 országból 1200 kiállító…
Házi gyártású, de kiválóan felszerelt és jól üzemelő drónt fogtak el az orosz határőrök egy litván-orosz titkosszolgálati együttműködés eredményeként. A Kalinyingrád megyében észlelt pilóta nélküli szerkezet 10 kg teher illegális szállítására szolgált az államhatárokon keresztül. Négy méteres szárnyfesztávolság, rádió távirányítással üzemelő motor és irányító szerkezet, GPS rendszer, kamera, 3D térkép a vezérléshez. Ezek a  fő jellemzői annak a szerkezetnek, amellyel orosz és litván bűnözők egy csoportja próbálkozott illegális küldemények határokon való átjuttatásával. Az orosz és litván együttműködés révén, orosz területen (Nyeman járás) őrizetbe vették a gép litván nemzetiségű vezérlőjét, akit a légi szállítmány irányítása közben értek tetten, s letartóztatták orosz tettestársát is. Az Interfax orosz hírügynökség beszámolója szerint a litván és az orosz hatóságok között több területen valósul meg az aktív együttműködés. A híradások nem jelölik meg a 10 kg teher szállítására képes drón által hordozott teher fajtáját. A nyilatkozó…
Végső fázisához érkezett az AVOID hamudetektor fejlesztése Elsőként hozott létre mű hamufelhőt az easyJet, az Airbus és a Nicarnia Aviation, hogy a közösen fejlesztett AVOID szenzorukat repülés közben bevessék. A hamudetektor tesztje sikeresnek bizonyult, 60 km távolságról is észlelte az 2010-es izlandi vulkáni hamufelhő másolatát. Az egyedülálló technológiát, mellyel minimálisra csökkenthették volna a 2010-es légtérzárlatot, 2014 végén már saját flottáján is használná az easyJet. Egy tonna izlandi hamut szórt szét az easyJet és a Nicarnia Aviation a francia Vizcayai-öböl felett, hogy a 2010-es Eyjafjallajökull vulkán kitörés okozta légtéri állapotot rekonstruálják. A 600 és 800 láb magasságban elhelyezkedő 2,8 km hosszúságú mű hamufelhő kezdetben szabad szemmel is látható volt, de gyorsan eloszlott, nehezítve ezzel a detektálás folyamatát. A tesztelés során egy kisebb géppel a felhőbe repülve megmérték annak koncentrációját, majd egy AVOID detektorral felszerelt Airbus A340-300-as géppel a hamufelhő felé vették…
A légi fuvarozók segítségnyújtási, ellátási és kártérítési kötelezettségeinek hatékonyabb betartatását célozza a légi utasok jogaival összefüggő uniós rendeletmódosítás. A készülő előírások egyértelmű jogi helyzetet teremthetnek a csatlakozó járatok lekésése esetén is.  A tagállamok szakminiszterei irányadó vitát folytattak a tervezetről a Közlekedési Tanács ülésén 2013. október 10-én, Luxembourgban. Az eredeti bizottsági javaslat szerint a csatlakozó járatukról előző járatuk késése miatt lemaradó utasoknak joguk van az ellátáshoz, és bizonyos feltételek mellett kártérítéshez is, ha a járatok egyetlen szállítási szerződés részei. A kezdeményezés alapján nemcsak a járattörlés, hanem a hosszú késések miatt is fizetniük kell a légitársaságoknak. Az Európai Unión belüli utazásoknál a menetrendhez képest legalább 5 órás, 6000 kilométernél hosszabb repüléseknél legalább 12 órás késés alapozná meg e kötelezettséget. A kártérítés mértéke az utazási távolság függvényében 250 és 600 euró (kb. 74-178 ezer forint) között mozogna. A légi fuvarozó mentesülhet a kártérítési…
Az akvizíció révén bővül a GE Aviation technológiai kapacitása, az olasz vállalat előtt pedig a repüléstechnikai szektoron kívül is megnyílik a növekedés lehetősége   A GE bejelentette, hogy lezárta az Avio S.p.A., az olaszországi székhelyű, polgári és hadi repülőgépekhez meghajtórendszereket és alkatrészeket gyártó piacvezető vállalat repüléstechnikai üzletágának felvásárlását.  A vételár 4,3 milliárd dollár (3,3 milliárd euró) volt. Az Avio űrtechnikai részlegét nem vette meg a GE.   Az Avio repüléstechnikai üzletága mostantól Avio Aero néven a GE repüléstechnikai üzletágához, a GE Aviation-höz tartozik. Az Avio Aero központja az olaszországi Torinóban marad. Az akvizíció révén a GE bővíteni tudja jelenlétét és szakértelmét a mechanikus erőátviteli rendszerek, az alacsony nyomású turbinák, az égéstechnológia és az automatizálási rendszerek területén.   „Az Avio Aero négy kontinensen folytat tevékenységet, így a gyártási volumen növekedése mellett globális jelenlétünk, valamint fejlesztési kapacitásunk is bővülhet"– jelentette ki David Joyce,…
A legfontosabb közlekedésbiztonsági  engedélyek kiadására hivatott vizsgabiztosokkal a fedélzetén, vasárnap, a Keflavik repülőtéren hasra szállt egy orosz gyártmányú SSJ-100-as Superjet. Emberéletben nem esett kár, a gép futóművei nem voltak kiengedve. Orosz sajtóértesülések szerint, vasárnap reggel (moszkvai idő szerint 09.25 órakor), az orosz SSJ-100-as Izlandon,  az oldalszélben való automatikus üzemmódú leszállást gyakorolta, mégpedig az egyik hajtómű imitált meghibásodásával. Keflavik repülőterének leszálló pályájára azonban kiengedett futóművek nélkül érkezett és a betonon „hasra” landolt. Az első jelentések arról szólnak, hogy „későn kezdték meg a futóművek kiengedését”. A balesetet szenvedett Szuhoj géphez mentők és tűzoltók siettek, mivel nyilvánvaló volt, hogy a becsapódáskor az egyik hajtómű megsérült. Az öttagú orosz személyzet egyik tagja a lábát fájlalta, jelenleg kórházban ápolják. A Szuhoj Polgári Repülőgépgyártó közleménye szerint a baleset a certifikációs eljárás befejező szakaszában történt. Ez az engedélyezési folyamat a légiközlekedési eszközök üzemelésével kapcsolatos kötelező eljárásokat jelenti.…
A légitársaság utolsó, régi dizájnt viselő repülőgépe 2013. június 20-án hagyta el a flottát. Az Airbus A319-es típusú repülőgép még a markáns ezüstszürke, szeder és sárga színekben indult a kölni repülőtérről egyenesen a csehországi Ostrava-ban található fényező üzembe. A következő napokban ott készítik elő a D-AGWI jelzést viselő járművet az „új Germanwings” flottájában való bevetésre: a gépet fehér-szürke fényezéssel, új felirattal és az új logóval látják el. A Germanwings teljes flottájának átalakítása a lehető legrövidebb időn belül zajlik le, amennyiben az utolsó repülőgép néhány napon belül visszatér. Előző év december 19-én érkezett meg a flotta első, immár új külsőt kapott repülőgépe. Időközben 37 repülőgépet festettek át, az utolsó, D-AGWI jelzésű gép pedig kiegészíti a legnagyobb német diszkont légitársaság flottáját. Az „új Germanwings” 2013. július 1-jén startol új márka- és termék koncepció mentén, amely az egyedülálló „à la carte“ repülés élményét…
Ezer magasan kvalifikált munkahely helyben és jóval több a beszállítói körben. Az új Airbus A320-as összeszerelőüzem az alabamai Mobile-ban épül fel. A tegnapi alapkőletételi ünnepségen Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója aláhúzta az új üzem jelentőségét a cég világméretű terveinek megvalósítása terén. Mindezt a növekvő amerikai igények kielégítése tette szükségessé. Az üzem munkábalépése után az Airbus már három kontinensen gyártja majd legnépszerűbb típusát, az A320-ast, illetve az Egyesült Államokban emellett még A321-eseket és A319-eseket is. A munkálatok az idén nyáron fognak felpörögni. A gépek összeszerelése 2015-ben kezdődik, és az első itt összeszerelt gép 2016-ban állhat majd kereskedelmi forgalomba. Ha az üzem már teljes kapacitással dolgozik, itt havi négy gépet gyártanak majd. Az alabamai üzem nem az Airbus első amerikai beruházása. Ugyanitt már működik egy kutatóközpontjuk is, sőt, egy még ennél is jelentősebb méretű a kansasi Wichitában, egy pótalkatrész-raktár a virgíniai Ashburnben, egy…
A MergeStrip eljárás használata a légiforgalmi irányítóknak, a légitársaságoknak és a lakosságnak is előnyös A magyar légiforgalmi szolgálat MergeStrip elnevezéssel olyan egyedülállóan új légi navigációt segítő módszert fejleszt, amellyel hatékonyabbá válik a légiforgalmi irányítás, a repülőgépek gazdaságosabban üzemeltethetők, csökken a károsanyag-kibocsátásuk és mérséklődik a repülőterek közelében élők zajterhelése. Az új magyar eljárás iránt már most jelentős az európai érdeklődés. A HungaroControl módszertani és operatív területeinek több mint kétéves együttműködése eredményeként született meg a MergeStrip elnevezésű forgalomtervezési koncepció és az azt támogató szoftver, amelynek kifejlesztése Madácsi Richárd légiforgalmi rendszertervező nevéhez fűződik. Az új munkamódszerrel széles körben elterjeszthető a futópályát megközelítő repülőgépek folyamatos süllyedése. A folyamatos süllyedéssel érkező légi járművek kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, ezáltal költséghatékonyabban üzemeltethetők, alacsonyabb a széndioxid-kibocsátásuk és „halkabbak” is: mivel a repülőgépeknek nem kell időszakosan többletenergiát használniuk az előrehaladáshoz, a felgyűlt helyzeti energia optimális kihasználása alacsonyabb hajtómű-teljesítményt eredményez, vagyis…
Brüsszel is elégedett a HungaroControl új létesítményével 2013. február 27-én, Budapesten felavatták Magyarország új légiforgalmi irányító központját, amivel célegyenesébe érkezett a magyar légiforgalmi szolgálat összesen 13 milliárd forintos beruházási programja. A csúcstechnológiával felszerelt új légi navigációs központ Magyarország, s egyben Közép-Európa légi közlekedési infrastruktúráját is tovább fejleszti, és hozzájárul a magyar légiforgalmi irányítás versenyképességének és hosszú távú önállóságának megőrzéséhez. A megnyitó az Európai Bizottság, az EUROCONTROL, valamint az EU Transzeurópai Közlekedési Hálózat Végrehajtó Hivatala képviselőinek jelenlétében zajlott.A HungaroControl Zrt. ANS III elnevezésű, komplex fejlesztési programjának egyik eleme az új irányító központ megnyitása, ami erősíti az irányítás hatékonyságát, továbbá biztosítja, hogy a magyar légiforgalmi szolgálat hosszú távon is képes legyen megfelelni az uniós teljesítménycéloknak. Az új központot olyan magas színvonalú, innovatív eszközökkel és szoftverekkel szerelték fel, mint a világszerte elismert, a magyar irányítók igényei szerint fejlesztett MATIAS navigációs rendszer. Az ANS…
A Polgári Légiforgalmi Szolgáltatók Szervezete (CANSO) és a Légiforgalmi Irányítók Szövetsége (ATCA) Európa egyik legnagyobb éves szakmai kiállítással és fórummal egybekötött nemzetközi konferenciáját rendezi 2013. február 12. és 14. között Spanyolországban. A légi közlekedési szektor egyik legrangosabb nemzetközi rendezvényén a HungaroControl egyedülálló, interaktív munkaállomással demonstrálja nemzetközi kutatás-fejlesztési és szimulációs központja tudását (Center of Research, Development and Simulation – CRDS). A kiállítás ideje alatt az érdeklődők megsétáltathatják az első magyar holdjáró kutyát is (Puli Space Technologies). A HungaroControl közel ötven négyzetméteres, látványos, interaktív kiállítótere a magyar szolgáltató új, csúcstechnológiát felvonultató, ANS III elnevezésű irányító központját szimbolizálja, amely 2013. február 27-étől veszi át a régi budapesti központ szerepét. Sokan kíváncsiak a HungaroControl és a Thales Air Systems 2004 óta közösen fejlesztett, mára több mint 200 új fejlesztéssel ellátott, kiemelkedő bonyolultságú légi navigációs szoftverrendszerére, a MATIAS-ra is (Magyar Automated and Integrated Air Traffic…
Műszaki problémák miatt az orosz légügyi hatóság (Roszaviacija) ideiglenesen leállíttatta négy, az Aeroflot légitársasághoz tartozó Superjet-100 típusú repülőgép használatát - jelentette kedden a Kommerszant FM rádió.A Vedomosztyi című befolyásos orosz üzleti-politikai napilap korábban a Roszaviacijához közeli forrásokból szerzett értesüléseire hivatkozva közölte: a hatóság azután tiltotta le a Superjetek (nemzetközi megjelöléssel: SSJ-100) használatát, hogy kiderült: gondok voltak a Szuhoj cég által gyártott repülőgépek alvázával és a szárnyakkal. A Szuhoj Polgári Repülőgépei nevű cégnél közölték: dolgoznak a hibák kijavításán, és a Superjetek hamarosan újra repülhetnek. Szerintük a géptípus úgymond gyermekbetegségben szenved, mint minden új repülőgép. A Kommerszant FM adásában Alekszandr Akimenko berepülő pilóta elmondta: a Superjet-100-as típus műszaki engedélyének felfüggesztése várható volt, mert számos kifogás éri a konstrukciót, túl súlyos, és 85 százalékban külföldi alkatrészekből áll. A Superjet vörös posztó a repülőgépgyártók szemében - fogalmazott a pilóta. Szerinte a gyártó cég versenytársai…
Helyszíni vizsgálatot tartott a Boeing 787 Dreamliner utasszállító repülőgépek akkumulátorait gyártó japán cégnél a tokiói közlekedési minisztérium az amerikai légi közlekedési hatósággal közösen hétfőn, mivel az alkatrészek a közelmúltban többször is meghibásodtak.A minisztérium közölte, hogy a tervezéstől kezdve a gyártásig mindent átvizsgálnak a sorozatosan meghibásodó lítium-ionos akkumulátorok miatt, amelyeket a GS Yuasa vállalat szállít a Boeing számára. A cég teljes együttműködést ígért a további napokban folytatódó vizsgálat során. A vizsgálatot azután ejtették meg, hogy a múlt héten az All Nippon Airways egyik 787-ese akkumulátorhiba kényszerleszállást volt kénytelen végrehajtani miatt Japánban, korábban pedig a Japan Airlines egy Dreamlinerén kapott lángra az alkatrész a bostoni repülőtéren. A 787-eseken az elmúlt hetekben összesen öt váratlan esemény történt, amelyek miatt a gépeket Japánban, az Egyesült Államokban és a világ számos más országában sem engedik repülni a hatóságok a hibák kivizsgálásáig. Az amerikai gyártó a…
A modernizált Check-in 1 2013. január 9-én kezdte meg működését, ahol ezentúl az airberlin és NIKI járatok kezelése is zajlik. A légitársaságok a Check-in 2-ről költöznek át a Check-in 1A-ra.Az átépítés miatt lezárt bécsi Check-in 1 2013. január 9-től újra üzemel. A jövőben a Check-in 1-en kezelik a NIKI és az airberlin, valamint további légitársaságok járatait is. Ugyancsak 2013. január 9-től az eddig a Check-in 2-n kezelt légi járatok is átköltöznek a Check-in 1A-ra. Több hely és saját parkoló A modernizált Check-in 1 elsősorban a NIKI és az airberlin utasai számára kínál komfortosabb utazást. A terminál 3.500 m²-es területén a jövőben 30 check-in-pult és 8 önkiszolgáló check-in automata áll rendelkezésre. Újdonságként jelenik meg ezen kívül egy saját elsőbbségi zóna a topbonus törzsutasok számára. A biztonsági ellenőrzéseknél valamennyi topbonus platina, arany és ezüst fokozatú utas gyorsító sávot vehet igénybe. A Check-in 1-en ezen…
Három kontinensen három új célállomás megnyitását jelentette be a héten a Turkish Airlines.A légitársaság Dél-Amerikában a venezuelai Caracas mellett hamarosan Kolumbiába is indít járatot, Bogota nemzetközi repülőterére. Nemrégiben jelentették be, hogy a kolumbiai állampogárok ezentúl vízummentesen utazhatnak Törökországba, így várhatóan a visszafelé tartó gépeket is könnyű lesz megtölteni. A Közel-Kelet újabb kedvelt célállomása, Akaba is elérhető lesz a Turkish gépeivel. A jordán üdülő- és búvárközpontba eddig csak belföldi vagy charter gépek jártak, ezetúl menetrend szerinti géppel is kényelmesen megközelíthető lesz. Mali fővárosáról, Bamakóról, ami nálunk főként az oda induló rallyról ismert, kevesen tudják, hogy Afrika legvendégszeretőbb lakossága él ott. Ezt a kedvességet a légitársaság járatainak köszönhetően személyesen is megtapasztalhatják a turisták.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret 2012. december 7-én zárták le a Budapest Airport vagyonkezelésében álló irányítótorony és a repülőtéri vezérlőfunkciók elektromos ellátórendszerének sérülése miatt. Az eljáró hatóságok és felügyeleti szervek eredményes együttműködésének köszönhetően a repülőgépek és földi járművek irányítása a repülőtér megnyitása óta zavartalan. A Légügyi Hivatal közigazgatási hatósági eljárás keretében vizsgálja meg a műszaki meghibásodás körülményeit. A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. (HC) az üzemeltető Budapest Airporttól bérli a repülőtéri irányítói tevékenység ellátáshoz szükséges épületrészt. A légiforgalmi szolgálat a közműszolgáltatásokat, többek között az elsődleges és a tartalék áramellátó rendszerből származó szünetmentes áramellátást szintén a repülőtér üzemeltetőjétől vásárolja. Az elsődleges áramforrások és a Budapest Airport tartalék ellátó rendszere sérülésekor a HC beépített harmadlagos rendszere tovább szolgáltatta az energiát. Miután a társaság szakemberei felmérték, hogy a Budapest Airport nem tudja rövid időn belül elhárítani a hibát, a biztonságos újraindíthatóság érdekében lekapcsolták…
December 7-én, a Polgári Repülés Világnapján a szokásos szakmai fogadás keretében dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár átadta a 2012. évi Magyar Polgári Repülésért Érdemérmeket. Az alapító jogszabály értelmében minden évben négy személy részesülhet e kimagasló elismerésben. A jelöltekre a légiközlekedés, mint iparág, illetve a sport- és kedvtelési célú repülés nagyobb szervezeteit tömörítő Kuratórium tett javaslatot, akik közül titkos szavazással kerültek kiválasztásra az idei díjazottak. Magyar Polgári Repülésért Érdeméremben részesült: FILEMON JÁNOS,  AOPA (Repülőgéptulajdonosok és Pilóták Egyesülete) elnökségi tagja, aki vállalkozói tevékenységével hozzájárult ahhoz, hogy hazánkban a kisgépes tájékoztató szolgálat informatikai rendszere jelentősen fejlődött, javítva ezzel a repülés biztonságán és a szolgáltatás minőségén. Társadalmi szerepvállalásaként pedig 1997-ben újjászervezte a Magyar Repülőgéptulajdonosok és Pilóták Egyesületét, amelynek munkáját mind a mai napig segíti. MAKLÁRINÉ KŐSZEGI ÁGNES, a MALÉV volt vezető légiutas-kisérője, akinek szakmai vezetőként feladatához tartozott a légiutas-kísérők szakmai felügyelete, ellenőrzése, oktatása…
Az európai Airbus repülőgépgyár Toulouse-i részlegénél elkészült az új generációs, több mint 50 százalékban kompoziból álló A350XWB első, MSN-001-es számú, repülőképes példánya. A képen az látható, hogy a repülőgép immár a saját futóművén hagyta el a Roger Béteille-ről elnevezett végszerelő hangárt (Station 40). Ezt követően az A350XWB átkerül a gyártósor melletti teszthangárba (Station 30), ahol a leendő utasszállító repülés előtti ellenőrzései zajlanak majd.A végszerelés közben az MSN-001-es gép elektromos rendszerét már egyszer bekapcsolták. A teszthangárban emellett leellenőrzik majd a gép mechanikus és hidraulikus-rendszerét, a teljes elektromos hálózatot, az elektromosan vezérelt eszközöket, berendezéseket, illetve teljesen üzembehelyezik a gépet. A tervek szerint a teljes ellenőrzési mechanizmus az év végéig tart majd. Azután pedig, hogy ezzel végeztek az Airbus szakemberei számos olyan vizsgálaton esik majd át az MSN-001-es gép, amely része a sorozatgyártási folyamat előkészítésének, illetve szükésges a típus légialkalmassági bizonyítványának a megszerzéséhez.…
December 3-án rekordott döntött az éves gépátadások tekintetében az amerikai Boeing repülőgépgyár. Ezen a napon adta át ugyanis az idei évben elkészült 377. Boeing B 737-900ER típust az amerikai United Airlinesnak. A Seattle-i gyártó az ezt megelőző években 2010-ben volt képes 376 darab B 737-es legyártására és átadására.Októberben szintén megdőlt egy korábbi rekord a Boeingnál mivel ekkor lépte túl a 846 darabos éves megrendelés számot a B 737-es legújabb változataira a gyár. Ez a megrendelésszám 2007 óta vezette az eladási listát. Idén már 1031 darab megrendelés érkezett összesen a B 737 Next Generation és B 737MAX legújabb generációs keskenytörzsű repülgépekre az amerikai gyártóhoz. Az is új rekordnak számít, hogy ez az első olyan év az egyfolyosós gépek megrendelésének a történetében, amikor egy év alatt több mint ezer megrendelés érkezik egy repülőgép típusra.Fotó: Boeing
A HungaroControl csúcstechnológiát képviselő légiforgalmi tájékoztató rendszerét, a továbbfejlesztett MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) Build 9 szoftvert telepítette új ANS III elnevezésű irányító központjába, amelyet 2013 elején adnak át. A világviszonylatban kiemelkedő bonyolultságú, valós idejű adatfeldolgozási technológia iránt nagy a nemzetközi érdeklődés.A HungaroControl 2004-ben tért át a saját fejlesztésű MATIAS rendszer alkalmazására, amit a folyamatos innovációnak köszönhetően több mint 200 új fejlesztéssel láttak el üzembe helyezése óta, részben az operatív tapasztalatok, részben a nemzetközi követelményrendszer, valamint a működési környezet változásából, a légi forgalom növekedéséből eredő kihívásokra adott válaszként. A magyar légiforgalmi irányító cég szoftvere repülési tervek alapján 4 dimenziós profilokat rajzol fel százas nagyságrendben és ezek között 20-25 percre előre az időben konfliktusokat kutat. A valódi radaradatok alapján rövid távú konfliktuskutatást végez, és 5 másodpercenként újraértékeli az egész légtérhelyzetet. A MATIAS szoftver korábbi verziója is kiemelkedő volt:…
Dr. Hardicsay Gábor hatósági főorvos, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatal repülőegészségügyi osztályának vezetője, a szakma doyenjének számít. Hivatását olyan komoly szaktekintélyektől tanulta, mint Prof. dr. De Chatel Rudolf és dr. Gerő Andor. Mint oly sokan, ő is már apró gyermekként elkötelezte magát a repülés mellett. Modelleket épített és pilótának készült, de az akkori szabályok értelmében szemüvegesként ezt az álmot nem válthatta valóra. Ám egy vargabetűvel később újra utat talált a repülés világába, immár orvosként. 1975-ben, startorvosként kezdte meg pályafutását, amely töretlen ívvel vezetett jelenlegi beosztásához. S míg az évtizedek során lankadatlan lendülettel egyre mélyebbre ásta magát a repülőorvoslásba, mindvégig ott lebegett előtte a cél, hogy a pilóták ne az ellenségüknek tekintsék, hanem a barátjuknak, aki értük dolgozik, nem ellenük. S ezért az elismerésért nemcsak a hivatalában tett meg mindent, hanem a hazai és nemzetközi konferenciákon, bizottságokban is, ahol mára…
Dr. Szarvassy Mária az NKH LH ANS felügyeleti osztály ATM felügyelője elmondhatja magáról, hogy számára a pályája végjátéka is tartogatott izgalmas kihívásokat. A diploma megszerzése után, kezdő jogászként az LRI-nél helyezkedett el jogi előadóként. A bérleti és szolgáltatási szerződések előkészítése, biztosítási ügyek intézése volt a feladata. S hogy a repülés világát választotta munkája színteréül, ahhoz az öccse csábítása nagyban hozzájárult, aki szintén a repülőtéren dolgozott. De biztosan számított az is, hogy mint lőrinci lány, már bakfiskora óta a repülőtér szomszédságában élt, így a kerozin füstje könnyen utat talált hozzá. 1986-tól már a jogi és igazgatási osztály vezetője volt, egészen az LRI átalakulásig, majd négy évig a Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezet (PoLéBiSz) jogtanácsosa, két évig pedig jogi, igazgatási és humánpolitikai osztályvezetőként dolgozott a szervezet jogutódjánál. 2008-ban került a Légügyi Hivatalhoz ATM felügyelőként, és bár szeptembertől már csak nyugdíjasként, még ma is…
Fél évvel ezelőtt Polonyi Tamás kedves barátom, akivel gyakran járjuk a világ repülőtereit, repülőmúzeumait, egy akkor szürreálisnak tűnő ötlettel állt elő. Hogy ő elutazna Észak-Koreába, és a helyi légitársaság matuzsálemkorú gépein repülne... A gondolatot tett követte, és én a hazaérkezését követően szájtátva hallgattam a beszámolóját. Utána pedig úgy gondoltam, hogy ezt a fantasztikus élménybeszámolót megosztjuk az Aeromagazin olvasóival is.   AM: – Mióta vagy a repülés szerelmese? P. T.: – Szüleim egy kereskedelemmel foglalkozó családi vállalkozást üzemeltetnek, így engem már gyerekkoromban is elvittek egyes üzleti útjaikra, s ennek köszönhetően már akkor sokat repültem. Az utazások során elkezdtek érdekelni a polgári repülőgépek, próbáltam minél többet megtudni róluk, sokat olvastam, és végül a repülőgépek szerelmesévé váltam. Egy idő után elkezdtem megörökíteni a reptereken látott gépeket, és így hamar megkedveltem a repülőgép-fotózást is – És mióta keresed a különleges repülések lehetőségét? –   Inkább…
Új magyar szolgáltatás indult az európai légiutasok kártérítési igényének érvényesítésére. Iparági becslések szerint a járatok közel fél százalékánál fordulhat elő olyan esemény, ami az uniós szabályok szerint kártérítési kötelezettséget vonhat maga után. Egy új vállalkozás, a Flight Refund olyan online szolgáltatást indított, amely gyors és hatékony segítséget jelent az utazóknak a kártalanítási folyamat lebonyolításában - olvasható a társaság közleményében.Kevesen tudják Magyarországon, hogy légiutasként milyen jogok illetik meg őket. Pedig egy család akár félmillió forinthoz is hozzájuthat, ha azért nem engedik felszállni őket, mert túlfoglalás miatt már nincs hely a gépen. De akkor is kártérítés illetheti meg őket, ha váratlanul törlik a járatukat, vagy a repülő több mint három órát késik. Ezen kellemetlen esetekre az Európai Unió számos jogszabályt alkotott, biztosítva a légiutasokkal való tisztességes bánásmódot. Az ilyen szituációk nem ritkák a légiközlekedésben. Az Európai Unióban évente több mint 9 millió járatot…
Politikai megállapodás született hétfőn Luxembourgban az Európai Unió közlekedésért felelős miniszteri tanácsülésén a repülőtéri résidők elosztásának hatékonyabbá tételéről.Az Európai Unió zsúfolt repterei leterheltségének csökkentése érdekében a le- és felszállási résidőkre, angol szakkifejezéssel slotokra vonatkozó szabályok megváltoztatásáról úgynevezett általános megközelítést fogadtak el a tárcavezetők. Ez olyan politikai egyezséget jelent, amit még az Európai Parlamentnek is véleményeznie kell. A változtatások azt a célt hivatottak szolgálni, hogy a zsúfolt repülőtereken azok a légitársaságok jussanak le- és felszállási lehetőséghez, amelyek azt a leghatékonyabban képesek kihasználni. Ezért a légitársaságok a jövőben egymás között kereskedhetnek a résidőkkel, a tagállamok pedig pénzt kérhetnek, vagyis gyakorlatilag bírságot szabhatnak ki azokra a légitársaságokra, amelyek a fel nem használt résidőket határidőn túl adják vissza a hatóságoknak. Emellett a jogszabály-módosítás az Egységes Európai Égbolton, az Európai Unió, Norvégia és Svájc "légügyi közös piacán" keresztül azt is figyelembe venné, hogy milyen hatással…
2012 október 26-án az Aegean Airlines Budapest-Athén járata átmenetileg leáll.2012 október 26-án az Aegean Airlines Budapest-Athén járata átmenetileg leáll, közölte honlapján a Külügyminisztérium. A Görögországba utazóktól azt kérik, a különböző tiltakozó megmozdulások miatt kövessék figyelemmel a híradásokat, és lehetőleg kerüljék el a tömegdemonstrációk helyszíneit. A nyári szabadságolási időszak befejezését követően, 2012. szeptemberével előreláthatólag ismét állandósulnak a tiltakozó megmozdulások, sztrájkok, munkabeszüntetések Görögországban, elsősorban a nagyvárosokban, Athénban, Thesszalonikiben. A Görögországi Örmény Nemzeti Bizottság tiltakozó gyűlést szervezett 2012. szeptember 5-én az athéni magyar nagykövetség előtt. Szintén 2012. szeptember 5-én a külön juttatásokban részesülő közalkalmazottak kezdték meg tiltakozó megmozdulásaikat. 2012. szeptember 10-én pedig a felsőoktatásban dolgozók kezdik meg a sztrájkjukat.  2012 október 26-án az Aegean Airlines Budapest-Athén járata átmenetileg leáll, várhatóan április elejéig nem lesz közvetlen légi kapcsolat Athén és Budapest között. A téli időszakban csak  az ünnepek idején, 2012. december 20. és 2013. január 11. között közlekedik majd a…
Tovább bővíti Közép- és Kelet-Európába irányuló járatai számát a flydubai dubai fapados légitársaság, amelynek első romániai járata október 1-jén landolt Bukarestben. Az első járat (járatszám: FZ797) október 1-jén 9.15-kor szállt fel a dubaji kettes terminálról és 13.30-kor érkezett meg a bukaresti Henri Coandă Nemzetközi Repülőtérre. A gépet a szokásos vízsugárral üdvözölték a kifutópályán. A légitársaság az új járattal már heti 78 alkalommal közlekedik a régióba, repül Azerbajdzsánba, Örményországba, Grúziába, Oroszországba, Szerbiába és Ukrajnába is Románia mellett. A romániai járat heti három alkalommal közlekedik, hétfőn, szerdán és vasárnap. A FZ797 járat a dubaji Terminál 2-ről reggel 09.15-kor indul és 13.30.kor érkezik meg Bukarestbe. Visszaúton a FZ798-as járat 14.15-kor száll fel, és helyi idő szerint 20.00-kor érkezik meg Dubaiba. A tervek szerint október 28-tól a járat gyakoriságát heti négyre növeli a flydubai, lesz egy csütörtöki járata is a fenti időpontban.Turizmus Online
Új járatok kellenének New Yorkból és Torontóból, egy sor desztinációra lenne igény Ázsia jelentősebb fővárosaiból is. Ennek az igénynek a konkrét repülőjáratokra váltásának céljával vesz részt a Budapest Airport légiközlekedési- és marketing csapata az idei World Routes konferencián.A nagy nemzetközi légitársaságok és repülőterek éves találkozóját az idén 18. alkalommal rendezik, ezúttal Abu Dhabiban szeptember 29. és október 2. között. Ez az a fórum, amelyen a légiközlekedésben érintett valamennyi döntéshozó évente egy alaklommal összejön, hogy eszmecserét folytassanak az iparág jövőjéről és adatokat gyűjtsenek a piaci lehetőségekről. Egy-egy ilyen konferencián lehet érdemben befolyásolni a légitársaságok döntéshozóit azzal kapcsolatban, hogy mondjuk a 2013-as nyári menetrendben hová érdemes új járatot indítani. A Malév csődje nyomán keletkezett nehéz pénzügyi helyzet ellenére a Budapest Airport képviselői mindent megtesznek azért, hogy Abu Dhabiban is bizonyítsák: Budapest változatlan ígéretes célpont mind az üzleti-, mind a szabadidős utazók számára.A…
3. oldal / 4