2017 május 23

RSS Facebook

Polgári Repülés
November 5-én hajtotta végre az Airbus repülőgépgyár berepülésekre használt gyári A380-as szuperjumbója az első olyan felszállását, amelynél a bal belső hajtómű helyére azt az új Rolls-Royce Trent XWB–97-es gázturbinát függesztették, amely az új A350-1000-es típus erőforrása lesz a jövőben. A légi próbapadon több száz órán át vizsgálják majd az Airbus és a Rolls-Royce szakemberei az új erőforrás viselkedését, méghozzá nemcsak normális, hanem extrém repülési körülmények közepette is. Az Airbus tervei szerint kilenc hónap múlva kell majd végrehajtania az A350-es nagyobb, 1000-es típusának szűzfelszállását.
November 6-án az indonéz Lion Groupba tartozó Lion Air légitársaság átvette flottája első A330-300-as szélestörzsű repülőgépét. Ezenkívül két további ugyanilyen szélestörzsű Airbus érkezik a jakartai székhelyű fuvarozóhoz. A tervek szerint a Lion Air a Szaúd-Arábiába zarándokló muszlimok szállítására használja majd az A330-asokat, illetve a legfrekventáltabb belföldi járatain.
November 13-án jelentette be az európai Airbus és a TAP Portugal, hogy a fuvarozó 53 gépre vonatkozó megrendelést írt alá a gyártóval. A lisszaboni székhelyű társaság összesen 14 A330-900neo és 39 A320neo gépcsaládba tartozó egyfolyosós példányt rendelt. A TAP Portugal flottája teljes egészében Airbus típusú repülőgépekből áll, amelyek közül 18 a szélestörzsű és 43 az egyfolyosós változat.
November 17-én 36 Airbus A320-as családba tartozó repülőgépre adott le megrendelést a brit easyJet légitársaság. Ezzel a diszkontfuvarozó teljes rendelésállománya elérte a 451-et. Ezzel az easyJet vált az A320ceo (classic engine option) és az A320neo (new engine option) géptípus legnagyobb felhasználójává a világon. A cég egyébként idén áprilisban vehette át a 250. Airbus A320-as repülőgépét. Az easyJet születésnapi sajtótájékoztatójáról az Aeromagazin 18–19. oldalán számolunk be részletesen.
Az orosz TransAero légitársaság csődje révén elkerülnek Oroszországból azok a B 737-700-as repülőgépek, amelyek korábban a Malév színeiben repültek. A gépek tulajdonosa, az ILFC lízingcég valamennyit átadta az AirCapnek, így azok mindegyike a tengerentúlra, a Southwest diszkont-légitársaság flottájához csatlakozik. Az egyik volt maléves B 737-es már meg is kapta új texasi festését. Két másik, egykori maléves B 737-700-as a nemzeti légitársaság csődje óta repül a Travel Service/Smart Wings flottájában.
November 18-án az orosz Air Bridge Cargo (ABC) légitársaság átvette azt a két új B 747-8F teherszállító repülőgépét, amelyek megvásárlásáról még idén júniusban állapodott meg a Boeinggal a párizsi repülő világkiállításon és -vásáron. A Volga-Dnepr Groupba tartozó kargócég két új Jumbója közül az egyik a Boeing által gyártott századik új generációs B 747-8-as repülőgép is egyben. Az ABC abban is megállapodott a Boeinggal, hogy a flottájában repülő An–124-es óriásgép is részt vesz az amerikai gyár logisztikai kiszolgálásában.
November 11-én mutatta be a tajvani EVA Air légitársaság a flottája legújabb B 777-300ER (Extended Range) repülőgépét, amely egyben az EVA új arculatának megfelelően teljesen új festést is kapott. A gépet a Steven Udvar-Házy nevével fémjelzett Air Lease Corporation lízingcég közreműködésével üzemelteti majd a tajvani fuvarozó. Az EVA Air volt egyébként 2005-ben a B 777-300ER típus bevezető légitársasága, s 2017-re már húsz ilyen gép alkotja majd a flottáját. November 24-én nyolcmilliárd dollár értékű megrendelést is leadott az EVA a Boeingnak, amelynek keretében 24 B 787-10-est és két további két B 777-300ER-t rendeltek az amerikai gyártótól.
November 14-én a KLM holland királyi légitársaság átvette flottája első új B 787-9-es Dreamliner típusú utasszállító repülőgépét. Az új generációs Boeing az Air France–KLM csoport flottamodernizációs programjának keretében került a holland fuvarozóhoz az AerCap lízingcég közreműködésével. Az Air France–KLM csoport összesen 19 B 787-9-est, hat B 787-10-est rendelt az amerikai gyártótól, illetve 12 B 787-est az AerCap közreműködésével üzemeltet majd. Az első Dreamliner az Amszterdam–Abu-Dzabi–Bahrein útvonalon áll majd forgalomba.
Százezreket érint Oroszországban a Transaero csődje. Az Aeroflot a belföldi utasokat október 15-ig, a külföldi járatok utasait október 5-ig szállítja. Több más orosz légiközlekedési társaság is kész közreműködni az utasok ideiglenes célba juttatásában. A második legnagyobb orosz légitársaság sok ezer utasa azonban már jelenleg is tanácstalan a hazajutását illetően a legnagyobb üdülő helyeken. Hatszáz ezer utasnak van jelenleg jegye a Transaero valamelyik járatára, és róluk kell első sorban gondoskodnunk – közölte Vitalij Szaveljev, az Aeroflot orosz légitársaság vezérigazgatója. A Roszaviacija légügyi hatóság felügyelete alatt két héten át fognak üzemelni azok az ügyfélszolgálati irodák, ahol a károsult utasok bejelenthetik igényeiket. Az első hivatalos bejelentések között volt az is, hogy az Aeroflot mellett máris van jelentkező a Moszkva-Perm vonalra, s ez a Pobeda légitársaság. A Transaero csődje megannyi különös jelenséggel járt. A tönkrement cég a Roszaviacija szóvivője szerint október 1-én ugyan leállította a…
Budapest, 2015. július 30. A Budapest Airport - a repülőtér történetében először – ünnepélyesen köszönthette az egymilliomodik utasát - egyetlen hónapon belül. A Qatar Airways dohai járatáról leszálló Hadik Tamást és feleségét a repülőtéren különleges fogadtatás és meglepetés várta; éppen náluk érte el a repülőtér „utas-számlálója” júliusban az egymilliót, vagyis egyetlen hónapon belül most először lett hétszámjegyű a Budapest Airport forgalma. Ilyen még soha nem volt a Budapest Airport történetében: a magyar főváros légikikötőjében az idei júliusban először lépte át az utasok száma a bűvös havi egymilliós határt! A repülőgépről leszállva a repülőtér és a Qatar Airways képviselői várták azt a magyar házaspárt – Hadik Tamást és Káli Orsolyát – akik a budapesti repülőtér egymilliomodik utasai lettek idén júliusban. A szerencsés utasokat Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója és Grisha Jenkov, a Qatar Airways regionális vezetője köszöntötte, mikor a terminál…
Június 5-én megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a Cessna repülőgépgyár legújabb üzleti gépe, a Citation Latitude a típusalkalmassági bizonyítványát. Ennek köszönhetően még az idei év vége felé átadhatja az első elkészült példányokat a gyár a megrendelőinek. Az új Citation Latitude hatótávolsága 5230 km utazósebességen, illetve 4860 km nagy sebességű repüléssel. A gépnek 1180 méteres futópálya is elegendő a fel- és leszálláshoz. A típusból a NetJet chartercég is rendelt, összesen 150 darab repülőgépet, amelyeknek az átadása 2016-ben kezdődik.Fotó: Cessna
Június 2-án elkezdődött az amerikai Boeing repülőgépgyár rentoni üzemében az első új generációs B 737MAX összeszerelése. Ennek előkészítéseként a Boeing szakemberei a múlt héten már összeállították az első gép szárnyát. A szárnyak ugyanis az első olyan elemek, amelyeket már Rentonban állítanak össze a végszerelés során.A B 737 MAX-hez való szárnyakat egy teljesen új gépsor segítségével állítják össze. Az automatizált rendszerbe mindössze a szárnyborító lemezeket és a főtartókat kell a munkásoknak behelyezniük, minden más műveletet – a lyukak kifúrását, a szegecselést – automatikusan végzi a berendezés. Emellett a szárnybordákat is a szerelők helyezik a gépsorba, amelyeket szintén egy automatizált rendszer rögzít a szárny struktúráján belül a megfelelő helyen. Az elkészült szárnyak ezt követően az új rentoni központi szerelőcsarnokba kerülnek, ahol az év vége felé majd hozzáillesztik az első új B 737MAX törzs középső részéhez. Az új szerelőcsarnokban a jelenleg gyártás alatt…
Június 7-én lesz 20 éve, hogy kereskedelmi forgalomba állt minden idők legsikeresebb kéthajtóműves szélestörzsű repülőgépe, a Boeing B 777-es. A "Triple Seven" sikersztori még 1990-ben kezdődött, amikor a Boeing akkori 777-es projekt vezetője, Phil Condit és a United Airlines vezetője Jim Guyette leült egymással szemben, s egy post it-ra írt feljegyzésben arról állapodtott meg, hogy közösen kitalálják azt a repülőgéptípust, amely minden tekintetben megfelel majd az utasok és gépet üzemletető légitársaságok elvárásainak egyaránt.Öt évnyi tervező, fejlesztőmunka után 1995. június 7-én forgalomba is állhatott a Boeing legújabb szélestörzsű repülőgépe, amely azóta a legsikeresebb kéthajtóműves repülőgép típussá vált a kereskedelmi repülés történetében. A típusra több mint 1850 megrendelés érkezett a bevezetése óta, beleértve a legújabb generációs 777X-változatot is. A típus a bevezése óta számos világrekordot repült és a légi utasok kedvence lett. A Boeing nem csak a múlt miatt nagyon büszke a…
Május 28-án átvette az amerikai Delta Air Lines az első 242 tonna maximális felszállósúlyú (MTOW) A330-300-as repülőgépet. A Delta az első olyan légitársaság, amelynek a flottájában repül majd az A330-as új, megnövelt maximális felszállósúlyú változata. A típust a General Electric GE CF6-80E1-es gázturbinák emelik a magasba.Az Airbus 2012-ben indította útjára az A330-as megnövelt felszállósúlyú változatának a piacra dobását, konkurenciát teremtve ezzel a Boeing B 787-es Drealminerének. A gyár mind a két A330-as változatra, azaz a -300-asra és a -200-asra is megtervezte a módosításokat. Ez magában foglalt egy új aerodinamikai csomagot, módosított hajtóműveket, illetve egy törzsbe beépíthető plusz üzeamanyag tartályt. Ezeknek a változtatásoknak köszönhetően a típus maximális hatótávolságra 6100 mérfödlre (10 980 km) nőtt, amit a 2 százalékos üzemanyagfogyasztás csökkenés eredményezett. Az új típusváltozat 2015-ben áprilisában kapta meg az európai EASA-tól, majd május elején az amerikai FAA-től a típusalkalmassági engedélyt.A Delta…
Május 22-én átadta az amerikai Boeing repülőgépgyár az első olyan B 737NG típusú repülőgépét, amelybe már a gyári összeszerelés során beépítették azt a műholdvevő rendszert, amely lehetővé teszi, hogy a gépen utazók online kapcsolatba legyenek a világhálóval a repülés ideje alatt, akár az óceánok felett is. Az olyan repülőgépeket, amelyek rendelkeznek ezzel a műholdvevő rendszerrel azért könnyű felismerni, mert a törzs felülső részén, a szárnyak mögötti sávban egy baba fürdető kád méretű púp, azaz dóm látszik a gép tetején. Az első gyárilag "dómos" B 737-800-ast az orosz Transaero légitársaság vehette át a Boeingtól. A moszkvai székhelyű fuvarozó új B 737-ese az első új megjelenésű, azaz festésű gépe a cégnek, amelyet Moszkva Domogyedovó repülőterén adtak át.A Transaero Oroszország első magán légitársasága, amelyet 1991-ben alapítottak. Ugyanakkor szintén a Transaero volt az első olyan orosz fuvarozó, amelynek amerikai Boeing típusú repülőgép került a…
A Genfben zajló EBACE üzleti repülő világkiállításon és vásáron jelentette be az amerikai Cessna repülőgépgyár és a német Hahn Air Lines, hogy a repülőgépgyár történetében először menetrend szerinti forgalomba állnak a Textron csoporthoz tartozó gyártó Citation CJ4-es gépei a Hahn Air Lines színeiben. A német charter operátor a Düssledorf-Luxemburg útvonalon üzemelteti majd menetrend szerint a CJ4-es flottáját, megfelelő kényelmet biztosítva ezzel a két nagyváros között rendszeresen utazó üzletemberek számára.A CJ4-es az első olyan üzleti jet típus a kategóriájában, amely típusalkalmassági bizonyítványt kapott arra vonatkozóan, hogy légitársasági formában is lehessen üzemeletetni ezeket a repülőgépeket. A CJ4-es típusnak át kellett esnie az IATA biztonsági auditján ahhoz, hogy részt vehessen a menetrend szerinti kereskedelmi forglaomban. Ez azt is jelentette, hogy több mint ezer különféle szigorú szabálynak és előrásnak meg kellett felelnie a CJ4-es repülőgép típusnak az IATA standardjai szerint ahhoz, hogy menetrend szerinti…
Május 19-én levegőbe emelkedett az első CFM International hajtóművel felszerelt A320neo keskenytörzsű repülőgép az Airbus Toulouse-i gyárából. A F–WNEW lajstromjelű Airbust Philippe Perrin és Malcolm Ridley berepülőpilóta vezette. Rajtuk kívül még Jean-Michel Pin, Tuan Do és Philippe Pupin repülőmérnökök tartózkodtak még a fedélzeten. Az első felszállás 4 óra 25 percig tartott, amely során a gép repülési tulajdonságait vizsgálták a különféle konfigurációknak és paramétereknek megfelelően. A gépe egészen FL390-es magasságig felemelkedett és a kis sebességtartománytól egészen a maximálisig vizsgálták az erőforrások teljesítményét.Fotó: Airbus
Május 17-én jelentette be Niki Lauda, volt Formula 1-es világbajnok, a Bombardier Business Aircraft utazó nagykövete, hogy egy új Global 7000-es üzleti gépet vásárol a kanadai gyártótól. A hírt Genfben az EBACE, azaz az európai üzleti gépek vásárának és konferenciájának az első napján hozták nyilvánosságra. A Global 7000-es lesz Lauda Bombardier üzleti gép flottájának a legújabb és egyben legmodernebb darabja. Az egykori Formula 1-es autóversenyző pilótaként is repül mind a mai napig amellett, hogy üzemelteti a repülőgépeit.– A Global 7000-es egy hihetelten üzleti gép számos tekintetben – mondta Lauda a hír bejelentésekor – az utaskabinja nagy és tágas, a négy önálló kabin szekció kénylemes komfortot nyújt a fedélzeten, főleg a hosszú távú repülésekkor. Köszönhetően a nagy utazósebességének és hatótávolságának könnyel el tudok ugrani az új géppel leszállás nélkül Bécsből akár São Paoloba, de akármelyik másik F1-es versenyhelyszínre is megtehetem ugyanezt,…
Május 14-én bejelentette a kanadai Bombardier Business Aircraft repülőgépgyár, hogy a jelenleg a világban végbemenő gazdasági változások és Latin-Amerikában, Kínában és Oroszoszgában történő geopolitikai események miatt átalakuló piac hatására csökkenti a Global 5000-es és Global 6000-es üzleti gépeinek a gyártási ütemét a jövőben. Ez mintegy 1750 munkavállaló jövőjét érinti majd Motréal környékén, Torontóban és Belfastban. A változások 2015 júniusától lépnek életbe és egészen 2016 első negyedévéig folytatódnak.A Global 6000-es  üzleti repülőgépFotó: Bombardier
Gondolkodtál-e már azon, hogy vajon milyen hosszú a világ legrövidebb kereskedelmi légi útvonala? Ha nem, akkor íme itt a válasz: a legrövidebb kereskedelmi légi járatot valószínüleg Pápua Új-Guineában tartják nyilván. A Ketaga és Apowo közötti távolság mindössze egy tengeri mérrföld, azaz 1864 méter légvonalban. Akár át is lehet integeni az egyik településről a másikra. Ám a két falu és a hozzá tartozó "repülőtér" között egy elég mély völgy terül el, amelyet igen csak nehéz lekűzdeni gyalogosan. Éppen ezért repült a két település között egy Pilatus PC–6-os Porter utasszállító naponta többször is. A járat menetideje 73 másodperc...Ha kíváncsi vagy arra, hogy milyen élmény egy ilyen repülés kattints a linkre és te is kipróbálhatod személyesen!https://vimeo.com/72343999
Minden idők legnagyobb megrendelét kapta a Rolls-Royce hajtóműgyár a dubao Emirates légitársaságtól április 16-án. Az öböl menti fuvarozó 50 darab A380-ashoz rendelt Trent 900-as hajtóműveket a gyártól. A szállításook 2016-ban kezdődnek, s az üzlet értéke több mint 9,2 millárid USA dollár. A hajtóművekkel együtt a TotalCare®  szervíz szolgáltatás is dukál az RR részéről a csomagban.A mostani megremdelés révén a Rolls–Royce immár több mint 50 százalékos piaci részesedést tudhat magának az A380-ashoz hajtómávet gyártó cégek piacán. Vagyis azok a légitársaságok, amelyek A380-ast üzemeltetnek a többsége az RR Trent 900-ast használja erőforrásként.A Trent 900-as gázturbinák 2007 óta működnek az A380-asokon és 8 olyan légitársaság van jelenleg a világon, amelyik ezt a sugárhajtóművet használja a szuperjumbóihoz. Ez több mint 70 forgalomban lévő A380-as jelent, gépenként 4 hajtóművel. A Trent 900-as erőforrások eddig már több mint 4 millió órát teljesítettek a levegőben. A Trent…
Az európai Airbus repülőgépgyár lehetővé teszi a jövőben, hogy az általa gyártott A380-as szuperjumbók főfedélzetén az eddigi 10 helyett akár 11 ülést is elhelyezzenek egy sorban a légitársaságok a gépek turista osztályán. Erről a cég kabinfejlesztési és dizájnért felelős alelnöke, Ingo Wuggetzer beszélt a héten zajló hamburgi Aircraft Interiors Expón. Az eredeti ötlet az A380-as jelenlegi legnagyobb felhasználójától, az Emirates légitársaságtók származik, ám a dubai székhelyű fuvarozó végül elvetette ezt a lehetőséget. Ám az Airbus ennek ellenére úgy gondolja, hogy lehet kereslet a 11 üléses változatra a többi üzemeletető légitársaság részéről.Két jelenlegi gyártó, a Zodiac és a Geven is vállalta, hogy elkészíti az új koncepciónak megfelelő ülés elrendezést, méghozzá úgy, hogy az új székek rögzítése is illeszkedik ahhoz a padlózat kialakításhoz, amelyet jelenleg is használnak az A380-asok fedélzetén az ülések biztonságos rögzítéséhez. Így nem lesz szükség a gépek padlózatán semmilyen…
Nyilávosságra hozta az amerikai Boeing repülőgépgyár az idei 1. negyedévben átadott gépeinek a számát. Eszerint a B 737 NG-kből 121 darabot, a B 747-es Jumbóból 4 darabot, a B 767-esből öt darabot, a B 777-esből 24 darabot, míg a B 787-es Dreamlinerből összesen 30 darabot adott át a megrendelőinek. A cég védelmi részlege ezzel párhuzamosan 16 darab AH–64-es Apache helikoptert szállított le, 1 C–17-es Globemaster III-ast, egy C–40A szállítógépet, illetve 10 CH–47-es chinook helikoptert. Egy darab F–15-ös vadászgépet, 11 darab F/A–18-ast, illetve egy P–8-as Poseidont. Kereskedelmi repülőgépek eladása 1. negyedévben Összesen 737 121 121 747 4 4 767 5 5 777 24 24 787 30 30 Összesen 184 184 AH-64 Apache (New) 6 6 AH-64 Apache (Remanufactured) 10 10 C-17 Globemaster III 1 1 C-40A 1 1 CH-47 Chinook (New) 6 6 CH-47 Chinook (Renewed) 4 4 F-15 Models 1…
Számos légitársasági pilóta szövetséget sokkolta az az eljárási metodus, ahogyan a hatóságok a múlt héten katasztrófát szenvedett Germanwings A320-as kivizsgálását végzik. Az angol Flightglobal repülési szakportálon jelent meg az az írás, amely komoly bírálattal illeti a francia ügyészséget azért, amiért a baleseteknél használatos, nemzetközileg elfogadott kivizsgálási protokollt felrúgva hoz nyilvánosságra részinformációkat a kivizsgálás kapcsán.Franciaországban ennek megfelelően a kivizsgáló főügyészség szoros együttműködésben, párhuzamosan végzi a nyomozást a BEA-val, azaz a francai balesetvizsgáló szervezettel a katasztrófa helyszínén. A kivizsgáló légügyi szakértő feladata ilyenkor, hogy elsődlegesen összegyűjtse és megőrizze a bizonyítékokat, illetve mindazokat az információkat és adatokat, amelyek alapján az esetet rekonstruálni lehet a későbbiekben azt megelőzően, hogy bármilyen állítás napvilágot látna az eset okával kapcsolatban. Mivel az ügyészségnek semmilyen szakmai tapaszalata nincsen a repülőgép katasztrófák kivizsgálásának a terén, ezért az ügyészség feladata arra kell, hogy korlátozódjon, hogy a kivizsgálást lezáró jelentés ismeretében…
A polgári légiközlekedés történetében sajnos számos esetben előfordult már, hogy egy repülőgépvezető szándékosan halálba vitte az általa vezetett repülőgépet. Szerencsére azonban kevesebb mint egy tucat ilyen esetet jegyeztek fel eddig a repülés története során. Összesen kilenc olyan légikatasztrófa történt, ahol a pilótán kívül más ártatlan áldozatok is meghaltak a repülőgépvezető öngyilkos akciója miatt. Ezek közt az öngyilkos akciók között volt utasszállító repülőgép ugyanúgy mint kétszemélyes kis Cessna 152-es, vagy An–2-es repülőgép. A közös ezekben az esetben az volt, hogy senki sem sejtette előre a pilóta közvetlen környezetében, hogy az öngyilkosságot végrehajtó repülőgépvezető mire is készül, így lehetetlen volt a bekövetkezett tragikus eseményeket megelőzni.A legismertebb esetek az alábbiak voltak:2013 novemberében a Mozambique Airlines Maputo-Luanda járatának a kapitánya zárta ki az elsőtíisztet a kabinból, majd vezette a földnek az Embraer 190-es repülőgépet. Összesen 33 ember vesztette életét a tragédia során.1999. október 31-én…
A Germanwings Barcelon-Düsseldorf járatának az elvesztését követően számos légitársaság határozott új, hogy változtat a repülőgépek fedélzeti protokollján és hasonlóan az Egyesült Államokhoz bevezetik a "Rule of two-t", vagyis azt az előírást, hogy az utasszállító repülőgépek pilótafülkéjében a repülés teljes időtartama alatt minden esetben legalább két embernek kell tartózkodnia. Vagyis ha az egyik pilóta elhagyja a kabint, akkor a másik pilóta mellé be kell ülnie egy légiutas-kísérőnek addig a pilótafülkébe, ameddig a kabint elhagyó repülőgépvezető vissza nem tér a beosztási helyére. Ezt a kétemberes szabály egyégyébként az Egyesült Államokban a légierő (USAF) nukleáris rakétákat működetető egységének a szabályzatából vette át a légiközlekedés, mivel ott van olyan szabály érvényben, hogy a nukleáris ballisztikus rakérák indító helyiségében soha nem maradhat  senki egymagábam őrizetlenül.Ezt a szabályt vette át március 27-től többek között az easyJet, a Norwegian Air Shuttle, a Virgin, illetve a Wizz Air…
Március 20-án átadta az európai Airbus repülőgépgyár a 9000. legyártott repülőgépét a vietnami VietJetAirnek. Az ünnepélyes ceremónia – amelynek a keretében a vietnami fuvarozó átvette az első A321-es repülőgépét – a gyár hamburgi gyáregységében zajlott. A VietJetAir flottája egységesen Airbus repülőgépekből áll, ám ez a mostani az első példány a legnagyobb egyfolyosós géptípusból, az A321-esből.A VietJetAir 2011-ben kezdte meg a működését és jelenleg 22 darab A320-as családba tartó gépet üzemeltet. A légitáraság járatai belföldi és regionális útvonalakon repülnek a délkelet-ázsiai régióban. A most átadott A321-essel együtt  összesen hét A321-es rendelt a vietnami cég, amelyik 2014-ben egy összességében száz repülőgépre vonatkozó szándéknyilatkozatot írt alá az Airbus gyárral. Az Airbus repülőgépgyár 1974-ban adta át az első általa gyártott repülőgépet, egy A300-ast. Az elmúlt több mint negyven évben az európai gyártó a 100 üléses géptípustól egészen az 500 üléses óriás kategóriáig gyárt immár…
Március 5-én megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a Boeing Dél-Karolina-i gyáregysége is a típusalkalmassági bizonyítványt a B787-9-es Dreamliner-változatra. Azaz immár az Észak-Clarleston-i gyáregységben összeszerelt B 787-9-esek is repülhetnek kereskedelmi forgalomban. Ebben a gyárban 2012 óta már gyártáják a Dreamliner kisebb, B 787-8-as változatát. Így az everetti gyár mellett a Dél-Karolina-i gyáregységben is mindkét Dreamliner változatot tidják egy időben gyártani a megrendelők kéréseinek megfelelően.
Június 12-én az Aeromagazin főszerkesztőjeként lehetőségem nyílt Toulouse-ban az Airbus új kompozitból készült szélestörzsű repülőgépének, az MSN002-es számú tesztgépével repülni a gyár Toulouse-i repülőterén. A tesztrepülés egy órát tartott, amely idő alatt meglátogattuk a Pireneusok havas csúcsait 35 ezer láb magasan. Ez idő alatt egy francia Rafale vadászgép is csatlakozozz hozzánk. A Toulouse-i repülésről és az Airbus gyárlátogatásról az Aeromagazin júliusi számában részeletesen beszámolunk.
Június 10-én Toulousban átvette a Wizzair az 50. HA-LYE lajstromjelű A320-as repülőgèpét. Az új gép először Budapestre repült, ahonnan a rigai bázisra kerül egy hónapra, illetve később Romániába. Idén még további öt A320-ast vesz át a diszkont fuvarozó, illetve 2015-ben és 2016-ban 9-9 gépet. A légitársaságnap összesen 115 gépre van megrendelése az Airbustól amiből 26 darab a nagyobb befogadóképességű A321-es változat.Indul a Wizz Air legújabb gépe, szemben az A350XWB tesztgépe gurulDiederick Pen a wizz chief operation officere köszöntőt mond. A háttérben az A380-as gurul
2. oldal / 4