2017 szeptember 25

RSS Facebook

Típus
Május 19-én, a genfi EBACE-n jelentette be a brazil Embraer repülőgépgyár, hogy négy új sebességi világcsúcsot is felállított kategóriájában az új Legacy 500-as üzleti gépe. Az első két sebességi rekordot egy előre meghatározott távolságon érte el a géptípus a kaliforniai Oakland és a Hawaii Lihue közötti útvonalon, amely 3954 km hosszú. A március 7-én végrehajtott repülés során hat utas tartózkodott a gép fedélzetén, s a Legacy 500-as 5 óra 49 perc alatt teljesítette a közel 4000 km-es távot. A gép átlagsebessége 420 mph (676 km/h) volt. Visszafelé ugyanez a repülés mindössze 4 óra 11 percig tartott, s a gép föld feletti átlagsebessége 586 mph (943 km/h) volt. A harmadik világrekordot akkor érte el a Legacy 500-as, amikor az Egyesült Államokbeli Main államban lévő Bangorból repült át a németországi Friedrichshafenbe. Az 5945 km-es útvonalat 6 óra 50 perc alatt teljesítette a…
Hamarosan megkapja a típusalkalmassági engedélyét az amerikai Cessna repülőgépgyár legújabb üzleti jetje, a Citation Latitude. A típus túl van már több mint 690 felszálláson és 1700 óra teszrepülésen. Ezek eredményeként a vártnál is jobb paramétereket hozott a program. Nem véletlen, hogy ezt a típust is bemutatja a Textron csoport a héten a Genfben zajló EBACE 2015-ös vásáron. Az új Citation Latitude a Cessna legújabb üzleti gépe, amelynek a hatótávolsága 9 utassal 5278 km, ami 277 km-rel több, mint amit eredetileg elvártak a tervezők a fejlesztés során. A géptípus felszállási úthossza 1091 méter, ami szintén kevesebb lett a tervezettnél. A Latitude berepülési programja 2014 februárjában kezdődött el, s összesen 4 gép vett részt rajta. Ezeken tesztelték többek között az új Garmin G5000-es avionikai rendszert az automata gázkar funkcióval, az új légkondícionáló, illetve kabinnyomás rendszert, amely utóbbi révén a repülés során mindössze…
Május 17-én mutatkozott be első ízben Európában a brazil Embraer repülőgépgyár legújabb közepes méretű, könnyű kategóriájú üzleti jetje, a Legacy 450-es. A gép a 2015-ös EBACE-re (European Business Aviation Convention and Exhibition) érkezett Genfbe. A gép berepülési programja és a típusjogosításhoz szükséges engdélyek beszerzése még jelenleg is tart, s várhatóan 2015 negyedik negyedévében kaphatja meg az első vásárló az általa megrendelt Legacy 450-es példányát. Az új géptípus repülési tulajdonságai nagyon hasonlóak a közepes kategóriájú Legacy 500-aséhoz, amely tavaly kapta meg a típusalkalmassági bizonyítványát.A Legacy 450-es egy közepes kategóriájú könnyű üzleti gép, amelynél elsőként alkalmazták teljes körűen a Fly-By-Wire vezérlési rendszert, a Pro Line Fusion avionikai csomagot, amely négy LCD kijelzős monitoron jelenik meg a pilótafülkében. Emellett Rockwell-Colling HUD (Head-up-dispaly) is segíti a pilóták munkáját, illetve az új EVS (Enhanced Vision System). A gépet két Honeywell HTF 7500E gázturbina emeli a…
Május 7-én, az An–178-as szűzfelszállását követően kétoldalú megállapodást kötött az ukrán Antonov repülőgépgyár és a kínai A−Star Science & Technology Company a repülőgép vásárlásáról és a jövőbeli kínai gyártására vonatkozóan. A szerződés szerint a pekingi cég első körben két darab An–178-ast vásárol az Antonovtól, amelyet követően hozzálátnak a repülőgéptípus kínai gyártásának az előkészítéséhez.A tervek szerint az új An–178-asokkal a Kínában repülő An–12-esek kívánják majd felváltani a jövőben. Kína a vásárláson kívül korábban bekapcsolódott az An–12-es típus gyártásába is, mi több még ma is gyárt An–12-es szállítógépeket, illetve annak későbbi alváltozatait. Az An–178-as forgalomba állítása jelentős költségcsönnést eredményezhet azoknál a fuvarozóknál, amelyek jelenleg An–12-essekkel repülnek. Egyrészt azért, mert négy hajtómű helyett csak kettő van az új géptípuson, továbbá az An–12-es hat fős személyzet helyett immár csak három tagú az An–178-as ekipázsa.A kínai aláírás mellett az azeri Silk Way Airlines is megállapott…
Elkezdődött az első kereskedelmi forgalomba álló A350-900-as összeszerelése az Airbus Toulouse-i gyárában. A gépet – amelynek jelenleg a végszerelése zajlik – a brazil TAM Airlines kapja majd meg. A Toulouse-i hangárban most illesztik össze a törzs különböző szekcióit, beleértve a farokrészt, illetve rögzítik a szárnyakat is a törzs középrészhez. Ezzel párhuzamosan a függőleges és vízszintes vezérsíkok, illetve a futóművek is a helyükre kerülnek.Az A350XWB az Airbus repülőgépgyár új generációs szélestörzsű utasszállító repülőgépe, amelyhez 70 százalékban teljesen új fajta alapanyagokat használtak fel. A gép sárkányának és a szárnyainak például több mint az 50 százaléka kompozitanyagból készült. Az A350-es szárnyait például úgy tervezték meg, hogy azok a lehető legoptimálisabban viselkedjenek repülés közben, azaz a repülési fázisoknak megfelelően változtatni lehet az alakját, lehetővé téve ezzel az adott sebességhez tartozó legideálisabb aerodinamikai hatásfokot. Ennek köszönhetően 25 százalékkal kisebb az A350-es üzeamanyag fogyasztása és Co…
Áprilisban számoltunk be arról, hogy csúszik a japán Mitshubishi Aircraft által kifejlesztett MRJ regionális utasszállító repülőgép szűzfelszállása és berepülési programja. A szigetországbeli gyártó ennek ellenére tartani kívánja az első kereskedelmi forgalomra szánt repülőgép tervezett 2017-es második féléves átadási időpontját és azt mondja, hogy a késés nem befolyásolja a tesztsorozat menetét. Jelen elképzeléseik szerint vagy idén szeptemberben, esetleg októberben történhet majd meg az MRJ legelső felszállása. Most ezt megerősítendően a Mitshubishi Aircraft egy fotósorozatot hozott nyilvánosságra a Clevelandben zajló regionáis légitársaságok szövetségének az éves közgyűlésén a berepülési programban részt vevő gépek jelenlegi állapotáról. Összesen öt MRJ-t használnak majd a tesztekhez az elkövetkezendő két évben, ezekről készült a fotósorozat.A legelső elkészült FTA–1-es számú gép után teljesen összeszerelték már az FTA–2-es gyári számú utasszállítót is. Az MRJ-ket a Pratt & Whitney által kifejlesztett PW1200G  hajtóművek emelik majd a magasba. A harmadik, FTA–3-as számú…
Május 11-én délelőtt 10 órakor emelkedett a levegőbe első ízben a svájci Pilatus repülőgépgyár új, PC–24-es üzleti sugárhajtású repülőgépe. A P01-es gyári számú, HB–VXA lajstromjelű jet a gyár 1800 dolgozója előtt idult a szűzfelszállására a cég Buochs-i repülőteréről. A szűzfelszállás 55 percig tartott, s a gép úgy viselkedett a levegőben, ahogyan azt megtervezték a mérnökök a felszállást megelőzően.A gép a 07-es pályáról alig 600 méteres gurulást követően rugaszkodott el és emelkedett 3 perc alatt a tervezett 3000 méteres magasságra. It az eredeti terveknek megfelelően számos rendszertesztet végzett el a fedélzetén lévő két berepülőpilóta. Ezután egy útvonalrepülés következett Altdorf, Engelberg és Brünig érintésével.A gép parancsnoka Paul Mulcahy kapitány volt, aki több mint 11 ezer órát töltött a levegőben. A tapsztalt berepülőpilóta számos új típuson hajtott már végre szűzfelszállást korábban, és jelentős tapasztalatokkal rendelkezik a kéthajtóműves üzleti jetek kategóriájában is. A leszállást…
Tegnap, azaz május 7-én végrehajtotta a szűzfelszállását az új ukrán teherszállító repülőgép, az An–178-as. Az első repülés egy óra hosszúságú volt és a gyár két berepülőpilótája, Andril Spasibo és Szergij Trosin hajtotta végre Mikola Szikorneko fedélzeti mérnökkel a fedélzeten. A gép az Antonov gyár kijevi Gostomel repülőteréről emelkedett a magasba. Az első felszállás az előzetes elvárásoknak megfelelően sikerült, nyilatkozta a földet érést követően Dimitro Kiva, az Antonov gyár elnöke, főkontruktőr.Az azerbajzsáni Silkway Airlines 10 darab An–178-asra adott már le megrendelést és Kína is komolyan érdeklődik az új ukrán szállítógép iránt.Az An–178-as típusól részletes cikk jelent meg az Aeromagazin 2015 májusi számában.Fotó: Vjecseszlav Vakusin
Április 16-án kigurult a kijevi Antonov repülőgépgyár végszerelő hangárjából az első An–178-as teherszállító repülőgép. Az új kargógépet az An–148/158-as regionális jet családból fejlesztette tovább az ukrán repülőgépgyár. Ennek az első példánya a 2004-ben elkészült An–148-100-as regionális utasszállító volt, amely típusból összesen 8 példány készült mostanáig. Az An–148-asnak immár hat típusváltozata is van, illetve elkészült az An–158-as is, amelyet a nyugati piacra szánt az Antonov gyár angolszász mértékegységgel ellátott műszerekkel felszerelve. De létezik az An–148-asból VIP és egészségügyi-változat is. Az An–178-as megtervezésekor azt tartotta elsődleges célnak a kijevi gyár tervezőirodája, hogy egy olyan új repülőgéptípust alkosson, amelynek a teherszállító változata felválthatja a kiöregedett közepes méretű, négyhajtóműves, turbólégcsavaros An–12-es katonai szállítógépeket. Az An–12-esek leváltása egy igen jelentős piaci szegmenst jelenthet a jövőben, mivel abból a típusból több mint 1400 darab készült az elmúlt évtizedek során. Mi több, ezek a ma már múzeális…
Április 17-én túllépte az európai Airbus gyár által gyártott A330-as szélestörzsű repülőgép az 1500. megrendelést. Köszönhetően annak, hogy a Turkish Airlines 4 darab A330-200F teherszállítóra vonatkozó rendelést adott le a Toulouse-i székhelyű gyárnak, illetve a Stephen Udvar-Házy által jegyzett Air Lease Coroporation lízingcég pedig további 25 darab új generációs A330-900neo-t vásárolt az Airbustól. Így ezekkel a megrendelésekkel együtt immár 1501 darab A330-ast rendelt több mint 100 üzemeltető az Airbustól a típus piacra dobása óta.Jelenleg mintegy 1100 darab A330-as repül világszerte, ami azt is jelenti egyben, hogy minden 20. másodpercben fel-, vagy leszáll egy ilyen szélestörzsű repülőgép a világ valamelyik nemzetközi repülőterén.Az A330-as típusnak a klasszikus utasszállító változatán kívül repül még VIP, kargó és katonai tanker/teherszállító változata is. A közelmúltban készült el a típus legújabb, 242 tonnás maximális felszállósúlyú változata is, amely egyaránt rendelhető a kisebb A330-200-as vagy a nagyobb A330-300-as…
Április 13-án kigurult az Airbus Toulouse-i hangárjából az első olyan A320neo (new engine option) repülőgép, amelyet az új CFM Leap–1A sugárhajtóművekkel szereltek fel. A géppel várhatóan már a napokban megkezdődnek a földi tesztek és a gurulási próbák, hogy a gép berepülése elkezdődhessen addigra, mire júniusban megnyílik az 51. párizsi repülő világkiállítás és vásár.A most elkészült új repülőgép a harmadik A320neo példány, és ahhoz a már két meglévő neo-hoz csatlakozik, amelyeket még Pratt & Whitney PW1100G hajtóművekkel láttak el. Összességében 8 tesztgépből áll majd a berepülési programhoz használatos A320neo családi flotta, amelyek között még egy további olyan A320-as lesz, amelyre a CFM Leap–1A erőforrás kerül. A további négy gép közül kettő-kettő lesz A319-es és A321-es. Ezekből is azért kell két példány, mert az egyiken a PW1100G gázturbina, a másikon pedig a CFM Leap–1A lesz felszerelve.Az Airbus összesen 2800 órás tesztsorozatot tervez…
Első alkalommal repülhettek április 2-án a China Eastern Airlines, valamint az SPDB Financial Leasing Co., Ltd., a China Aircraft Leasing Co., Ltd. és a YanShang Corporation képviselői az új kínai regionális utasszállító repülőgépen, az ARJ–21-700-ason egy bemutatórepülés keretében. Vagyis azoknak a cégeknek a reprezentánsai próbálhatták ki elsőként az ARJ–21-est, amelyek már rendetlek az új kínai regionális utasszállítóból. A sanghai felszálláson emellett még jelen voltak a kínai sajtó munkatársai, illetve különböző szintű párt és állami vezetők is a régióból.Az AC105-ös gyári számú repülőgép Sanghai Pudong nemzetközi repülőteréről szállt fel a vendégekkel és oda is tért vissza az egy órás bemutatórepülést követően. Ez volt az első olyan alkalom, hogy az ARJ–21-est vásárló cégek képviselői a levegőbe emelkedhettek a típussal. Az első nyilvános repülést követően országos turnéra viszi a gyártó COMAC kína első saját gyártású utasszállító repülőgépét, hogy minél több potenciális vásárló ismerhesse…
Április 10-én jelentette be a japán Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI) és a Mitsubishi Aircraft Corporation, hogy milyen stádiumban van jelen pillanatban az általuk tervezett és gyártott új regionális utasszállító repülőgép, az MRJ (Mitshubishi Regional Jet). Április 1-jétől átalakult a két cég menedzsmentje annak érdekében, hogy az eddigi fejlesztési fázishoz kapcsolódó vezetési feladatokat átvegye immár a gyártáshoz illeszkedő vezetői stuktúra. Illetve ezeknek a feladatoknak a lehető leghatékonyabb ellátása érdekében szorosabbra is vonták a munkákat a két részes cég menedzsmentje között. Továbbá a hatékonyság növelése érdekében a Mitshubishi Aircraft teljes vezetősége átköltözött a nagoyai repülőtér termináljába, hogy onnan irányítsa a tesztelési és a gyártási munkafolyamatokat, ahol az MRJ-k végszerelése történik.Ami a típusalkalmassági bizonyítvány megszerzéséhez szükséges földi és légi teszteket illeti, jelenleg már gőzerővel zajlik a statikus terhelések ellenőrzésére használt repülőgép nyúzása a próbapadon, illetve folyamatban van a második, immár repülési tesztekre…
Április 1-jén megkapta az Airbus repülőgépgyár új, 242 tonna maximális felszállósúlyú (MTOW) A330-as szélestörzsű repülőgépe az Európai Repülésbiztonsági Szervezettől (EASA) a típusalkalmassági bizonyítványát. Az új A330-300-assal 100 órás berepülési programot hajtott végre a Toulouse-i székhelyű gyártó, amelyet követően az EASA kiállította a típusengedélyt. Hamarosan az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) is kiadja a saját típusalkalmassági bizonyítványát az új A330-asra vonatkozóan.A következő lépésként pedig az A330-as kisebb változatának, az A330-200-asnak is elkészül a 242 tonna maximális felszállósúlyú változata. Ez idáig 11 légitársaság rendelt az új, megnövelt felszállósúlyú A330-asból. Az új típusváltozatot két CF6-80E1 sugárhajtómű emeli a magasba, de hamarosan megkapja a típusengedélyt a PW4000-rel, illetve a Trent 700-sal rendelhető változat is.A 100 órás berepülési programot két repülőgép hajtotta végre. Egyrészt az MSN0871-es számú gyári teszt repülőgép, amelyen a sárkány és a szárny aerodinamikai átalakításainak az eredményeit ellenőrizték, illetve a teljesen új…
Március 27-én megkapta az új HondaJet az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) az ideiglenes légialkalmassági bizonyítványát. Ez az utolsó lépés azt megelőzően, hogy a típus megkaphassa a végleges típusengedélyét. Az ideiglenes légialkalmassági engedély kiadása azt igazolja, hogy a gép tervezése, gyártási technológiája, a felhasznált anyagok minősége, a beépített rendszerek, a hajtóművek mind együttesen megfelelnek azoknak a követelményeknek, amelyeket az FAA támaszt az üzleti jetek gyártóival szemben egy új repülőgép típus megalkotásakor. Ahhoz, hogy ezt egy teljesen új repülőgép típus megkaphassa számos földi és légi teszten kellett megfelelnie.Ahhoz, hogy a Model HA–420-as HondaJet megkaphassa a végleges légialkalmassági bizonyítványát még jó néhágy további teszten át kell esnie. Ha minden az ütemterveknek megfelelően halad, akkor még ebben az évben kiállíthatja az FAA a végleges a típusjogosítást is. A Honda Aircraft Company összesen négy darab gépet használt a típusengedély megszerzéséhez szükséges földi és légi…
Március 18-án a Boeing B 747-es Jumbó legújabb generációs típusa, a B 747-8-as utasszállító változata, az Intercontinental megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a 330 perces ETOPS engedélyt. Ennek a lényege, hogy a B 747-8I akár öt és fél órányi távolságra is eltávolodhat a legközelebbi számára leszállásra alkalmas repülőtértől. Ez az első alkalom a repülés történetében, hogy egy négy hajtóműves utasszállító repülőgép ilyen jogosítást szerez.Ennek az új szabályozának köszönhetően 2015 februárjától minden négy hajtóműves kereskedelmi repülőgép végrehajthat 180 percnél hosszabb ETOPS-ú repüléseket, míg a B 747-8I ezt akár 330 percig is megteheti. Ennek köszönhetően olyan sokkal hosszabb direkt útvonalakon is lehet ezentúl az új Jumbókkal repülni, amelyeket korábban nem lehetett végrehajtani a szigorúbb ETOPS miatt. Az ETOPS engedélyeket az 1980-as évek óta adják ki a hatóságok elsősorban a kéthatjóműves gépekre, lehetővé téve ezzel az óceánok feletti biztonságos átrepülést. Ez…
Március 17-én átadta az amerikai Boeing repülőgépgyár az első olyan B 787-9-es Dreamlinerét, amely a cég új dél-carolina-i gyáregységében készült. Ez az Észak Charlestonban összeszerelt repülőgép volt egyébként a Boeing kétszázötvenedik elkészült és átadott Dreamlinere.A Boeing 2012-ben adta át az első Észak Charlestonban összeszerelt B 787-est, amely az alap, -8-as változatú Dreamliner volt. Ezt követően most, három évvel később készült el a nagyobb, -9-es változat első teljesen kész példánya. Ennek a típusváltozatnak a gyártásához 2013 első negyedévében látott hozzá az amerikai gyártó Dél Carolina-ban. Majd pedig tavaly novemberben kezdődött el az első ilyen repülőgépnek a végleges összeszerelése. A legújabb és egyben jubileumi Dreamlinert az amerikai United Airlines vehette át. Ez a légitársaság volt az első olyan észak-amerikai fuvarozó, amelyiknél forgalomba állt a B 787-8-as 2012 szeptemberében. Majd pedig két évvel később, 2014 szeptemberében az első B 787-9-es is. A Dreamlinernek…
Átadta február végén a svájci Pilatus repülőgépgyár az 1300-adik PC–12-es turbólégcsavaros repülőgépét. A ceremónia az Egyesült Államokban lévő Colorado államban működő broomfieldi gyáregységben zajlott, ahol a kaliforniai székhelyű Surf Air légitársaság kapta meg a repülőgépet. A Surf Air az első olyan amerikai magántársaság, amelyik klub rendszerben adja ki a repülőgépeit. A klub rendszerben üzemeltetett repülőgépek bérlésének a lényege, hogy a tagok – elsősorban üzletemberek és gyakran utazó turisták – bármikor korlátlanul igénybe vehetik a légitársaság által kínált PC–12-esek repülési idejét, amivel pénzt és utazási időt takaríthatnak meg. A VIP belső kialakítású Pilatusok a kedvelt üdülőhelyekre repülnek, elsősorban a San Francisco-i öböl környékén, Los Angeles, Santa Barbara, San Diego, a Tahoe-tó és Las Vegas célállomásokkal. A most átadott PC–12NG a Surf Air negyedik ilyen repülőgépe, amelyek kívül még további 14-et rendeltek korábban a svájci gyártótól, további 50 gép opcionális rendelésével együttesen.…
Könnyű, egy hajtóműves, öt személyes jet gyártását tervezi a lengyel Metal Master cég. A FLARIS LAS 1 elnevezésű jet mindössze egy hajtóműves és a pilótán kívül négy utas szállítására alkalmas. A gyárban már elkészült az új, kompozitból gyártott gép első két példánya, amelyek közül a másodikkal (MNS02) már hozzáláttak a nagysebességű gurulópróbákhoz. Ha a földi tesztek során mindent rendben találnak a pilóták és a mérnökök, akkor heteken belül a levegőbe is emelkedhet az első FLARIS LAS 1-es.Az első számű elkészült gépet a lengyel katonai műszaki egyetemen vették górcső alá, s itt végezték el rajta a statikai és szilárdsági vizsgálatokat, amelyek 2015 február 20-án fejeződtek be. Ezt követően az elkészült MSN2-est elszállították a bydgoszczi katonai repülőtérre, ahol a már említett gurulási próbák zajlanak.A gyártók elképzelése szerint az új kategóriát is teremtő extra könnyű sugárhajtású gép 700 km/h-s (350 kts) utazósebességgel repül…
A General Aviation Manufacturers Association (GAMA), azaz az üzleti gépeket gyártó szakmai szervzet adatai alapján a brazil Embraer által gyártott Phenom 300-as típusból adták át a legtöbbet 2014-ben is. A könnyű jet kategóriába tartozó Phenom 300-asból tavaly 73 darabot vehettek át a megrendelők, amit megelőzően 2013-ban 60 hasonló repülőgép talált gazdára. Ezzel 2013-ban is a Phenom 300-as végzett az első helyen.A brazil Embraer által gyártott light jet kategóriába tartozó üzleti gép öt éve van a piacon, amely időszak alatt immár 250 példányt adtak át a típusból. Ez 57 százalékos piaci részesedést jelent ebben a piaci szegmensben. Az átadott Phenom 300-asok eddig húsz országban repülnek és több mint 200 ezer órát töltöttek a levegőben. A Phenom 300-as utazósebessége 453 kts (815 km/h), és a fedélzetén szállítható hat utast akár 1971 mérföldre (3650 km) képes nonstop elrepíteni, ami megfelel az Orlando-Los Angeles…
Megkapta az amerikai Sikorsky helikoptergyár új, S-76D helikopter VIP-változata az Európai Repülésbiztonsági Szervezettől (EASA) a légialkalmassági bizonyítványát. Az EASA ünnepélyes kereket között az orlandói Heli-Expón adta át a connecticuti gyárnak az európai típusengedélyt. A Sikorsky helikoptergyár legújabb kereskedelmi forgószárnyasa már nagy sikerrel repül Kínában, Koreában, Trinidad és Tobagóban, ahol VIP utasszállításra, illetve olajfurótornyokhoz használják. Emellett még a japán parti őrségnél is repül a legújabb, D-változatú S-76-os kutató-mentő változatban. A típusnak egyébként már 2012 októbere óta meg van az amerikai légialkamassági bizonyítványa az FAA-től.Az S-76-os első változatának az 1979-es forgalomba állása óta több mint 800 példányt gyártottak a típusból, amely gépek ezidáig már több mint hat és fél millió órát töltöttek a levegőben. Az új generációs S-76D rotorját két Pratt & Whitney Canada PW210S gázturbina hajtja, míg a pilótafülkében a THALES TopDeck® integrált navigációs avionikai rendszerét építették be, amelynek része a…
Június 14-én pénteken délelőtt 10 óra egy perckor első ízben emelkedett a levegőbe az európai Airbus repülőgépgyár legújabb, kompozitanyagból készült szélestörzsű utasszállító repülőgépe az A350XWB. A gép 4 óra és hat percet töltött a levegőben és minden olyan repülési feladatot sikeresen végrehajtott, amely be volt tervezve a szűzfelszállásra. Ennek köszönhetően vaószínűleg részt vehet majd az A350-es a jövő hét végén az 50. Paris Air Show-n, tovább emelve a jubileumi repülő világkiállítás és vásár színvonalát.Az első felszállásról készült videófelvételt az alábbi linken lehet megtekinteni:www.a350xwbfirstflight.com
Múlt héten a Toulouse-i Airbus gyárban járt az Aeromagazin stábja, ahol a világ vezető repülési szakújságíróival együtt megtekinthettük az európai repülőgépgyártó legújabb, kompozitból készült A350XWB utasszállító repülőgépét. Az MSN001-es példány az első repülőképes változata a modellnek, amely napokon belül végrehajthatja a szűzfelszállását.Az Aeromagazin exkluzív interjút készített Frank Chapman-nel, az A350XWB-projekt vezető tesztpilótájával, aki az első felszállásnál ül majd az A350-es bal ülésében. A berepülőpilóta számos érdekességet és különlegességet mesélt az új A350XWB-ről. A vele készült interjút az Aeromagazin július számában olvashatják majd. Addig ízelítőül néhágy fotó az új A350XWB-ről.Az új géppel már javában folynak a földi hajtómű és gurulópróbák és várhatóan napokon belül bejelenti az Airbus gyár, hogy mikorra tervezik az A350XWB szűzfelszállását. Egyes vélemények szerint mindenképpen levegőbe emelkedik a gép még a héten, hogy a jövő hét végén részt vehessen a jubileumi, 50. Paris Air Show-n, mint a repülőkiállítás…
Feburár 27-én átadta az orosz Szuhoj repülőgépgyár polgári részlege (SCAC) az első SuperJet100-as regionális utasszállító repülőgépét az indonéz Sky Aviation légitársaságnak. Így megérkezhetett az első SSJ100-as Dél-Kelet Ázsiába.A 95022-es gyári számú SuperJet 100-ast további tizenegy társa követi majd Indonéziába a Sky Aviation légitársasághoz. A Komsomolsk-on-Amur-i gyárban készült repülőgép belső kialakítását és a külső festést a Szuhoj uljanovszki üzemben végezték, ahonnan a jakartai Halim Perdanakusuma nemzetközi repülőtérre repülték a gépet. A Sky Aviation légitársaságot 2010-ben alapították Jakartában, s a székhelye a Halim Perdanakusuma nemzetközi repülőtér. A fuvarozó menetrend szerinti és charter járatokat üzemeltet Indonézián belül. – Mivel az ország több ezer szigetből áll, azokon csak viszonylag kicsi, 1800 méternél is rövidebb kifutópályájú repülőtereket lehet csak építeni, ezért kerestünk olyan repülőgéptípust, amely megfelel ennek az elvásrásnak. Így döntöttünk az SSJ100-as mellett, mivel ez a géptípus kiválóan és gazdaságosan alkalmazható ilyen körülmények közepette. …
Újabb állomásához érkezett az európai Airbus repülőgépgyár első repülőképes A350XWB repülőgépének a végszerelése. Az MSN001-es számú gépre felkerültek a szárnyak, illetve azokra a wingletek, valamint minden olyan külső elem, amely része a sárkányszerkezetnek.Az első repülésre szánt A350-est tegnap vontatták át a toulouse-i Roger Béteille hangárból a Clément Aderbe, ahol számos földi teszten esik majd át a szerkezet. Hasonló ellenőrzések már történtek a 30-as számú munkaállomáson is, itt ellenőrizték le a sárkány struktúrális elemeit, illetve a kormányfelületek, valamint a fékszárnyak működését. Továbbá itt tesztelték le a futóműveket működtető mechanikák működését is, azaz a futómű kibocsájtásának és behúzásának a folyamatát.A következő fázisban, azaz a 18. állomáson – amely külső helyszínen van – három fő része lesz a további ellenőrzéseknek. Az első során az üzemanyag tankokat vizsgálják. Azok feltöltését, a különféle feltöltési szinteket, a tartályok és az üzemanyagrendszer szigetelését, az üzemanyagrendszer működését, az…
Megkapta az Ausztrál Légügyi Hatóságtól a légialkalmassági bizonyítványát az orosz gyártmányú, koaxiális rotoros Ka–32A11BC több célú közepes helikopter. Ennek köszönhetően lehetővé vált, hogy ezzel a típussal is repülhessenek Ausztráliában azok a helikopterüzemeletető cégek, amelyek légi kutató-mentő, tűzoltó és teheremelő feladatokat látnak el a kontinensnyi szigetországban a forgószárnyasokkal.Emellett a Ka–32-es kiválóan alkalmas villanyoszlopok és más nehéz tárgyak beemelésére, illetve olyan helyre való eljuttatására, amelyek más földi eszközökkel csak igen nehezen közelíthetőek meg. A Ka–32-es ezen változatát több mint harminc országban alkalmazzák világszerte. A típus elsősorban a főrotor koaxiális kialakításának köszönheti sikerét, mivel ennek révén a kategóriájának legerősebb helikoptere, s emellett igen stabilan lehet vele egy helyben függeszkedni és nagyon precízen is lehet vele manőverezni, ami komoly előnyt jelent a nehéz tárgyak pontos beemelésekor. A Ka–32-es már korábban, 2009-ben megkapta az amerikai FAR–29-es és az orosz AP–29-es minősítést, illete az EASA légialkalmassági…
November 27-én sikeresen végrehajtotta a brazil Embraer repülőgépgyár legújabb Legacy 500-as üzleti gépe a szűzfelszállását. A tervek szerint a sikeres berepülési programot követően 2014-ben adják át az első ilyen gépet a megrendelőjének.Az első repülés alkalmával Mozart Louzada és Eduardo Camelier teszpilóták és Gustavo Paixão és Alexandre Figueiredo mérnökök egy óra és negyvenöt percet töltöttek a levegőben a Legacy 500-as fedélzetén. Ez diő alatt a repülőgép vezethetőségét és repülési karakterisztikáját vizsgálták immár valós körülmények közepette. Köszönhetően a nagy számú szimulátoros próbarepüléseknek, a gép az elvárásoknak megfelelően működött a levegőben is, igazolva mindazokat az elvárásokat, amelyeket a szimulátoros felszállások alkalmával a szakemberek már megtapasztaltak. A gép rendszerei – többek között a futóműve – is kiválóan működött az első felszállás során. – A repülés az előre eltervezett forgatókönyv szerint zajlott és teljesen problémamentes volt – számolt be az útról Louzada kapitány. – A…
Most, hogy a Goldtimer Alapítvány a budaörsi repülőtéren befejezte az R–18c Kánya vontatógép felújítását és repülőképessé tételét, eljött az ideje annak, hogy az alapítvány egy régebbi repülőgépének a helyreállítása kerüljön napirendre. A Bánhidi Antal által tervezett Gerle 13-ast még a hajdani MÉM RSZ dolgozói építették meg az eredeti tervrajzok alapján, ám az nem egészen olyanra sikerekedett, mint az eredeti, a Földközi-tengert is megjárt példány volt. Éppen ezért az idősebb Bánhidi Antal, amikor meglátta a kész gépet, csak annyit mondott: ez nem Gerle, hanem Túzok lett... A Gerle 13-as replikájának építése még 1979-ben kezdődött el a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium Repülőgépes Szolgálatának műhelyében, de a gép csak 1995-re készült el. Ráadásul annak idején megfelelő erőforrás híján a Gerle nem az eredeti kialakításának megfelelő csillagmotorral, hanem egy Lycoming boxermotorral épült meg, ám máig ismeretlen okból a készítők kiszélesítették a törzset, s ez…
Hétfőn reggel kissé borúsan kezdődött a nap a budaörsi repülőtéren. Mármint időjárási szempontból csupán, mivel jó kéttucatnyian azért ácsorogtunk a hangárok előtt a füvön a kissé szokatlan szeptemberi hidegben, hogy tanúi lehessünk a HA–RUF lajstromjelű, Rubik Ernő által tervezett R–18c Kánya repülőgép szűzfelszállásának. Vagyis elérte célját az a sok éves munka, amelynek révén elkészült és megszépült a Kánya, a II. világháború utáni korszak egyik első hazai repülőgéptípusa.Több mint húsz évet vártunk erre a napra, mivel a Kánya repülőképessé tétele már 1990 előtt szóba került, még a hajdani MéM RSZ berkein belül. Időközben sok víz lefolyt a Dunán. Az RSZ megszűnt, és az oldtimer gépek megmentését a Goldtimer Alapítvány vállalta magára. Ennek eredményeként repül mind a mai napig a Po–2-es és a Li–2-es, valamint az R–11b Cimbora vitorlázógép. S ennek az eredménye immár, hogy van végre egy olyan eredeti repülőképes motoros…
Az amerikai Boeing repülőgégyár nyilvánosságra hozta a 2012 első negyedévben átadott kereskedelmi és katonai repülőgépeinek, helikoptereinek valamint a műholdjainak a számát.Eszerint a Seattle-i gyár átadott 99 darab B 737 Next Generation egyfolyosós repülőgépet, 6 darab új generációs B 747-8-as Jumbót, 7 darab B 767-est, 20 darab B 777-es "Triple Seven" szélestörzsű repülőgépt és 5 darab kompozitanyagból készült B 787-es Dreamlinert. Azaz összesen 137 darab kereskedelmi repülőgépet.Ezen kívül a Boeing repülőgépgyár védelmi szektora leszállított 10 darab új CH–47-es Chinook helikoptert, 2 darab C–17 Globemaster III-as katonai szállítógépet és 5 darab F–15-ös vadászgépet. Továbbá 12 darab F/A-18 E/F Super Hornet és EA–18G Growler haditengerészeti vadász- és elektronikai zavarógépet valamint egy darab P–8A Poseidon haditengerészeti járőr, felderítő és tengeralattjáró vadász repülőgépet (A B 737NG katonai változata). Ezeken kívül pedig pályára állított 3 darab műholdat kereskedelmi célból és az Egyesült Államok kormányának számára.Az F/A–18…
2. oldal / 4