2017 október 24

RSS Facebook

Típus
Az interneten május 27-én közétett amatőr videófelvételek után az Irkut Aviation orosz repülőgépgyár is bemutatta az MSZ–21-300-as szűzfelszállásáról készült fotókat és videófelvételeket. A hivatalos jelentés szerint az első felszállás 30 perces volt, 1000 méteres magasságba emelkedett fel a repülőgép és 300 km/órás sebességgel repült odafent. A szűzfelszállás során a gépet vezető tesztpilóták leellenőrizték a gép irányíthatóságát, rendszereit, a hajtóművek vezérlését és csináltak több megközelítést és alacsony áthúzást is az irkutszki gyár futópályája felett. A gépet Oleg Kononenko berepülőpilóta, Oroszország hőse, parancsnok és Roman Taskajev berepülőpilóta, Oroszoroszág hőse másodpilóta vezette. A sikeres első felszállást követően Kononenko tesztpilóta elmondta, hogy az MSZ–21-300-as az elvárásoknak megfelelően viselkedett a levegőben és semmi akadályát nem látja annak, hogy a teszprogram tovább folytatódhasson a repülőgéppel. Taskajev berepülőpilóta pedig hozzátette, hogy a hajtóművek is azokon a teljesítmény értékeken működtek repülés közben, amelyeken kellett a beállításoknak megfelelően.A szűzfelszállásáról…
Május utolsó hetében az oroszországi Irkutszkban sikerrel végrehajtotta szűzfelszállását az  MSz–21-300 utasszállító repülőgép. A történelmi eseményre a gépet teljességében felkészítették, kijavították a földi tesztelések során a szárnyakon talált repedéseket és a videó beszámolók szerint az időjárás is optimálisnak bizonyult az eseményhez. Az orosz média az utóbbi hónapokban gyakran idézte Rogozin miniszterelnök helyettes mondatát, amelyben a „tavasz vége előtt” meg kell történnie az orosz gyártású gép szűzfelszállásának. A gyártó Irkut holding hivatalos bejelentése május 28-án azt közölte, hogy a megfelelő, utolsó gurulási gyakorlatok és futótesztek után az MSz–21-300 valamennyi rendszerét ellenőrizték, megtörtént a hajtóművek és segédhajtóművek tesztelése is. ezt követően kapta meg a gép a felszállási engedélyt a hatóságoktól. A videó részletek a repülés különböző szakaszait mutatják be.https://www.youtube.com/watch?v=Wt5mtVmrRLs
Április 16-án elkészült az Airbus Helicopters Marignane-i gyáregységében a cég hétszázadik H130-as egyhajtómáves könnyű helikoptere, amelyet magán üzemeltető vesz majd át a gép hatósági vizsgáját követően. A H130-as típus gépei a piaci bevezetésük óta már több mint 1,8 millió órát töltöttek a levegőben és jelenleg a világon 340 üzemeltető használja. A forgószárnyas eredetileg EC130-as néven került piacra még 2001-ben, majd 2012-ben változtatta meg a típusjelzését a gyártó Airbus Helicopters H130-asra. A névváltoztatás mellett modernizálták is szerkezetet, így a H130-asok már digitális avionikával készülnek, aminek köszönhetően jelentős mértékben javultak a repülésbiztonsági feltételek és csökkent a helikoptert vezető pilóták leterheltsége.Fotó: Airbus Helicopters
Április 16-án átvette az Iran Air az első négy ATR–72-600-as turbólégcsavaros repülőgépét az európai gyártótól. A toulouse-i székhelyű repülőgépgyártól összesen 20 darab ATR–72-est rendeltek az irániak azt követően, hogy 2016-ban feloldották a perzsa állam elleni gazdasági embargót. Az Iran Air a 20 fix merendelésén kívül további 20 ATR-72-esre is adott le opciós megrendelést. A turbopropokat 2018-ig kell az európai gyártónak leszállítania a megrendelőnek.Irán teljesen megújítja a nemzeti légitársaságának a flottáját azt követően, hogy az atom-programjával kapcsolatban sikerült megállapodást kötnie a nemzetközi közösséggel, aminek az eredményeként Európa és az Egyesült Államok is feloldotta az ázsiai ország ellen a több évtizede tartó gazdasági embargót. Ennek eredményeként vásárolhattak be az irániak a tavalyi év során új utasszálló repülőgépekből.Az európai Airbus gyár azonnal lecsapott a lehetőségre és el is adott az Iran Airnek 46 darab A320-as családba tartozó egyfolyosós gépet, 38 darab A330-200-as és…
Hamarosan levegőbe emelkedhet a világ legnagyobb úszótestü repülőgépe, a kínai AG600-as. Az amfíbiát a kínaiak fejlesztették ki tűzoltási és tengeri kutató-mentő feladatokra. Az AG600-as jelenleg a világ legnagyobb ilyen repülőgépe, mérete ugyanis közel azonos az amerikai Boeing által gyártott B 737-esével. Az első repülőgép 2016 júliusában gurult ki a gyártó AVIC hangárjából, és idén április végén fejeződtek be a teszt példánnyal a nagy sebességű gurulási próbák. A kínai szakemberek szerint a gép az elvárásoknak megfelelően viselkedett ezek alatt a próbák során, így május második felében megtörténhet az AG600-as szűzfelszállása. Ha minden rendben zajlik majd a berepülések során, akkor 2017 második felében végrehajtják az első vízre történő leszállást, majd pedig felszállást. Összesen nyolc pilótát képeztek ki eddig a típusra, akik a berepülések során vezetik majd az új gépet.Az 53 tonnás maximális felszálló súlyú, négy hajtóműves amfíbiát először tavaly novemberben a zuhai…
Május 11-én kigurult az amerikai Cessna repülőgépgyár kansasi hangárjából az utolsó elkészült Cessna Citation Mustang üzleti jet. A gépet heteken belül átadják az új tulajdonosának. A Mustang jelenleg az egyik legkedveltebb típus a könnyű üzleti gépek (light jet) kategóriában, amelynek az egyik előfutára volt a 2005-ös megjelenését követően. A típusból az elmúlt 12 év alatt összesen több, mint 470 példányt gyártottak. A Mustang sikerét a Cessna gyár a Citation M2-es típussal szeretné folytatni, amely a cég elképzelése szerint a váltó típusa a nagy sikerű elődnek. Az M2-es modellt 2013-ban mutatták be a kansasiak, s hamar igen népszerűvé vált a light jetet üzemeltetők körében. Jól illusztrálja ezt a sikert, hogy a négy évvel ezelőtti bevezetése óta több, mint 150 példányt átadtak már az M2-esből. A Cessna Citation M2-es egyaránt alkalmas magáncélú repülésekre, charterezésre és céges üzleti repülésre. Az új Williams FJ44-es…
Május 2-án átadta az amerikai szövetségi légügyi hivatal (FAA) a gyártási engedélyt a Cirrus Aircraftnak az első egy sugárhajtóműves személyes használatú Vision Jet gyártására. Ezzel elkezdődhet a gépek nagyüzemi gyártása a cég duluth-i gyárában. A gyártási engedélyt ünnepélyes keretek között vette át Pat Waddick, a Cirrus Aircraft elnöke az FAA munkatársaitól a Minnesotában lévő duluth-i központban. A Cirrusnak ez idáig mintegy 600 megrendelése van az SF50 Vision egy hajtóműves “személyes jetre”, amely az első olyan gázturbinás magángép, amelynek mindössze egy sugárhajtóműve van. A mostani engedély révén a gyár felgyorsíthatja a Cirrus Vision gépek gyártási ütemét. A cél először nyárra elérni a heti egy gépes átadási rátát, amelyet követően éves szinten már 125 darab SF50-es legyártását és átadását szeretné majd a Cirrus elérni. A Cirrus Vision egy olyan egy sugárhajtóműves magánrepülőgép, amelyet egy pilóta vezet és összesen hét üléses. A gázturbinás…
A napokban múlt, hogy ötven évvel ezelőtt, 1967. április 7-én végrehajtotta az első felszállását az Aérospatiale által kifejlesztett Gazelle típusú gázturbinás helikopter, amely még jelenleg is mintegy száz felhasználó flottájában repül világszerte harmincnégy országban. A forgószárnyas a töretlen népszerűségét a megbízhatóságának és egyszerű karbantartási igényének köszönheti. A Gazelle helikoptert Nagy-Britanniával közösen gyártották a franciák az 1960-as évek végétől, s összesen több, mint 1250 példányt adtak át a felhasználóknak. A típus sikerét jól illusztrálja, hogy jelenleg is 470 példány repül még ezek közül, ami a teljes legyártott mennyiség több, mint egyharmadát jelenti. Ezek közül száznál is több gép éppen a francia hadseregben áll még szolgálatban. A Gazelle típus sok világelsőséggel is büszkélkedehet. Többek között ez a helikopter típus volt az első a forgószárnyasok történetében, amelynek a farokrotorja Fenestron rendszerű, azaz a rotor egy zárt házban forog, ami jelentős mértékben növeli a…
Április 16-án végrehajtotta az első nagy sebességű földi gurulópróbáját az új C919-es kínai utasszállító repülőgép tesztpéldánya. Ezzel még egy lépéssel közelebb került a gépet gyártó COMAC a gép berepüléséhez. A nagy sebességű gurulás a gyár sanghai gyári repülőterének a futópályáján zajlott, amely során a gép megközelítette a 230-260 km/órás maximális gurulósebességet és a cél az, hogy az orrfutó el is emelkedessen a betonról a felszállást imitálva. Ez a mostani állomás annak a berepülés előtti tesztsorozatnak a része, amely még tavaly december 28-án kezdődött el. Azóta végrehajtották a gépen az összes földi rendszer-tesztet, a kis- és közepes sebességű gurulásokat, most pedig az egyik legizgalmasabb feladatot, a maximális sebességű gurulópróbák kezdődtek el. A nagy sebességű tesztek várhatóan egy hetet vesznek majd igénybe a gyár szakemberei számára, ha nem találnak semmilyen komolyabb, a berepülési programot hátráltató műszaki problémát. A tesztsorozat során egyre nagyobb…
Világrekord repülést hajtott végre április 10-én az ukrán Antonov repülőgépgyár új generációs An–2-100-as kétfedelű turbólégcsavaros repülőgépe. Az eredeti An–2-es legújabb és egyben legmodernebb változata 3202 kg-os hasznos terheléssel emelkedett fel a gyár kijevi repülőteréről 2700 méteres magasságra, amely több, mint kétszerese az eredeti változat maximális terhelehetőségének. A klasszikus An–2-es ugyanis csak 1500 kg-os teher szállítására alkalmas. Az új világrekordot a kétfedelű repülőgépek kategóriájában már be is jelentette az Antonov gyár FAI-nak, azaz a nemzetközi sportrepülő szövetségnek hitelesíttetésre. Az An–2-100-ast a gyár két berepülőpilótája, Szergii Tarasiuk parancsnok és Valerii Jepancsiscsev első tiszt vezette. Ők voltak korábban az a gépszemélyzet, amelyik egy An–3-as repülőgéppel sikeres küldetést hajtott végre a a Déli-sarkon. Mint arról korábban már az Aeromagazin is beszámolt, idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első sikeres modelljének, az An–2-es szűzfelszállásának a 70. évfordulóját. Ennek kapcsán augusztus 31-én hatalmas ünnepséget tartanak…
1967. április 9-e történelmi jelentőségű dátum a polgári repülés történetében. Ezen a napon emelkedett fel ugyanis első ízben a levegőbe az amerikai Boeing repülőgépgyár új egyfolyosós repülőgép típusa a B 737-100-as. A gépet Brian Wygle és Lew Wallick berepülőpilóták vezették, akik a Seattle-i Boeing Fieldről felszállva két és fél órát töltöttek a levegőben az új keskenytörzsű repülőgéppel, majd sikeresen landoltak az everetti Paine Fielden lévő másik Boeing repülőtéren. Akkor még biztosan nem gondolták sem a pilóták, sem pedig a gépet tervező mérnökök, hogy a B 737-es fél évszázaddal a szűzfelszállását követően még mindig forgalomban lesz, mi több ez a típus válik a polgári légi közlekedés legsikeresebb kereskedelmi típusává, s több mint 13 példányt építenek belőle. Arról nem is beszélve, hogy 50 évvel a sikeres első felszállást követően immár a negyedik generációja áll majd forgalomba B 737 MAX néven. Ma már…
Határozatlan időre elnapolták az új orosz MC–21-es utasszállító repülőgép szűzfelszállását. A korábban tavaly decemberre, majd idén február-márciusra beharangozott próbaútra vonatkozóan legutóbb Dmitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes azt mondta: áprilisban lesz. Az irkutszki repülőgépgyár viszont április 6-án már azt tudatta, hogy az első repülés a „nyár előtt” aligha várható. A TourDom.ru orosz internetes portál tudósítása a talányos halogatásról szó szerint az alábbiakat közölte: „A startra legvalószínűbben nyáron kerül sor – és még jó, ha nyáron… A szárny egyáltalán nem állta ki a szilárdsági próbákat, utómunkálatok szükségesek emiatt. Még a hajóművet sem indították be, azzal is problémák lehetnek. Egyébként is van még jó pár apróság hátra” – közölte egy forrás a lappal. A szárny problémáiról április 4-én már hírt adott az Izvesztyija. A polgári- és katonai repülés ügyeiben különösen aprólékos tájékozottsággal rendelkező orosz lap akkor azt közölte, hogy a szárnyakon 100 százalékos terhelésnél repedések…
Nem csak a Boeing B 787-10-es Dreamlinere és az Airbus A319neo számára volt fontos nap március 31-e, hanem az ukrán Antonov repülőgépgyár számára is, ugyanis szintén ezen a napon hajtotta végre a szűzfelszállását a kijevi székhelyű tervezőiroda legújabb repülőgépe, az An–132D. A típus első elkészült példánya 1 óra 50 percet töltött a levegőben Viktor Goncsarov parancsnok pilóta és Mohammed Ayas tábornok, berepülő pilóta vezetésével, akik mellett Bogdan Zagorujko első tiszt és Vologyimir Nesterenko fedélzeti mérnök tartózkodott még a repülőgépen. Mohammed Ayas tábornok a szaúd-arábiai Taqnia Aeronautics Company képviseletében vett részt a berepülésen. Az An–132D-t egy új, sugárhajtású An–178-as kísérte a levegőben. Az An–132D típust a Abdullaziz Király Tudományos és Technológiai Központtal (KACST) és a Taqnia Aeronautics Co.-val közösen fejlesztette ki az Antonov gyár. A gép következő bemutatóját a fejlesztésben és gyártásban partner országban, a Szaúdi-Királyságban tartják majd, amit követően folytatódik…
Március 31-én végrehajtotta Hamburgban az első felszállását az Airbus repülőgépgyár A319-es egyfolyosós repülőgéptípus legújabb, CFM International LEAP–1A új generációs hajtóművel felszerelt A319neo változata. Az A320-as gépcsalád legkisebb változata az öt órás berepülést követően a franciaországi Toulouse-ban landolt sikeresen. A gépet az Airbus gyár két berepülőpilótája, Michel Gagneux és Eckhard Hausser irányította a levegőben. Rajtuk kívül még Jean Michel Pin, Sylvie Loisel-Labaste és David O’nions mérnökök is a gép fedélzetén tartózkodtak. A berepülés során a pilóták leellenőrizték a gép irányíthatóságát, illetve ellenőrizték az A319neo rendszereit is működés közben a levegőben. A D–AVWA lajstromjelű gép a sikeres első felszállást követően Toulouse-ban folytatja majd a berepülési programját a típusalkalmassági bizonyítvány megszerzéséig. Az A320neo gépcsalád jelenleg a világon a legkeresettebb egyfolyosós típussorozat, amelyre több, mint ötezer megrendelést adtak le eddig a légitársaságok. A kilencven felhasználó légitársaság révén a gépcsalád a piaci részesedés hatvan százalékát…
Március 31-én végrehajtotta a szűzfelszállását a Boeing legújabb szélestörzsű repülőgépe, a B 787-10-es Dreamliner. Ez a változat a B 787-es gépcsalád leghosszabb törzsű változata, amelyet a gyár dél-karolinai gyáregységében szerelnek össze. Illetve itt is emelkedett első ízben a levegőbe a B 787-10-es modell első példánya. A szűzfelszállás összesen 58 percig tartott. A gép parancsnoka  Tim Berg kapitány volt, aki a szűzfelszállást követően elmondta, hogy az első repülés során a gép kormányozhatóságát, a rendszereinek a működését és a gép levegőben történő viselkedését vizsgálták. Ezek során a B 787-10-es az elvártaknak megfelelően viselkedett a levegőben. Az első felszállást követően még számos további repülésre lesz szükség ahhoz, hogy a B 787-10-es a tervek szerint 2018 első felében megkaphassa a típusalklamassági bizonyítványát. A típusváltozatra ez idáig 149 foglalás érkezett kilenc légitársaságtól, köztük a Singapore Airlinestól, amely a B 787-10-es bevezető légitársasága lesz majd. De…
2016-ban a svájci Pilatus repülőgépgyár adta el a legtöbb egymotoros turbólégcsavaros repülőgépet a világon. Összesen 91 darab 2016 PC–12NG talált gazdára világszerte az elmúlt esztendőben, ami harminc százalékos eladási eredménynövekedést jelentett a svájci repülőgépgyártó számára. Ezzel a 2016 PC–12NG vált a legnépszerűbb egymotoros turbólégcsavaros repülőgéppé a kategóriájában. Ennek a növekvő eladási tendenciának köszönhetően a Pilatus várhatóan ez év közepén adhatja majd át az elkészült 1500. példányát a típusnak. Az eredmény azért is különösen figyelemre méltó, mert 2015-höz képes összességében világviszonylatban három százalékkal csökkent a turbopropok és üzleti jetek eladásának a száma, miközben a Pilatus harminc százalékkal növelte az eladásainak a mértékét a 2016 PC–12NG típus tekintetében. Ez a változat a PC–12-es legújabb, tavaly piacra dobott típusa megnövelt, 528 km/órás utazósebességgel, új, modern, minden igényt kielégítő csendesebb kabinbelsővel, amely számos más további technikai újdonság bevezetésével áll a vásárlók rendelkezésére. Jól illusztrálja…
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re. Mindez azt követően történt meg, hogy a kanadai gyártó új CSeries gépcsaládjának a kisebbik változata számos olyan fel-, és leszállást hajtott végre London City repülőterén, amelyek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy a típus megkaphassa a repülőtér használati engedélyt London City esetében. Erre azért van külön szükség, mert London City repülőtere a világváros központjában, a banknegyedben van, ezért oda egy különleges a megszokottnál jóval nagyobb süllyedéssel járó  leszállási eljárással lehet csak megérkezni, mi több a repülőtér futópályája is igen rövid, ezért a normálisnál nagyobb terhelést biró fékekkel kell azoknak a repülőgépeknek rendelkezniük, amelyek ezen a pályán landolnak. A Bombardier annak idején már eleve úgy tervezte meg a CS100-as típusváltozatot, hogy az megfeleljen…
Március 6-án levegőbe emelkedett a svájci Pilatus repülőgépgyár új, PC–24-es üzleti jetjének a harmadik példánya, amelyet a típus berepülési programjához használnak majd a svájciak. A P03-as gyári számú gép – amely minden tekintetben megegyezik a későbbiekben immár szériában gyártott példányokkal – reggel 9.45-kor emelkedett fel a Pilatus repülőgépgyár buochsi repülőteréről. A HB–VSA lajstromjelű gép összesen két óra öt percet töltött a levegőben, amelyet követően visszatért a gyári repülőtérre. Ezzel újabb mérföldkőhöz érkezett a PC–24-es típus berepülési programja. A PC–24-es sugárhajtású üzleti gép a nagy múltú svájci Pilatus repülőgépgyár legújabb modellje, amelyet a nagy sikerű PC–12-es turbólégcsavaros repülőgépből fejlesztettek tovább immár gázturbinás meghajtással. Az új Pilatus business jet előnye az a többi sugárhajtóműves üzleti géphez képest, hogy ezzel is, akárcsak a PC–12-essel nem betonos repülőtereken is biztonságosan le- és fel lehet szállni, így ötven százalékkal megnőtt azoknak a repülőtereknek az elérhetősége…
Az új Boeing B 737 MAX 9-es bemutatójával egy napon, azaz március 7-én a brazil Embraer repülőgépgyár Sao José-i üzemében is ünnepséget tartottak. Ezen a napon mutatták be ugyanis az első elkészült új generációs E195-E2-es regionális utasszállító repülőgépet. Ez a típusváltozat a legnagyobb utasbefogadó képességű variációja az E2-Jet gépcsaládnak, amely az eredeti ERJ regionális utasszállító repülőgép modernizált változata. Az első új E195-E2-es repülőgép a tervezett földi próbákat követően várhatóan heteken belül felszállhat majd. Amennyiben nem lesz semmilyen különösebb probléma a berepülések során, akkor az első kereskedelmi forgalomba szánt példány 2019 első félévében kezdheti el a menetrend szerinti repüléseket. Az előzetes tervek szerint az új genrációs Pratt&Whitney hajtóművekkel felszerelt E195-E2-es géptípusnak 20 százalékkal kevesebb lesz az üzemben tartási költsége. Többek között annak köszönhetően, hogy az eredeti ERJ-195-öshöz képest plusz három sor ülés került a törzsbe, így két osztályos kivitelben 120, diszkont…
Március 7-én kigurult a Boeing rentoni szerelőcsarnokából az első elkészült új generációs B 737 MAX 9-es repülőgép. Az amerikai gyártó legnépszerűbb repülőgép típusának a bemutatkozása a gyár több ezer dolgozójának a jelenlétében zajlott. A B 737 MAX 9-es az új egyfolyosós gépcsalád második tagja. A gépen akár 220 utas is repülhet majd, s a hatótávolsága 6327 km. Az első elkészült példányon most azokat a földi rendszer teszteket hajtják végre, amelyek a szűzfelszállás előtti ellenőrzésekhez szükségesek. Tesztelik többek között az elektromos és hidraulika rendszereket, a hajtóműveket, a kormányvezérléseket. Amint ezek befekeződnek és a gyári szakemberek mindent rendben találnak, akkor elkezdődhet az új B737 MAX 9 berepülési programja. Az előzetes tervek szerint 2018-ban állhat majd forgalomba a B 737 MAX 9-es változata. A kisebb, B 737 MAX 8-as pedig várhatóan már idén elkezdi a menetrend szerinti forgalomban való repülését a bevezető SouthWest…
Ha szeretnéd közelebbről is megnézni a világ legnagyobb teherszállító repülőgépét, az ukrán Antonov An–225-ös Mrija-t, akkor nincs más dolgod, mint az, hogy rákattintsál az itt található linkre és máris ott találhatod magad a hatalmas monstrum mellett az előtéren. Az egér mozgatásának a segítségével az egész szerkezetet körüljárhatod, így "testközelből" is megtapasztalhatod, hogy mekkorák is valójában a hat hajtóműves óriás méretei a valóságban.Kellemes nézelődést kívánunk!https://www.google.com.ua/maps/uv?link: Anotonov
Március elsején megkapta az Airbus repülőgépgyár új generációs, CFM International LEAP–1A hajtóművel felszerelt A321neo típusváltozata az EASA (Európai Repülésbiztonsági Szervezet) és az FAA (Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal) által kiadott típusalkalmassági bizonyítványát, így az új A321neo ezen változata is megkezdheti a keresdelmi repüléseket.Fabrice Brégier, az Airbus repülőgépgyár vezérigazgatója elmondta a típusjogosítások átadása alkalmából rendezett toulouse-i ünnepségen, hogy az új LEAP–1A hajtóművel felszerelt A321neo egyértelműen piacvezető típusnak számít immár a 200 utasülés feletti egyfolyosós repülőgépek kategóriájában. A típusjogosítás megszerzéséhez egy több, mint 400 órás berepülési programot hajtottak végre az első CFM International LEAP–1A gázturbinákkal felszerelt példánnyal. A közel ötszáz órás repülést százhatvannál is több felszállás során teljesítették. A CFM erőforrással ellátott A321neo a negyedik olyan tagja immár a neo (new engine option) szériának, amely megkapta az EASA és az FAA típusjogosítását. Az elmúlt 15 hónapban ugyanis már három korábbi típusváltozat is átesett…
Ötven évvel ezelőtt, 1967. február 16-án emelkedett első ízben a magasba München mellett az ottobrunni helikoptergyárban a Messerschmitt-Bölkow-Blohm BO105-ös helikopter. Ez a helikopter volt a világon az első olyan forgószárnyas, amellyel a hagyományos manőverek mellett immár orsózni és bukfencezni is lehetett, köszönhetően azoknak az új műszaki megoldásoknak és felhasznált anyagoknak, amelyek révén világhódító útjára indulhatott a helikopter típus. Az újdonságot a titániumból készült merev kialakítású rotoragy és a megerősített, szénszálas műanyagból előállított rotorlapátok jelentették. Jól bizonyítja a Bölkow által kifejlesztett új fajta merev rotoragynak és rotor lapátoknak a megbízhatóságát az, hogy fél évszázaddal a típus szűzfelszállását követően még mindig nagy számban és nagy sikerrel repülnek a BO105-ösök világszerte. A BO105-ösön bevezetett új technológia révén jelentős mértékben egyszerűsödött a helikopterek rotorjának a vezérlési a mechanizmusa, illetve ennek köszönhetően jelentős mértékben csökkent a karbantartási költsége is a helikopternek. Illetve az új rendszerű…
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését. Az Oleg Antonov által tervezett repülőgép hihetetlen karriert futott be az elmúlt 70 évben, s szinte nincs olyan hely a bolygónkon – beleértve a Déli-sarkot is – ahol ne járt volna a kétfedeű valamelyik változata. Nem véletlen, hogy a kijevi székhelyű gyár az idei évet az An–2-es típus emlékévének tekinti, hiszen ezzel a típussal indult el az a sikersorozat, amelyet számtalan jól ismert későbbi Antonov repülőgép modell megszületése fémjelzett az An–12-estől kezdődően az An–26-oson és An–124-esen át egészen a világ legnagyobb teherszállító gépéig, az An–225-ös Mrijáig. De nem csak ezek a legendás repülőgép típusok keltek éltre a kijevi gyár mérnökeinek a munkássága révén, hanem azóta számtalan újabb típus is, többek között az An–70-es, az An–148-as vagy az An–158-as új generációs repülgépek, illetve ismét napirenden van…
Bár lapzártánkig még a nyilvánosság előtt hivatalosan nem jelentette be a Belügyminisztérium, hogy vásárolt öt darab használt, MD–902-es Explorer típusú NOTAR (faroklégcsavar nélküli) rendőrségi helikoptert, a Közbeszerzési Tájékoztató 2016. április 19-én publikussá vált információja szerint ez év február 22-én született meg a döntés arról, hogy a rendőrség a cseh tulajdonú European Air Service s.r.o. közreműködésével szerezte be 13,6 millió euróért a légi rendészet számára a fent említett helikoptereket. Az ügylet hátteréről az ORFK sajtóosztályát és iparági szakértőket kérdeztünk meg, hogy kiderítsük, mennyire tekinthető korrektnek az az eljárás, amelyet a BM és a rendőrség folytatott a nyilvánosság teljes kizárásával. Mint azt az ORFK sajtószolgálatától megtudtuk, a helikopterek beszerzése a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 9. § (1) bekezdés a) pontjában adott felhatalmazás alapján, a védelem terén alapvető biztonsági érdeket érintő, kifejezetten katonai, rendvédelmi, rendészeti célokra szánt áruk beszerzésére, illetőleg szolgáltatások…
Ime egy kis ízelítő abból, hogy miként nézett ki a Goldtimer alapítvány által felújított Gerle 12-es szűzfelszállása a levegőből 2015. december 4-én délután 2 óra három perckor a budaörsi repülőtéren.Operatőr Farkas Attila/Golditmer Alapítvány/Aeromagazinhttps://www.youtube.com/watch?v=ecDUGqlJGf4
Varga Zoltán kollégánk a napokban járt Kijevben, ahol sikerült egy igen exkluzív fotót készítenie a város Zsuliani repülőterén. Ott ahol a 410-es számú gyárban nagyjavítják az An–26-os családba tartozó ukrán gyártmányú szállítógépeket. A képen látható An–26-ost a zaporozsei Motor Szics hajtóműgyárral karöltve fejlesztette ki az Antonov. Az An–26MSZB (ukránul MCB) jelzésű változat abban különbözik a klasszikus Ancsáktól, hogy az eredeti AI–24VT hajtóművek helyett erőforrásként két darab TV3–117VMA-SZBM1-es légcsavaros gázturbina került a szárnyakra, amelyek egy-egy új generációs, hat tollú légcsavart forgatnak meg. A TV3–117VMA turbinát eredetileg a Mi–8/17-es családhoz fejlesztette ki az Ivcsenko-Progressz tervezőiroda, és gyártja a Motor Szics hajtóműgyár. Mivel a TV3-as egy igen jól sikerült konstrukció, ezt alakították át azt az új generációs An–140-es közepes szállítógéphez is meghajtásnak.A TV3–117VMA gázturbinák beépítésével az An–26-osok is megfelelnek a ICAO legszigorúbb zajkorlátozásra vonatkozó előírásainak, így korlátozás nélkül használhatnák az Az–26MSZB-k az európai…
Június 2-án ünnepélyes keretek közepette kigurult a francia Dassault repülőgépgyár Bordeaurx-Mérignac-i gyárában a legújabb Falcon 5X típusú üzleti repülőgép. Ez a Falcon-változat a nagy kabinos, hosszú távú business jetek piacán kíván meghatározó típusként működni a jövőben. Az átadási ünnepségen mintegy 400-an vettek részt a Mérignac-i üzemben, ahol elhangzott, hogy az új Falcon 5X immár a legnagyobb törzsátmérővel készülő üzleti gép a business jetek világában. Emellett pedig a 9630 km-es hatótávolságának köszönhetően szinte bármilyen város-páros elérhető vele leszállás nélkül repülve. Mindemellett pedig úgy tertvezték meg az új gépet, hogy leszálláskor 105 csomós (189 km/h) megközelítési sebességgel is repülhessen, vagyis leszálláskor egy turboprop lassúságával képes megközelíteni a cél repülőteret. Ennek köszönhetően pedig jóvbal több olyan repülőtér elérhető általa, mint amely más, nagyobb megközelítési segbességgel repülő üzleti jetekkel nem lehetséges.A Falcon 5X piaci bevezetését 2013-ban Las Vegasban jelentette be a Dassault. Az elkészült…
Májusban elérte a forgalomban lévő orosz gyártmányú, Szuhoj SuperJet 100-as regionális utasszállító repülőgépek kereskedelmi forgalomban megtett összes repült óraszáma a 100 ezret. Erről a gyár számolt be a napokban. A Szuhoj repülőgépgyár első saját feljesztésű sugárhajtású regionális utasszállító repülőgépe 2011 áprilisa óta repül a légitársaságoknál. Az SSJ100-asok által repült célállomások száma immár meghaladta a 130-at világszerte. A gépek emellett a legszélsőségesebb időjárási körülmények közepette is megbízhatóan üzemelnek a -54 Celsius fokos hidegtől kezdve a +45 Celsius fokos melegig Közép- és Dél-Oroszországban éppen úgy, mint északon, vagy Indonéziában, Laoszban és Mexikóban.A SuperJet 100-as típusból 51 példány repül a különféle orosz légitársaságoknál, azaz az Aeroflotnál, a Gazpromavia-nál, a Yakutia-nál, a Center-South-nál és a Red Wings-nél. Továbbá a mexikói Interjetnél és az orosz állami flottában. A Sukhoi Civil Aircraft Company, azaz a nagy múltú Szuhoj repülőgépgyár polgári leányvállalata emellett éppen a napokban, május…
Új sebességi rekordot ért el április 23-án az amerikai Gulfstream Aerospace Co. által gyártott G650ER típusú üzleti jet London és Hongkong között. A hírről a május 19-22 között megrendezett genfi EBACE 2015 kiállításon számolt be az amerikai gyártó. A bejelentés szerint a gyár G650ER (Extended Range – megnövelt hatótávolság) repülőgépe London Luton repülőteréről indult el Hongkong nemzetközi repülőterére. A gép a 10 349 km-es távolságot 10 óra 27 perc alatt repülte le, ami 0,9 mach-os átlagsebességet jelent. Ezt követően a G650ER április 25-én Hongkongból felszállva repült nonstop 10 936 km-t a Seattle-i Boeing Field repülőtérre 10 óra 25 perc alatt, amely szintén 0.9 mach-os átlagsebességet eredményezett. A gép minkdkét esetben az IFR repüléseknél meghatározott navigációs üzemanyag tartalékkal landolt a célállomásán. Az új város-pár rekordokat be is jelentette a Gulfstream az amerikai Nemzeti Aeronautikai Szövetségnek (NAA) hitelesítésre, amelyet követően a rekord…
1. oldal / 4