2024 április 25

RSS Facebook

Polgári Repülés (Archív)
Ez az első Oroszországból érkezett megrendelés az európai szuperjumbóra A Transaero Airlines, a második legjelentősebb Orosz légitársaság a mai napon Toulouse-ban megegyezést írt alá az Airbusszal négy A380-as óriásgép megrendeléséről. Így a Transaero lesz Oroszország, a FÁK-államok és egész Kelet-Európa első légitársasága, amely ezeket az óriásgépeket a flottájába állítja. A Transaero a három utasosztályon mintegy 700 üléssel felszerelt gépeket a Moszkvából kiinduló, nagy forgalmú, hosszú távú vonalain állítja majd szolgálatba. A hajtóművek típusát a légitársaság hamarosan kiválasztja. A Transaero Airlines 1991 novemberében alakult meg, s jelenleg mintegy 130 belföldi és nemzetközi útvonalat repül. A 2007-ben szolgálatba állított A380-as a mai napig már több mint 16 millió utast szállított a lehető leggazdaságosabb módon. Az utasok számára a gépek legfőbb vonzereje a tágas és csendes kabin. A mai napig 18 légitársaság 236 A380-ast rendelt, s ezek közül – hét különböző légitársaság színeiben…
Már a júniusi Le Bourget légiszalonon jelezték, hogy az amerikai fapados légitársaság, a JetBlue negyven Airbus A320neo típusú, új, üzemanyagtakarékosabb hajtóművel felszerelt, megnövelt hatótávolságú keskenytörzsű repülőgépet szándékozik rendelni. A szerződés aláírására végül tegnap, október 27-én került sor Toulouse-ban. A hajtóművek típusát ebben a szerződésben még nem határozták meg. Ugyanakkor a JetBlue döntött erról is, hogy harminc, már korábban megrendelt A320-as helyett a nagyobb befogadóképességű A321-est választja. Ezeket a gépeket az A320neón már szériatartozékként felszerelt nagyobb szárnyvégi aerodinamikai fülekkel, úgynevezett sharkletekkel látják el. A JetBlue jelenlegi rendelésállományában így negyven A320neo, harminc A321-es és huszonkét A320-as található. Az A320neót a bevezetése, 2010 decembere óta rekorgyorsasággal rendelik meg a légitársaságok. A mai napig mintegy 1200 ilyen gépre érkezett megrendelés az Airbushoz. A légitársaságok az új A319-esre, A320-asra és A321-esre kétféle üzemanyagtakarékos hajtómű közül választhatnak: az egyik a Pratt & Whitney PurePower PW1100G-je, a…
Az amerikai Boeing repülőgépgyár nyilvánosságra hozta 2011-es harmadik negyedévi eredményeit. Eszerint a gyártó kilenc százalékkal növelte a bevételeit, amely így elérte a 9,5 milliárd dollárt. Ugyanakkor ebben a negyedévben adta át az első B 787 Dreamlinert a japán All Nippon Airwaysnek, illetve az első B 747-8F-et a luxemburgi Cargolux légitársaságnak.Szeptember végéig összesen 821 megrendelés érkezett a Dreamlinerre és további kétszáz opció, amely kapcsán azt is nyilvánosságra hozta a Boeing, hogy 1100 repülőgépnél éri el a vállalat a nullszaldót a típus kifejelsztése kapcsán. Szintén a harmadik negyedévben történt az is, hogy a gyár bejelentette a B 737-es család modernizációs programját, a B 737 MAX-et. Ennek kapcsán mintegy 500 megrendelés érkezett az új hajtóműves B 737-es különféle változataira. A harmadik negyedévben összesen 255 új gépre szóló megrendelést tudhatott magáénak a gyár, amelyekkel együtt így 2011-ben összesen 426 gép vásárlására kötöttek szerződést ebben…
Október 26-a nevezetes dátum lesz a polgári repülés történelem könyvében. A mai napon állt kereskedelmi folgalomba a világ első "műanyag" utasszállító repülőgépe, a Boeing B 787 Dreamliner a japán All Nippon Aiways légitársaság szolgálatában. A JA801A lajstromjelű B 787-800-as Tokió Narita repülőteréről a hongkongi Chep Lap Kok nemzetközi repülőtérre vitte első ízben az utasokat. Ez az mostani első útja a gépnek charter járat volt, amelyre internetes árverésen lehetett jegyet venni, s a befolyt összegből az ANA két japán nonprofit környezetvédelmi szervezetet támogat.De miért forradalmi jelentőségű a Boeing legújabb utasszállító repülőgépe – tehetik fel sokan a kérdést – hiszen külsőre ez is ugyanolyan formájú, mint az eddig használt repülőgépek voltak. Miért olyan nagy szám, hogy nem alumíniumból építették, hanem "műanyagból", azaz szénszálas kompozitból? Nos, talán ezek azok a kérdések, amelyeket a legtöbben feltettek a B 787-es program bejelentése óta. Miért is…
A kis csendes-óceáni légitársaság az Airbus új partnere   Az Air Pacific, a Fidzsi-szigetek nemzeti légitársasága Airbus-gépeket választott flottája modernizálására. Miután több repülőgéptípus előnyeit is mérlegelték, ideértve a Boeing új 787-es Dreamlinerjét is, végül úgy döntöttek, hogy három Airbus A330-200-as szélestörzsű gépet rendelnek az európai gyártótól. Ezek az új gépek a jelenleg még használt B 747-est és B 767-est váltják az Air Pacific flottájában. A modernebb gépek kevesebb üzemanyagot fogyasztanak majd, s egyéb üzemben tartási költségeik is jóval alacsonyabbak lesznek. A három A330-200-as típusú gépet a légitársaság 2013-ban veheti át, s a Fidzsi-szigeteket Los Angelesszel összekötő vonalon, illetve más, Hongkong, Ausztrália és Új-Zéland felé tartó vonalakon használja majd. Az Airbus a mai napig több mint 1100 fix megrendelést kapott az A330-as szélestörzsű gépcsalád gépeire, s ezek közül már több mint 800 forgalomba is állt. Az utasszállító változaton kívül az A330-asnak…
 A Malaysia Airlines első A380-as óriásgépe október 20-án végrehajtotta szűzfelszállását.Az első ötórás próbaút végén a gép visszaszállt a toulouse-i gyári repülőtérre, ahol felkészítik a következő útjára, amely Hamburgba, az ottani Airbus-festőüzembe vezet majd. Ugyanott szerelik fel az utaskabint is. A Malaysia Airlines mind a hat megrendelt A380-asát a légitársaság kérésének megfelelően a Rolls-Royce Trent 900-as hajtóművel szerelik fel. A maláj légitársaság, amely sorrendben nyolcadikként állítja flottájába az európai óriásgépet, a jövő év első felében veheti első A380-asát.Fotó: Airbus
A Delta közkedvelt Economy Comfort termékét belföldi járatain is bevezeti. A szolgáltatás a légitársaság több mint 800 gépes saját üzemeltetésű és két-osztályos regionális flottáján is elérhető lesz.A Delta Air Lines a mai napon egy újabb minőséget javító fejlesztést jelentett be, amely szerint Economy Comfort — emelt szintű turista osztály, amely idén nyár óta érhető el nemzetközi járatain — termékét a teljes saját üzemeltetésű 550 darabos fő gépparkján túl 250 darabos két osztályt üzemeltető regionális flottáján is bevezeti. "Célunk az, hogy prémium utasaink valóban prémium kategóriájú ülésekben üljenek." Mondta Richard Anderson, a Delta vezérigazgatója. "A Delta jelenleg is az összes amerikai légitársaságnál több First Class (belföldi első osztály) ülést kínál, de az Economy Comfort belföldi járatokra való kiterjesztésével még több lehetőséget teremtünk utasainknak, hogy felső kategóriás üléseket választhassanak." Az új ülések minimum 34 hüvelykes (86 cm), de akár nagyobb lábhellyel rendelkeznek. A…
A TAM brazil légitársaság október 20-án 32 keskenytörzsű Airbus-gépet rendelt, melyek közül 22 az új hajtóművekkel felszerelt, modernizált A320neo, a maradék tíz pedig a hagyományos A320-as család tagja. A TAM később választja ki az általa kívánt motorizációt. A brazil légitársaság eddig már több mint kétszáz Airbus-gépet rendelt, közöttük huszonhét A350-900-ast. Az idén 35 éves TAM flottájában ma is már csaknem 150 Airbus repül, köztük 30 A319-es, 86 A320-as és kilenc A321-es.
Negyvenöt darabos megrendelést adott le a kínai ICBC (Industrial and Commercing Bank of China)  lízingcég a kínai COMAC C 919-es utasszállító repülőgépre. Ezen túlmenően azt is vállalta a kínai bérbeadó, hogy elsőként állÍtja forgalomba a COMAC C 919-eseket. Ez eddig a legnagyobb megrendelés az új kínai egyfolyós utasszállító repülőgépre, amely komoly vetélytársa lehet a térségben a jövőben az európai Airbusnak és az amerikai BoeingnakEzzel a megrendelésállománnyal együtt immár 145 gépre szóló megállapodása van a kínai COMAC-nak, amely az új C 919-esek gyártja. Eddig valamennyi megrendelés kínai légitársaságtól vagy lízingcégtől jött. A tervek szerint 2014-ben szállhat majd fel első ízben az új kínai utasszállító repülőgép, amelyet 2016-ban már szeretnének forgalomba is állítani a kínaiak.A jövő kínai utasszállító gépeA rohamléptekkel fejlődő kínai polgári repülőgépipar nemrégiben egy újabb saját fejlesztésű, versenyképes típussal jelent meg a Zsuhajban rendezett nemzetközi repülőgép-kiállításon és -vásáron. Sikeresen zárult…
Az amerikai Boeing repülőgépgyár bejelentette, hogy a rentoni gyártósorán átállt a havi harmincöt darabos összeszerelési szériára a korábbi harmincegy és fél gépesről. Mindezt azzal indokolta az amerikai gyár vezetősége, hogy ezzel még inkább meg kívánnak felelni az ügyfeleliknek, azaz minél rövidebb határidőre le kívánják szállítani a számukra a világ legkelendőbb egyfolyosós repülőgépeit.Ennek a lépésnek az első elemeként beindították azt az új robotot, amely révén gyorsabban össze tudják szerelni a B 737-esek szárnyait. (képünkön) Az új automata berendezés a szárny főtartójához rögzíti a különböző merevítő és tartóelemeket, amit követően a teljes szárny összeépítése megtörténhet. Összesen 1700 lyukat fúr a berendezés a fővartóba, amelyekhez rögzíteni lehet a szárny küönféle további elemeit a főtartóhoz. Ezzel a berendezéssel a korábbi módszernél gyorsabban készülhetnek el a szárnyak, s ezáltal az egyes repülőgépek is. Emellett más átalakításokat is végeztek a boeingosok Rentonban annak érdekében, hogy optimalizálni…
Az Airbusnál 2011. október 18-án elkészültek az első Rolls-Royce Trent XWB hajtómű felszerelésével a gyári repülő tesztpadra, a 001-es gyári számú A380-asra. A fotón a gép a toulouse-i gyári hangár előtt áll, s hamarosan fel is szállhat. A Trent XWB hajtómű valós körülmények közötti tesztelését a következő hetekben megkezdik. A Trent XWB a Rolls-Royce legnagyobb, 3 méteres átmérőjű hajtóműve, amelyet kifejezetten az Airbus A350 XWB gépcsalád számára fejlesztettek ki.
Ma reggel Budapesen járt a világ első B 747-8F teherszállító repülőgépe. Alig egy hete írtunk arról, hogy forgalomba állt a Boeing legújabb teherszállító óriásgépe, a B 747-8F Freighter a luxemburgi Cargolux légitársaság színeiben. A City of Esch-sur-Aizette névre keresztelt Jumbo hajnali öt órakor érkezett a Távol-Keletről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, hogy a ki, majd berakodás után tovább repüljön bázisása, a luxemburgi repülőtérre.Soha nem szokott annyi kiszolgálóautó sürögni-forogni a Cargolux B 747-ese körül, mint ahány ma reggel a Jumbo körül állt, ami nem csoda, hiszen nem minden nap látni olyan repülgőgépet Budapesten, amelynek alig egy hete volt a világ premierje. A B 747-8F ugyanis a legújabb és egyben legnagyobb változata, az 1969 óta repülő B 747 Jumbo családnak, s jelenleg a világ legnagyobb kargó gépe is egyben.Íme néhány kép a ma reggeli budapesti látogatásról.Fotó: Szima Jenő
Több mint ezer új repülőgépre lesz szüksége az orosz légitártsaságoknak az elkövetkezendő húsz évben – tette közzé a napokban az Airbus gyár piacelemző jelentése. Eszerint Oroszország jelenleg a világ hatodik országa abban a rangsorban, ahol a legtöbb repülőgép eladás várható az elkövetkezendő évtizedekben. Első az Egyesült Államok, aztán Kína, India, Németország és Nagy-Britannia következik az oroszok előtt.A tanulmány szerint a 100+ üléses repülőgépek piacán megduplázódik majd az utasszállító repülőgépek száma az elkövetkezendő húsz évben, s a 2010-ben forgalomban lévő 519 repülőgép helyett mintegy 1058 utasszállító szeli majd az eget ebben a szegmensben Oroszország felett 2030-ban. Vagyis több mint ezer új repülőgépre lesz szükség, hiszen időközben kiöregszik a jelenleg még működőképes flotta, illetve a forgalom növekedésével további új gépek beszerzésére is szüksége lesz az orosz légitársaságoknak. Méghozzá 839 darab egyfolyosós, 145 darab szélestörzsű és 22 darab óriásgép (Very Large Aircraf –…
A légitársaság a világ leggazdaságosabb óriásgépének első kínai felhasználója Az Airbus a mai napon Toulouse-ban átadta a China Southern Airlines első A380-asát a megrendelt öt közül. A China Southern Airlines a világon a hetedik légitársaság – és az első kínai –, amely ezzel a rendkívül gazdaságos óriásgéppel repül. Az A380-as erőforrása a Rolls-Royce négy Trent 900-as hajtóműve. Az első kínai szuperjumbót először a belső vonalakon használják, például Peking és Shanghai között, de később a légitársaság nemzetközi vonalain is repül majd. A dél-franciaországi átadási ünnepség során a meghívottak megtekinthették a gép 506 utas számára berendezett tágas utasterét is: nyolc ággyá alakítható fotellel rendezték be az első orsztályt, 70, szintén ággyá átalaktható üléssel az üzleti osztályt (business class) és 428 üléssel a turistaosztályt. A kabinvilágítást a napszakokhoz igazítva többféleképpen is be lehet állítani, ezzel is szolgálva az utasok nagyobb kényelmét, kiadósabb pihenését.…
Az új konstrukció gyártása Nagy-Britanniában 6000 új munkahelyet teremt David Cameron október 13-án hivatalosan is megnyitotta a Wales északi határán álló, 400 millió fontos beruházással létrehozott új üzemet, ahol az A350 XWB típusú szélestörzsű gépek szárnyait gyártják. A broughtoni üzemben 650 embert foglalkoztatnak egy Minden tekintetben környezetbarát gyárban. Az ipari létesítmény méretei meghaladják a Wembley stadionét ; ez a Nagy-Britanniában a legutóbbi időkben létesített legnagyobb termelőegység, ahol az Airbus új konstrukciója számára gyártják és szerelik készre a kompozitanyagból készült szárnyakat. Az Airbus A350 XWB szélestörzsű repülőgép gyártási programja 1200 új munkahelyet teremt a két brit Airbus-üzemben, Broughtonban és Filtonban, s további 5000 új állást a brit beszállítóknál és alvállalkozóiknál. Az új gyártóbázisok létrehozása összesen mintegy hárommilliárd fontba került, ideértve a hajtóműgyártásba beruházott összeget is. David Cameron szerint az Airbus beruházása hozzájárul a brit gazdasági célok eléréséhez, mindenekelőtt az export volumenének növeléséhez…
A szén-dioxid-kibocsátás a felére csökkent Az Air France és az Airbus 2011. október 13-án végrehajtotta a világ legkörnyezetbarátabb útvonalrepülését, amelynek során egyesítették a legújabb technológiával előállított új üzemanyagok előnyeit a hatékonyabb légiforgalmi irányítás által biztosított alacsony fogyasztással. Az Air France Airbus A321-es gépe a Toulouse-Blagnac repülőtérről felszállva a párizsi Orly repülőtérre repült, s útja során a korábban szokásos szén-dioxid-kibocsátást a felére redukálta. Az AF6129-es jelű menetrendszerű járatot teljesítő gépen először használtak fel egy olyan keveréket, amely minkét hajtóműben 50 százaléknyi bioüzemanyag és 50 százalék kerozin keverékéből állt. A légiforgalmi irányítás ugyanakkor biztosította a gép számára a fogyasztásra optimalizált emelkedési feltételeket és az úgynevezett folyamatos süllyedést (a repülőtér felé). Ez utóbbi eljárásnak az angol szakkifejezése CDA (Continuous Descent Approach), és szintén a gép csekélyebb üzemanyag-fogyasztását, illetve a károsanyag-kibocsátás minimalizálását szolgálja. A kétféle eljárás kombinációja tette lehetővé, hogy ez a járat feleannyi…
Október 12-én átadta az amerikai Boeing repülőgépgyár az első új generációs B 747-8F Freighter repülőgépét a luxemburgi székhelyű Cargolux légitársaságnak, amely az új típus első használója. Ezzel új korszak nyílik a legendás B 747 Jumbo történetében, hiszen ez a legújabb és egyben legnagyobb változata a légi közlekedést forradalmasító Jumbo Jetnek.Az átvétel nem volt teljesen zökkenőmentes, mivel a Boeing egy hónappal ezelőtt szerette volna már leszállítani a repülőgépet, de akkor az ünnepélyes átadásból semmi sem lett, ugyanis a légitársaság műszaki problémákra hivatkozva nem vette át a repülőgépet. A B 747-8 program 2005-ben kezdődött, ekkor jelentette be az amerikai gyártó, hogy a Cargoluxszal és a Nippon Cargo Airlines-szal közösen hozzálátnak a B 747-400-asnál nagyobb és hatékonyabb új teherszállító jumbo kifejlesztéséhez. A Cargolux tizennyolc évvel ezelőtt vette át az első B 747-400-as teherszállító repülőgépét, amely típus azóta a légi fuvarozó első számú és…
A francia Aerolia cég – az EADS százszázalékos leányvállalata – elkészítette az első Airbus A350 XWB típusú repülőgép orr-részét. A három nagyobb elemből álló együttest a toulouse-i gyár A300-600ST „Beluga” teherszállító gépe juttatta el a méaulti, Toulouse melletti gyári szerelőcsarnokba. A forradalmian új szélestörzsű, nagy hatósugarú utasszállító gép orr-része 40 százalékban kompozitanyagból, 55 százalékban alumínium-lítium-ötvozetből és 5 százalékban titániumból készült. Az MSN 001-es sorszámú, első A350 XWB összeszerelése még az idén megkezdődik.
Október 5-én együttműködési megállapodást között az orosz JSC "Sukhoi Civil Aircraft" gyár és az indiai Aviotech, amelynek az értelmében az indiai kereskedelmi és védelmi cég lesz a Sukhoi Superjet 100 business jet változatának az első átvevője.Az aláírt szándéknyilakozat szerint az Aviotech tíz darab Sukhoi Business Jetet (SBJ) vásárok VIP konfigurációban az orosz repülőgépgyártól további tíz gépre vonatkozó opcióval. Erről az üzletről először az idei moszkvai Aviasalonon tárgyalt a két fél, s ennem eredményeként született a megállapodás. Az Aviotehc azért választotta éppen a SSJ 100-as üzeleti változatát a VIP repüléseihez, mert az indiaiak véleménye szerint ez az a típus, amelyik műszaki és üzemeltetési szempontból is megfelel az elvárásaiknak. A két cég hamarosan hozzákezd a VIP-változatú SBJ belső enteriőrjének a megtervezéséhez is.
Az Amsterdam RAI és a KLM egy több évre szóló szerződést kötöttek, amiben megállapodnak, hogy egyesítik erőiket nemzetközi kiállítások, konferenciák, események és azok látogatóinak Amszterdamba vonzása céljából versenyképes áron.Ajánlattételi eljárás Az Amsterdam RAI és a KLM szorosan együttműködik, hogy a nagy nemzetközi eseményeket Amszterdamba vonzzák. A közös vállalkozás körülbelül 25 versenytárgyalási eljárásra terjed ki évente nagy nemzetközi kiállítások és konferenciák szervezésére. A KLM a szervezőknek repülőutakat kínál, és lehetővé teszi számukra, hogy Amszterdamba utazzanak, és megtapasztalják az Amsterdam RAI és a KLM-mel való utazás előnyeit. Ráadásul az Air France & KLM Global Meetings on-line foglalási rendszer számos előnyt nyújt a szervezőknek, látogatóknak és kiállítóknak. “A City Wide Congresses Taskforce (Városi Kongresszusok Munkacsoport) társasággal együttműködésben az Amsterdam RAI beveszi a KLM-et az összes ajánlattételi eljárásába kiállítások, konferenciák és más események szervezésére”, tájékoztatott Hans Bakker, az Amsterdam RAI igazgatótanács elnöke. A Városi…
Kereskedelmi, ún. code-share együttműködést kötött a Malév és az airberlin, melynek köszönhetően a két légitársaság utasai új célállomásokat érhetnek el. Jegyek a mai naptól foglalhatók a téli menetrend kezdetétől – 2011. október 30-tól – közlekedő járatokra.A Malév utasai számára két új célállomás, a németországi Düsseldorf és Norvégia fővárosa, Oslo válik elérhetővé berlini átszállással, köszönhetően annak, hogy az airberlin járatokra felkerül a magyar légitársaság járatszáma. Az airberlin marketing járatkódja pedig a Malév berlini, hamburgi, stuttgarti és zürichi járataira kerül fel, így a német légicég utasai számos városból repülhetnek közvetlenül Budapestre. „A oneworld légitársasági szövetséghez való csatlakozásra készülve, nagyon örülünk, hogy egy új partnerrel működhetünk együtt. A Magyarországra közlekedő járatokkal egy új és vonzó célállomást kínálunk utasainknak Közép-Európában” – mondta Paul Gregorowitsh, az airberlin kereskedelmi vezérigazgató-helyettese. „Új célállomásokkal bővül útvonalhálózatunk az airberlinnel megkötött megállapodásnak köszönhetően. A oneworld szövetséghez hamarosan csatlakozó légitársasággal utasaink…
Ha valakinek kedve támad mindenki más előtt kipróbálni a japán ANA (All Nippon Airways) légitársaság új Boeing 787 Dreamlinerét, könnyedén megteheti. Már ha el nem kapkodják előle az eBayen azt a két repülőjegyet, amelyet valaki 32 700 ausztrál dollárért (átszámítva valamivel több mint 7 millió forintért) kínál. A bizniszjegyek a Dreamliner legelső, utasokat is szállító járatára szól a Tokió-Narita repülőtérről Hongkongba, másnap pedig vissza. Szerencsére nem filléreskednek: az árban benne foglaltatik az egy éjszakás hongkongi szállás a Kowloon Shangri-La Hotelben.
A Qantas és az Airbus véglegesítették a világ eddigi legnagyobb fix megrendelésének szövegét, és október 6-án aláírták a 110 repülőgép megvásárlásáról szóló dokumentumot. E gépek közül 32 darab hagyományos A320-as keskenytörzsű, 78 pedig ennek továbbfejlesztett és új hajtóművel ellátott változata, vagyis A320neo lesz. Az új gépeket a Qantas-csoport légitársaságai állítják majd szolgálatba a saját rövid- és középtávú vonalaikon. A Qantas-csoport tehát egyéges és gazdaságosan üzemeltethető flotta kialakítására törekszik. „Az A320-as lesz a Qantas-csoport új, prémiumkategóriás ázsiai légitársaságának alapmodellje, mint ahogy meghatározó szerep jut ennek a géptípusnak a Jetstar és a Jetstar Japan fapados légitársaság flottájában is” – közölte az aláírással egy időben Alan Joyce, a Qantas vezérigazgatója. Az A320neo az A320-as modernizált, új hajtóművekkel és nagyobb szárnyvégi fülekkel, „sharkletekkel” ellátott változata, amely 2015-ben áll majd szolgálatba. Ezek segítségével 15 százalékkal kevesebb kerozint fogyasztanak majd, mint a jelenlegi gépek, s ugyanennyivel…
A napokban Barcelonában megtartott repülési konferencián az Air Lease Corporation (ALC) elnök-vezérigazgatója, Steven Udvar-Házy komoly kritikával illette az Airbus repülőgépgyárat, mondván, a készülő új, nagyobb befogadóképességű A350-1000-es szélestörzsű repülőgépük az előzetes adatok szerint nem tud olyan teljesítmény- és gazdasági mutatókat produkálni, amelyek révén a típus komoly konkurenciát jelentene a jelenleg nagy sikerrel repülő Boeing B 777-es családdal szemben. (Steven Udvar-Házy a kép jobb szélén látható.)Udvar-Házy ezt a kijelentését az öböl-beli légitársaságok – azaz az Emirates és a Qatar Airways – mellé állva mondta, mivel az A350-1000-es a hozzá tervezett Rolls-Royce Trent XWB hajtóművel egyelőre rosszabb paramétereket produkál, mint a Boeing sikergépe, a B 777-300ER.Az Airbus az idei párizsi légiszalonon jelentette be, hogy módosítani kíván az A350-1000-es eredeti koncepcióján, többek között úgy, hogy a korábbi elképzelést megváltoztatva meghajtásként a nagyobb tolóerőt előállító Rolls-Royce Trent XWB-t használja majd ennél az A350-es családtagnál.…
Tegnap, azaz október 3-án az Iberia spanyol nemzeti légitársaság végrehajtotta első biokerozinos járatát Spanyolországban.A Madrid-Barcelona jártot egy A320-as típusú repülőgéppel teljesítette a fuvarozó, amelyben 75 százalékban hanszáltak hagyományos, míg 25 százalékban bio üzemanyagot. A biokerozint a Honeywell leányvállalata, a UOP gyártotta és a Repsol minősítette repülésre alkalmasnak. A járat repülése során 2800 kg üzemanyagot fogyasztott el, és a keveréknek köszönhetően mintegy 1500 kg-mal kevesebb széndioxid került a levegőbe az út során. A tesztrepülés során nem csak az új üzemanyag keveréket próbálták ki, hanem a Peugeot új elektromos autóját is, amelyet a földi kiszolgálás során használtak Madrid Barahas repülőterén.
Vasárnap, október 2-án kora délután, 12.45-kor rövid látogatásra Budapestre érkezett a Lufthansa Airbus A380-as „dubledecker”, vagyis kétfedélzetes gépe. A D–AIMF lajstromjelű, „Zürich” névre keresztelt gép Vecsés felől, a 31-es jobb pályára érkezett. Ez alkalommal a mintegy 150 érdeklődő újságírót, fotóst és operatőrt – a biztonsági előírások betartásával – közel engedték a landolás helyéhez, úgyhogy (elvileg) kiváló fotók is készülhettek a különleges eseményről. Amin a gép hatalmas méretein kívül még meglepődhettünk, az a Rolls-Royce Trent 900-as hajtóművek halk működése és az A380-as kecses, szinte könnyed légi manőverezése volt. Ami a méreteket illeti, a 73 méter hosszú törzs, a csaknem 80 méteres fesztávolság, a több mint 24 méteres magasság szóban nehezen visszadható – de az talán segít a megértésben, ha tudjuk, hogy a Trent hajtóművek több mint három méter széles beömlőnyílása nagyobb, mint sok közforgalmi repülőgép törzsátmérője. A Lufthansa az A380-asait nyolc első osztályú…
Új helyen, új szemlélettel Az idén január óta jelentős átalakulás történt a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalánál. Most ismét komoly és igen látványos változásról számolhatunk be. A hivatal ugyanis negyven év után megvált a ferihegyi 1-es terminálépület közelében lévő barakkoktól, és új irodaházba költözött a vecsési főút mentén, a bevásárlóközpont mellett. A Quadrum irodaházban európai körülmények közepette ügyfélcentrikus szemlélettel állnak a Légügyi Hivatal munkatársai a hazai repülő élet szereplőinek a rendelkezésére.
A technológia megújításával folytatják Öt hónap alatt épült fel a HungaroControl új légiforgalmi irányítóközpontja. A szerkezetépítési munkálatok befejezését a légiforgalmi irányítóközpont dolgozói szeptember 1-jén bokrétaavatással ünnepelték meg.A közép-európai régióban egyedülálló beruházási program keretében a HungaroControl a legmodernebb technológiával fejleszti navigációs infrastruktúráját. A megújuló környezet lehetővé teszi, hogy a Magyarország feletti repülőgép-forgalmat irányító társaság egy helyre telepítse már működő nemzetközi oktatási, szimulációs és kutatási-fejlesztési vállalkozásait, és ezzel létrehozza a térség egyetlen légiforgalmi tudásközpontját. A HungaroControl saját beruházásában épülő új, közel tízezer négyzetméteres, háromemeletes irányítóközpont szerkezetépítési munkálatai augusztus végén fejeződtek be. A terveknek megfelelően ezután következik a közművek kialakítása, majd 2012 februárjában a technológia telepítése. Mindeközben a magyar légiforgalmi szolgálat teljes informatikai és kommunikációs rendszerét megújítja, és az ehhez szükséges eszközök beszerzése hamarosan lezárul. Ugyanakkor az elkövetkező hónapokban felgyorsul a HungaroControl saját igényeinek megfelelően kialakított légi navigációs rendszere, a MATIAS fejlesztése, amely…
A Boeing repülőgépgyár szeptember 26-án ünnepélyes keretek közepette átadta a japán All Nippon Airwaysnek a világ első B 787-9 Dreamliner repülőgépét. A Seattle-i gyár ezzel új korszakot nyitott a polgári repülésben, mivel a B 787-es a világ első teljesen kompozit anyagból készült utasszállító repülőgépe. Az új, szénszálas technológia bevezetésének köszönhetően a Boeing számos olyan technikai újdonságot alkalmazott a Dreamliner kifejlesztése során, amely korábban elképzelhetetlen volt az utasszállító repülőgépek kategóriájában. Ilyen többek között az, hogy a B 787-esen jóval magasabb a kabin nyomás repülés közben, mint a korábbi fémépítésű repülőgépeknél, illetve tisztább és egészségesebb levegő jut az utastérbe. A kompozit technológiának és az új generációs hajtóműveknek köszönhetően a B 787-es mintegy húsz százalékkal fogyaszt kevesebb üzemanyagot, mint a jelenleg repülő polgári gépek, mi több a zajterhelése is jóval kedvezőbb napjaink repülőgépeinél.A B 787-9 Dreamiler egyébként minden idők legsikeresebb utasszállító repülőgépe kereskedelmi…
Első látszatra akár azt is hihetnénk, hogy egy új magyar kormánygépet látunk a fényképen. A piros-fehér-zöld festésű farokrész azonban ne legyen megtévesztő, mivel a fotón látható repülőgép nem más, mint a tádzsikisztáni székhelyű Somon Air új Boeing B 737-900ER repülőgépe, amelyet a napokban vett át a közép-ázsiai légitáraság a gyártótól Seattle-ben. A B 737-900ER a B 737 NG család legújabb és egyben legnagyobb tagja, amely hatótávolságban is felülmúlja elődeit az egyfolyosós gépek piacán. Emellett az utasok már az új Sky Interior kabinbelsővel találkozhatnak a fedélzetre lépve, amely szintén teljesen új megoldásokat alkalmazva teszi a repülés élményét még élvezetesebbé a géppel repülők számára, köszönhetően a megnagyobbított felső csomagtartóknak, a LED-es belső világításnak, illetve az új kárpitozásnak.Mint az a képen is látható, a tádzsikisztáni hazarepülés egyben humanitárius szolgálat is volt a Somon Air számára, mivel a gépen 1450 kg orvosi felszerelést küldött…
3. oldal / 3