2017 május 28

RSS Facebook

Polgári Repülés (Archív)
A Malév csődje okozta űrt szeretné mihamarabb kitöltetni a kolozsvári repteret üzemeltető Kolozs Megyei Önkormányzat, amelynek elnöke, David Ciceo most bejelentette, hogy „olyan partnert keresnek, amely biztosítja a budapesti átszállást is”.Magyarán, a Liszt Ferenc reptérre ráhordó Malév-utódot keresnek Kolozsvárra, de a megyei elnök megjegyezte, olyan fapadosra nincs szükségük, amely csak Kolozsvár-Budapest járatban gondolkodik, és a menetrendje nem alkalmazkodik más útvonalakhoz. Ciceo elismerte, Kolozsvár és Budapest között túl kicsi a távolság ahhoz, hogy csak a két várost szem előtt tartó légitársaság töltse ki a Malév által hagyott űrt, és emlékeztetett, hogy a magyar légitársaság járatai mennyire fontosak voltak, mert kapcsolatot biztosítottak Európa megannyi fővárosa irányába. A Malév annak idején napi két járatot üzemeltetett a két város között, s a megyei önkormányzat most, többek között a Taromot is megkereste az ügy megoldása érdekében.Jelenleg Erdélyből csak Marosvásárhelyről lehet menetrend szerinti gépekkel Budapestre repülni,…
Ezen a napon megkezdődött az Airbus új, Toulouse-i összeszerelősorán az Airbus új generációs, rendkívül széles törzsű, nagyobb részt kompozitból készült gépének, az A350 XWB-nek a végszerelése. Az első fázis a törzs középső és első részének összeszerelése.   A most szerelt, első A350-est a földi statikai próbákra szánják. Az első repülőképes példány, az MSN1-es végszerelése a nyár elején kezdődik. A törzs középső része április 4-én érkezett Saint-Nazaire-ből Toulouse-ba, egy Beluga fedélzetén. (A törzs elülső részét hasonló módon juttatták el az Airbus toulouse-i gyárába, még tavaly decemberben.) A farokrész hamarosan megérkezik Hamburgból, a szárnyak pedig a walesi Broughtonból. Az A350 XWB törzse három fő (elülső, középső és hátsó) részből áll, amelyeket az úgynevezett 50-es állásban szerelnek össze. Ugyanitt kapja meg a gép az orrfutóját is. Innen a törzs a 40-es állásba kerül, ahol megtörténik a szárnyak és a vezérsíkok felszerelése is. Miközben…
A Budapest Airport a Malév-csőd nyomán kialakult pénzügyi vészhelyzet kezelésére tervbe vette az 1-es Terminál ideiglenes, az előrejelzések szerint 4-5 évre történő bezárását. A fentieket, valamint egy sor más válságkezelő terv megvalósítását hagyta jóvá a héten a Budapest Airport igazgatósága.Rövidesen csomagolhatnak az 1-es Terminálon a diszkont légitársaságok, mert a tervek szerint bezár az 1950-ben átadott „régi” terminál. Az erről szóló terveket ezen a héten hagyta jóvá a repülőteret üzemeltető vállalat igazgatósága. A 10,5 milliárd forintos fejlesztési program befagyasztásának részeként az idén semmiképpen nem épül meg a Cargo City, drasztikus takarékossági intézkedéseket vezetnek be a vállalatnál és elbocsátanak mintegy 180 dolgozót. Ennek a válságkezelő a programnak a része az 1-es Terminál ideiglenes bezárása is.A Budapest Airport vezetése már tájékoztatta az 1-es Terminált használó légitársaságok képviselőit, a kereskedelmi- és vendéglátóipari egységek vezetőit arról, hogy a tervek szerint a lehető legrövidebb időn belül,…
Az oroszországi Tyumeny város repülőterének közelében hétfő reggel lezuhant egy ATR-72-es turbólégcsavaros repülőgép. A gép 39 utasából és 4 fős legénységéből 12 ember bizonyossággal túlélte a balesetet.A 210 számú járat helyi idő szerint hétfőn,  07.50-kor (moszkvai idő szerint 05.50-kor) indult a Roscsino nemzetközi repülőtérről Szurgutba.  A baleset röviddel a felszállás után történt. A mentőosztagok első jelentései szerint, csodával határos módon  12 ember túlélte a zuhanást, sebesüléseik súlyosak. A rendkívüli ügyekminisztériumának hivatalos bejelentése szerint 16 holttestet azonosítottak, köztük gyermekekét is. Az UT-Air légitársaság gépének roncsait 40 kilométerre Tyumenytőll találták meg. Az  ATR-72 géptípus 68 utas szállítására képes, maximális terheléssel 1320 kilométer megtételére alkalmas,  450 km/h utazási sebességgel.(meruk)Fotó: www.newsru.com
A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) a magas olajár miatt mérsékelte a légitársaságok idei összesített nyereségére vonatkozó előrejelzését, és azzal számol, hogy a cégek veszteséggel zárják az évet, ha a kőolaj ára 150 dollárra emelkedik hordónként.A 230 céget tömörítő IATA az ágazat tavalyi nyereségére vonatkozó adatot ugyanakkor 6,9 milliárd dollárról 7,9 milliárdra emelte, írja a vg.hu. A genfi székhelyű szervezet legújabb prognózisa szerint az ágazat nyeresége az idén 3 milliárd dollár lesz a decemberben várt 3,5 milliárd helyett.Turizmus Online
A Budapest Airport 1-es termináljának átmeneti bezárásáról egyelőre csak tervek készültek, az 1-es terminál a következő hetekben változatlanul üzemel. Az 1-es terminál átmeneti bezárásán és a forgalom átköltöztetésének tervein jelenleg dolgozik a Budapest Airport. Amint meglesz a szükséges döntés és ütemezés, részben a légitársaságokon keresztül, részben pedig a Budapest Airport kommunikációs csatornáin (bud.hu, facebook, twitter) és a sajtón keresztül is értesülhetnek az utasok.Az átmeneti bezárás ütemezésének kidolgozásáig az 1-es terminál zavartalanul üzemel. A legközelebbi tájékoztatás a terminál átmeneti bezárásáról várhatóan 2012. március 31. körül várható.A Budapest Airport hivatalos honlapján ajáratinformációs aloldal-on minden esetben friss információval szolgál a Budapest Airport arról, hogy az elkövetkezendő 48 órában mely járat, melyik terminálról indul. Ezen felül a check-in aloldalon is friss információkat találnak az utasok, azaz légitársasági bontásban szerepel, hogy melyik légitársaság gépéhez melyik terminálon lehet jegykezelésre jelentkezni.Budapest Airport
Felülvizsgálta 2012-es utasforgalmi előrejelzését és üzleti tervét a Budapest Airport. A repülőteret üzemeltető vállalat a nemzeti légitársaság leállása miatt kényszerült módosítani idei terveit. A Malév kiesésével a 2. Terminálon jelentős tartalék szabadult fel, miközben az 1. Terminál csúcsidőben az utaskiszolgálási kapacitásának határait súrolja. Éppen ezért felmerült a teljes forgalom ideiglenes áthelyezése a jóval tágasabb 2. Terminálra. Ezt a Budapest Airport jelentette be egy a tegnapi napon valamennyi repülőtéri partnere részvételével megtartott találkozón. A nemzeti légitársaság elvesztése után a Budapest Airport folyamatosan azon dolgozik, hogy pótolja a veszteséget minden területen. Bár több új légitársaság érkezett Budapestre, illetve az itt lévő légitársaságok is jelentettek be járatsűrítéseket vagy kapacitásbővítéseket, további kiigazító lépésekre van szükség a vállalat talpra állításához. Az egyik ilyen intézkedés értelmében a Cargo City, vagyis Cargo Város névre keresztelt repülőtéri légiáru-kicserélő központ megépítését is el kellett halasztani. A cargo központ beruházás várhatóan…
Hardy Mihály március 13-án arról tájékoztatta a sajtót, hogy a Malév járatainak leállását követően olyannyira lecsökkent a Liszt Ferenc repülőtér forgalma, hogy emiatt a Budapest Airportnak szigorú takarékossági intézkedéseket kellett meghoznia. Az 1-es terminál bezárásának másik indoka az, hogy a jelenlegi lecsökkent forgalom már nem teszi lehetővé három terminál egyidejű működtetését. Ami a 2A és a 2B terminálokat, valamint az ezeket összekötő Sky Courtot illeti, február 3-a óta szinte kongtak az ürességtől. Ez a helyzet ellehetetleníti a 2-es terminálon működő kereskedelmi egységek gazdaságos üzemeltetését, hiszen a kávéházaknak, éttermeknek és a boltoknak – ideértve a vámmentes üzleteket is – alig van bevételük, s közülük nem egy ma már nem tudja kitermelni a repülőtéri helyiségbérleti díjat sem. Pedig a Budapest Airport – látva a Malév gyengélkedését – már korábban azt tűzte ki céljául, hogy növeli a kereskedelmi forgalomból származó bevételei arányát, hiszen…
A Vueling spanyol diszkonttárság a már meglévő Barcelona-Dubrovnik járat mellé június 23-tól indítja be a júniustól október végéig szezonálisan közlekedő Barcelona- Split járatot, amely kedden, szombaton és vasárnap szállítja majd az utasokat a két város között. A nyári időszakban egy másik spanyol cég is új járatokat vezet be Horvátországba, mégpedig az Iberia Regional Air Nostrum, amely július 23-tól szeptember elejéig szerda, csütörtök és szombati napokon jár majd a Madrid-Split vonalon, adja hírül a Horvát Idegenforgalmi Közösség hírlevele. Spanyolország és Horvátország között a 2012-es nyári szezonban a következő relációkon repülhetünk: Madridból Dubrovnikba (Iberia, Easy Jet), Zágrábba (Iberia), és Splitbe (Iberia Regional, Air Nostrum); Barcelonából Dubrovnikba (Vueling), Zágrábba (Croatia Airlines) és Splitbe (Vueling); valamint Bilbaóból és Valenciából Dubrovnikba (Iberia Regional). A német Germanwings szintén két járatnyitást jelentett be Horvátországba: az egyik a március 27-től heti háromszor (kedd, csütörtök és szombat) közlekedő Rijeka-Köln,…
Az Airbus és nyolc iparági partnere erre kéri a francia, a német, a brit és a spanyol kormányt Az Airbus, az Air Berlin, az Air France, a British Airways, az Iberia, a Lufthansa, az MTU Aero Engines, a Safran és a Virgin Atlantic vezetői közös levelet intéztek David Cameron brit, Francois Fillon francia, Angela Merkel német és Mariano Rayon spanyol kormányfőhöz. Ebben a levélben arra kérik a négy európai politikust: hassanak oda, hogy az Európai Unió állítsa le az egyre súlyosabb következményekkel járó gazdasági konfliktust, amely az európai emissziókereskedelmi rendszer (ETS) kapcsán egyre élesebben szembeállítja az Uniót Kínával és más országokkal. A kilenc iparági vezető felhívta a politikusok figyelmét: az ETS miatt kilátásba helyezett ellenlépések súlyos következményekkel járhatnak az európai repülőgép-iparra. Számos Európán kívüli állam fenyegeti jelenleg az uniós légitársaságokat különleges adók kivetésével, és végső soron interkontinentális járatengedélyeik felfüggesztésével. Kína…
Az Airbus ACJ318, az A318-as üzleti repülésekre optimizált változata uralja az európai gyártó standját a hyderabadi repülőgép-kiállításon és vásáron. Az Indiában most bemutatott gép az abu-dzabi Al Jaber Aviation tulajdona, amely 19 személyre rendeztette be az elsősorban VVIP charterepülésekre szánt A318-ast. Ez az Airbus első üzleti jetje, amely Indiában vendégszerepel. Az ACJ318 törzskeresztmetszete megegyezik az ismert A320-as utasszállító gépekével, s ez a legtágasabb, a legkényelmesebb a piacon beszerezhető összes üzleti jet közül. A kiállított gépben az utasok egy több zónára osztott kabinban dolgozhatnak és pihenthetnek. Van olyan rész, amely nappal dolgozóként, éjjel pedig hálószobaként funkcionál, és természetesen komplett fürdőszoba is található a fedélzeten. Az Airbus ACJ318-asa ugyanakkor hatótávolságával is felveszi a versenyt bármely üzleti sugárhajtású géppel, így leszállás nélkül repülhet a világ legforgalmasabb úti céljai között. Az Airbus a nyolcvanas évek közepén szállítota le az első üzleti sugárhajtású gépet, s…
A Thai Airways International első A380-asa március 6-án szállt fel első próbaútjára Toulouse-ból. Az óriásgép első felszállása alkalmával a gép legfontosabb aerodinamikai és vezérlőrendszereit tesztelték. Az első – sikeres – próbaút több mint négy óra hosszat tartott, majd a gép leszállt az Airbus hamburgi gyári repülőterén. A német városban azonnal megkezdik az utaskabin belső berendezéseinek felszerelését és az A380-as külső festését. A Thai lesz a kilencedik légitársaság, amely flottájában kereskedelmi forgalomba állítja az A380-ast – méghozzá 2012 harmadik negyedévében a Bangkok és Európa közötti útvonalakon. A Thainak jelenleg hat ilyen óriásgépre van érvényes megrendelése. A mellékelt kép az A380-as első felszállásáról készült. Fotó: Airbus
Nemzetközi kutatás-fejlesztési program indult a HungaroControlnál A HungaroControl regionális K+F központjában tesztelik a horvát légi navigációs szolgálat fejlesztéseit. A program célja a horvát légtér kapacitásnövelésének előkészítése, valamint annak a légtérstruktúrának a tesztelése, amelynek segítségével a jövő év második felétől fokozatosan megkezdheti önálló működését a bosznia-hercegovinai légiforgalmi szolgálat. Az Egységes Európai Égbolt megvalósítását is elősegítő tesztsorozat az első olyan nemzetközi együttműködés, amelynek a HungaroControl tavaly megnyitott innovációs központja ad otthont.   A budapesti légi navigációs kutatás-fejlesztési és szimulációs központ (angol rövidítéssel CRDS) Közép-Európa legnagyobb és legmodernebb technológiával felszerelt centruma, amelyet a HungaroControl Zrt. az elmúlt évben hozott létre. A magyar szakemberek tudására támaszkodó központ erősíti a térség légiforgalmi szolgálatainak együttműködését, és segíti az Egységes Európai Égbolt integrációs program megvalósítását, az ú.n. funkcionális légtérblokkok  működését. A gyakorlati tesztelés célja, hogy 2013-tól tovább bővülhessen Horvátország légtérkapacitása. A program során a CRDS szimulátorban próbálják…
A HungaroControl Zrt. mély sajnálattal értesült a Malév üzemszerű működésének beszüntetéséről. A nemzeti légitársaság a HungaroControl egyik legfontosabb partnere, de a társaság árbevételének döntő többsége, közel 90 százaléka nem a Malévtól származik, hanem a nemzetközi légi forgalom többi szereplőjétől. Ezért a Malév leállása hátrányosan érinti a HungaroControl Zrt.-t, de nem veszélyezteti a társaság gazdálkodását, stratégiai terveit és fejlesztéseit, köztük az ANS III világszínvonalú irányítóközpont felépítését sem. A HungaroControl Zrt. nem számít jelentős árbevétel-kiesésre a Malév leállása kapcsán. Részben azért, mert a Malév piacára jól láthatóan szinte azonnal bevonultak a versenytárs légitársaságok, és ezek ugyanúgy fizetni fognak a HungaroControl szolgáltatásaiért, mint a Malév. Másrészt azért, mert Európában a légiforgalmi szolgálatok az Eurocontrol közvetítésével, egy összetett finanszírozási rendszerben jutnak a bevételeikhez. A HungaroControl Zrt. – a többi légiforgalmi szolgálathoz hasonlóan – nem is áll közvetlen pénzügyi kapcsolatban a légitársaságokkal. Ez az európai…
A MALÉV leányvállalatánál, a repülőgép karbantartási munkákat végrehajtó Aeroplex Kft-nél a MALÉV leállása, azaz 2012. február 3-a óta is folyik munka az Aeroplex hangáraiban, valamint a forgalmi előtéren– igaz immár csak a harmadik feles megrendelők részére. A társaság bevételének körülbelül a fele származott a Malévtől, de a hangár-karbantartási tevékenységnek csak 17 %-a, amely az Aeroplex Kft. legmeghatározóbb tevékenysége. Így a MALÉV megállásával azok a szolgáltatás portfoliók estek ki, amelyeket csak az anyavállalatnak nyújtott a cég. „Sajnos a teljes cég vonatkozásában a helyzet közel sem annyira kedvező, mint a hangármunkák tekintetében. A MALÉV leállása miatt kialakult helyzet nyilvánvalóvá tette, hogy az Aeroplex Kft. működése alapjaiban megváltozik, így azonnali hatállyal át kellett gondolnunk tevékenységünket és meghatározni azt az intézkedés sorozatot, amellyel a Társaság képes túlélni az anyavállalattól származó bevétel kiesését. Sürgősen ki kellett alakítanunk a megváltozott helyzethez illeszkedő működési modellt, amely rövidtávon…
A légiközlekedési szakma egyik legnagyobb éves partnertalálkozója alkalmából idén nem csak üzleti partnereit díjazta a Budapest Airport, amely ezúttal ötezer euro értékű támogatást ajánlott fel a Budapesti Műszaki Egyetem Repülők és Hajók Tanszékének. A felajánlásról február 16-án a VAM Design Centerben tartott hagyományos rendezvényen az intézmény professzorát, Dr. Rohács Józsefet értesítette a repülőteret üzemeltető cég.A támogatás értékét mindenképp emeli, hogy a nemzeti légitársaság leállása miatt a Budapest Airport jelentős bevételkieséssel kénytelen számolni és ennek következtében szinte minden lehetséges módon arra törekszik, hogy minimalizálja veszteségeit, megtakarításokat érjen el és számottevően csökkentse kiadásait. A támogatás egyértelmű jelzés azonban arra vonatkozóan, hogy az üzemeltető a krízis által megkövetelt takarékosság mellett is fontosnak tartja a társadalmi felelősségvállalás különböző formáit. A felelős működésre vonatkozóan tavaly a Budapest Airport átfogó stratégiát dolgozott, amely mellé jelentős anyagi forrást is elkülönített, azonban a Malév elvesztése miatt kénytelen volt…
Az A350-es egy év múlva amelkedhet majd a levegőbe Az A350 XWB új hajtóműve, a Rolls-Royce által gyártott Trent XWB sikeresen végrehajtotta első tesztrepülését egy „repülő próbapadként” használt gyári A380-as szárnya alatt. Az óriásgép Toulouse-ból szállt fel több mint ötórás elsó repülési próbájára. A Trent XWB típusú hajtóművet közben az összes tolóerő-tartományban tesztelték az alapjárati működéstől kezdve egészen a teljes erőkifejtésig (ami 84 ezer font, vagyis 38 100 kg), különböző magasságokban, egészen a 43 ezer lábas plafonig, vagyis 13 100 méterig. Az A380-as eközben elérte a 0,9 Mach sebességet, vagyis 1100 km/h-t. A tesztfolyamat során a Trent XWB nemcsak hogy jól teljesített, de megfelelt a hajtóművek új generációjával szemben támasztott igényeknek, vagyis a halk és energiatakarékos működésnek is. Az érzékelőkkel sűrűn behálózott kísérleti hajtóművet az A380-as bal belső Trent 900-as hajtóművének helyére szerelték fel. Miután a Trent XWB már az…
Az Airbus elindítja az A330P2F átalakítási programját az ST Aerospace-szel és az EADS EFW-velAz Airbus a szingapúri nemzetközi légiszalon első napján szerződést írt alá az ST Aerospace és az EADS EFW céggel egy stratégiai partnerségi programról, amelynek célja a használt utasszálító A330-asok kargógéppé alakítása (A330P2F). Az átalakítási munkálatokat az EADS drezdai üzemében hajtják majd végre. A program kétfajta A330-ast érint, amelyek csak a törzshosszukban térnek el egymástól. Az A330-300P2F a nagyobb volumenű teheráruk szállítására szolgál majd, míg az A330-200PF előnye a megnövelt hatósugár. Az első átalakított A330-as kargógép 2016-ban állhat majd szolgálatba. A szingapúri székhelyű ST Aerospace feladata lesz a kargógépek műszaki karbantartása, szervizelése és az időszakos nagyjavítások elvégzése. A cég mintegy 8000 mérnököt és technikust foglalkoztat Észak- és Dél-Amerikában, Ázsiában, Ausztráliában és Európában. Ez a világ legjelentősebb repülőgép-karbantartó hálózata. Az Airbus ugyanakkor továbbra is megtartja eredeti, A330-200F programját, amely…
Ahogyan azt Győri Gyula, az NKH légügyi elnökhelyettese több fórumon is hangsúlyozta, a szervezetében és filozófiájában tavaly megújult Légügyi Hivatal folytatni kívánja azt a munkát, amely egyszerűsíti a repülésben részt vevő szereplők életét, átláthatóbbá teszi a hatóság tevékenységét. Ebbe az irányba mutat az a törekvés is, amelynek eredményeként idén egyfelől – bizonyos mértékig – egyszerűsödik a szakszolgálati engedélyek kiadása, másfelől pedig az okmányok nemzetközivé válnak.Mindezek részleteiről Koncz Ferenccel, a Légügyi Hivatal szakszolgálati engedélyezési osztályának vezetőjével beszélgettem. – Milyen újdonságok várhatók ebben az évben ezen a területen? – A közelmúltban lényeges változások történtek, és ennek a folyamatnak a folytatása várható. A polgári repülést világszerte tömörítő ICAO rendszeréről áttértünk az Európai Unió légügyi hatóságának (EASA) szakszolgálati engedélyrendszerére. Voltaképpen arról van szó, hogy a repülőgépeket, a repülőeszközöket és a pilótákat is másként sorolják be, mint korábban. A repülőeszköz-kategóriák megállapítása azért fontos, mert az…
Az amerikai Spirit Airlines fapados légitársaság véglegesítette 75 keskenytörzsű Airbus gépre szóló fix megrendelését, amelyek közül 45 már az új hajtóművel felszerelt A320neo lesz (neo mint new engine option). A Spirit már ma is több mint 35 keskenytörzsű Airbus gépet üzemeltet a flottájában, s a most megrendelt új gépekkel csaknem megháromszorozza kapacitását.Fotó: Airbus
2011-ben a Toulouse-i székhelyű ATR repülőgépgyár adta el legtöbb turbólégcsavaros regionális utasszállító gépet világszerte. Ez azt jelenti, hogy az ebben a kategóriában eladott utasszállítók több mint 80 százalékát az európai gyártótól vásárolták a megrendelő légitársaságok. A cég sikersorozata 2005-ben kezdődött, azóta növekedett az ATR piaci részesedése ebben a szektorban. Ezt elsősorban annak köszönheti, hogy a gépei alacsony fogyasztásúak és az üzemeltetés tekitetben kiválóan megfelelnek a légitársaságok elvárásainak, míg komfort szempontjából pedig az utasoknak.2011 volt eddig a legjobb éve kereskedelmi szempontból az 1981-ben alapított ATR-nek, mivel tavaly 157 új gépet adtak el a megrendelőknek, amelyen kívül további 79 gépre vonatkozó opciós szerződést is aláírtak. A megrendelések 13 darab ATR-42-esre és 144 darab ATR-72-esre  vonatkoztak, aminek köszönhetően 2012-től számítva három további évre van munkája gyárnak a gyártás és a szállítások tekintetében. A 157 gépet 18 cég rendelte meg, amelyek közül tíz új…
A magyar légi navigáció fejlődéséért megítélt szakmai díjak és civil szervezetek munkáját segítő támogatások átadásával ünnepelte megalakulásának tizedik évfordulóját a HungaroControl Zrt., Magyarország legsikeresebb állami tulajdonú közlekedési vállalata.Tíz éve vált önálló társasággá a magyar légiforgalmi szolgálat. Az ezt megelőző három évtizedben hazánk légi közlekedésének szervezését és irányítását, valamint a budapesti nemzetközi repülőtér üzemeltetését a költségvetési szervként működő Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság látta el. E két feladatkör szétválasztásával alakult meg 2002 januárjában a HungaroControl és a Budapest Airport, így az iparágban általánosan elterjedt modell szerint Magyarországon is háromszereplős lett a légi közlekedés. Az eltelt tíz év alatt a HungaroControl Zrt. a nemzetközi légiforgalmi irányítás élenjáró szolgáltatója, Magyarország egyik legsikeresebb állami tulajdonú vállalata lett. A 700 főt foglalkoztató Társaság 2011-ben a HVG 500-as listáján egy év alatt 35 helyet ugrott előre. Éves árbevétele meghaladja a 100 millió eurót, ennek döntő többségét a…
A budapesti repülőteret üzemeltető cég végrehajtotta 2008-ban megkezdett zajszigetelési programját  A XVII. kerület legjobban kitett ingatlanjainak passzív akusztikai védelmével a Budapest Airport befejezte négy éve zajló nagyszabású önkéntes zajszigetelési programját. A Liszt Ferenc repülőteret üzemeltető cég 2008-ban indított kezdeményezése négy környező településen közel négyszáz ingatlant érintett, a program összköltsége pedig meghaladta a 150 millió forintot.   Az Önkéntes Zajszigetelési Program első fázisa 2008 októberében kezdődött a repülőtérhez közeli Üllőn (amely pontosan a leszálló gépek útvonala alatt fekszik), ezt követően 2009-ben Budapest XVIII. kerülete következett, majd 2010-ben Vecsésen, 2011-ben pedig a XVII. kerületben folytatódtak a munkálatok. A program kivitelezésével megbízott cég a zajterhelésnek legjobban kitett, a repülőtérrel szomszédos ingatlanok hálószoba-ablakain végzett zajszigetelést, valamint szellőztető berendezést helyezett el annak érdekében, hogy nyáron, csukott ablakok mellett is lehetséges legyen a friss levegő beáramlása és nem utolsósorban a pihenés. A beruházás által érintett területek pontos…
2012 első hetében már új feliratok fogadták az utazókat és hozzátartozóikat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es és 2-es utasforgalmi csarnokain. A Budapest Airport megújult arculatának megfelelően – amely egyébként osztatlan tetszést aratott mind a nagyközönség előtt, mind szakmai körökben – a terminálok jelöléseit előbb az 1-es, majd 2A és a 2B terminál homlokzatán helyezték el.Néhány hete új feliratok díszítik a budapesti repülőtér termináljait. A „bud:terminal 1”, illetve „bud:terminal 2a” és ”bud:terminal 2b” feliratok nappal és éjjel (kivilágítva) hirdetik a budapesti légikikötő terminálépületeit. A modern felirati elemek ezentúl nem csak a repteret és annak utasforgalmi épületeit jelölik, hanem egységesen illeszkednek az üzemeltető vállalat arculatához. Ennek megfelelően a jelölések mellett a Budapest Airport tavaly megújított, repülőgépek esti le- és felszálláskor látható fényszóróinak összemosódását szimbolizáló logója is a homlokzatra került. Az 1-es terminál már karácsony előtt megkapta a Budapest Airport új arculata…
245 darab repülőgépet adott át 2011-ben a megrendelőinek a kanadai Bombardier repülőgépgyár, áll a cég napokban nyilvánosságra hozott közleményében. Emellett további 249 darab repülőgépre szóló vásárlási megállapodást is kötött a tavalyi esztendőben a montréali székhelyű vállalat. Az átadott gépek közül 163 üzleti gép volt, 78 kereskedelmi és négy amfíbia. A tavalyi megrendelések közül 191 érkezett business jetre, 54 utasszállító repülőgépre és további négy pedig hidroplánra.A nehéz gazdasági helyzet és a repülőipari ágazatot sújtó válság miatt sikerült ez a szolid eredmény – áll a közleményben –, amely 11 géppel marad el a 2010-es 256 gépes eladástól. Ugyanakkor 2011 februárjában a cég éves kereskedelmi terve 240 átadott repülőgép volt, amit sikerült túllépnie a Bombardeiernek. Ezzel szemben viszont jelentős előrelépés mutatkozott a megrendelések tekintetében, mert a 2010-es 210 gépes megrendelés állományhoz képest a 249 gépes 2011-es szám jóval kecsegtetőbb. Az eladási siker főszereplője…
Mint azt már több nyugati lap is megírta, az időszakos műszaki ellenőrzések során több légitársaság A380-asain is találtak mikrorepedéseket a szárny belsejében, ott, ahol a borítást szegecsekkel erősítik az L alakú tartókhoz. Az első ilyen hibákat annál a Qantas-gépnél fedezték fel, amely 2010 novemberében elveszítette egyik hajtóművét, majd sikeres késznyerleszállást hajtott végre Singapore-ban. Tom Enders, az Airbus elnök-vezérigazgatója január 5-én úgy nyilatkozott, hogy ezek a mikrorepedések kellemetlenül érintik a gyártót, de már megtalálták a hiba forrását (a túl erős nyomást a szegecsek rögzítése során), és a hibás részeket az érintett A380-asokon fokozatosan kijavítják. Mint azt az Airbus és az európai repülésbiztonsági hatóság, az EASA együttes közleményében megállapítják, a mikrorepedések egyelőre nem befolyásolják az A380-as repülési tulajdonságait, s nem jelentenek minimális veszélyt sem a gépen utazókra. Mindazonáltal az A380-asok sűrűbb technikai ellenőrzése szükséges, s ezt a folyamatot a gyártó és az…
Sokunk számára az internet a mindennapok szerves része, munka és szórakozás is egyben. E-mailek sokaságát olvassuk folyamatosan, a hírportálok beszámolói alapján próbálunk tájékozódni az idehaza és a nagyvilágban történt eseményekről, a közösségi oldalak révén tartjuk a kapcsolatot barátainkkal, ismerőseinkkel. Ma már megtehetjük mindezt akár a levegőben is, tízezer méteres magasságban.Augusztus elején a norvégiai Stavanger-Sola repülőtéren járt az Aeromagazin. Méghozzá azért, mert kontinensünk egyik legsikeresebb és leggyorsabban fejlődő diszkont légitársasága, a Norwegian Air Shuttle itt alakíttatja át új B 737-800NG repülőgépeit „műholdvevővé”. Egészen pontosan a stavangeri nemzetközi repülőtér egyik hangárjában dolgoznak az Aeroplex of Central Europe (ACE) Kft. munkatársai azon, hogy a skandináv fuvarozó új, Next Generation gépein olyan műholdvevő berendezés működjön, amelynek a segítségével az utasok is korlátlanul netezhetnek utazás közben a fedélzeten. A norvégok és az ACE együttműködéséről már korábban is beszámoltunk, ám stavangeri látogatásunk alkalmával számos kulisszatitkot is…
Az Airbus 2011-ben 534 új repülőgépet szállított le 88 megrendelője számára (közülük tíz új), miközben nettó 1419 új repülőgépre kapott rendelést. Ezzel a tavalyi év a mindenkori legsikeresebb az Airbus történetében. 2011 egyébként már az egymást követő tizedik év volt, amikor az Airbus növelni tudta a termelését. Ami az 534 új gép leszállítását illeti, ez is új rekord az európai konstruktőr történetében: 24-gyel több, mint a 2010-es termelési adat. Ezen belül az Airbus a korábbi rekordnál hússzal több, 421 keskenytörzsű gépet szállított le megrendelőinek, s emellett 87 A330-as szélestörzsűt és 26 A380-as óriásgépet is. A tavalyi év utolsó hónapja során négy új A380-ast sikerült leszállítani: ez is újabb rekord a gyár életében. Az Airbus Military vállalat is jól teljesített 2011-ben a maga 29 gépes termelésével, amelyek közül húsz kisebb méretű katonai szállítógép (C212-es, CN235-ös és C295-ös) volt, s emelett három…
A Malév egyelőre nem lép az emisszió kereskedelem kiterjesztése miatt. Az Európai Unió tagállamainak repülőtereit használó légitársaságokat január elsejétől vonták be az emisszió kereskedelembe (ETS), az ingyenes kvóta kiosztásakor a Malév 2012-re az összes kibocsátása 85 százalékát kapta meg. A légitársaságok ingyenes egységeket kapnak meghatározott referencia értékek alapján, amit a 2004 és 2006 közötti kibocsátások alapján határoztak meg. A január elsején kezdődő naptári évre a referenciaérték tonnakilométerenként 0,00068 kibocsátási egység. Ez 2013. január elseje és 2020. december 31. között 0,00064 egységre mérséklődik tonnakilométerenként. Ezzel a légitársaságok is rákényszerülnek az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére, ellenkező esetben - a kvótavásárlás miatt - növekszenek költségeik. A Ryanair diszkont légitársaság pénteken jelentette be, hogy pótdíjat vezet be a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó uniós szabály miatt. A társaság közlése szerint január 17-étől fejenként és utanként 25 eurócentet tesznek rá a jegyárakra. A Ryanair számításai szerint az új szabályozás…
A mexikói fapados légitársaság, a 2006-ban alapított Volaris január 12-én szándéknyilatkozatot írt alá az Airbusszal 44 darab gazdaságos üzemeltetésű A320-as epülőgép beszerzéséről. Az új gépek többsége, szám szerint 30 már a modernebb, kisebb fogyasztású hajtóművekkel felszerelt A320 neo lesz. Korábban egyetlen mexikói légitársaság sem adott ilyen nagy megrendelést egyik repülőgépgyártónak sem.A Volaris részben a belföldi légiforgalomban, részben pedig a Mexikó és az Egyesült Államok közötti járatokon kívánja új repülőgépeit használni. A 44 új gép beérkezése után a Vilaris megduplázza majd jelenlegi kapacitását. A társaság ma 34 Airbus típusú géppel repül, s további 12 gépre már eddig is volt érvényes megrendelése. Mint azt Enrique Beltranera, a Volaris elnök-vezérigazgatója kifejtette, az új, kisebb fogyasztású gépek lehetővé teszik, hogy a társaság az üzemanyag árának emelkedése ellenére is alacsonyan tartsa árait, miközben gépeik egyre kevésbé szennyezik majd a környezetet. John Leahy, az Airbus kereskedelmi…
1. oldal / 3