2024 április 20

RSS Facebook

Katonai Repülés (Archív)
Újabb nyolc darab Airbus Military CN235-ös katonai szállítógépet vesz át a francia védelmi minisztérium a közeljövőben, amelyek közül az első példány meg is érkezett a francia légierő repülőkísérleti központjába. Ezeket a közepes taktikai szállítógépeket is a légierő üzemelteti majd hasonlóan ahhoz a tizenkilenc példányhoz, amelyek már jelenleg is repülnek az Armée de l'Air kötelékében. A fennmaradó további hét gépet 2012 végén vehetik majd át a franciák.A CN235-ös katonai szállítógéppel maximálisan 6 tonna felszerelés szállítható, amelyen kívül alkalmas még a gép ejtőernyősök ugratására, gyalogos katonák taktikai szállítására, sebesültek evakuálására, illetve ezen tevékenységek együttes alkalmazására. Ezen felül a típust be lehet vetni humanitárius akciók során is, köszönhetően a rövid fel- és leszálló képességének (STOL) és annak, hogy a CN235-ös nem csak betonos kifutópályáról üzemeltethető, ami lehetővé teszi azt is, hogy a gépekkel a lehető legközelebb szálljanak le a katasztrófához vagy a hadszíntérhez.A…
Átvette a norvég hadsereg az első NH90 NFH helikopterét. Az ünnepélyes ceremónia az AgustaWestland Vergiate-i gyárában zajlott, ahol részt vett a ceremónián Frode R Flǿlo dandártábornok, a norvég védelmi erők légvédelmi rendszerének a parancsnoka is. Ez az első NH90-es annak a tizennégy gépes egységnek a része, amelyet a régi Lynx helikopterek helyett rendelt Norvégia a parti őrség számára, s amelyeket az új Nansen osztályú fregattok támogatására használnak majd tengeralattjáró elhárítási feladatok kapcsán. A forgószárnyasok a Bardufoss légtámaszpontra települnek, ahol a rendszerbe állítást követően meg is kezdik a szolgálatot.Norvégiához hasonlóan eddig Hollandia, Franciaország, Olaszország és Belgium rendelt az NH90-es tengerészeti, NFH változatából, összesen 111 darabot. Az NH90-es tengerészeti változata (NFH) képes önállóan és más egységekkel együttműködve is a tengeralalttjárók elleni harcra (ASW), illetve vízfelszínen lévő célok elleni bevetésre is (ASuW). Emellett alkalmazható még a típus kutató-mentő, tengeri járőr, illetve különféle katonai…
Elképzelhető, hogy az olasz Alenia Aeronautica és az olasz védelmi minisztérium közösen kifejleszti a C-27J Spartan taktikai szállítógép felfegyverzett, "kommandós" változatát. A "Praetorian" néven futó típusról először az idei párizsi repülő világkiállítás és vásáron esett szó, mint lehetséges új Spartan-változatról.A tervek szerint egy 20 vagy 30 mm-es gépágyúval szerelnék fel a szállítógépet, amelyen kívül egy elektro-optikai infravörös célmegjelölő és célkövető rendszer is beépítésre kerülne, valamint egy a gépet védő infravörös zavaróberendezés, amelyet az Elettronica gyártana a Spartan számára.A Praetoriant az Alenia Aeronautica az olasz védelmi minisztériummal közösen fejlesztené ki, hogy a típus minden tekintetben megfeleljen az olasz hadsereg és más külföldi megrendelők elvárásainak. Az elképzelés szerint a gépet továbbá át lehetne még alakítani légi harcálláspontnak, kommunikációs és hírszerzési központnak, amelyet adatátviteli rendszerrel, illetve védett műholdas kommunikációs rendszerrel látnának el. Ezt a "FlexMis" rendszert A Selex Sistem Integrati szállítaná a C-27J-hez.…
Az amerikai General Electric hajtóműgyár bejelentette, hogy nem finanszírozza tovább az F-35 Joint Strike Figther több célú harci géphez az általuk gyártandó hajtóműnek a fejlesztését. Ennek ellenére nem küldik el azt az ötszáz alkalmazottat, akik eddig a projekttel foglalkoztak, hanem más területen ajánlanak fel nekik munkalehetőséget. Az F-35-ös típushoz kifejlesztendő GE hajtóművet mindkét kormányzat, korábban a George W. Bush vezette, illetve a jelenlegi is szükségtelen kiadásnak minősítette. Idén februárban pedig az állami kiadások csökkentésére hivatkozva a Kongresszus törölte azt a 450 millió dolláros keretet, amely ezt a fejlesztést fedezte volna. Ennek eredményeként akkor a GE azt közölte, hogy a Rolls-Royce-szal közösen saját  forrásból folytatják a fejlesztést.Az F-35-ös típushoz jelenleg a Pratt&Whitney gyártja a hajtóműveket. A GE az általa tervezett GE F136-os továbbfejlesztett változatát ajánlotta a Joint Strike Fighterhez, igaz ezt a turbinát tizenöt évvel ezelőtt fejlesztették ki. Ugyanakkor a GE…
Átvette az ausztrál hadsereg a legújabb Eurocopter Tiger ARH harci helikopterét. Ezzel befejeződött az a modernizációs program, amelynek a keretében összesen 22 darab Tiger került az ausztrál fegyveres erők kötelékébe. Az új gépekkel az eddigi Bell 206B-1 Kiowa és UH-1H Iroquois helikoptereket váltják. A gépek az ausztrál hadsereg darwini 1. légi ezredéhez, valamint az Oakey-i repülési kiképzőközpontba és az ausztrál királyi légierő ediburhg-i bázisára települnek Dél-Ausztráliában.Az Eurocopter által gyártott harci helikoptereket a cég ausztál leányvállalatánál, az Australian Aerospace-nél szerelték össze, s ez a cég végzi majd a későbbiekben a javítási, karbantartási feladatokat is a Tigerekkel kapcsolatban az ausztrál hadsereg számára, a teljes élettartamra szóló szervízcsomag keretében.A Tiger ma a világ egyik legmodernebb könnyű harci helikoptere, amelynek sárkánya kompoziból készül. A gép személyzete két fős. Fegyverzete egy forgatható csövű 30 mm-es gépágyú, amely mellett a törzs oldalán lévő pilonokra 70 mm-es…
Az orosz kormány határozata értelmében a megvalósítás stádiumába lépett a légierő kötelékében évtizedek óta szolgáló An–32-es váltótípusának kifejlesztése. A program finanszírozására és a feladatok megosztására létrejött egy orosz–indiai közös vállalat, s az idén januárban elkezdődtek az Il–214-es MTSZ tervein alapuló közepes katonai szállítógép fejlesztési munkálatai. A többfeladatú sugárhajtóműves MTA/MRTA a tervek szerint 2016-ban emelkedik először a levegőbe, két évvel később pedig már hadrendbe is állhat.Merőben új helyzetet teremtett a közös vállalat létrehozása, amelyben Oroszország és India egyaránt 50–50 százalékos részesedést birtokol, mivel ezzel egyidejűleg véget ért a többfeladatú szállítógép megépítését idestova egy évtizede övező bizonytalanság. Az orosz United Aircraft Corporation és a Roszoboronexport, valamint az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) részvételével, 600,7 millió dolláros alaptőkével megalakított cég a felek egyetértésével az indiai Bangaloréban rendezte be székhelyét. Az orosz kormány politikai sikernek is tekinti a fejlesztési program felgyorsítását, hiszen a jövő…
November 22-én levegőbe emelkedett az amerikai Northrop Grumman és a US Navy által közösen kifejleszett X-47B repülőgép hordozóról indítható pilótanélküli harci gép rendszerének (UCAS-D) a második példánya. Ezzel felgyorsulhat a tesztprogram menete, mivel a két repülőképes példánnyal együttesen már nem csak az Edwards légitámaszponton, hanem a Patuxent River-i haditengerészeti légitámaszponton is végezhetnek majd berepüléseket az egyik X-47B-vel.Az AV-2-es számú tesztgép első felszállása során számos kört repült le 5000 láb (1650 m) magasan a kiszáradt Rogers tó felett, majd teljesen automatikus üzemmódban landolt ismét az Edwards légitámaszpont betonján. Azáltal, hogy immár két repülőképes példányát lehet használni az X-47B-nek jelentős mértékben felgyorsulhat a berepülési program, mivel az egyik géppel továbbra is azt vizsgálhatják az Edwardson, hogy milyen repülési karakterisztikával képes az X-47-es manőverezni a levegőben, míg a második példánnyal már hozzáláthatnak a Patuxent River-i haditengerészeti légitámaszponton ahhoz, hogy előkészítsék az X-47B-t a…
Komoly érdeklődésre tarthat számot a jövőben a Közel-Keleten a Boeing és a Bell által közösen gyártott tiltrotoros katonai szállítógép, a V-22 Osprey. Erről a Dubai Airshowt követően számoltak be az amerikaiak, jelezvén, hogy több Arab-öböl menti állam is potenciális vásárlója lehet a típusnak a későbbiekben. John Raider, a Bell-Boeing V-22 Osprey program vezetője szerint ugyanis Dubaiban nyilvánvalóvá vált a gépet megtekintő politikai és katonai vezetők számára, az Osprey a legmegfelelőbb légi szállítóeszköz a számukra hatótávolság, kapacitás, sebesség és hatékonyság tekitetében katonai vagy humanitárius feladatok végrehajtására a jövőben. A V-22 Ospey egy tiltrotoros repülő eszköz, amelyik úgy száll fel és le mint egy helikopter, ám vízszintesen már repülőgépként manőverezik a levegőben. Mindezt úgy oldották meg technikailag, hogy a szárnyvégeken lévő légcsavarokat és az azokat meghajtó hajtóműveket forgatják függőleges helyzetből vízszintesbe, illetve onnan vissza a repülési fázisnak megfelelően. Így egyesítették a helikopter…
A francia DCNS hajóépítő vállalat – miután néhány hete megkapta az első fizetési részletet – megkezdte az első, Oroszországnak szánt, Mistral-osztályú partraszálló-helikopterhordozó hajó építését. Párizs és Moszkva hosszas tárgyalásokat követően júniusban írta alá az 1,2 milliárd dollár értékű szerződést, melynek értelmében négy Mistral kerül az orosz haditengerészethez. Az első hajó 2014-ben kerül leszállításra, a második 2015-ben, a szerződéses orosz partner, az Egyesült Hajóépítő Vállalat (USC) a munkák negyven százalékát végzi el. Az Északi és a Csendes-óceáni Flotta egyenlően osztozik a helikopterhordozókon.Az üzletet sokan, sok irányból bírálták, miután Moszkva a 2008-as grúzai háború tanulságaira hivatkozva bejelentkezett Franciaországnál a hajókért. Az orosz katonai-ipari komplexum egyes képviselői szerint hazai tudás és munkahelyek elvesztésével jár, hogy franciákat vonnak be. A legtöbb tiltakozás azonban nyugatról érkezett. Több, Oroszországtól tartó NATO-ország, például Lengyelország és a baltiak is tiltakoztak Párizsnál, mindhiába. Az sem vezetett eredményre, hogy az…
Tizenkét darab új Sikorsky S-70i Black Hawk helikopter vásárlását jelentette be a Brunei Szultánság védelmi minisztériuma. A Brunei Királyi Légierő (RBAF) 2013 és 2015 között veheti majd át az új amerikai szállítóhelikoptereket. A Sikorsky Aircraft által Lengyelországban gyártott S-70i Nemzetközi Black Hawk a tenderen az európai EC725-öst, és a szintén amerikai Bell 412-est, illetve az olasz-brit Agusta Westland AW139-es típusát győzte le. Az új S–70i Black Hawk helikopterek a szultánság régi Bell 212-es és MBB BO105-ös helikoptereit váltják majd.A tizenkét új Sikorsky S-70i Black Hawkot csapatszállításra, illetve szükség esetén humanitárius feladatok ellátására használja majd a brunei királyi légierő amellett a négy darab S-70A Black Hawk mellett, amelyeket korábban állított hadrendbe a mini szultánság.Fotó: Sikorsky Aircraft
Hadrendbe álltak az orosz légtér és kozmikus tér védelmére létrehozott orosz katonai alakulatok. Az új haderőnem részét alkotja a kozmikus parancsnokság, a légtérvédelmi és rakétaelhárító parancsnokság és a pleszecki űrbázis. Az orosz kozmikus parancsnokság alá tartoznak a világűrt ellenőrző rendszerek, az orbitális katonai eszközök irányítása, valamint a rakéta támadások riasztó rendszerei. Oleg Osztapenko altábornagy, parancsnok megfogalmazása szerint „az új alakulatok révén lényegesen fokozható az információs és csapásmérő eszközök hatékonysága a légi és kozmikus ellenséggel szemben”. Az orosz nyelven VKO rövidítéssel jelölt csapatok parancsnoka hangsúlyozottan említette, hogy mostantól a légtér- és kozmikus tér védelemben összpontosul minden lehetőség a szakterület feladatainak maximális biztonsággal történő megoldására. Az aeromagazin.hu emlékeztet arra, hogy a Medvegyev államfő utasítására felállított új alakulatot az orosz haderő az Egyesült Államok légtérvédelmi rakéta pajzsával szemben állították szolgálatba 2011. december első napján. Az oroszok egyidejűleg új rádiólokációs rendszert (Voronyezs-DM – képünkön) …
A hazai Gripen-közösség öt éve üzemelteti a típust, amellyel szeptemberben érték el a hatezredik repült órát. Az évfordulók és a jelentősebb óraszámok mindig jó alkalmat adnak arra, hogy betekintsünk a hétköznapokba, az egyes problémák és az elért eredmények hátterébe, valamint hogy a jövőre vonatkozó tervekről is ejtsünk néhány szót.Ismeretes, hogy a magyar légierő részére a JAS 39C/D gépek leszállítása 2006 márciusában kezdődött és 2007 decemberéig tartott. A tizennégy gépes flotta hivatalos átadására a következő év januárjában került sor. Az első, legfontosabb cél a típus készültségi szolgálatba állítása volt. Erre 2008 végén került sor, s akkortól a Gripenek a MiG–29-esekkel felváltva látták el a készültséget. Ennek a vegyes állapotnak 2010 decemberében lett vége, és a „nagyvas” kivonása után csak a JAS 39-es maradt szolgálatban. A Gripenben olyan (védelmi) képesség megszerzésének lehetősége szunnyad, amellyel a magyar légierő korábban nem rendelkezett. A kérdés…
Újabb jelentős sikert könyvelhet magáénak a svéd Saab konzorcium és az általa gyártott Gripen harci gép, miután november 30-án a svájci kormány úgy döntött, hogy Gripeneket vásárol a kiöregedett Northrop-Grumman F-5-ös vadászgépei helyett. A Gripenek a francia Rafale és az európai Eurofighter ajánlatát utasították maguk mögé.Eredetileg 2010-ben kellett volna megszületnie a döntésnek a vadászgéptenderrel kapcsolatban Svájcban, de tavaly augusztusban végül is elnapolta a svájci kormány a választást, mivel nem állt a rendelkezésére az a teljes keretösszeg, amelyből a 22 gépre szóló megrendelést fedezni tudták volna.Hakan Buskhe, a Saab vezérigazgatója a tegnapi döntés kapcsán kijelentette, hogy a svájciak választása is bebizonyította, hogy a Gripen harci gép rendszer világszínvonalú és a legjobb választás egy olyan ország számára mint Svájc ár-érták arány tekintetében. Ezzel Svájc lesz a hatodik Gripen nemzet Svédország, Csehország, Magyarország, Dél-Afrika és Thaiföld után, amely államok mellett a brit ETPS…
November 1-jétől Sáfár Albert dandártábornok a légierő haderőnem főnöke, s egyben az Összhaderőnemi Parancsnokság (ÖHP) parancsnokhelyettese. A kinevezése után nem sokkal adott interjút az Aeromagazinnak. A beszélgetés során a légierő vezetéséről, identitásáról, a fegyvernemek és fegyverrendszerek jelenéről és jövőjéről kérdeztük.– Mire terjed ki a légi haderőnem első emberének a munkaköre ma Magyarországon? Elsősorban végrehajtói feladatai vannak, vagy a légierővel kapcsolatos tudása alapján tanácsadói, döntéselőkészítői szerepre is fel van jogosítva a magasabb vezetési szintek felé? – Most változik az Összhaderőnemi Parancsnokság struktúrája. Létszámcsökkentést hajtottunk végre, miután elrendelték, hogy a vezetési szinteket csökkenteni kell. Elfogadták az új állománytáblánkat is. A mostani parancsnok és a jövőbeni parancsnok is azt támogatja, hogy a haderőnemi főnökök több jogosítvánnyal rendelkezzenek. Tehát közvetlenül a haderőnemi főnök fogja irányítani a légierő-hadműveleti és kiképzési főnökséget, illetve közvetlenül hozzám lesznek bekötve az alakulatok. Tehát ebből következik, hogy nem csak tanácsadó…
A légierő témakörével kapcsolatban nem meglepő, hogy a figyelem leginkább a repülőgépekre és pilótáikra összpontosul. Pedig a támogató és harci támogató alakulatok nélkül nincsenek műveletek sem. Ilyen formáció az átalakulás „után, közben és előtt” álló 54. Veszprém Radarezred is.Magyarország légtérszuverenitásának kiinduló pontja, hogy a hazai hatóságok tudják, mi történik az ország 93 ezer négyzetkilométeres területe felett, illetve a szomszédos légterekben. Ennek az információgyűjtő munkának az „első lépcsője” a szükséges szenzorrendszert üzemeltető alakulat, melynek immár azért ez a meghatározása, mert idén februártól a vezetés-irányítási funkciók egy újonnan létrehozott entitáshoz, a Légi Vezetési és Irányítási Központhoz lettek delegálva. Az Zentai László alezredes vezette 54. Veszprém Radarezred jelenleg hat helyen üzemeltet rádiólokátorokat az országban, melyek 24 órás üzemben tapogatják le a felelősségi körzetükhöz tartozó légtereket, hogy bemenő adatokkal szolgáljanak a légi célok elhelyezkedéséről és mozgásáról az úgynevezett azonosított légihelyzetkép (Recognized Air Picture, RAP)…
2016 -tól civil mentőszervezetek vehetik át a tengeri kutató-mentő szolgálati feladatokat Nagy-Britanniában. Erről számolt be a közvéleménynek Justine Greening közelkedési miniszter hétfőn. Azért határozott így a brit kormány, mert 2016-tól kivonják a hadrendből a Brit Királiy Légierő koros Sea King Mk3A kutató-mentő helikoptereit, s ahelyett hogy újakat állítanának szolgálatba helyettük, a kutató-mentő feladatokat átadják civil légimentő szervezeteknek. Ez is része annak a költségmegtakarítási programnak, amelynek kapcsán csökkentik a brit véldemi tárca 37 milliárd fontos éves költségvetését.A közelkedési miniszter szerint már most is vannak átfedések a katonai légi kutató-mentő szolgálat és egyes magánkézben lévő helikopteres mentőszervezetek munkájában, mi több a civilek éppen olyan magas színvonalon el tudják majd látni ezeket a feladatokat, mint ahogyan azt a katonai pilóták teszik napjainkban. Külön érdekessége a bejelentésnek, hogy a hétvégén éppen II. Erzsébet brit uralkodó unokája, Vilmos herceg helikopteres egysége hajtott végre egy éles…
Elkészült a Lockheed Martin gyárában az első Nagy-Britannia által vásárolt F-35 Lightning II-es harci gép, amely a típus STOVL (Short Take Off and Vertical Landing – rövid felszálló úthossz és függőleges landolás) változata. A BK-1-es jelzésű gépet kiképzési feladatokra, illetve tesztelésre használják majd. Azt megelőzően, hogy a gép a repülési zónába kerülne először leellenőrzik az üzemanyag rendszerét, illetve számos más rendszerellenőrzési próbán kell még átesnie. Ezt követően kezdődhetnek el a gurulási tesztek, majd pedig az első felszállás a Brit Királyi Légierő (RAF) és a Royal Navy (Királyi Haditengerészet) számára készülő változattal. A gépet várhatóan 2012-ben vehetik majd át a britek.Az F-35-ös programban összesen kilenc ország vesz részt. Az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Olaszország, Hollandia, Törökország, Kanada, Ausztrália, Dánia és Norvégia. Továbbá 2010 októberében Izrael is az F-35A típust választotta, mint új 5. generációs harci gépet az izraeli légierő számára. Ezen kívül…
Az orosz hadügyminisztérium 2020-ig érvényes fejlesztési terve elavult harckocsi elhárító rakéta rendszerekre épül és 25 évvel ezelőtti fegyverzetet biztosít az Mi-28N és a Ka-52 helikopterek számára. A drámai megállapítás a Független Katonai Figyelő (Независимое военное обозрениe) című szaklapban olvasható. A szaklap elképesztően költségesnek nevezi az Oroszországi Föderáció állami fegyverkezési programját. Kifejti, hogy a két említett helikopter típusra, vagyis az Éjszakai vadászra és az Alligátorra második generációs harckocsi elhárító rendszereket telepítenek. Az Ataka és a Vihr-M rendszerek a 90-es évek közepén voltak hadrendbe állítva és tényleges harci helyzetben ezek a régi fegyverek a helikopterek pilótáit kamikaze sorsra ítélik. Az orosz szaklap utal arra, hogy külföldön nagy távolságú harckocsi elhárító komplexumok fejlesztése folyik. Példaként említi a brit Brimstone rendszert, amelyet a szárazföldi csapatok légiereje 2002-ben állított hadrendbe a WAH-64D helikopteren és több repülőgépen. Lőtávolsága 10 km és 1200 mm vastag páncélzaton képes…
Hozzálátott az Airbus Military repülőgépgyár a francia légierő számára készülő első A400M összeszereléséhez. Az EADS konzorciumhoz tartozó Airbus Military ezév februárjában kezdte meg az új négyhajtóműves turbólégcsavaros A400M katonai szállítógép gyártását. Mint az a képeken is látható a napokban érkezett meg Spanyolországban lévő sevillai központi végszerelő csarnokba az MSN7-es számú gépnek a törzse, amelyet az Airbus gyár egyik Beluga típusú teherszállító gépe repített a gyárba.Az Armée de l'Air számára készülő első A400M orr-része és a szárnyai már napokkal ezelőtt megérkeztem Sevillába, ahol már hozzá is kezdtek a törzs-szárny középrész és a hozzá kapcsolódó külső szárnyelemeknek az összeszereléséhez. A farokrész és a vezérsíkok csak később, egy-két hét múlva érkeznek a gyárba. A francia légierő várhatóan 2012 év végén, 2013 év elején veheti majd birtokba az első A400M katonai szálítógépét. Jelenleg összesen nyolc gép áll gyártás alatt.Fotó: Airbus Military
Az orosz védelmi beszerzések 2020-ig szóló terveiben nem szerepel a „Káspi szörny” repülő-úszó erőd fejlesztése, vagy építése. A NATO vezetését negyedszázada még sokkoló, egykori szovjet műszaki csoda fémhulladékként kerül feldolgozásra.Az oroszul  ekranoplannak nevezett vizi-légi járművet még egykori konstruktőrei nevezték el KM-nek. Az Orljonok és Luny változat valójában a vízfelszín közelében (4-10 m magasan) repült és volt, amikor elérte a 100 m magasságot is. A közvetlenül a víz felett kialakított aerodinamikai hatások révén a gép légpárnát hozott létre és a csekély magasságban képes volt a radarok előtt rejtve maradni. A legnagyobb változata 220 tengerészgyalogos szállítására volt alkalmas. A géptörzs orrészét felnyitva, akár könnyű harckocsikat is befogadhatott. Az orosz haditengerészet vezetése egyértelműen tudatta, hogy szóba sem jöhet ennek az eszköznek a bármiféle fenntartása, vagy fejlesztése – írja az Izvesztyija. A Káspi-tengeri flotillából már három éve leszerelték az utolsó repülő-úszó csodát. A járművet…
2013-ban a Francia Légierő (Armée de l'Air) is belép azon légi haderők sorába, melyek Airbus Military A330-as Többcélú Utántöltő- és Szállítógépet (MRTT) rendeltek – jelentette be a minap Jean-Paul Palomeros parancsnok. A költségvetés szűkössége eddig elejét vette a döntésnek, de most megnyílt a lehetőség 5-7 repülőgép megrendelésére. Hosszú távon összesen 14 gép beszerzésével számolnak, a gépek második fele szolgálna a jelenleg üzemelő A340 és A310-es szállító- és VIP-flotta leváltására. Korábban arról volt szó, hogy a franciák a brit Királyi Légierő (RAF) által megrendelésre került 14 darab A330 MRTT feles kapacitásait használják ki, de a líbiai hadműveletek megmutatták, hogy Európában még mindig súlyos hiány mutatkozik a légi utántöltő képességből. A hagyományos francia-brit együttműködés alapján most annak a lehetőségét vizsgálják, hogy a külön-külön megvásárolt gépeket közösen, egyfajta pool-rendszerben tartsák fenn, és vegyék igénybe. Arról is szó van, hogy a többcélúság jegyében a…
Az amerikai szárazföldi haderő (U.S. Army), mint közvetítő szerv, november 17-én megkapta a negyedik, Svédország számára gyártott Sikorsky UH-60M Blackhawk helikoptert. A skandináv ország hadereje, mindenekelőtt afganisztáni missziós alkalmazásra 15 helikoptert rendelt, a szerződést januárban írták alá, az utolsó gépet jövő októberben szállítják le. Az amerikai hadsereg Huntsville-ben, Alabama államban módosítja a gépeket, ugyanolyan konfigurációra, mint melyet ők is használnak Afganisztánban. Többek között ballisztikai védelemről és mentőcsőrlőről van szó, és Svédország a gépeket meghatározatlan ideig ebben a konfigurációban hagyja, ami arra utal, hogy saját módosításokat nem terveznek. Az első négy gépet januárban szállítják le Svédországba, az első afganisztáni településre pedig 2013-ban kerül sor, ahol Medevac, csapatszállítási, és logisztikai utánpótlási feladatokra fogják azokat használni. A gépek helyi típusjelzése Hkp 16 lesz. Noha a beszerzést és a gépek gyártását az afganisztáni misszió igénye sürgette meg, a Blackhawkokra odahaza is számít a svéd…
A ghánai légierő átvette első C295-ös katonai szállítógépét az Airbus Military repülőgépgyártól. A második példány várhatóan 2012 első negyedévében kerül majd a ghánai légierő birtokába. A turbólégcsavaros gépet csapatszállításra, ejtőernyös ugratásra, MEDEVAC légimentési feladatokra, illetve felszerelés szállítására használják majd a ghánai fegyveres erőknél. Teherszállítás esetén raklapokra szerelve is lehet majd a gép utasterébe palettákat rögzíteni.Elsősorban az országon belüli katonai feladatok ellátására szánja a ghánai légierő a gépeket, de szükség esetén bármilyen humatiráius akcióban bevethetőek lesznek az afrikai állam határain kívül is. A rövid fel-, és leszállási képességének (STOL) köszönhetően, illetve annak, hogy a típust nem csak betonos repülőtérről lehet üzemeltetni a C295-ösökkel olyan területekre is képesek lesznek a ghánai katonák eljutni, amelyeket eddig semmilyen más járművel nem tudtak megközelíteni. Ez a most átadott gép Ghána első Airbus Military által gyártott katonai repülőgépe. A típusra eddig összesen 85 megrendelés érkezett 16…
Ma ért véget a Magyar Honvédség Pápa Bázisrepülőtéren a 86. Szolnok Helikopterbázis kijelölt állományának éjjellátó kiképzése. A három hetes rendezvény során újabb szállítóhelikopter-személyzetek, pilóták és fedélzeti technikusok kaptak kiképzést az AN/AVS-9 típusú, negyedik generációs éjjellátó szemüvegekkel (Night Vision Goggles, NVG) történő repülésre, a Szállítóhelikopter Zászlóalj parancsnokának, Szabó Miklós alezredesnek a vezetésével. Bár az NVG-vel történő repülésre vonatkozóan az első kezdeményezést még 1999-ben tették a Magyar Honvédségben, az első személyzet kiképzésére 2008. májusáig kellett várni. Ekkor három fő kapott, a Mi-17N modernizációs program keretében az oroszországi Torzsokban kiképzést a GEO-ONV-1 típusú, harmadik generációs szemüvegre. A negyedik generációs amerikai AN/AVS-9-esek beszerzésére 2010-ben történt meg, az első kiképzésre májusban került sor, a Special Application Group amerikai cég támogatásával. A Logical Decision 2010 gyakorlaton a szolnokiak már hasznát vették az új képességnek, melyet közben élesben is kamatoztathattak, amikor részt vettek a kolontári vörösiszap-katasztrófa áldozatainak…
Az amerikai Popular Science magazin szerkesztősége az amerikai haditengerészet és a Northrop Grumman által közösen kifejlesztett X-47B pilótanélküli harci gépet választotta 2011-ben a legjobb újdonságnak a repülés és űrkutatás kategóriában. A csupaszárny szerkezetet a Northrop Grumman fejlesztette ki és építette meg a US Navy számára, hogy részt vehessen a haditengerészet pilóta nélküli repülőgép hordozós harcigép rendszerének a próbáján. (UCAS-D) Az X-47-es az első olyan merevszárnyú pilóta nélküli repülő szerkezet, amelyik alkalmas repülőgép-hordozóról való indításra és landolásra.Az UCAS-D program jelenleg még tesztfázisban van, s  azt vizsgálják a pilóta nélküli repülőgéppel az Edwards légibázison, hogy miként viselkedik a gép különféle repülési konfigurációkban más-más magasságokon, különböző sebességtartományokban és eltérő súlyterheléssel. Ezt követően az X-47B átkerül a haditengerészet Patuxent River-i támaszpontjára, ahol már az anyahajós repülések tesztelésére készítik fel a járművet. Erre várhatóan 2012-ben kerülhet majd sor.A későbbiekben – a tervek szerint 2013-tól –…
Az idei Dubai Airshow egyik fő témája az emirátusok tervezett 2018-as vadászgép beszerzése. Ezidáig ugyanis olybá tűnt, hogy a 60 gépes üzletet a franciák, azaz a Rafale tudhatja a magáénak, de a közelmúltban váratlan fordulat következett be ezzel kapcsolatban. Az emirátusok fegyveres erőinek a vezetése ez év októberében ajánlatot kért a Eurofighter Typhoon gyártójától is a beszerzéssel kapcsolatban. Ami azért lepte meg az iparágat, mert a franciákkal immár három éve megy az egyeztetés és mindenki biztosra vette, hogy másoknak nem terem már babér az oázisban. De azzal is tisztában van mindenki ebben a szakmában, hogy az üzletet csak akkor lehet sikeresnek tekinteni, ha arról aláírt pecsétes szerződés is van.Ugyanakkor a hír hallatán az amerikai gyártók, elsősorban a Boeing és a Lockheed Martin sem maradt tétlen és gyorsan nyilvánosságra hozta, hogy az általuk kínált vadászgépek is legalább annyira megfelelnek az emirátusi…
Átvette a mexikói haditengerészet az első CN235 MPA (Maritime Patrol Aircraft) repülőgépét az Airbus Military repülőgépgyártól. Ez az első olyan CN235 MPA, amelyet az EADS Észak-Amerika együttműködésében az Egyesült Államok és Mexikó között fennálló Mérida program keretében kapott a közép-amerikai ország. Összesen négy ilyen gép szállítása szerepel a szerződésben, amelyek közül a fennmaradt hármat 2012 első felében adják majd át.A CN235 MPA haditengerészeti felderítőgép egy olyan komplex légi figyelőállás, amelyre FLIR-rendszert (Forward Looking Infra Red) telepítettek, valamint olyan radart, amellyel nyomon lehet követni a felszíni hajók útvonalát a tengeren, illetve part közelben. Ezek mellett egy automatikus azonosító (AIS – Automatic Identification System) és egy integrált taktikai rendszer (Fully Integrated Tactical system) alkotja még a gép fedélzeti berendezéseit. Ez utóbbi az Airbus Military saját fejlesztése.A mexikói haditengerészet a mostani géppel együtt immár három darab CN235-öst üzemeltet, amelyen kívül még a mexikói…
Tegnap hivatalosan is megerősítették, hogy Pakisztánban lezuhant egy kínai-pakisztáni gyártású JF-17 Thunder vadászgép. A baleset november 14-én történt, amikor is a harci gép nem sokkal a Kamra légibázison történt felszállását követően kis magasságú manőverezés közben megsemmisült. A gép pilótája életét vesztette. Az incidens oka egyelőre nem ismert, a baleset kivizsgálását megkezdte a pakiszátni légierő.A tragédia azért törént nagyon rossz időben, mert a Chengdu-Pakistan Aeronautical Complex által gyártott JF-17-es az egyik sztárja az idei Dubai Airshownak, és a gyártók nem titkolt szándéka éppen az volt, hogy a külföldi légierők – elsősorban éppen az öböl-menti államokra gondolva - is megismerjék a Thunder (Vihar) képességeit. A JF-17-es éppen ezért minden nap része volt a repülőprogramnak.A JF-17-es típust már korábban mi is bemutattuk, az első pakisztáni Thunder repülőszázad parancsnokával készült interjút a weboldalunk katonai repülés rovatában el lehet olvasni.Fotó: Katsuhiko Tokunaga
A vasárnap kezdődött Dubai Airshown bemutatta az orosz RAC MiG repülőgépgyár a világ első háromdimenziós repülőgép szimulátorát. Ez az első olyan 3D-s szimulátor, amelyben ülve a gépet vezető pilóta valóban térbelinek érzékeli a repülését és azokat a távolságokat, amelyek megjelennek előtte a szimulátor kivetítőjén. Az új orosz szimulátor, amelyet az RAC MiG repülőgépgyár fejlesztett ki számos Mikojan-Gurjevics repülőgéptípus földi gyakorlásához alkalmas.A jelenleg használatban lévő szimulátorok mindegyike két dimenziós, vagyis bármennyire is térhatásúak, a benne űlő pilóták nem térben érzékelik a távolságokat, hanem csak a megjelenítő képernyő sikjában. Ennek akkor van jelentősége, amikor például kötelékrepülést vagy légi-utántöltést, esetleg repülőgép hordozóra való leszállást gyakorolnak a szimulátorban, mivel a kétdimenziós szimulátorban nem érzékelhető a valós távolság a gépek és más tárgyak között. Az RAC MiG fejlesztőmérnökei által kifejlesztett és most bemutatott szimulátor egy teljesen új rendszeren alapszik, amely minden olyan korábbi korlátot lekűzdött,…
Az algériai légierő használt Jak-130-as sugárhajtású kiképzőgépeket kapott Oroszországtól. A hírt a vasárnap megnyíló Dubai Airshow kapcsán jelentette be a gépeket gyártó Irkut repülőgépgyár. Arról nem szól a hír, hogy összesen hány darab kétüléses repülőgép kerül így az algériaiak birtokába, de azt nyilvánosságra hozták, hogy olyan Jakokról van szó, amelyek 2011 áprilisában kerültek az orosz légierőhöz, s azóta kiképzési célokra használták is azokat.Az algériai pilótanövendékek már meg is kezdték a kiképzést a Jak-130-asokon, amelyeket elsősorban légiharc gyakorlásra használnak azt megelőzően, hogy a későbbiekben átkerülnének az Algériai Légierő által választott szintén orosz gyármányú Szu-30MKI(A) vadászgépekre. Mindkét típus gépei az Irkut repülőgépgyárban készülnek. Az algériai pilóták már túl vannak az oroszországi alapkiképzésen és a tréningjük további, hazai fázisára készülnek immár az új Jak-130-asokkal.  Fotó: Irkut
3. oldal / 5