2024 április 20

RSS Facebook

Katonai Repülés (Archív)
Halálos baleset történt tegnap a Brit Királyi Légierő (RAF) Red Arrows (Vörös Nyilak) elnevezésű bemutató kötelékénél Scamptonban. A kilenc gépes formáció egyik pilótájának, a 35 éves Sean Cunninghamnek eddig ismeretlen okból beindult a katapultülése a földön állva és kilőtte a székben ülő pilótát. A repülőgép vezetőt mintegy 60 méteres magasságra repítette a szerkezet, amelyet követően a földre zuhant és olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a gyors kórházba szállítás ellenére sem tudták már az életét megmenteni. Azt egyelőre nem tudni, hogy mi idézte elő az életmentő ülés piropatronjainak a működésbe lépést és miért nem nyílt ki a folyamat során a pilóta mentőernyője.A Red Arrows Team gyakorlása közben történt tegnap az incidens a csoport angliai gyakorló bázisán. Cunningham százados tapasztalt harci pilóta volt, részt vett az RAF iraki és afganisztáni misszióiban, ahol a szárazföldi csapatok légit támogatása volt a feladata. A sajnálatos…
Átvette az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) a harmadik Airbus A330 MRTT légi-utántöltő és több célú katonai szállítógépét az Airbus Military repülőgépgyártól. Ennek köszönhetően tovább nőtt az RAAF légi utántöltő, szállító és légi támogató képessége. Az új A330 MRTT a Queenslandben lévő Amberley légitámaszpontra kerül, oda ahova a júniusban leszállított két korábbi Airbus tankergép is érkezett. A RAAF-on belül az új típus a KC-30A kódot kapta. Az RAAF összesen öt darabot rendelt az A330-as utasszállító változatából átalakított több célú, katona szállító és légi-utántöltő repülőgépből. Az átalakítási munkálatokat az ausztrál Qantas Defence Service végezte a Brisbane-i repülőtéren kialakított MRTT Conversion Centre-ben. A negyedik gép – amelyet szintén egy polgári A330-asból alakítanak majd át – immár az Airbus Military székhelyén Spanyolországban készül majd, s várhatóan ezév decemberében adják át Madridban. Az utolsó, ötödik A330 MRTT is Brisbane-ben készül majd el. Az átalakításra kiszemelt…
Szolgálatba állította Peru azt az három új Mil Mi-171SH helikopterét, amelyet még tavaly rendelt az orosz Rosoboronexport fegyverkereskedelmi cégtől három másik forgószárnyassal együttesen. Az első három Mil már idén májusban megérkezett a dél-amerikai országba, amelyet követően szeptemberben szállította le az orosz fél a szerződésben vállalt további három példányt. A Mi-171-eseket egy An-124-es teherszállító géppel repítették Peruba az Ulan-Ude-i gyárból.A szeptemberi érkezést követően a Mil-ek csapatpróbára kerültek. A berepülések végeztével a perui védelmi minisztérium úgy döntött, hogy alkalmasak a gépek a hadrendbe állításra, így azok immár hivatalosan is bekerültek a perui légierő flottájába. A Mi-171SH-kat ezután a kábítószer termelők és kereskedők elleni harcban is használja majd a perui hadsereg.Fotó: Russian Helicopters
Az Amerikai Légierő (USAF) 300-350 darab Block 40-es és Block 50-es F-16-osát modernizálja, élettartamukat pedig 8000-ről legalább 10000 órára hosszabbítja meg, hogy akár 2030-ig szolgálhassanak - ez derült ki a haderőnem második emberének, a műveletekért, tervezésért és követelményekért felelős Herbert "Hawk" Carlisle vezérezredesnek a minapi beszámolójából. A tábornok a Kongresszus előtti meghallgatáson nyilatkozott elképzeléseikről, melyben az is elhangzott, hogy a modernizáció voluemene akár 600 gépre nőhet. A korszerűsített gépek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a Légi Nemzeti Gárda (ANG) és a haderőnem tartaléka (Reserve) fenntartsa alakulatait az elkövetkezőekben, annak ellenére, hogy idővel ők is hozzáférhetnek majd az új F-35-ösökhöz. Az F-16-os felváltására is tervezett ötödik generációs típus csapatszolgálatba állását 2016-tól tervezik, bár a teljes képesség elérése csak 2018-tól várható. Az USAF Block 40-es és 50-es F-16-osai az elmúlt évtizedben estek át a standardizációt és modernizációt egyaránt célul kitűző CCIP-programon. A következő korszerűsítési program ezen…
A németországi megszorítások miatt visszamondásra kerülő Eurofighterek helyett Talarion típusú, pilóta nélküli felderítő repülőgépek megrendelését kívánja elérni a EADS Cassidian - adta hírül a Reuters hírügynökség a Financial Times Deutschland értesülésére hivatkozva. A haderőreformra hivatkozva valószínű, hogy a Thomas de Maiziere miniszter vezette német védelmi tárca a tervezettnél 37-el kevesebb, 140 darab Eurofightert vesz csak át, ezért a védelemipari óriáscég most azt ajánlja, hogy eltekintene a kötbértől, ha a vadászgépek helyett drónokat gyárthatna. A Talarion kifejlesztését eddig az EADS maga finanszírozta abban a reményben, hogy a német, a francia és spanyol haderők majd megrendelik, ám erre eddig nem került sor. Hogy a cég nem adta fel a projektet, arra az is bizonyíték, hogy a típus méretarányos makettjét minden jelentős repülőgép- és védelmi ipari kiállításon bemutatják, így tettek idén a párizsi légiszalonon is, Le Bourget-ben. Fotó: Zord Gábor László
November 2-án átadta az amerikai Lockheed Martin repülőgépgyár a 250. elkészült C-130J Super Hercules szállítógépét. A nagy múltú típus legújabb változatának ez a példánya Texasba, a Dyress légitámaszpontra kerül, ahova összesen 28 darab új Super Hercules érkezik majd. Ez a gép egyébként az 1957 óta hadrendben lévő C-130-as típus 2404.olyan példánya, amelyik a gyár mariettai gyártósorán készült.A C-130-asok immár több mint 60 éve szolgálják az Egyesült Államok és szövetségeseinek légi erőit, s ennek köszönhetően a Hercules az a katonai szállítógép, amelyik a világon egyedül álló módon több mint fél év százada folyamatosan gyártás alatt áll. Ezt a tradíciót viszi tovább a gép legújabb, C-130J Super Hercules-változata. Legutóbb éppen India és Qatar csatlakozott a C-130J-t használókhoz, amelyek mellett a közelmúltban vehette át az Egyesült Államok új HC-130J felderítő és MC-130J special operation változatát az új Super Herculesnek. A C-130J-t jelenleg az…
Az elmúlt hónapok híradásaiból jól ismert, hogy nyár elején a levegőben meghibásodott egy magyar Gripen, és az is, hogy pilótája, Molnár Tibor őrnagy a meghibásodott géppel sikeresen visszatért a kecskeméti bázisra. Cikkünk a repülés részleteibe kíván betekintést nyújtani. 2011. június 2-án egy egy elleni légiharc-gyakorlatra szállt fel két JAS39 Gripen a kecskeméti repülőbázisról. Az együléses C-t egy kétüléses D kísérte; a gépek a légi harcra leggyakrabban használt TRA 23 jelű légtérbe tartottak, Mezőkövesd térségébe. A géppár elhagyta Szolnokot, és megérkezett a légtérbe. A pilóták bemelegítettek azzal, hogy 5 G-s túlterheléssel 90 és 180 fokos fordulókat hajtottak végre. A manővernek kettős célja van. Egyrészt ellenőrzik a fegyverzetet, másrészt felkészítik a szervezetüket a komolyabb túlterhelésre. A repülőorvosok úgy tartják, hogy a fokozatos, 30 másodpercig tartó 5 G túlterhelés „felébreszti” a szervezetet, amelyet így nem a légi harcban gyakori 6-8 G éri először,…
Az Airbus Military repülőgépgyár új, A400M típusú katonai turbólégcsavaros szállítógépe sikeresen végrehajtotta a vizes kifutópályás teszteket. Ennek során azt vizsgálták a szakemberek, hogy miként viselkednek a gép hajtóművei olyankor, amikor fel-, és leszállás közben vízréteg borítja a betont. A tesztet a franciaországi Istres katonai bázison hajtották végre, ahol 2-6 cm-es vízszőnyegen kellett az A400M-nek a fel-, és leszállást imitálnia. A próba során a gép 90 csomós (162 km/h) sebességre gyorsított fel, felszálló és leszálló konfigurációban, illetve kipróbálták a hajtóműveket reverz, azaz negatív állásban is a lassítás közben. A cél az volt, hogy semmilyen körülmények közepette ne juthasson víz a hajtóművekbe még ilyen szélsőséges viszonyok közepette sem. Az A400M a teszt során az elvásároknak megfelelően teljesített, s egyik konfiguráció esetén sem került víz a turbinákba.Fotó: Airbus Military
A brazil Embraer Defense and Security kiválasztotta azt a gyártót, amelyik az új KC-390-es katonai szállító és légi-utántöltő repülőgépéhez szállítja majd a gép védelmi berendezését (SPS), infravörös csapdáját (DIRCM) és Head-up-Display-ét (HUD). A megbízást a szintén brazil AEL Sistemas nyerte el a brazil repülőgép gyártótól. A KC-390-es katonai szállító- és légi-utántölő repülőgépet a brazil légierővel közösen fejleszti ki az Embraer repülőgépgyár. A tervek szerint a két hajtóműves, felső szárnyas tehergép 2014-ben emelkedhet majd első ízben a magasba, amelyet követően 2016-ra tervezi a brazil gyártó az első gép átadását a légierő számára.Azzal, hogy a gyár kiválasztotta a Porto Alegre-i székhelyű AEL Sistemast, befejeződőtt a tervezés első fázisa, ugyanis az AEL-lel immár teljes az Embraer beszállítói köre. Így megkezdődhetnek azok a tervezési munkák, amelynek az eredményként elkészülhet majd 2013-14-ben a prototípusa a KC-390-esnek. A 2009-ben indult program érdekessége, hogy a brazil légierőn…
Mint arról az Aeromagazin weboldalán mi is beszámoltunk, múlt hét végén ismét leállította az amerikai légierő (USAF) az F-22A Raptor vadászgépek repülését, miután az egyik pilóta repülési feladatának végrehajtása közben jelezte, hogy gépén nem működik rendesen a fedélzeti oxigénellátó rendszer, s hypoxia közeli, azaz oxigén hiányos állapotba került. Ezt követően a légierő vezetése úgy döntött, hogy mindaddig nem repülhetnek a Raptorok, ameddig a szakemberek meg nem találják a pilótákat ellátó oxigéngenerátor rendszer hibáját.Október 24-én azonban az Alaszkában lévő Elmendorf-Richardson légibázison feloldották az F-22-esek tilalmát, így az ott állomásozó negyven Raptor ismét felszállhatott a levegőbe. Ezzel szemben a virginiai Langleyben lévő további 30 darab Raptor azonban továbbra sem repülhet mindaddig, ameddig ki nem derítik a műszakiak, hogy mi okozza időről időre a pilótákat ellátó oxigénrendszer meghibásodását. Ugyanezen ok miatt idén már földre kényszerültek egyszer az F-22A-k májusban, de a közel öt…
Örömteli esemény történt múlt hét végén Spanyolországban, amikor az európai Cassidian konzorcium átadta a spanyol légierőnek a Eurofighter Typhoon háromszázadik példányát. A német, spanyol, brit és olasz összefogással készülő több célú harci gép így már tizenhat különféle egységnél áll szolgálatban tizenegy korábbi repülőgép típust felváltva.Ezidáig a Eurofighterek 130 ezer repült órát teljesítettek, többek között a Líbia feletti légtérzár kapcsán is, ahol első éles levegő-föld bevetése is volt a típusnak. A Typhoon jelenleg hat légierő állományába van rendszeresítve. Ilyen harci gépeket használ a Brit Királyi Légierő, a Luftwaffe, az olasz és a spanyol légierő, valamint az oszrák légierő és a szaudi királyi légierő.Ugyanakkor a nehéz gazdasági helyzet miatt arra kényszerültek a harci gép gyártói, hogy drasztikus mértékben csökkentsék a Eurofighterek gyártását. A programban részt vevő brit BAe Systems például háromezer dolgozót kíván elbocsájtani egyes gyáregységeiből a közeljövőben, többek között éppen a…
Október 21-én négy újabb F/A-18 Super Hornet érkezett az Ausztrál Királyi Légierő Amberley-ben lévő légitámaszpontjára. Így már összesen huszonnégy ilyen harci repülőgépe van az RAAF-nek. A négy új gépet a szerződésben foglalt határidő előtt sikerült leszállítania a Boeingnak. A gépek érkezését egy tizenhat gépes F/A-18-as kötelék fogadta, amelyhez csatlakozva húsz Super Hornet repült egyszerre az Amberley légibázis felett.Az F/A-18 Super Hornet jelenleg a világ legfejlettebb harci gépe, mondta az átadási ceremónián Steve Robertson ezredes, a típust üzemeltető 82. vadászrepülő ezred parancsnoka. Hozzátéve, hogy az F/A-18-asok révén sokkal szélesebb körben tudják alkalmazni az RAAF kötelékén belül a vadászgépeket, legyen szó akár légtérvédelmi, tengerészeti feladatokról vagy a szárazföldi csapatok támogatásáról.Az ausztrál kormány 2007-ben döntött huszonnégy darab F/A-18F Block II-es Super Hornet beszerzéséről. Az első F/A-18-as 2010. március 26-án érkezett a Queenslandben lévő légitámasztpontra. Október 21-én pedig az utolsó négy gép átadása történt…
A Thaiföldi Királyi Rendőrség és az Airbus Military repülőgépgyár közös mentőakciót szervezett Thaiföld áradások sújtotta területére. Ennek részeként egy Airbus Military által gyártott CASA C295-ös katonai szállítógéppel tizenkét mentési szakembert és 4,3 tonna felszerelést - ivóvizet és sátrakat - juttattak el a thaiföldi Nakhorn Sawan tartományba, az áradások helyszínére.Az eredeti elképzelések szerint a C295-ös közepes katonai szállítógép bemutató repülésre ment volna a távol-keleti királyságba, de az időközben bekövetkezett természeti katasztrófa miatt úgy döntöttek a szervezők, hogy kihasználva a lehetőséget humanitárius célra fordítják az utazást. Így a repülőgép képességeit valós körülmények közepette mutathatták be. A légi segélyszállítmány eljuttatása során ugyanis nem kiépített repülőteret használtak a fel- és leszálláshoz, hanem egy olyan alkalmi kifutópályát, ahol fontos szempont volt a gép rövid fel- és leszállópálya igénye, illetve az, hogy semmilyen földi kiszolgálóberendezés nem állt a rendelkezésükre a ki- és berakodáskor, illetve az indításhoz.A…
Határozatlan időre leállította az amerikai légierő (USAF) az F-22 Raptor vadászgépek repülését, miután pénteken bejelentették, hogy a virginiai Langley légitámaszton lévő egyik gépükön leállt a pilótának az oxigéneállátó rendszere a levegőben. A F-22-es repülési fealadatának végrehajtása közben lépett fel a pilótánál a hypoxiás - oxigénhiányos - állapot, aminek hatására megszakította a feladatát és visszatért a légibázisra.Az eset hatására úgy döntött a légierő vezetése, hogy mindaddig nem szállhatnak fel az F-22-esek, ameddig meg nem találják az oxigénellátó rendszer meghibásodásának az okát. Hónapokkal ezelőtt már szintén történ hasonló probléma a Raptorokkal, s akkor is repülési tilalmat rendeltek el a típus számára. Azt egyelőre nem tudják, hogy mi okozhatta a mostani meghibásodást.Fotó: Lockheed Martin
Október 20-án délelőtt bejelentették Moszkvában, hogy balesetet szenvedett az orosz légierő egyik Szu–24-es bombázója az orosz távol-keleten.A szerencsétlenségben a gép minkét pilótája életét vesztette. Az incidens leszállás közben történt az amúri körzetben lévő ukrainkai légibázison, közel a kínai határhoz. Az elsődleges hírek szerint a gép a személyzetével együtt csapódott be, majd gyulladt ki a repülőtér közelében, így a pilótáknak esélyük sem volt a katapultálásra.Fotó: Aeromagazin-archív
Október 19-én lezuhant az indiai légierő egyik MiG–29-es vadászgépe. A hírt tegnap este jelentette be az indiai légierő. A gép a Himachai Pradesh Lahaul völgy közelében tűnt el. A mentést azonnal megkezdte a légierő két kutató-mentő helikopterrel. Azt egyelőre nem hozták nyilvánosságra, hogy egy vagy két pilóta vezette-e a MiG-et. A vadászgép egy éjszakai gyakorlaton vett részt amikor a baleset bekövetkezett.A gép egy erdős terület felett repült, amikor is elvesztették vele a kapcsolatot. A kutató-mentő egységek abban reménykednek, hogy a fás részen könnyen megtalálják majd a szerencsétlenül járt gép roncsait és a személyzetet is. A szemtanúk szerint hangos robbanás hallatszott az érgől, amelyet egy tűzgömb zuhanása és becsapódása követett, amikor a baleset bekövetkezett.Fotó: IAF
Sikeresen zárult a Hawker Beechcraft gyár átlal gyártott AT–6-os könnyű támadó és felderítőgép éles precíziós bombavetési gyakorlata. A dél-arizonai lőtéren végrehajtott tesztelés során négy darab 250 kg-os lézervezérlésű GBU-12-es és szintén négy darab 120 kg-os lézervezérlésű GBU-58-as bombát dobtak Paveway II-es felderítő konténer segítségével. Mind a nyolc bomba száz százalékos találati pontossággal ért célba.A bombák célba dobásához Paveway II-es célfelderítő és célmegjelölő konténert használtak a teszt során mind a két bombatípus vetése során. A két hetes tesztsorozat ideje alatt napi három alkalommal szálltak fel az AT-6-osok, amelyekről hatvan darab DBU-33-as, DBU-50-es, GBU-12-es és GBU-58-as gravitációs bombát dobtak hagyományos és lézerirányítású módszerrel. Illetve ez idő alatt tesztelték a levegőben a gépre szerelhető 0,50-es kaliberű gépágyút is, amelyet légi vontatott cél ellen vetettek be. Az AT-6-on használt integrált gépágyú irányzék szinte azonos az A–10C-n használt irányzékkal, azon mininmális változtatást kellett csak végrehajtaniuk…
Jövő hónaptól hadrendbe állítja az amerikai tengerészgyalogság a Lockheed és a Kaman által közösen kifejlesztett K-MAX pilótanélküli helikoptert.Azt követően jutott erre a döntésre az amerikai katonai vezetés, hogy a szerkezet sikeresen teljesítette azt az öt napos tesztidőszakot, amely során a US Navy pilótanélküli teherszállító programjának a keretében napi mintegy 3000 kg terhet kellett elszállítania egyik helyről a másikra a US Navy és a USMC elvárásainak megfelelően.A K-MAX lesz az amerikai haditengerészet történetében az első olyan pilótanélküli helikopter, amelyet háborús övezetbe vezényelnek. A gép és személyzete a bevetésig további teszteket végez a kaliforniai Twenthy-nine Palms bázison mindaddig amig az indulási parancs meg nem érkezik, majd felkészítik az egységet és a gépet az afganisztáni bevetésre.A K-MAX-programot 2007-ben indította a Kaman Aerospace és a Lockheed Martin közösen. Ennek keretében fejlesztették ki a Kaman által korábban gyártott pilóta vezette helikopterből az új, immár pilóta…
A Lockheed Martin repülőgégyár új, ötödik generációs harci gépének a VSTOL változata, az F–35B végrehajtotta az első hajó fedélzeti leszállását a USS Wasp (LHD–1) tengerészgyalogos repülőgép-hordozón.Ez a fázis az első eleme az F–35-ös STOVL (Short Take Off and Vertical Landing)-változatának hajófedélzeti próbájának, amikor is valós körülmények közepette tesztelik azt, hogy miként használható a repülőgép egy hordozó fedélzetéről.Fotó: Lockheed MartinA leszállásról készült videót a http://www.youtube.com oldalon nézhetitek meg
Elképzelhető, hogy csökkentik az amerikai tengerészgyalogás (USMC) számára megrendelt MV–22 Osprey szállítógépek számát a közeljövőben. A tengerészgyalogság repülési részlegének az egyik vezetője úgy nyilatkozott a napokban, hogy gazdasági okból nem kizárt, hogy a korábban megrendelt 122 darab MV–22-es helyett csak ennél kevesebbet, mintegy 98-116 gépet vesznek át a gyártótól a védelmi minisztérium költségcsökkentési programjának az eredményeként. Az első gépek a 2014-es pénzügyi évben érkeznének a tengerészgyalogsághoz. A hír hatására a Bell és Boeing tíz százalékos árengedményt adott a megrendelőnek, hogy tartani tudják a 122 gépes csomagot. Ám elképzelhető, hogy ez sem lesz elég és több mint tíz százalékkal csökkentik a megrendelendő gépek számát, azaz 98-nál is kevesebb Osprey-t szerez be a tengerészgyalogság.Bár a géppel kapcsolatos repülésbiztonsági problémák megoldódni látszanak, többen azért támadják továbbra is a tiltrotoros repülőgépet, mert nagyon drága az egy órára kivetített költsége. Mintegy nyolc hónappal ezelőtt még…
Szeptember 30-án rendszerbe állt a Brazil Légierő első Lockheed P–3AM Orion tengerészeti felderítő és tengeralattjáró elhárító repülőgépe.Brazilia 2002-ben döntött úgy, hogy megvásárol tizenkét darab ex US Navy P–3A Oriont, amelyeket a getafei Airbus Military repülőgépgyár alakított át a brazil légierő kérésének megfelelően. A tucatnyi kivont Orionból hármat arra szántak, hogy alkatrészeiket felhasználják a többi gép modernizálásához. Idén még további két P–3AM-et vesz majd át a légierő salvadori bázisán működő 1°/7° Repülő Csoportja, amelyeket 2012-ben követ a fennmaradt öt újabb P–3AM. A gépek teljesen új avionikát, felderítő és fegyvervezérlő rendszereket kaptak, amelyek révén képesek akár AGM-84 Harpoon Block II-es hadihajók elleni rakéták indítására is.Fotó: Brazil Légierő
Szeptember végén átvette a dél-koreai légierő (ROKAF) az első Peace Eye 737 Airborne Early Warning and Control (AEW&C) repülőgépét.A gimhaei légitámaszponton megtartott átadási ünnepségen jelen voltak az Egyesült Államok kormányának és a Dél-Koreai Köztársaság poitikai vezetésének a képviselői, a ROKAF parancsnokai valamint azon cégeknek a vezetői, amelyek az ipari együttműködés keretében részt vettek a Boeinggal közösen a Peace Eye 737-es programban.A Peace Eye 737-es nem más, mint egy B 737 NG-ből átalakított légi harcálláspont, amely révén tovább növelheti Dél-Korea a biztonságát, mivel ezzel a repülőgéppel a levegőből figyelhetik a szomszédos észak-koreai légteret, illetve fegyveres konfliktus esetén innen irányíthatják a dél-koreai és más szövetséges légierők repülőgépeinek a mozgását. 2012-ig további három hasonló repülőgépet alakítanak majd át a Korean Aeropsace Industries cégnél Sacheonban, amelyeket még abban az évben átvehet majd a ROKAF.Hasonló AEW&C repülőgépeket rendelt korábban már a Boeingtól a török és az…
Szeptember 2-án egy honvédelmi miniszteri utasítás megjelentetésével hivatalossá vált az internetes fórumokon és rövid újságcikkekben már közel egy éve terjedő szóbeszéd a honvédség forgószárnyas erőinek jövőjével kapcsolatban. Eszerint harminc, az amerikai tengerészgyalogságtól kivonandó UH–1N TwinHuey helikopter beszerzésének lehetőségét vizsgálja a tárca. Hogy a Magyar Honvédség (MH) helikopterflottája milyen változásokon ment keresztül a rendszerváltás óta eltelt két évtizedben, az aligha maradt titok olvasóink előtt. Jórészt ismert az egész szomorú történet az Aeromagazin hasábjairól is. Mégis, talán érdemes felidézni a változások legfontosabb fordulópontjait, hogy megértsük, miért merült fel most ilyen határozottan a helikopterek beszerzésének kérdése. Miként az MH egészében, az alulfinanszírozás és a tudatos leépítés eredményezte az egykor jelentősnek mondható, könnyű (Mi–2-es) és közepes (Mi–8-as, Mi–17-es) szállítóhelikopterekre, valamint a Mi–24-es harci helikopterekre épülő magyar forgószárnyas erők hanyatlását. Az alkatrészbeszerzések és a szükséges ipari javítások elmaradása törvényszerűen hozta magával a hadra fogható gépek…
A költségvetési megszorítások korában szakmai körökben egyre több szó esik a könnyű vadászrepülőgépekről – még Európában is. Ennek a piaci szektornak – ahol a hagyományos repülőgép-ipari nagyhatalmak ma nem képviseltetik magukat – egyik szereplője a kínai–pakisztáni kooperációban készülő JF–17-es, amelyről már volt és alighanem még lesz is szó lapunkban.Az alábbiakban olvasóink a Kálíd Mahmúd ezredessel, a pakisztáni légierő első, JF–17-essel repülő alakulatának, a 26. Fekete Pók vadászrepülő századnak a parancsnokával készült interjút olvashatják.– Mennyit repült nagy sebességű gépeken, és milyen típusokon?– Korábban F–7-esen és F–16-oson repültem, és most a JF–17-esen. Az összóraszámomról nem beszélhetek.– Pakisztán régóta használ kínai vadászgépeket. A gyártási minőség terén milyen előrelépést jelent a JF–17-es az olyan régebbi generációs repülőgépekhez képest, mint az F–7-es, amelyen első kézből származó tapasztalata is van?– A minőség nagyot javult. Az F–7-esnél nem lehetett kivenni egy gépből egy elemet, és azt átszerelni…
Látványos festésminta a repülőgépeken, tigriscsíkos ruhák és kiegészítők a résztvevőkön, pompás dekorációk a járműveken és a kiszolgálóeszközökön. Ezek az idén 50 éves NATO Tiger Meet mindenki által ismert látványelemei. A tigrisek találkozója azonban sokkal több ezeknél a látványos külsőségeknél: lehetőség a tapasztalatszerzésre egy olyan taktikai környezetben, amelyhez fogható manapság nincs Európában.A tigristalálkozó ötlete a múlt ködébe vész; állítólag egy bárpult mellett pattant ki két brit pilóta fejéből. Ha így is van, a katonai repülés történetében nem ez lenne az első eset, hogy efféle intézmény volt a helyszíne egy remek ötlet megszületésének. Ma már az is kijelenthető, hogy az első találkozók, bár szakmai tartalom is fellelhető volt bennük, inkább a csapatszellem ápolásáról, a csapatépítésről szóltak, és akkor sem járunk messze a valóságtól, ha ezt egyszerűen bulizásnak nevezzük. A résztvevők száma mindenesetre folyamatosan bővült.Komoly fordulatot akkor vett a dolog, amikor a résztvevők…
Négy darab C–130J Super Hercules katonai szállítógépet vett át szeptember 28-án a qatari emírség légi ereje. A "Super Hercules" az új generációs C–130J megnyújtott változata, amelyet humanitárius és katonai célokra használ majd az emírség légi ereje. A gépeket várhatóan októberben repülik át a közel-keleti országba. A qatari fegyveres erők egyébként az első felhasználói a típusnak a térségben.Fotó: Lockheed Martin - Qatari C–130J Super Hercules
Négy hónapos kényszer pihenő után szeptember 26-án ismét felszállhatott a Lokheed Martin gyár F–22 Raptor vadászgépe, hogy tovább folytathassák a tesztrepüléseket. A négy hónapos repülési tilalom nem befolyásolta a gyár munkáját, így az eredeti terveknek megfelelően – várhatóan ez év decemberében – készül el az első széria példánya a típusnak, amelyet át is vesz majd az amerikai légierő (USAF)Fotó: Lockheed Martin - F-22 Raptor
Szeptember 29-én végrehajtotta az első felszállását az indiai haditengerészet számára gyártott P–8I nagy hatótávolságú haditengerészeti felderítő és tengeralattjáró elháró repülőgép, amely a US Navy számára készült P–8A Poseidon export változata. A P–8I alapja a Boeing B 737 NG géptípus, amelyet a tengeri hadviseléshez szükséges katonai eszközökkel és berendezésekkel szereltek fel. Az indiai haditengerészet összesen nyolc darabot rendelt a P–8i-ből, amelynek az első példányát várhatóan 2013-ban vehetik majd át az amerikai gyártótól.Az első felszállás során a Boeing gyári berepülőpilótái kipróbálták a gép különféle rendszereit, a hajtóműveket különböző üzemmódokban, illetve felemelkedtek a maximális 41 000 feet-es szolgálati magasságra. Ezután az elkövetkezendő hetekben a gyár szakemberei beépítik a repülőgépbe mindazokaz a különféle speciális berendezéseket, amelyek a haditengerészeti feladatok ellátásához szükségesek majd.
20 évvel ezelőtt, 1991. szeptember 15-én szállt fel először a Boeing C–17 Globemaster III-as katonai teherszállító repülőgép első teszt példánya, a T–1-es. A négyhajtóműves óriásgép a gyár Long Beach-i üzeméből hajtotta végre a szűzfelszállást, amely során két órát töltött a levegőben. Ez idő alatt a sárkányt és a hajtóműveket vizsgálták a repülőgépgyár mérnökei a berepülés során.A C–17 Globemaster egyes példányai az elmút 20 év során együttesen több mint 2 millió órát töltöttek a levegőben, lehetővé téve az Egyesült Államok fegyveres erői és szövetségesei számára, hogy a világ legkülönbözőbb válság övezeteibe időben odaérjenek a rendfenntartók, illetve a humanitárius segélyek. A Boeing az elmúlt két évtized során 235 darabot szállított le a C–17-esből az Egyesült Államok légi ereje, illetve további 24 ország számára – köztük a NATO Strategic Airlift Capability-programnak, aminek a keretében három darab C–17-es magyar katonai lajstromba került, s Magyarországon,…
Jövő év elején megkaphatja az amerikai Sikorsky Aircraft legújabb üzleti helikoptere, az S–76D a légialkalmassági bizonyítványát, köszönhetően annak, hogy a gyár harmadik teszthelikoptere is a levegőbe emelkedett. A két korábbi prototípus eddig már több mint 500 órát töltött a levegőben. Az S–76D a típus legújabb változata, amelynek 14 százalékkal nagyobb a felszállóteljesítménye, mint az ezt megelőző S–76C++ volt, ám ugyanakkor 8 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt elődjénél. Újdonság az is, hogy az új S–76D négylapátos teljesen kompozit rotorját el lehet látni jégtelenítő rendszerrel, s a gép képes úgynevezett „csendes” üzemmódban is repülni, ha szükséges.
4. oldal / 5