2017 szeptember 20

RSS Facebook

Katonai Repülés (Archív)
Januárban és februárban az Egyesült Államok körvonalazta az elkövetkező évek védelmi stratégiáját, és a hozzájuk szabott költségvetési forrásokat. A vezető nagyhatalom döntései számos légierő-programot érintenek, világméretű lökéshullámként terjedve befolyásolják a szövetségesek és a partnerek terveit és lehetőségeit.  Hogy nem a szokványos helyzetben van az amerikai védelmi szféra, az már látható volt abból is, hogy január 5-én példátlan módon maga az elnök, Barack Obama ismertette védelmi stratégiai útmutatását a Pentagonban. Ennek lényege, hogy az Egyesült Államok egy évtizednyi háborúskodás után – tekintettel Kína felemelkedésére – Ázsia és a Csendes-óceán térsége felé fordul, miközben fenntartja jelenlétét a Közel-Keleten, de csökkenti, átformálja azt Európában. Az amerikai haderőnek a folyamatban lévő deficitcsökkentési erőfeszítésekkel párhuzamosan mérsékelnie kell költekezését, ami a létszám csökkentéséhez vezet. A változtatások alapgondolata, hogy a haderő „kiüresítése” elfogadhatatlan, azaz csak azt szabad megtartani, ami hatékonyan működtethető. A létszámcsökkentés (különösen a szárazföldi erőknél…
A héten zajlott az Egyesült Államokbeli Nashville-ben az Army Aviation Association of America szokásos éves szakmai találkozója. Ezen jelentette be az amerikai hadsereg (US Army) légi divíziójának a vezetése, hogy modernizációs programot indít a régebbi változatú Sikorsky UH–60 Black Hawk és Boeing CH–47 Chinook helikopterek tekintetében. Méghozzá annak érdekében, hogy mindkét igen megbízható és népszerű helikopter típus esetében megnöveljék a régebbi változatú gépek hadrendben tarthatóságát.Ennek a programnak a részeként a régebbi változatú UH–60L Black Hawkok új digitális műszerezettségű pilótafülkét kapnak és teljesen felújítják azok sárkányszerkezetét is annak érdekében, hogy további 10 évvel megnöveljék a gépek élettartamát és így az eredetileg tervezettnél hosszabb ideig maradhassanak a US Army kötelékében. A modernizációs csomag révén azonban nem csak plusz egy évtizeddel megnövelt szolgálati időt kapnak a Black Hawkok, hanem olyan új képességeket is, amelyekkel az L-változatú UH-60-asok korábban nem rendelkeztek. A felújítási program…
Jelentős megtakarítást értünk el a számunkra kedvező módon újratárgyalt Gripen szerződéssel, az ebből eredő teljes összeget – a kormány döntésének megfelelően - a Magyar Honvédség képességeinek fejlesztésére fordíthatjuk– jelentette be Hende Csaba honvédelmi miniszter Kecskeméten. Az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottsága kihelyezett ülést tartott április 5-én az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison.A kedvező feltételekkel újrakötött Gripen szerződésből eredő megtakarítás pontos összege nem nyilvános, de az összes pénz a honvédségnél marad, a képességek fejlesztésére fordítható. Hende Csaba honvédelmi miniszter újságírói kérdésre válaszolva elmondta: hosszas és alapos szakmai vita során döntöttek a megtakarítás felhasználásáról, a felosztás tervezetét pedig a kormány elfogadta. Ez alapján például norvég rádiók beszerzésére hétszázötven millió forintot fordíthat majd a honvédség, több mint kétmilliárd forint értékben lehetőség lesz pótlólagos üzemanyag beszerzésre – többek közt a Gripenek működésének biztosítására, s kétmilliárd jut például a páncélos eszközök és a csapatszállító járművek…
A fairfordi Royal International Air Tattoo (RIAT) szervezői hivatalosan bejelentették, hogy az idei július 7-8-án megrendezendő két napos légibemutatójuk sztárja az orosz légierő Jak–130-as Mitten kiképző repülőgépe lesz, amelyet első alkalommal láthatnak majd a katonai repülés iránt érdeklődők Oroszország határain kívül a levegőben. Az orosz légierő új generációs kétüléses kiképző repülőgépe könnyű csapásmérő konfigurációban, teljes fegyverzettel látható majd Fairfordban július 7-én és 8-án. A gép a Moszkva melletti Irkut repülőgépgyárból érkezik majd az eseményre. A típus 2010 óta repül az orosz légierő kötelékében mint szubszónikus kiképző és könnyű harci repülőgép. Ezzel a típussal váltja fel az orosz légierő a kiöregedett csehszlovák gyártású L–39-es Albatrosz kiképző repülőgépeket. A Jak–130-as egyaránt alkalmas az új generációs harci gépek pilótáinak a kiképzésére, illetve földi és légi célok elleni bevetésre. A Royal International Air Tatto szervezői mindig nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a több százezer…
A védelmi és biztonsági berendezéseket gyártó Saab számára kiemelt fontosságú nap volt az április 2. A vállalat ezen a napon ünnepelte fennállásának 75. évfordulóját, valamint ebben az időszakban zajlott négy nemzet részvételével Svédországban a Lion Effort hadgyakorlat. A Saab-ot 1937. április 2-án alapították a Svéd Parlament döntése nyomán azzal a céllal, hogy az ország maga gyárthassa a vadászgépeit. Alapítása óta a Saab kulcsfontosságú szereplője az innovatív svéd iparnak. “Az elmúlt 75 év során a repülés kiemelten fontos szerepet töltött be az üzleti életünkben. A mai napig a vállalat összesen 4000 repülőgépet gyártott. 75 év repülési tapasztalatával és fejlett technológiájú mérnöki hátérrel arra törekszünk, hogy világ védelmi és biztonsági piacának meghatározó szereplőjévé váljunk’, nyilatkozta Håkan Buskhe, a Saab AB elnök-vezérigazgatója.Az 75. évforduló ünneplésével azonos időben zajlott a svédországi Ronneby-ben a Lion Effort 2012 elnevezésű hadgyakorlat, amely a legnagyobb szabású az eddigi…
Sikeresen teljesítette a Northrop Grumman által gyártott B–2-es Spirit lopakodó bombázó egyik példánya azt a 18 és fél órás nonstop repülését, amelyet első ízben hajtott végre az USAF az Északi Sark felett. A radarok átal mininálisan érzékelhető repülőgép annak a programnak a keretében hajtotta végre ezt a különleges feladatot, amelynek során az újonnan beépített repülési vezérlőrendszer működését tesztelték és ellenőrizték a gyár és az amerikai légierő szakemberei. A kísérleti repülés sikerének köszönhetően immár hozzáláthat az NG a modernizált vezérlőrendszer sorozatgyártásához, hogy valamennyi B–2-es Spiritbe beépíthessék azt. A tesztrepülés során az Extremely High Frequency (EHF) Increment 1-es rendszer minden tekintetben megfelelt a US Air Force elvárásainak. A közel húsz órás repülés során – amely az Edwards légitámaszpontról indult az Északi Sarkra és oda is tért vissza – a B–2-es légi utántöltést is végrehajtott.A most végrehajtott berepülés annak a két éve tartó…
Április elsején kigurult a Lockheed Martin szerelőcsarnokából az első holland légierőnek készülő F–35-ös Lightning II-es több célú harci gép. Ez az utolsó fázisa annak a berepülési programnak, amelyik az Eglin légitámaszponton zajlik, s amelynek az eredményeként várhatóan a nyár végére teljes mértékben befejeződik az F–35-ös típus berepülési programja és teljes erővel folyhat a sorozatgyártása.A Holland Királyi Légierő az F–35-ös hagyományosan fel-, és leszálló (CTOL) változatát rendelte meg, az AN-1-es változatot. A most elkészült holland F–35-ösön először a különböző rendszer ellenőrzéseket hajtják végre azt megelőzően, hogy a gépet átvinnék a repülési zónába és elkezdődhetnek vele a földi gurulási és repülési tesztek. Hollandia vezető szerepet játszik az új 5. generációs JSF fejlesztési programjában, amelynek a keretében már zajlik a holland pilóták és műszaki személyzetnek a kikézpése.Fotó: Lockheed Martin
Április 4-én teljesítette a berepülési program 500. felszállását az orosz Szuhoj repülőgépgyár új 4++ generációs harci gépe, a Szu–35S. A gépet Szergej Bogdan ezredes, Oroszország Hőse repítette a magasba. Ugyanő volt az a pilóta, aki 2008 februárjában elsőként emelkedhetett a magasba a Szu–35-ös prototípusával. A berepülési program az orosz állami tesztsorozat keretében zajlik. A programhoz márciusban csatlakozott a negyedik elkészült sorozatban gyártott Szu–35S.A Szu–35-1-es  és 2-es példány a korábbi berepülési programban vett részt, amelyek során a típus technikai paramétereit, vezethető képességét, rendszereit vizsgálták. Ezek során a Szu–35-ös minden tekintetben megfelelt az elvárásoknak. Tesztelték a gép stabilitását, a hajtóműveket különféle beállítások mellett és a navigációs rendszert. A gép földközeli repülésben 1400 km/h-s sebességet ért el, míg 18 ezer méteres magasságban 2400 km/h volt a maximális sebessége. A fedélzeti lokátorának a hatótávolsága levegő-levegő üzemmódban több mint 400 km, ami lényegesen nagyobb, mint…
Az amerikai Lockheed Martin repülőgépgyár átadta a 4500. elkészült F–16-os Fighting Falcon vadászgépet. Az F–16-os típus jelenleg a legnépszerűbb harci repülőgép világszerte. A Fighting Falcon gyártása 1975-ben indult meg, s az Egyesült Államokon kívül még öt országban gyártották, gyártják. Jelenleg 26 állam légierejének az első számú frontvadász repülőgép típusa. A 4500. példányt – ami egy F–16 Block 52-es változat – a marokkói légierő vehette át a Lockheed Martintól.Az F–16-os program még hosszú évekig fut majd a jövőben is, s éppen a közelmúltban jelentette be a gyár, hogy elkészítik a típus legújabb F–16V típusát, amely a Vipera kódnevet kapta. A jelenleg gyártás alatt lévő Fighting Falconok Törökországba, Marokkóba, Egyiptomba, Ománba és Irakba kerülnek majd.Fotó: Lockheed Martin
Száznyolcvan millió dolláros megrendelést könyvelhetett el magának a brazil Embraer repülőgépgyár azt követően, hogy három afrikai ország is megerősítette, hogy a gyár által kifejlesztett A–29-es Super Tucano könnyű harci géppel kívánja felszerelni a légi erejét. Elsőként Burkina Faso légi ereje rendelt a turbólégcsavaros katonai repülőgéptípusból a fekete kontinensen. Három darab A-29-est már le is szállítottak a számukra, amely gépekkel a határvédelmi feladatokat látják el. Rajtuk kívül az angolai légierő is a Super Tucanót választotta erre a célra. Összesen hatot rendeltek az A–29-esből, amelyek közül három darabot még az idén átvehet az afrikai ország légi ereje. Ezen kívül még Mauritánia is bevásárolt a Super Tucanóból, amely gépeket a lázadó csoportok elleni harcban kívánnak majd bevetni.Ezeknek a beszerzéseknek köszönhetően immár kilenc országban állnak majd hadrendbe az A–29-esek Latin-Amerikában, Afrikában és Dél-kelet Ázsiában együttesen. Az A-–29-esek egyaránt alkalmasak kiképzésre, földi célok elleni légicsapásra…
A múlt héten sikeresen végrehajtott Légi Fölény (LF 12) 2012 rakéta és gépágyú lövészet után az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kijelölt állománya újabb kihívás elé néz.A Gripent használó országok (GUG – Gripen User Group) szervezésében kerül végrehajtásra a Lion Effort 2012 (LE 12) gyakorlat Svédországban az F17-es Blekinge ezred szervezésében, akik  Ronneby-ben állomásoznak. Az előzetes tervezések 2010 decemberében kezdődtek, majd 2011 nyarán a főtervező konferencia és a novemberi végső, tervező konferencia után 2012.03.27-én megtörtént az áttelepülés. A költséghatékonyság jegyében az említett két gyakorlat részben összevonásra került. A LF gyakorlatról hazatelepülők 5 db Gripent (4db C és 1db D) Svédországban hagytak.A gyakorlaton résztvevő országok, Svédország, Csehország, Dél-Afrika, Thaiföld, és Magyarország. Ezen országok közös ismérve, hogy a SAAB által gyártott JAS-39-es Gripen repülőgépet használják.Magyar részről 44  fő utazott a gyakorlatra, nem csak repülőgép vezetők és a technikát kiszolgáló műszaki állomány, logisztikus,…
Az NKH Légügyi Hivatalának tevékenységére aligha lehet az unalmas vagy egysíkú jelzőket használni, hiszen az élet – kis túlzással – szinte naponta állítja új feladatok elé a hatóság munkatársait. Ezúttal Ozoli Zoltán mérnök őrnaggyal, az Állami Légialkalmassági és Dokumentációs Osztály vezetőjével váltottunk szót a Légügyi Hivatal katonai területét érintő újdonságokról. A Légügyi Hivatal Állami Légügyi Főosztály jelenlegi három osztályos felépítése a tavaly alakult ki – mondta beszélgetésünk elején Ozoli Zoltán. – A főosztály alapvetően az állami légi járművek üzemben tartásának, valamint üzemeltetésének a hatósági felügyeletét látja el. A mindennapi hatósági munkák mellett kiemelt feladatként kezeljük a Finnországtól kapott Mi-8 típusú helikopterek nyilvántartásba vételével kapcsolatos munkákat. – Információink szerint a pápai repülőtéren kezd erőteljesen kirajzolódni egy olyan oktatási rendszer, amelyre eddig még nem volt példa hazánkban… – A történet előzménye, hogy bár az állami légijárművek tekintetében szerteágazó hatósági feladataink vannak, nagyon…
A védelmi és biztonsági  berendezéseket gyártó Saab 128 millió svéd korona értékű (kb. 14 millió Euró) megrendelést kapott  a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalától (FMV). A megrendelés a Gripen rendszer üzemben tartásához és fenntarthatóságához kapcsolódó tanulmányok elkészítésére vonatkozik. Az FMV megrendelésének értelmében a Saab folyamatosan fenntartja és fejleszti a Gripen C/D verziójú repülőgépeket, a Svéd Légierő hosszútávú üzemeltetési terveivel összhangban. Emellett a megrendeléshez kapcsolódóan a Saab kidolgozza a flotta fejlesztési lehetőségeire vonatkozó javaslatait is. A Saab feladatai közé tartozik a Gripen C/D bevethetőségi és harci képességeinek fenntartása is. A megrendelés keretében a technikai háttértámogatást, tesztrepüléseket és a szimulátorok fenntartását biztosítja a gyártó a Gripen rendszer hosszútávú üzemben tartásának érdekében. A megrendelés teljesítésére 2012-ben második negyedévében kerül sor. A Saab világszínvonalú, piacvezető hadiipari és biztonságtechnológiai gyártó, amely a világ minden kontinensén jelen van. Folyamatosan fejleszti és bővíti termékeit, hogy azok megfeleljenek a…
Magyarország Kanadával együtt letéteményese a Nyitott Égbolt Szerződésnek, mely aláírásának 20., életbelépésének 10. évfordulóját ünnepeljük idén tavasszal. A KÜM és a HM ebből az alkalomból is hangsúlyozza, milyen jelentőséget tulajdonít a szerződés sikeres működésének és akadálytalan végrehajtásának. A Honvédelmi Minisztérium és a Külügyminisztérium közös sajtóközleménye.A Honvédelmi Minisztérium (HM) és a Külügyminisztérium (KÜM) közös sajtóközleménye Magyarország Kanadával együtt letéteményese a Nyitott Égbolt Szerződésnek, mely aláírásának 20., életbelépésének 10. évfordulóját ünnepeljük idén tavasszal. A KÜM és a HM ebből az alkalomból is hangsúlyozza, milyen jelentőséget tulajdonít a szerződés sikeres működésének és akadálytalan végrehajtásának. A szerződés előírásainak maradéktalan alkalmazása nagymértékben hozzájárul az EBESZ térségben a bizalom, a biztonság és a stabilitás erősödéséhez, jól tükrözi a részt vevő államok együttműködési törekvéseit a nyitottság és az átláthatóság bizalomerősítő érvényesülése érdekében. A KÜM és a HM prioritásként kezeli a fegyverzetellenőrzési megállapodások végrehajtását, melyek sorában, pont Magyarország…
Svédország ad otthont a március 27. és április 5. között megrendezendő „LION EFFORT 2012” elnevezésű, nemzetközi gyakorlatnak. A közös hadgyakorlat házigazdája a Svéd Légierő F17 ezred, amely a dél-svédországi Ronneby közelében található.A pilóták egyénileg és kötelékben, támadó és védelmi légiharc műveleteket hajtanak végre, látóhatáron belül és kívül egyaránt. A gyakorlat célja a tapasztalatszerzés, a már megszerzett gyakorlati ismeretek megosztása, valamint az együttműködési képesség bizonyítása.A Magyar Honvédséget, a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, illetőleg a szolnoki Helikopter Bázis állományából, negyvennégy fő képviseli. A résztvevők, a kecskeméti repülőbázisról, két AN-26 típusú szállítórepülőgéppel indultak a gyakorlatra, március 27-én reggel. A Magyar Légierő öt Gripennel vesz részt a gyakorlaton.Tóth Róbert - Tóth László  -  MH 59. SzDReB Kommunikációs részlegFotó: Gyurákovics László
A nyolcfős Mi-17-es Légi Tanácsadó Csoport a Magyar Honvédség legújabb missziója, amelynek első váltása 2011 augusztusának végén kezdte meg tevékenységét Afganisztánban. Feladata az afgán szárazföldi erőkhöz tartozó szállítóhelikopter pilóták kiképzése, mentorálása. Jelenleg az MH Mi–17 Légi Tanácsadó Csoport, azaz Air Advisory Team (AAT) második váltása szolgál a nyugat-afganisztáni Herat tartományban található Shindand repülőtéren.Afganisztán nyugati határához közel, Herat tartományban, mintegy száz kilométerre az iráni határtól a Shindand Repülőtér Bázis ad otthont a 444. Légi Expedíciós Tanácsadó Század (Air Expeditionary Advisory Squadron) állományának, amely egy Cessna, egy MD-530 helikopteres, illetve egy Mi–17 helikopteres oktató részlegből áll. A század Mi–17 szállítóhelikopter részlegében magyar, amerikai és olasz katonák szolgálnak együtt. Feladatuk az ide érkező afgán kezdő, haladó, és oktatói helikoptervezetői állomány felkészítése és kiképzése abból a célból, hogy az önálló Afgán Nemzeti Hadsereg képes legyen saját erőforrásainak felhasználásával a stabilitás és a béke megőrzésére…
Kevesen tudják, hogy a Gripenek mellett egy másik típus is ad készenlétet Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állományába tartozó AN-26.A század tagjai a napi feladataik mellett adják a MEDEVAC (Medical Evacuation) szolgálatot 24 órás készenlétben, hogy bármikor öt órán belül egy erre kiképzett egészségügyi szakszemélyzettel és egy kórházgéppé átalakított „Ancsával” elinduljanak a bajbajutottakért bárhol Európában, Afrikában vagy a Közel-Keleten.Így volt ez március 21-én is, amikor a kiképzési repülés végén 15.07-kor már rádión a toronytól megkapták a riasztásról szóló információt, melyet később a hivatalos csatornákon is megerősítettek. Feladat: a lehető legrövidebb időn belül hozzanak haza a Balkánról egy súlyosan beteg katonát.A műszaki szolgálat gőzerővel nekilátott a gép átalakításának tekintettel arra, hogy csak a „párnás” volt itthon, és ez lényegesen hosszabb idő volt, mint egy tehergép esetében. Mindeközben a hajózó személyzet a szükséges diplomáciai engedélyeket intézte, a Magyar Honvédség erre…
Végrehajtotta az amerikai Lockheed Martin repülőgépgyár által gyártott F–35 Lightning II-es az első éjszakai légi utántöltését a kaliforniai Edwards Légitámaszpont felett. A feladatot Peter Vitt alezredes teljesítette az AF-4-es gyári számú repülőgéppel, amelyik az F–35-ös hagyományosan fel-, és leszálló A-változata. A Lightning II-es egy KC–135-ös légi utántöltő repülőgép hátsó merev tankolócsövéhez kapcsolódott hozzá az éjszakai manőver során. A tesztrepülés mintegy három órán át tartott, s része annak a berepülési programnak, amelynek eredményeként mint az F–35-ös mind pedig a KC–135-ös megkapja a légialkalmassági bizonyítványt arra vonatkozóan, hogy együttesen alkalmassá váltak a légi utántöltési feladatra.Fotó: Lockheed Martin
Sikeresen befejeződött az Airbus Military által gyártott A330MRTT légi utántöltő repülőgép azon berepülési programja, amely immár lehetővé teszi, hogy Mirage 2000-es és F–16 Block 60-as repülőgépek is használhassák az A330MRTT-t légi tankolásra. Mindennek az a jelentősége, hogy mind a két harci repülőgép típus megtalálható az Egyesült Arab Emirátusok légierejében, amelyik az egyik megrendelője az Airbus Military által gyártott új légi utántöltő repülőgépnek.A berepülési programot az Abu Dzabiban lévő Al Dhafra légitámaszpontról hajtották végre a repülőgépek, amely repülések során a tankoló és vadászgépek különböző magasságokban, vízszintes, emelkedő és süllyedő manőverek, illetve fordulás közben is tankoltak, kipróbálva minden lehetséges repülési helyzetet. A F–16-os típus már korábban is használhatta az A330 MRTT-t légi utántöltésre, de a mostani tesztek lehetővé tették, hogy a Fighting Falcon legutóbbi, Block 60-as változata is megkapja erre az engedélyt. Az F–16-os típus a gép hátsó alsó részéről kinyuló merev…
Finnország tavaly két Mi–8T típusú közepes szállító helikoptert adott át Magyarországnak. A forgószárnyasokat alkalmassá kellett tenni a hazai követelmények teljesítésére. Az előkészületeket, majd az eredményes hatósági berepüléseket követően az első légi alkalmassági bizonyítványokat Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság légügyi elnökhelyettese, Légügyi Hivatalának vezetője a napokban ünnepélyes keretek között Szolnokon írta alá és adta át Hende Csaba honvédelmi miniszternek.A finn védelmi minisztérium a képességek növelése érdekében korábban számos kiegészítő rendszer beépítését végezte el a Magyarországnak felajánlott Mi–8-asokon. Ám itthoni üzemeletetésükhöz, a légi járművek nyilvántartásába vételükhöz, első légi alkalmassági bizonyítványuk kiadásához számos előzetes feladatot kellett végrehajtani. Mindehhez ugyanis szükség volt az üzemeltető szakemberek képzésére, az előírt (kommunikációs és azonosító-) rendszerek beépítésére és az üzembeállításhoz nélkülözhetetlen időszakos ellenőrzésekre. A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala állami légügyi főosztályának – mint a magyar katonai légügyi hatóságnak – a feladata az állami légijármű-nyilvántartás kezelése, ily…
Tegnap hazaérkezett a svédországi Vidsel lőtéren végrehajtott „Légi fölény 2012” fedőnevű éleslövészetről két Gripen repülőgép a személyzetével. A március 16. és 23. közötti gyakorlaton az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kijelölt „repülő-hajózó” és műszaki katonái eredményesen teljesítették feladatukat.Az éleslövészeten összesen hét JAS-39 C/D típusú harcászati-repülőgép hajtott végre harcászati és éleslövészeti feladatokat. A gyakorlat az ország légterének szuverenitása biztosítását, a Fegyveres Légvédelmi Készültségi Szolgálat ellátására történő felkészítést szolgálta.A Gripen repülőgéptípus rendszeresítése – 2006 - óta egy alkalommal, 2008-ban történt hasonló levegő-levegő rakéta és gépágyú éleslövészet. A kiutazó magyar kontingensben repülőgép-vezető, repülőműszaki, logisztikai támogató és egészségügyi személyzet vett részt. Az éleslövészeten a „hajózó állomány” valós körülmények között tesztelhette a JAS-39 típusú repülőgép levegő-levegő képességeit, tapasztalatokat szerezhetett a Gripen repülőgép fegyverrendszerének valós körülmények közötti alkalmazásáról. A repülőműszaki katonák életszerű helyzetben gyakorolhatták a repülőgépek fegyverzettel történő előkészítését és üzemeltetését.A gyakorlat nemzeti ellenőrzéssel – értékeléssel…
Vészhelyzeti gyakorlatot tartott az MH Pápa Bázisrepülőtér március 21-én, együttműködve a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) és a Boeing állományával. A látottakról elismerően nyilatkoztak a megfigyelők is, hangsúlyozva a szolgálatok felkészültségét.Az elképzelt helyzetben a baleset az egyik C-17-es katonai szállítógép töltésekor következett be, amikor technikai meghibásodás következtében nagyobb mennyiségű üzemanyag ömlött ki. A kerozingőz hatására két személy eszméletét vesztette.A repülőtéri tűzoltószolgálat az előírásoknak megfelelően a helyszínen biztosította a töltést, ezért azonnal be tudtak avatkozni. A sérültek kimenekítése és a további üzemanyag kiömlésének megakadályozása után hozzáláttak a kár felméréséhez és elhárításához. Az egészségügyi szolgálat és a további tűzoltó egységek rövid időn belül a helyszínre érkeztek, így elkezdődhetett a sérültek ellátása, valamint a kiömlött kerozin speciális eszközökkel való eltávolítása a betonról.A számos magyar és külföldi katonai megfigyelő közös kiértékelő megbeszélésén Vicai Zoltán alezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtér törzsfőnöke jóra értékelte a gyakorlatban résztvevő…
„Légi Fölény 2012” – ez a hivatalos elnevezése annak az éleslövészeti gyakorlatnak, melyen a Magyar Honvédség Gripen vadászrepülőgépeit alkalmazó MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kijelölt állománya vesz részt a napokban Svédországban, az Északi-sarkkörtől alig 100 kilométernyire délre fekvő Vidselben.Bár a szuperszonikus harci repülés magyarországi története folyamán több-kevesebb rendszerességgel sor került éleslövészetekre, az idei két okból is kiérdemli a „történelmi” jelzőt: először lőttek ugyanis gépágyúval légi célra modern kori magyar vadászpilóták, másrészt pedig most először indíthattak légiharc-rakétát a Gripen-program fiataljai, köztük olyanok, akiknek a svéd gyártmányú repülőgép az első harci típusuk, s a Magyar Honvédség szovjet-orosz MiG-jein már nem repültek.Az éleslövészetet végrehajtó állomány − összesen negyven fő − március 16-án települt ki az Európai Unió legnagyobb kiterjedésű szárazföldi lőterének repülőterére: öt darab együléses C és két kétüléses D változatú Gripennel, illetve a földi személyzetet is szállító An–26-os repülőgépekkel. A közel háromezer…
Utolsó hetéhez érkezett az Európai védelmi Ügynökség (EDA – European Defence Agency) által szervezett Helikopteres Harcászati Szimulátoros Képzés (ISHTC – Interim Synthetic Tactics Course) 2. váltásában résztvevő nyolc magyar katona kiképzése az angliai Linton On Ouse RAF légibázison.Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Szállító- és a Harci helikopter Zászlóaljának állománya március 5-én érkezett meg Angliába, hogy részt vegyen azon a kiképzésen, amelyen célirányosan a jelenleg műveleti területen használt modern harcászati repülési eljárásokat, harctéri manővereket sajátítja el. A háromhetes képzés elméleti képzési és szimulátoros repülési blokkokat tartalmaz.A csoport parancsnoka, Udvardi Róbert százados arról tájékoztatott, hogy a megérkezést követő első elméleti hét után kezdődött meg a gyakorlati végrehajtás egy olyan repülő-szimulátorral, amely nemcsak a helikoptervezetőknek közvetít valósághű képet, hanem a hátsó ajtóban helyet foglaló fedélzeti lövésznek (Door Gunner) is. A fedélzeti lövészek feladata meghatározó a bevetés sikerességében, hiszen a műveletekben nekik kell…
Az Airbus Militarynál megkezdék az A400M második szériapéldányának összeszerelését Az Airbus Military sevillai végszerelősorán, Sevillában hozzáláttak az A400M stratégiai teherszállító repülőgép második szériapéldányának (MSN 8) végszereléséhez. A szárnyak és a törzsközép már februárban megérkeztek a gyárba. A többi nagy részegységet az utóbbi hetek során szállították Sevillába: a függőleges vezérsíkot a németországi Stade-ból, az orr-részt a franciaországi St. Nazaire-ből, a vízszintes vezérsíkokat a közeli tabladai üzemből (amely szintén Sevillában található), a törzs további szekcióit pedig a németországi Brémából. Az elkészült gép egyébként a francia légierőben szolgál majd, amely 2013-ban veheti át a sorozatgyártásban készült második gépet (amely a tesztgépekkel együtt a nyolcadik összeszerelt A400M lesz). A mellékelt fotón az orr-rész és a törzs középső szekciója látható, még az összeszerelés előtt.Fotó: Airbus
Az idei év első „Nyitott Égbolt” feladata előtt sor került a repülőgépbe épített kamera és az ahhoz kapcsolódó vezérlő rendszer, a CCNS (Computer Controlled Navigation System) berepülésére.A beépítés a repülés előtt nagyjából egy órát vesz igénybe, az értékes kamerát igen nagy körültekintéssel kell kezelni. A fényképezés a repülőgépen kialakított speciális nyíláson keresztül történik, a számítógép által kijelölt fotópont átrepülésekor, automatikusan. A fotózás magassága 1200 méter. A felvételek kidolgozását azután a HM Térképészeti Nonprofit Közhasznú Kft. szakemberei végzik Budapesten speciális laboratóriumban.Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Szállítórepülő Század kijelölt személyzete és a légifotó feladatokat végrehajtó szakembergárda hatékony együttműködésére van szükség a feladat sikeres végrehajtásához. A „nyitott Égbolt” feladatok során a hajózó , műszaki és térképészeti szakemberek évek óta eredményesen működnek együtt itthon és külföldön egyaránt, ezzel is megbecsülést szerezve alakulatunknak és a Magyar Honvédségnek.MH 59. Sz.D. RepülőbázisFotó: Tóth László
Újabb légi mentorálási felkészítés közeleg a végéhez Szolnokon, a Magyar Honvédség Béketámogató Kiképző Központban. A helikoptervezetők és technikusaik március 6-án egy békeműveleti lőgyakorlaton vettek részt, a törzstiszti alaptanfolyam hallgatói pedig a balesetek sérültjeinek ellátását gyakorolták.Mint az év szinte minden időszakában, most is több missziós felkészítés zajlik egyszerre a szolnoki MH Béketámogató Kiképző Központban. Jelenleg az MH Mi–17 Légi Tanácsadó Csoport (Air Advisory Team – AAT) és az MH Mi–35 Légi Kiképzési Támogató Csoport (Air Mentor Team – AMT) afganisztáni hadszíntérre készülő harci- és szállítóhelikopter-kiképző tagjainak, illetve az Egyesített Balkáni Hadszíntérre, a NATO és EU egyéni beosztásaiba tervezett tiszti és altiszti állományának felkészítése (Missziós Törzstiszti Alaptanfolyam - MTA) folyik.Apáti Zoltán alezredes, az MH Béketámogató Kiképző Központ parancsnoka elmondta: a tanfolyamok február 27-én kezdődtek és március 9-ig tartanak. Az Afganisztánban szolgálatot teljesítő magyar helikopterpilóták és technikusok felkészítése több szakaszban történik: a két csoport hadszíntér-ismereti…
Március 4-én átadta a Boeing repülőgépgyár az első P–8A Poseidon tengeralattjáró elhárító, tengeri felderítő, és tengeri járőr repülőgépet, amelyből összesen 13 darabot rendelt ezidáig a US Navy. A gépet a Seattle-i Boeing Fieldről a haditengerészet pilótái repülték át a Jacksonville-i tengerészeti légitámaszpontra, ahol a képzés folyik majd a típussal. A most átadott repülőgép az első sorozatban gyártott P–8A, amelyet megelőzően már nyolc hasonló gépet gyártott le a Boeing. Ezekből hatot a légi tesztekre, kettőt pedig a földi próbákra használtak azt megelőzően, hogy a Poseidon megkapta volna a légialkalmassági bizonyítványát. A repülési tesztekre használt gépeket a US Navy Patuxent River-i légibázisán vizsgálták a haditengerészet szakemberei összesen több mint 1500 órát repülve velük. A P–8A Poseidon nem más, mint a B 737-800NG utasszállító repülőgép átalakított katonai változata. A moódosítást a Boeing vezetésével a CFM International, a Northrop Grumman, a Raytheon, a Spirit…
A földön már bizonyított a többségében az MH 5. Bocskai István Lövészdandár katonáiból álló MH KFOR kontingens 6. váltása, most jöhetett a légi felkészítés... A légi szállítás kiemelkedően fontos manőverezési szempontból, hiszen így lehet a leggyorsabban célba juttatni a századot; elengedhetetlen tehát, hogy minden katona gyakorolja - hangsúlyozta Hij Gergő főhadnagy, a lövészszázad parancsnoka. A katonák megismerték a KFOR- erőkben szolgáló helikoptereket: a horvátMI-171-est, az amerikai Black Hawkot és a svájci Super Pumát. Első lépésben a gépek fedélzetmesterei tájékoztatták az állományt a biztonsági előírásokról, majd következhetett a „száraz begyakorlás” álló rotor mellett. Ezt követően a pilóták megreptették a teljes KTM (KFOR Tactical Manoeuvre Battalion, KFOR Harcászati Tartalék Zászlóalj) - zászlóaljba bevont magyar századot. HM Sajtóiroda; MH 5. Bocskai István Lövészdandár Fotó: MH-KFOR-6
A Svéd Légierő hivatalosan is megerősítette, hogy a légierő gerincét továbbra is a Gripen géppark adja majd, ezért részt vesznek a típus továbbfejlesztésében. A svéd fegyveres erők bejelentése szerint a  következő Gripen nagyobb sárkányt és a nagyobb teljesítményű hajtóművet kap, amely lehetővé teszi, hogy a repülőgép  több fegyvert és több üzemanyagot hordozzon, ezzel megnövelve a gép bevetési hatékonyságát és sugarát. A továbbfejlesztett típus  kifinomultabb és továbbfejlesztett radart és ellentevékenység-rendszereket is kap majd. Az új típus a Gripen NG  vagy Gripen E/F néven ismert. "Örömmel tölt el bennünket a Svéd Fegyveres Erők elkötelezettsége a Gripen és annak fejlesztése iránt.  Fontos hozzátenni, hogy a Gripen rendszer sajátossága, hogy igen költséghatékony módón fejleszthető, képes megfelelni mind a jelen mind a jövő harcászati igényeinek. Büszkék vagyunk, hogy a Saab ilyen versenyképes platformot és fejődési pályát képes biztosítani.”- mondta Lennart Sindahl, a Saab repülési üzletágáért…
1. oldal / 5