2024 március 29

RSS Facebook

Katonai Repülés
Február 6-án aláírta Franciaország és Németország azokat az előzetes szerződéseket, amelyek alapján a két ország tervezői hozzáláthatnak az új német-francia FCAS (Future Combat Air System) új generációs légi hadviselési rendszer koncepciós tanulmányainak a kidolgozásához. Ennek célja, hogy közösen kifejlesszék azt az új harci repülőgép típust, amely a jövben leválthatja a francia Rafale és a német Eurofighter több célű harci repülőgépeket.A 65 millió eurós projekt feladata, hogy meghatározza azokat a fő irányvonalakat, amelyek mentén az új koncepción alapuló több célú harci repülőgép fejlesztése zajlik majd. A tervek szerint a német és francia tervezők több olyan különféle lehetséges architektúrát is kiválasztanak, amely a harci gép koncepció alapját képezheti majd. Ezekhez az elképzelésekhez a későbbiekben makettek, demonstrátor példányok is készülhetnek. Az erre vonatkozó programot várhatóan az idei párizsi repülő világkiállításon és vásáron jelentik majd be hivatalosan. A teszt példányok első felszállásait 2025-re tervezik.…
Február 8-án levegőbe emelkedett az új orosz légtérellenőrző és irányító repülőgép, az A-100-as prototípusa, immár teljesen felszerelt, a teljes fedélzeti elektronikával berendezett változatban. Bár az eseményre nem hívták meg a nemzetközi és a helyi sajtó képviselőit, az eseményt követően még is kiadott egy közleményt a sikeres felszállásról a berepülési programot irányító Rosctec csoportba tartozó Roselectronika.A sikeres szűzfelszállásról azt lehetett megtudni, hogy a gép alapvető repülési tulajdonságait ellenőrizték a berepülő pilóták és a fedélzeten tartózkodó repülő mérnökök. Illetve ellenőrizték a gép repülési tulajdonságait a különböző repülési konfigurációkban. Emellett azt is vizsgálták, hogy miként működik az adat-átvitel a repülő légi irányítóközpont és a földi vevő állomás között. A közleményből az is kiderül, hogy a gép törzsének felső részén lévő lokátor a jelenlegi legkorszerűbb radar-rendszer képviselője az orosz haditechnikában, amely számos tekintetben felülmúlja a jelenlegi legmodernebb nyugati lokátorok képességeit – áll a sajtóközleményben.…
Az Aeromagazin információi szerint már a római Fiumicino repülőtéren vannak azok az Airbus A319-es repülőgépek, amelyeket a Magyar Honvédség vásárolt a kiöregedett An–26-os szállítógépek helyett. Az A319-esek a csődbe jutott Air Berlin flottájából valók, miután azokat átvette a Lufthansa diszkont leányvállalata, az Eurowings. A használt A319-es típus ára jelenleg igen alacsony a piacon, ugyanis a diszkont légitársaságok sorra cserélik le azokat a jóval nagyobb és modernebb, illetve sokkal gazdaságosabban üzemeltethező A320neo és A321neo típusváltozatokra.A két gép: D-ABGM,ABGS A-319-112.D-ABGMElső felszállás 2008.07.23Gyári szám: MSN36042008.08-Air Berlin2009.09-Belair üzemeltetés/ Air Berlin HB-IOX2017.02-EurowingsD-ABGSElső felszállás 2009.03.27Gyári szám: MSN38652009.04-Air Berlin2012.06-OLT Express lízing SP-IBA2012.08-Air Berlin2017.02-EurowingsFotó: Wikimedia.com
Az orosz katonai vezetés úgy döntött, hogy igényt tart új gyártású Tu–160-as (NATO-kód Blackjack) stratégia bombázó repülőgépekre a jövőben. A Tupoljev gyár által még az 1970-es években megtervezett bombázót az amerikai B–1-es Lancer ellenlábasaként hozták létre a Szovjetúnióban, s a típus utolsó példánya éppen negyed évszázaddal ezelőtt készült el. Az új Blackjack-eket várhatóan 2021-től gyártják majd Oroszországban, s egyaránt alkalmasak lesznek hagyományos és nukleáris robbanófejű cirkálórakéták indítására. A Tu–160-as – akárcsak az amerikai B–1-es – volt az első változtatható szárny nyilazású stratégiai bombázó. A kis sebességű manővereknél – például a fel-, és leszállásnál – a gép szárnyai elülső helyzetben állnak, míg a nagy sebességű, szuperszónikus repüléseknék a gépek a szárnyaikat hátsó helyzetbe állítják. A Tu–160-as nagyon sok tekintetben hasonlít is amerikai vetélytársára, a B–1-es Lancerre. Ígaz. az orosz bombázókat fehérre festették és nem katonai zöldre, innen is kapta a "Fehér…
Az Egyesült Államok légiereje B–52-es távolsági bombázókat és 800 fős kiszolgáló személyzetet küld Nagy-Britanniába a júniusi európai NATO hadgyakorlatokra, amelyek Oroszország határaihoz jelentős közelségben zajlanak. A nukleáris fegyver hordozására alkalmas repülő erődök a „globális kihívásokkal szemben szükségessé váló fellépés hosszú távú gyakorlásában” vesznek részt – idézi a CNN az amerikai légierő közleményét. A június 3-án megkezdődött hadgyakorlatok a Lettországban, a Balti-tenger térségében, az északi-sarkkör vidékén, Oroszországgal szomszédos államokban is folynak. Norvégián és Finnországon kívül Belgium, Hollandia, Kanada, Nagy-Britannia, Németország, Svájc, Svédország, is elküldi erőit, s amint látható a NATO tagállamok mellett egyéb szövetségesek is megjelennek. A különlegesen erőteljes amerikai részvétel röviddel Trump amerikai elnök brüsszeli NATO-konzultációi után annál is figyelemre méltóbb, mivel néhány szövetséges az amerikaiak jövőbeli vezető szerepet kétségbe vonó utalásokat is tett. A soknemzetiségű gyakorlat szenzációja az amerikai légierő B–52-es stratégiai bombázóinak megjelenése. A lettországi Saber Strike 2017…
2022-ben, azaz öt éven belül az orosz haditengerészet hadrendbe kívánja állítani az első, saját gyártású „Mistral típusú” helikopter hordozóját. A hírt Jurij Boriszov orosz védelmi miniszter-helyettes jelentette be pénteken. A francia Mistral hadihajókkal azonos tulajdonságokkal rendelkező helikopter hordozók megépítése része a 2018-2025 évekre szóló orosz állami fegyvergyártási programnak – közölte a moszkvai Izvesztija. A hivatalos bejelentés egyébként a HeliRussia-2017 kiállításon hangzott el. Az orosz védelmi miniszter-helyettes a francia hajók helyett gyártandó orosz helikopter hordozók megépítésének időigényét négy évben jelölte meg. Ugyanekkor jelentette be Boriszov, hogy a Ka–52K csapásmérő-felderítő fedélzeti helikopterek beszerzését az orosz védelmi minisztérium két éven belül megkezdi. Az orosz média májusban tette közzé a Vertoleti Rosszii gyártói hírét, amely szerint sikerrel megtörténtek a Ka–52K Katran első tengeri körülmények között elvégzett, előzetes tesztjei. Ebből a modellből, amely lényegében a Ka–52 Alligátor fedélzeti változata, az oroszok tavaly szeptemberben egy nem…
A kanadai kormány felvetette annak a lehetőségét, hogy még sem vásárol új F/A–18E/F Super Hornet harci gépeket az amerikai Boeingtól, mert a repülőgépgyár a közelmúltban panasszal élt az amerikai kereskedelmi minisztériumnál és kereskedelmi kamaránál a kanadai Bombarider repülőgépgyár miatt. A Boeing állítása szerint ugyanis a kanadai gyártó jóval a piaci ár alatt adott el 75 darab CSeries repülőgépet a Delta Air Linesnak csak azért, hogy piaci részesedéshez juthasson az amerikai légitársaságok körében.Az új kanadai kormány még tavaly novemberben döntött arról, hogy lecseréli a légierő 77 darab F-18C/D (CF-188) Hornet harci gépeit modernebbekre, méghozzá a legújabb F/A–18E/F Super Hornetekre. A döntés komoly vitát váltott ki Kanadában, ugyanis évekkel korábban éppen Kanada volt az az ország, amelyik elsőként csatalkozott partnerként a Lockheed Martin által fejlesztett F–35-ös programhoz. Ottawa összesen 65 darab Lightning II-est vásárolna az amerikaiaktól. A Super Hornetek beszerzésének a lehetőségét…
Május 18-án felszállt a kínai Harbin Aircraft Manufacturing Corporation (HAMC) repülőterén a cég által kifejlesztett Z–19-es felderítő és harci helikopter új, Z–19E export változata. Erre a típusjelzésben szereplő E betű utal. A gyártó szerint ebbe a változatba olyan fegyverzetet és avionikát építenek be, amilyet a megrendelő igényel. A Z–19-es harci helikopterrel először 2012-ben találkozhatott a szakma és a közönség az Airshow China rendezvényen. A típust a Z–9-es szállítóhelikopterből fejlesztették tovább a HAMC szakemberei. Az új változat hasonlóan a Z–9-eshez zárt, Fenestron rendszerű faroklégcsavart kapott, 12 mm-es lövedékek ellen is védő péncélozott pilóta üléseket, valamint találat esetén öntömítő üzemanyag tartályokat, illetve energia elnyelő futóműveket kényszerleszállás során végrehajtott landolás esetére. A helikopter maximális felszállósúlya 4,5 tonna, hatótávolsága 700 km. Ez a modell kisebb méretű, mint a Changéban gyárott Z–10-es harci helikopter változat. Egyes katonai szakértők szerint a két modellt közösen lehet bevetni…
Május 15-én bemutatták az első Ománnak készült Eurofighter Typhoon vadászgépet és Hawk sugárhajtású iskolagépet a szultánság képviselőinek a Brit Királyi Légierő wartoni légibázisán. Omán összesen 12 darab Eurofightert és 8 Hawk Advanced Jet Trainer (AJT) gépet rendelt 2012 decemberében a BAE Systemstől. Az üzlet értéke nem hivatalos források szerint 2,5 milliárd angol font.Az Ománi Királyi Légierő (RAFO) 2002-ben még amerikai F–16-os harci gépeket rendelt, ezeket után szerzik be a Eurofighter Typhoon vadászgépeket, amelyek a 40 éve hadrendben álló szintén brit Jaguarokat váltják le. Az új Typhoonok a harmadik  szériából valók, azaz több feladatú harci gépek lesznek a szultánság légi erején belül. Méghozzá egy teljesen új légibázison, amelyet a BAe Systems épít a szultánsági Adamban. Az Eurofighter Typhoonok ezen a támaszponton állomásoznak majd.A most készülő Typhoonok és Hawkok az utolsó olyan példányai a típusoknak, amelyek még Wartonban készülnek el, mivel egyelőre…
Donald Trump amerikai elnök május 20-ai Szaúd-Arábiai látogatása mega üzletet hozott az Egyesült Államok két legnagyobb katonai gyártójának, a Lockheed Martinnak és a Boeingnak. Az LM által 2015-ben megvásásolt Sikorsky Aircraft Co. gyártó üzemet hoz létre a szaúdi királyságban, ahol összesen 150 darab S–70i Balck Hawk helikoptert gyártanak le a jövőben. A Sikorsky Co. a szaúdi Taquia céggel közösen hozza létre a vegyesvállalatot, amely 400 új munkahelyet teremt Connecticutban és 450-et Szaúd-Arábiában.A Boeing is nagyon jó üzletet kötött a május 20-ai hétvégén a szaúdi királyságban, ugyanis tőlük UH–47-es Chinook helikoptereket, illetve P–8-as Poseidon haditengerészeti járőrgépeket szerez be Szaúd-Arábia. Illetve a kereskedelmi részlegtől pedig 16 darab szélestörzsű repülőgépet a Gulf Air légitársaság számára.Az Egyesült Államok és Szaúd-Arábia között 1945-ben kezdődtek el a légi kapcsolatok, amikor is Franklin D. Roosevelt elnök egy DC–3-as repülőgépet adományozott Abdul Aziz Al Saud királynak.A Boeing UH–47-es…
A mindeddig titkosként kezelt Altair orosz nehéz drónról készült videó került fel a világhálóra. A 02 oldaljelzésű gép Kazanyban a Gorbunov repülőgépgyár kiállítási területén látszik egy magas rangú orosz tisztviselő üzemlátogatásának filmes beszámolóján – néhány kocka erejéig. Az Altair létezéséről már eddig is lehetett tudni. Az bizonyos volt, hogy az oroszok egy „méretes” drón fejlesztésén dolgoznak, amelyet egyaránt felhasználhatnak csapásmérésre és hadászati felderítési célokra. A pilóta nélküli légieszköz a korábban ismert paraméterei szerint legalább 5 tonna súlyú, akár két napon át képes a levegőben lenni 12 ezer méter magasságig. „V” betűt formáló hátsó vezérsíkja, 11,6 méteres törzse és 28,5 méteres szárny fesztávolsága nem csekély hadrafoghatóságot sejtet. A két Red Airkraft dízel motorja egy-egy légcsavart hajt meg. A drón hatótávolsága 10 ezer kilométer. A drónt az Oroszországi Föderáció nemzetbiztonsági bizottsága titkárának, Nyikolaj Patrusevnek a látogatásán készített felvételek láttatják – nyilvánvalóan nem…
Május 8-án beszélt arról a svéd királyi légierő szóvivője, hogy egyelőre elhalasztották a flottájukban lévő 6 darab C–130H Hercules katonai szállítógépek modernizációjára vonatkozó tervüket. Ahelyett inkább majd csak egy középidős nagyjavítást hajtanának végre a gépeken, amelynek lesz modernizációs része is, igaz csak a gépek avionikájára vonatkozóan. A Herculesek sárkányán ilyen jellegű felújításokat nem végeznének el. Emiatt a gépek várhatóan csak a 2030-as évek elejéig maradnának hadrendben.A svéd légierő már közel egy évtizede nem tudott döntés hozni arról, hogy mi legyen a C–130-as flottjával – amely jelenleg e legidősebb Európában, mivel van olyan példányuk, amelyet 1965-ben állítottak szolgálatba – mindenesetre a mostani nyilatkozat előre vetítheti annak a lehetőségét, hogy a svédek közép távú megoldásként rendelnek majd a brazil Embraer által gyártott új generációs KC–390-es sugárhajtású katonai szállítógépből. Ami azért nem lenne meglepő, mert Brazília 2015-ben a svéd Gripent választotta vadászégp flottájának…
Oroszország légi- és kozmikus erői is részt vesznek azon az orosz-belarusz stratégiai hadgyakorlaton, amely Zapad-2017 néven, idén szeptemberben lesz Fehéroroszország több lőterén. Észtország és Litvánia erőteljes nyilatkozatokban adott hangot aggályainak a fenyegető erődemonstráció miatt. Május első hetében jelentette be az orosz védelmi minisztérium, hogy a legkorszerűbb orosz fegyvernem, a légi- és kozmikus erők (orosz rövidítése VKSZ) az év folyamán törzskari hadgyakorlatokat tartanak, s ezeken a feltételezett ellenség rakétás támadásait elhárító intézkedéseket gyakorolják. A közlemény egyértelművé teszi, hogy a gyakorlatokban a Föld-körüli pályára állított eszközök vezérlési eljárásainak alkalmazására is sor kerül. Az orosz védelmi minisztérium bejelentése kitér arra is, hogy a világűrből érkező információt a rakétás csapáselhárítással összefüggő adatfeldolgozás-logisztika céljaira tesztelik. Ugyanezen közlemény tudatta azt is, hogy a 2017. szeptember 14-20 időszakban Fehéroroszország területén tervezett orosz-belarusz hadgyakorlaton a VKSZ alakulatai is jelen lesznek. Észtország aggodalmának adott hangot amiatt, hogy orosz erők…
Május 9-én ünnepelték Moszkvában a "Győzelem napját", azaz a II. világháború befejezését az európai hadszíntéren. Ebből az alkalomból látványos katonai parádét tartottak a Vörös téren, ahol Vlagyimir Putyin Oroszország elnöke is megjelent számos II. világháborús veterán társaságában. A hagyományoknak megfelelően az elnök köszöntőjét követően megkezdődött a fegyvernemek felvonulása. Először a szárazföldi erők, a légierő és a haditengerészet katonai iskoláinak, akadémiáinak a hallgatói masíroztak el a dísztribün előtt, majd pedig az orosz fegyveres erők leghíresebb és legnevesebb alakulatainak a katonái lépdeltek el a vendégek előtt. A sort a hagyományoknak megfelelően a zenekar zárta, amelyet követően kezdődött a haditechnikai eszközök felvonulása. Ennek részeként lettek volna láthatóak az orosz légierő repülőgépei és helikopterei is a Vörös tér felett, de a légi parádé elmaradt a rossz időjárás miatt.De, hogy nem maradjunk le a látványról, ezért mellékelten bemutatjuk a főpróbáról készült videófelvételeket. Ezen jól felismerhető…
Május 5-én bemutatták Cameriben az első Olaszországban elkészült Lockheed Martin F–35B Lightning II-es vadászgépet. Az amerikai gyártó az olasz védelmi minisztériummal való együttműködése keretében nyitott gyártósort az olasz Leonardo hadiipari vállalatóriásnál, ahol az F–35A hagyományos fel-, és leszállású, illetve az F–35B rövid felszálló úthoszzú és függőleges landolású változatát szerelik össze. Illetve még szintén itt készülnek az F–35A-változat szárnyai is. Az első elkészült olasz F–35B példány várhatóan ez év augusztusában emelkedhet majd először a magasba. A sikeres berepülést követően pedig még idén novemberben átveheti azt az olasz védelmi minisztérium. Emellett még két F–35A-t is átadnak majd a Cameri gyárban készült példányok közül ebben az esztendőben. Az elsőt várhatóan júliusban, míg a másodikat a negyedik negyedévben. Ez év májusáig összesen hét F–35A készült el Olaszországban, amelyek közül négy a tengeren túlon, a Luke légibázison repül, ahol az F–35A nemzetközi pilóta iskolájában használják…
Az Alaszka térségében észlelt orosz gépek őrjáratával kapcsolatban a moszkvai Izvesztyija közzé tette az Oroszországi Föderáció Védelmi Minisztériumának közleményét. Az intézmény FB oldalán videó felvétellel illusztrált kommüniké az alábbiakat tartalmazza: „Az orosz távolsági erők állományához tartozó Tu–95MSz hadászati rakétahordozók tervezett repülést hajtottak végre Alaszka partvidékénél Szu–35Sz multifunkcionális vadászgépek kíséretével. Az orosz lap utal arra, hogy korábban a Fox News hivatalos katonai források alapján azt közölte, hogy amerikai gépeket emeltek Alaszka térségében orosz repülőgépek elfogására, holott az orosz gépeken fegyverzet nem volt és az útjuk teljes idején nemzetközi légtérben tartózkodtak. A moszkvai védelmi minisztérium közleménye hangsúlyozza, hogy tervezett repülés történt, a Csendes-óceán semleges vízfelületei felett, az Aleut-szigetek mentén.Az orosz harci gépek repüléséről az alábbi linken látható a videófelvétel:http://izvestia.ru/news(meruk)Fotó: Orosz Föderáció Védelmi Minisztériuma
Az ukrán légierő alakulatait jelenleg alkotó 6 taktikai dandár, továbbá a 39-es önálló légiszázad, a 203-as taktikai kiképző dandár és a 383-as drón ezred lényegében a hadra fogható állomány teljes leltára. A 3 szállító dandár és a Szu–27-es, valamint MiG–29-es donor példányok nem igazából sorolhatóak az ütőképes erő kategóriába. Egy orosz szaklap áttekintése az ukrán légierőről nem azt jelzi, hogy Moszkva különösebben aggódna amiatt, hogy Kijev légicsapácsokkal lenne képes megoldani bizonyos konfliktus helyzeteket. „Mindaz, ami még képes a levegőbe felemelkedni az a taktikai légierő dandárjainál található. Ezek közül is teljes értékűnek mondható a 7. dandár (8 darab Szu–24M, 5 darab Szu–24MR, 2 darab L–39Sz) és a 299. dandár (11 darab MiG–29, 4 példány MiG–29MU1, 3 példány MiG–29UB, 8 példány L–39M1, 4 példány L–39Sz)” – írja a topwar.ru szakértője. Moszkva alapos és mindenre kiterjedő tájékozottsága az ukrán légierőre vonatkozóan nem szorul…
Minden bizonnyal nem véletlen, hogy alig pár nappal azt követően, hogy két amerikai F–35 Lightning II-es harci gép Litvániába települt egy NATO gyakorlat keretében, május 4-én éjszaka két orosz Szu–35-ös “Super Flanker” is bekíváncsiskodott az amerikai légtérbe Alaszka közelében. Egészen pontosan csak abba az 50 mérföldes külső légtér zónába, amelyben már azonosítaniuk kell magukat az idegen repülőgépeknek. Mivel ez nem történt meg, ezért két – éppen arra járőrőző – F–22-es Raptort küldött az amerikai légierő a látogatók beazonosítására. De nem csak Szuhojok voltak május 4-én éjjel a váratlan látogatók között, hanem két Tu–95MS Bear távolsági bombázó is, amelyek szintén elhúztak az alaszkai amerikai légtér közelében. Az újdonságot az jelentette az incidens kapcsán, hogy soha korábban nem fordult az még elő, hogy az oroszok a jelenlegi legmodernebb Szu–35 Flanker-E típusú vadászgépüket küldték volna ilyen feladatra. A Szu–35-ös Flanker-E az 1980-as években…
Szlovákia kilenc darab Bell 429-es könnyű szállítóhelikoptert vásárol az Egyesült Államoktól 150 millió dollár értékben. A beszerzés jóváhagyásának a kérdése április 27-én került az amerikai Kongresszus illetékes bizottsága elé. Az FMS (Foreign Military Sales) keretében történő beszerzés célja, hogy ezekkel az új helikopterekkel erősítse meg Szlovákia a védelmi képességeit a jövőben felkészülve bármilyen környező fenyegetésre. A DSCA (US Defence Security Cooperation Agency) tájékoztatása szerint a gépeket a szlovák fél kérésének megfelelően át is alakítják, például L3 Wescam elektro-optikia infra érzékelőkkel szerelik fel, amelyek mellett a típusátképzést, az alkatrész utánpótlást és a logisztikai támogatást is magában foglalja a beszerzés ára. Szlovákia 2015-ben már bejelentette, hogy kilenc darab új Sikorsky UH–60M Black Hawk helikoptert is vásárol 450 millió dollár értékben az Egyesült Államoktól szintén FMS keretében. Illetve Szlovákiában már jelenleg is repül több példány a Bell 429-esből a rendőrség és a légi…
Május elsején bemutatta a kínai Hongdu Aviation Industry Corporation az L–15 Falcon könnyű két üléses sugárhajtású harci gép légi támogató változatát, az L–15B-t. Ezt az új típust az L–15 LIFT-ből (Lead In Fighter Trainer) fejlesztette tovább a Hongdu, amely az állami tulajdonú AVIC repülőgépgyár nancsangi részlege. Az új L–15B-t egyaránt használja majd a kínai néphadsereg légi ereje és haditengerészete, mint légi támogató repülőgépet.A gépbe egy ukrán Ivcsenko-Progress AI–222K-25F utánégetős sugárhajtómű van beépítve, amelynek segítségével az L–15B Falcon képes akár az 1,4 machos hangsebesség feletti csúcssebességre. Az AVIC tájékoztatása szerint a gép maximális felszállósújya 11,6 tonna, hatótávolsága 2600 km. Ennek a típusváltozatnak az orrában helyezték el azt a multifunkciós passzív radart, amelynek a hatótávolsága 75 km és képes egyszerre több légi, földi vagy tengeri cél bemérésére és követésére.Szintén jól látható különbség az L–15B orr részén elhelyezett barát-idegen azonosító rendszernek az antennája,…
Május másodikától a lengyel légierő vette át a légi járőrözési feladatokat a balti államok légterében. Ez a mostani az első olyan alkalom amikor a lengyelek F–16-os vadászégeket telepítettek át a litvániai siauliai légitámaszpontra. A lengyelek a holland királyi légierő F–16-osait váltották fel. Ezzel párhuzamosan az észtországi Amari bázison pedig a spanyol légierő váltja a német Luftwaffét.A lengyelek első ízben vetik be éles feladatra az F–16-osaikat a Baltic Air Policing misszió keretében. Összesen négy darab F–16 Block 52+ típusú gép települt át a litvániai támaszpontra, hogy onnan felügyeljék Észtország, Lettország és Litvánia légterét. A spanyolok pedign öt F/A–18-assal teszik majd ugyanezt Észtországból. A lengyeleknek ez a mostani immár a hatodik áttelepülésül a Baltikumba.2004 óta összesen 17 NATO-tagállam légi ereje – köztük a kecskeméti Gripenek is – látják el a Balti országok légtérvédelmét. Eddig összesen 44 váltás vett részt a misszióban, amelynek…
Április 27-én bejelentette a bolgár kormány, hogy a bulgár légierő vadászgépeinek modernizálására kiírt pályázat első körében a svéd Gripen harci gépek beszerzését tartják a legjobb megoldásnak. A szófiai kormány 2020-tól kívánja lecserélni a jelenleg még hadrendben lévő MiG–29-es vadászgépeket, amelyek helyett így Gripen C/D harci gépek érkezhetnének a kelet-európai NATO-tagállam légterébe. Az első körben nyolc repülőgép beszerzéséről van szó, amelyet 2022-ben újabb nyolc követne. A március közepén meghirdetett pályázatra összesen négy ajánlat érkezett. Egy Olaszországból, amely első szériás Eurofighter Typhoon harci gépeket ajánlott a bulgároknak, emellett érkezett két használt F–16-os ajánlat is. Az egyik a gyártó amerikai Lockheed Martintól, míg a másik a típust használó portugál légierőtől. Új gépet csak a svéd Saab kínált a bolgároknak. Bulgária kormányközi megállapodás keretében kívája a beszerzést lebonyolítani.Szófiai források szerint a svéd ajánlat 558 millió dolláros összegről szól szemben az LM 767 millió dolláros…
Április 25-én két amerikai F–35A Lightning II-es harci gép és a húsz fős kiszolgáló személyzete áttelepült az angliai Lakenheath-ből az észtországi Ämari légitámaszpontra, hogy részt vegyenek egy gyakorlaton a balti államok légterében. A két 5. generációs harci gép megjelenésének a balti térségben nincs semmilyen aktuálpolitikai vonzata az USAF állítása szerint, egyszerűen csak szeretnék kipróbálni, hogy miként lehet az F–35-öst belilleszteni a NATO európai védelmi rendszerébe. A Utah államban lévő Hill légitámaszpontról érkezett harci gépek a 34. vadászrepülő század állományába tartoznak és a feladatuk az, hogy kipráblják a Lightning II-es harci alkalmazhatóságát az európai légtérben a NATO szövetséges légierőkkel való együttműködés keretébenPersze az sem kizárt, hogy ezzel a lépéssel az amerikaiak és a NATO Oroszország reakcióját kívánja teszteni, hiszen ilyen modern harci gépek még nem állomásoztak ennyire közel az orosz légtérhez korábban. Ugyanakkor az is tény, hogy amikor a cseh légierő…
Április 15-én bemutatták Teheránban Irán állítólagos új lopakodó harci gépét, az F313-as Qahert (Hódító). A repülőgép az iráni védelmi minisztérium által szervezett kiállításon volt látható egy új, szintén iráni fejlesztésű kétüléses sugárhajtású kiképzőgéppel, a Kowsarral és egy harci bevetésre alkalmas pilóta nélküli repülőgéppel együttesen. A Qahert és a Kowsart is az iráni aeronautikai ipari tömörüléshez (AIO) tartozó kutatóközpontban fejlesztették ki a közelmúltban. A mostani fejlesztés eredményeként megszületett repülőgépek annak a programnak az eredményeként jöhettek létre, amelyet még 2002-ben kezdett el Irán az orosz MiG gyárral közösen. Akkoriban a Shafaq és a Bohran elnevezésű harci gépeken dolgott együtt a két ország, de 2010-től kezdődően az oroszok már nem vettek részt a fejlesztésben. Irán emellett néhány régebbi Northrop Grumman F–5-ös vadászgépet is felújított és modernizált Saeqeh néven. A Qaher-programot 2013 februárjában mutatta be hivatalosan a perzsa állam az említett két másik fejlesztéstől…
A napokban új számítógépes animációs filmet mutatott be a Sikorsky Aircraft és a Boeing, amely valós körülmények között mutatja be, hogy miként tudják majd a jövőben a katonák használni az általuk kifejlesztett SB–1 Defiant új generációs harci helikoptert. A koaxiális rotorral és tolólégcsavarral ellátott új modellel a Sikorsky-Boeing páros az amerikai hadsereg FVL (Future Vertical Lift) programjára pályázik. Vagyis úgy gondolják, hogy az általuk megálmodott új meghajtású helikopter lesz a legmegfelelőbb a jövőben a hadsereg igényeinek. Az SB–1 Defiant a koncepció szerint egyaránt  alkalmas lesz az AH–64-es Apache harci helikopter és az UH–60M szállítóhelikopter leváltására a jövőben. Az új típus repülési sebessége lényegesen gyorsabb, mint a jelenlegi modelleké, a hatótávolsága is nagyobb, jobb a manőverező képessége és az új meghajtási módnak köszönhetően csendesebb is. Az FVL programnak összességében két része van. Az egyik a közepes kategóriájú helikopterek modernizálására vonatkozik, míg…
Április 24-én levegőbe emelkedett a Saab és a Boeing által közösen kifejlesztett T–X sugárhajtású iskolagép második példánya. Az első tesztpéldány 2016 decemberében hajtotta végre a szűzfelszállását. A svéd és az amerikai gyártó ezzel a teljesen új tervezésű kétüléses típussal kíván indulni azon az amerikai légierő (USAF) által kiírt pályázaton, amelynek célja, hogy új, modern, az 5. generációs harci gépekhez megfelelő iskolagépen képezzék ki a jövő vadászpilótáit. A Boeing és a Saab kifejezetten azért tervezte meg a T–X trénert, hogy az minden tekintetben megfeleljenek a tender feltételeinek. A második, immár sorozatgyártásra alkalmas példánnyal Steve Schmidt tesztpilóta, és  Matt Giese, a Boeing katonai részlegének a tesztpilótája emelkedett első ízben a magasba. Az egy órás felszállás során a berepülőpilóták leellenőrizték a gép vezethetőségét és rendszereit működés közben. Mint elmondták, a T–X tréner teljesen úgy viselkedett a levegőben, mint ahogyan azt elvárták, s ahogyan…
Egyelőre csak korlázotott feladatokra lehet használni a levegőben az amerikai haditengerészet (US Navy) T–45-ös Goshawk típusú kétüléses sugárhajtású kiképző gépeit azt követően, hogy több, mint egy héttel ezelőtt 12 napra felfüggesztették a repülési engedélyét a típusnak, miután több pilóta növendék és oktató is jelezte, hogy a repülési feladok végrehajtása során hypoxia jeleit tapasztalták magukon a levegőben. Vagyis nem kaptak elegendő oxigént a repülési feladatok végrehajtásakor az oxigépnmaszkokon keresztül. A mostani újabb tiltás oka viszont az, hogy az egyik otató fejfájást kapott amikor intenzív manővereket hajtott végre a Boeing által gyárott kétüléses sugárhajtású iskolagéppel. Így most csak 5000 láb magasságig (1650 m) szabad a típussal felemelkedni és maximum 2 g-s túlterheléssel járó manőverek hajthatóak végre repülés közben. A haditengerészet oktatópilótái már hónapokkal korábban jelezték, hogy valamilyen műszaki probléma lehet a T–45C fedélzeti oxigéngenerátorával, ami miatt a gép felszállásait leállították egy időre,…
Javában zajlik az új 5. generációs orosz vadászépnek, a T–50 PAK FA-nak a tesztelése. A napokban a fedélzeti gépágyút és a hozzá való lőszert viszgálták a Szuhoj és az orosz légierő szakemberei. Erről Oleg Cizevszki, az NPO Pribor alelnöke beszélt az orosz sajtónak. Az NPO Priber a legnagyobb orosz lőszergyártó cégnek, a Techmasznak a leányvállalata, amely a T–50-es harci géphez szállítja a gépágyúba való javadalmazást. Az elköhelyettes azt is elmondta, hogy igen jól haladnak a tesztek és lőtéri próbák, így minden bizonnyal a terveknek megfelelően még az idén befejeződhet a gépágyú tesztelése 2017-ben. Így le is tudják még az idén szállítani azt a lőszer mennyiséget a légierő számára, amely a PAK FA hadrendben állításához szükséges. Az orosz légierő ugyanis még az idén átvesz öt példányt a legújabb 5. generációs orosz harci gépből. A T–50-es vadászgép 2010-ben szállt fel az első…
Megérkeztek az első harda fogható amerikai F–35 Lightning II-es harci gépet a Brit Királyi Légierő (RAF) Lakenheath-i támaszpontjára, hogy ezzel demonstrálja az Egyesült Államok az európai NATO szövetségesek területi integritásának a védelmét. Az Angliába áttelepült F–35-ösök a Utah államban lévő Hill légibázison települő 388. és a 419. Vadászrepülő Ezred állományába tartoznak. A gépek és személyzeteik a jövőben azokkal az európai szövetséges légierőkkel gyakrolatoznak majd együtt, ahol szintén hadrenbe állítják az F–35-ösöket. Az F–35A-k több hetes tartózkodásra érkeztek az európai kontinensre, hogy jelenlétükkel tovább fokozzák a szövetséges NATO tagállamok biztonságát és a térség stabilitását. Illetve az áttelepülés lehetőséget biztosít arra is az amerikai légierő számára, hogy a legújabb vadászgép típusával gyakoroljon különböző harci és hadászati feladatokat az európai kontinensen.Az érkezésről készült videófelvétel az alábbi linken tekinthető meg:https://www.youtube.com/F35 Fotó: USAF
Együttműködési megállapodást írt alá április 13-án az európai Airbus Helicopters gyár és a románi IAR Brasov repülőgépgyár arra vonatkozóan, hogy amenyiben a román védelmi minisztérium H215M típusú nehéz szállítóhelikoptereket választ a jelenlegi forgószárnyas flottájának a megújítására, akkor azokat a brassói székhelyű vállalat szereli majd össze. A két cégnek közel ötven éves együttműködési tapasztalata van, hiszen az Airbus Helicopters jogelődjével már volt hasonló megállapodása a romániai gyárnak. Annak keretében mintegy 360 darab Puma szállítóhelikotert szereltek össze a Brassó melletti gyáregységben.Fotó: Airbus Helicopters
2. oldal / 5