2024 április 19

RSS Facebook

Katonai Repülés
Április 12-én megérkezett a kecskeméti repülőbázisra a Magyar Honvédség első új brazil KC–390-es Millennium katonai szálítógépe, amely körülbelül egy hónapot tölt majd a magyar katonai repülőtéren. Az új generációs közepes katonai szállítógép azért érkezett most a Szentgyörgyi Dezső repülőbázisra, hogy abba beépítsék a légierő műszaki szakemberei a NATO kompatibilis kommunikációs eszközeit és berendezéseit. Ezt követően az első Millennium visszarepül majd Brazíliába, ahol tovább folytatódik a berepülési programja.A gépet a tervek ősz elején veheti majd át hivatalosan a magyar légierő, akkor kerül majd magyar katonai lajstromba. Jelenleg ugyanis még az ideiglenes brazil lajstromjel látható a szállítógép oldalán. Magyarország összesen két példányt vásárolt az új brazil katonai szállítógépből, amelyekkel a honvédség Antonov An–26-os tehergépeit váltja. A KC–390-es egyaránt alkalmas légi szálíltásra, teher- és személydeszant dobására, katonai és civil sebesültek szállítására, kataszrófavédelmi feladatok ellátására, légi utántöltésre és kutató-mentő feladatok végrehajtására. A Millennium nem…
Február 8-án délután végrehajtotta a szűzfelszállását a Magyar Honvédség első új, Embraer KC–390-es Millennium katonai szállítógépe. Az An–26-osok váltására beszerzett új sugárhajtású katonai repülőgép mintegy négy órát töltött első alkalommal a levegőben, miután felszállt az Embraer Defence and Space Gaviao Peixotóban lévő gyári repülőteréről.A berepülési porgramot követően várhatóan ez év második felében veheti majd át a magyar légierő az első új stratégiai szállítógépet, amelyet egy második példány követ majd 2025-ben. A második magyar KC–390-es végszerelése is elkezdőött már a brazil Embraer repülőgépgyár gyártósorán. Illetve már kint tanulnak Brazíliában azok a magyar műszaki katonák, akik a honvédség KC–390-es katonai szállítógépét üzemeltetik a kecskeméti légi bázison.A Flightradar.24-en is nyomon volt követhető az esemény.A Magyar Honvédség első KC–390-esének a szűzfelszállásásról készült videófelvétel az alábbi linken nézhető meg:https://www.youtube.com/watch?v=z_EVb3j0zEg&t=39sForrás: Brazil Aviation Araraquara SPA szűzfelszállás utáni csoportkép a személyzetről.Fotó: Embraer
A tervek szerint még az idén leszállítják Magyarországra az első két, HForce fegyverrendszerrel felszerelt H225M közepes helikoptert. Az Airbus Helicopters által az ilyen többcélú forgószárnyasok, így a könnyű H145M részére is kifejlesztett megoldás kínál reális lehetőséget a honvédség légi tűztámogatási képességének fejlesztésére az elkövetkező időszakban.Az új helikopterek beszerzéséről 2018-ban aláírt szerződések alapján a honvédség 2019 és 2021 között húsz, HForce-előbeépítéssel ellátott H145M helikoptert kapott, melyekhez öt fegyverrendszerkészletet is megvásároltak az úgynevezett többcélú (Multipurpose, MP) konfiguráció keretében. 2023 és 2025 között pedig hat, HForce-szal felszerelt H225M Caracal érkezik, a különleges műveleti konfiguráció (Special Operations Forces, SOF) részeként. A fogalmazás nem véletlen. Hiszen míg a könnyű helikopterek esetében további kitek beszerzésével van lehetőség a fegyverrendszer implementációjára akár az összes gépen (időközben a flotta tragikusan 19-re apadt), addig a közepes gépeknél fix konfigurációról beszélünk, a megrendelt mennyiség fennmaradó része, tíz harcászati szállító konfigurációjú…
Az amerikai parti őrség (USCG) egyik legkeményebb állomáshelye az alaszkai Kodiak bázis, ahol szinte mindennap meg kell küzdeniük az időjárás viszontagságaival az ott szolgáló pilótáknak, műszakiaknak és mentőszemélyzeteknek, legfőképpen a téli időszakban. Éppen ezért a bevetéseik során riasztáskor a személyzet elsődleges feladata az, hogy mérlegelje: alkalmasak-e a körülmények a mentésre. Amennyiben a mentés mellett dönt a személyzet, akkor a felszállás előtti briefingen (eligazításon) minden olyan lehetőségre fel kell készülniük, ami csak adódhat az akció során. Vagyis a teljes menetet előre meg kell beszélniük a felszállástól kezdve a mentési manőveren át a hazatérésig, hogy mindenki tisztában legyen a gépen a teendőivel és azzal, hogy milyen körülményekre számíthatnak, milyen veszély leselkedhet akár rájuk is a mentés végrehajtásakor. Ez utóbbi esetén hogyan mentsék ki magukat. Azt is mérlegelnie kell a beosztott személyzetnek, hogy viharos időjárási körülmények közepette szabad-e kockáztatniuk a saját életüket például…
Amikor június közepétől ingajáratban repültek a pápai C–17-esek Kabul és Bukarest között, hogy az afganisztáni NATO-­kivonulásban közreműköd­jenek, még senki sem gondolta volna, hogy alig másfél hónappal később a tálibok elől menekülők ezreit kell majd elszállítaniuk Afganisztánból, egy rögtönzött légihidat létrehozva Kabul és a grúziai Tbiliszi között. Több mint ezer gyermeket mentettek ki a pápai C–17-esek alig néhány nap alatt, akik a katonáktól a gépen kapott plüssfigurákkal – mint egyetlen értékükkel – kezdhetnek új életet valahol a kimentésük után.Joe Biden amerikai elnök idén április végén jelentette be, hogy húsz év után az Egyesült Államok kivonul Afganisztánból, ami azt is jelentette, hogy ezzel egy időben a NATO, azaz az Észak-atlanti Szerződés Szervezete tag-államainak katonái is elhagyják a közép-ázsiai országot. A kivonulást augusztus 15-éig kívánták befejezni a szövetségesek, ami egyben azt is eredményezte, hogy a hír hallatán támadásba lendültek az addig a hegyekben…
Amikor a II. világháborút követően nyilvánvalóvá vált a nyugati társadalmak és a Szovjetunió közötti politikai szemben­állás – vagyis kezdetét vette a hidegháború az 1950-es években –, Finnországnak még nem volt megfelelő hatékonyságú légvédelme. A világméretű feszültséget pedig olyan konfliktusok gerjesztették tovább, mint a kubai válság és a berlini fal felhúzása. A finn lég-teret is számos alkalommal megsértették ekkoriban nyugati és szovjet katonai repülőgépek egyaránt. Sokak számára ismert volt például az az incidens, amikor szovjet MiG–17-es vadászgépek két amerikai RB–47-est támadtak meg Finnország felett. Ilyen körülmények között nem volt más választása az akkori finn vezetésnek, mint beszerezni egy megfelelő képességű és megbízható vadászgéptípust, amely el tudja látni az ország légtérvédelmi feladatait. A légierő javaslatára a finn kormány úgy döntött, hogy korszerű, új repülőgéptípussal szereli fel légvédelmi alakulatait. Így került a finnek látókörébe a francia Mirage III-as, a svéd Draken és a…
A hétvégi kecskeméti repülőnapot követően abban a megtiszteltetésben volt része az Aeromagazin főszerkesztőjének, hogy első magyar újságíróként felszállhatott a levegőbe a brazil Embraer repülőgépgyár legújabb KC–390-es Millenium több célú, közepes rampás katonai szállítógépével. Ezt a típus válaszotta ugyanis a Magyar Honvédség a hadrendből kivont Antonon An–26-os teherszállítók leváltására. Összesen két KC–390-es érkezik majd Magyarországra, amelyek várhatóan 2023 év végén, vagy 2024 év elején szállhatnak le első ízben a kecskeméti repülőbázis betonjára.A próbarepülésen részt vett Kilián Nándor vezérőrnagy, a Magyar Honvédség légierő fegyvernemi főszemlélője és az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis szállítórepülő századának több tagja a brazil légierő személyzete mellett. A több, mint egy órás repülés során Kilián tábornok úrnak arra is nyílt lehetősége, hogy kipróbálja a KC–390-es vezetését, illetve a brazil légierő tesztpilótái azt is bemutatták a fedélzeten tartózkodó vendégek számára, hogy milyen biztonsági rendszerek segítik a pilótákat repülés közben…
A napokban magyar küldöttség járt az Airbus Helicopters marignane-i gyáregységében, ahol már a szerelő soron van az első honvédségi H225M Caracal közepes katonai szállítóhelikopter. A forgószárnyas gyártását meglátogató magyar delegációt dr. Maróth Gáspár, a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos vezette. A franciaországi Airbus Helicopters gyárban összesen tizenhat darab ilyen közepes katonai szállítóhelikopter készül majd a Magyar Honvédség számára, amelyek közül 2023-ban adják át az első példány a légierő számára. Íme néhány fotó a gyárról, a H225M típusról és a készülő első magyar példányról.A marignane-i látogatásról és az új magyar közepes katonai szállítóhelikopterről az Aeromagazin augusztusi lapszámában írunk részletesen.Az első magyar gép, mely különleges műveleti konfigurációban épülBruno Even Airbus Helicopters vezérigazgató és Maróth Gáspár kormánybiztos egy harmadik félnek elkészült H225M-elA H215 és H225 gépek gyártósora Marignane-banFotó: Aeromagazin
A folyamatban lévő leszállítások és képességfejlesztés miatt a honvédség helikopterbeszerzései közül eddig érthetően a könnyű H145M volt a fókuszban. Pedig a franciaországi Marignane-ban már épülnek a magyar haderő közepes H225M forgószárnyasai is. A Honvédelmi Minisztérium 2018. december 14-én írta alá azt a szerződést az Airbus Helicoptersszel, amelynek értelmében tizenhat H225M közepes helikoptert vásárol a nemzetközi helikoptergyártó vállalattól. A honvédség forgószárnyas erőinek modernizációját jellemző többfunkciós helikopterkoncepció jegyében ezek éppúgy a HForce generikus fegyverrendszerrel ellátott gépek lesznek, mint a könnyű H145M-ek. Ez lehetővé teszi, hogy az élettartamuk során viszonylag rugalmasan lehessen konfigurálni őket az aktuálisan megszabott feladatokra, miközben a specializált típusok képességeinek túlnyomó részével rendelkeznek. A kezdeti tervek szerint leszállításuk 2023-ban kezdődik. Abban az évben négy, 2024-ben nyolc, 2025-ben újabb négy példány érkezik Szolnokra. Bár az általános rekonfigurálhatóság alapvető szempont a beszerzésben, a 16 gépet kétféle változatban építik meg és szállítják le.…
2021. március 26-án került sor a magyar katonai forgószárnyas repülés alaptípusának, a több mint 52 éve rendszerben álló Mi–8-asnak a hazai búcsúrepülésére. Bár a típuscsalád korszerűbb, erősebb, Mi–17-es exportjelzésű változata még néhány évig szolgálatban marad Szolnokon, aznap egy korszak mindenképpen lezárult a honvédségben. A csúcsokat döntő Covid-járványra hivatkozva a történelmi jelentőségű repülésre nem szerveztek hivatalos programot, a hazai szpottertársadalomban mégis gyorsan híre ment, hogy valami fontos dologra kell számítani Szolnokon, illetve a búcsúrepülés útvonala mentén. Ennek köszönhetően a nyilvánosság is elbúcsúzhatott a „Minyótól”, melynek nem egyebet, tulajdonképpen a forgószárnyas repülés rutinná válását köszönhetjük Magyarországon. Miután március 25-én a 86. Szolnok Helikopterbázison számos hajózó – akár csak néhány perc repidő erejéig is – teljesítette utolsó repülését a 3304-es oldalszámú Mi–8-assal, a tényleges búcsúrepülést március 26-án egy „országjáró” útvonalrepülés jelen-tette. A tulajdonképpeni feladat korán reggel indult, amikor Szolnokról a 14-es oldalszámú H145M…
Tesztelik a páncéltörő rakétákat is a HForce H145M helikopterekre. Az Airbus Helicopters által fejlesztett HForce generikus fegyverrendszer tényleges alkalmazására is képesek lesznek a beszerzett H145M könnyűhelikopterek első, többcélú konfigurációjú példányai. Az újabb forgószárnyasok 2020 decemberében érkeztek Magyarországra. Számos ismert hadiipari szereplővel karöltve a HForce-ot azzal a szándékkal fejlesztette ki a helikoptergyártó, hogy kettős hasznosítású típusportfóliója (Ecureuil, H145-ös, H225-ös) számára biztosítsa a moduláris, korszerű követelményeknek is megfelelő fegyverzeti képességet, „megspórolva” ezzel a felhasználóknak drágább harci helikopterek beszerzését és fenntartását. A HForce különböző szintű előbeépítéseivel, mintegy „fegyverrendszer-infrastruktúrával” még a gyártósoron ellátott forgószárnyasokat élettartamuk során a nyitott architektúrának köszönhetően rugalmasan lehet felfegyverezni, ha arra van szükség. Amikor tehát a meglévő flottán belül több gépet akarnak fegyveres feladatra használni, nem kell költséges és időigényes átalakításokat végezni, hanem elég a meglévő rendszerhez csatlakoztatni a szükséges perifériákat, azaz magát a fegyverzetet, illetve az alkalmazásához szükséges eszközöket (például…
Munkalátogatás keretében megtartott szűkkörű bokrétaünnepségre került ma sor Gyulán, az Airbus Helicopters Hungary helikopteralkatrész-gyár leendő üzemének építkezésén – közölte a Védelmi Fejlesztésekért Felelős Kormánybiztos titkársága. Az érvényben lévő járványügyi intézkedések figyelembe vételével megrendezett esemény apropóját az adja, hogy a munkálatok során elkészült a gyárcsarnok vasbeton szerkezete, elérve legnagyobb magasságát. – Az építési menetrend lehetővé teszi, hogy az európai helikoptergyártó és a magyar állam repülőgépipari vegyesvállalatának otthont adó létesítményben terv szerint 2022-től kezdetét vegye a termelés – jelentette ki a Maróth Gáspár. A kormánybiztos Bruno Even, az Airbus Helicopters ügyvezető igazgatója, Juhász Roland állami vagyongazdálkodásért felelős államtitkár, Kovács József országgyűlési képviselő, Görgényi Ernő polgármester, Lepsényi István, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszteri biztosa, továbbá Kiss László, a NIPÜF Zrt. vezérigazgatója és Scheer Sándor, a Market Építő Zrt. vezérigazgatója társaságában vett részt a rendezvényen. A 25 milliárd forintos beruházás keretében létrejövő Airbus…
Először kerül a Magyar Honvédség használatába a legkorszerűbb aktív fázisvezérelt (AESA) radartechnika annak a szerződésnek köszönhetően, melyet december 11-én írt alá a Honvédelmi Minisztériumban Korom Ferenc vezérezredes, a honvédség parancsnoka és Stéphane Oehrli, a Rheinmetall Canada Inc. elnök-vezérigazgatója.A szerződés értelmében az izraeli IAI ELTA által fejlesztett és gyártott ELM-2084-es radarcsalád technológiáját tartalmazó radarokkal váltják fel a máig szolgáló régi szovjet P-37, PRV-17 és SZT-68UM rádiólokátorokat. A többfunkciós (M- illetve F-MMR) radarok 2022-től érkeznek Magyarországra.A légierő haderőnem szemszögéből alapvetően három követelményéről van szó. Az egyik a NATO-gerincradarok (RAT-31DL) nem optimális elhelyezéséből fakadóan fenntartani szükséges kupi és jutai radarszázadok P-37/PRV-17 technikájának leváltásáról; a mobil radarcsoportok SzT-68UM lokátorainak pótlásáról; illetve a győri légvédelmi rakétások nagyobb hatótávolságú lokátoráról, mely vezetési pontjukat (SAMOC), illetve a szintén nemrégiben beszerzett NASAMS légvédelmi csoportosításokat is képesek saját légihelyzet-információval kiszolgálni. Kissé leegyszerűsítve annak a radarparknak a beszerzéséről, melynek minősített helyzetben (háborús körülmények közepette) is helyt kell állnia.Az élesben kipróbált izraeli Iron Dome légvédelmi rendszer kiszolgálásáról ismertté vált S-sávú…
Négy évtizede nem történt ilyen fejlesztés a honi légvédelemben NASAMS légvédelmi rakétarendszerek beszerzéséről írt alá ma szerződést a Honvédelmi Minisztériumban Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka és Kjetil Reiten Myhra, a Kongsberg Defence & Aerospace ügyvezető alelnöke – jelentette be a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos titkársága. A korszerű rövid illetve közepes hatótávolságú, földi telepítésű légvédelmi rendszerek szolgálatba állításával a haderő 21. századi színvonalon nyeri vissza azt az oltalmazási képességét, melyet a rendszerváltás utáni leépítésekkel vesztett el. Az 1976 óta szolgálatban álló, most leváltandó szovjet Kub komplexumokhoz képest az új eszközökkel sokszorosára nő az oltalmazható terület nagysága és ugyancsak sokszorosára emelkedik az egyidejűleg megsemmisíthető célok száma, azaz a légvédelem harci lehetősége. A NASAMS ezen túlmenően olyan légi támadó eszközökkel – például pilóta nélküli repülőgépek (drónok), illetve csapásmérő robotrepülőgépek – is fel tudja venni a küzdelmet, melyekkel szemben a honi légvédelem…
Különleges vendég érkezett tegnap az MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázisra. A cseh Aero Vodochody repülőgépgyár legújabb, L–39NG típusú sugárhajtású kiképző repülőgépe lártogatott el Magyarországra, hogy a Magyar Honvédség légi erejének a pilótái tesztelhessék az új típust, amely a kiképzési feladatokon túlmenően alkalmas légi támogató bevetések végrehajtására is.A cseh Aero Vodochody cég által gyártott L–39NG sugárhajtású katonai kiképző és könnyű harci repülőgép fejlesztése újabb fontos állomásához érkezett a közelmúltban, amikor is megkapta géptípus a típus alkalmassági engedélyét a Cseh Védelmi Minisztérium katonai légügyi hivatalától. A Közép-Európában kifejlesztett és engedélyezett sugárhajtású harci repülőgép típus elődeit követve a katonai repülőgépek legújabb és legmodernebb generációját képviseli.  A típus alkalmassági engedély megszerzése mindig jelentős mérföldkő egy új fejlesztésű repülőgép életében, ami egyben igen fontos lépése a sugárhajtású repülőgép fejlesztésének abban a folyamatban, amely a tervezés első vázlatával kezdődött, s mindaddig tart, amíg az új repülőgép…
Március 31-én megkapta a cseh Aero Vodochody repülőgépgyár új generációs L–39NG sugárhajtású könnyű harci és iskolagépe a repülési engedélyt a cseh katonai légügyi hatóságtól. A 16 7004-es gyári számú L–39NG repülőgép három hónapot várt a jóváhagyásra. Ez idő alatt az új generációs jetet olyan műszerekkel és mérőeszközökkel szerelték fel, amelyeket a berepülési program során használnak az elkövetkezendő időkben. A hamarosan elkezdődő tesztrepüléseken a hajtómű beömlőnyílás vibrációját, a belső rendszerek működését, illetve a repülési karakterisztikáját vizsgálják majd a gépnek, ami mellett földi próbákat is végrehajtanak a Prága melletti gyár repülőterén.Forrás/Fotó: Aero Vodochody
Elkezdődtek a texasi San Antonióban annak az új VC–25B-nek az átalakítási munkálatai, amely várhatóan 2024-től veszi át a jelenlegi Air Force One, azaz amerikai elnöki gép helyét. Az új B 747-8-as eredetileg az orosz TransAero légitársaság számára készült, de az soha nem vette át a Jumbót. A gép 2019 nyarától kezdődően mostanáig egy kaliforniai repülőtéren volt letárolva. Az átalakítási munkálatok február 25-én kezdődtek el.Az átalakítás során belülről teljesen szétszerelik a gépet, kiveszik belőle az utas üléseket, a különböző válaszfalakat, a segédhajtóművet és más berendezéseket, illetve leszerelik a Jumbo hajtóműveit is. Emellett különféle külső átalakításokra is sor kerül majd, amely során kivágják a gép törzsét is. A gép elektromos rendszerét is teljesen átalakítják, hogy be lehessen építeni az air force által használt kommunikációs rendszert. Emellett külön orvosi szobát és elnöki dolgozó szobát és más speciális helyiségeket is kialakítanak a repülőgépen. Az…
Végrehajtotta az első felszállását a Brit Királyi Haditengerészet (Royal Navy) számára készült első olyan Leonardo Merlin HM.2-es helikopter, amelyre  ASaC (Crowsnest Airborne Surveillance and Control) lokátort szereltek. A berendezés jellegzetessége a hatalmas félgömb alakú dóm, amely behúzott helyzetben a helikopter oldalán helyezkedik el, ám üzemi körülmények közepette a berendezést lenyitják a helikopter törzse alatti részre. A Lockheed Martin UK által vezetett fejlesztési projektben részt vevő HM.2-es helikopter a Leonardo yeovili repülőterén emelkedett fel első alkalommal még március 28-án, hogy hozzálássanak a speciális lokátorral felszerelt forgószárnyas aero-mechanikai berepülési programjához.A Crownsnest program célja, hogy megfelelő légtérellenőrző és vadászirányító (AEW&C) képességekkel rendelkezzen 2020-tól a Royal Navy a Queen Elisabeth-osztályú repülógép-hordozók alkalmazása kapcsán a jövőben. Korábban a haditengerészet Sea King ASaC.7-es helikopterei látták el ezeket a feladatokat a típus 2018-as kivonásáig. A Merlin helikopterre telepített Crowsnest rendszer képes lokátoros felderítési, beazonosítási és követési feladatokat végrehajtani,…
Harminc évvel ezelőtt, 1989. március 19-én emelkedett első ízben a levegőbe az amerikai Bell és Boeing cégek által közösen kifejlesztett V–22-es Osprey tiltrotoros repülő szerkezet, ami nem más, mint a helikopter és a repülőgép ötvözete. A billenő rotoros hajtás lényege ugyanis az, hogy a jármű helikopter üzemmódban, azaz függőlegesen száll fel-, és le, majd az emelkedést követően előre billenti a rotorjait és repülőgép üzemmódban közlekedik a levegőben.Bár a működési elv így elmondva igen egyszerűnek tűnik, a műszaki megvalósítása még sem ennyire könnyű a szerkezetnek. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy bár 1989-ben szállt fel első ízben a V–22-es prototípusa, az amerikai fegyveres erők mindössze 2007-ben rendszeresítették csak azt a tengerészgyalogásnál, majd a légierőnél és végül a haditengerészetnél.Jelenleg 375 ilyen repülőgép áll hadrendben az Egyesült Államokban és Japánban, amelyek mellé 2018-ban további 78 példány rendetek az amerikai fegyveres erők…
Indiai hírforrások szerint feltételezhetően az indiai légvédelem egyik saját föld-levegő rakétája lőtte le február 27-én azt az indiai Mi–17-es katonai helikoptert, amely a Kasmír feletti légi konfliktus idején a körzetben repült. Az indiai Economic Times számolt be arról, hogy a Kasmír felett kialakult indiai-pakisztáni légi harc során lőhette ki az indiai légvédelem azt a föld-levegő rakétát, amely célt tévesztett és tévedésből egy, a közelben repülő saját indiai Mi–17 V5-ös helikoptert talált el, megölve a fedélzetén tartózkodó hat katonát, akiken kívül egy civil áldozata is volt az eseménynek a lezuhanás helyszínén.A hírforrás szerint a szállító helikopter rutin feladatot hajtott végre, amikor az indiai légierő egyik légvédelmi rakétás egysége kilőtt egy föld-levegő rakétát a közelében, hogy így semmisítsenek meg egy feltételezetten támadni készülő pakisztáni harci repülőgépet. Az egyelőre nem tisztázott még, hogy az indiai katonai helikopter IFF (Identity Friend or Foe) barát-ellenség…
India lehet az új, 5. generációs orosz gyártmányú Szuhoj Szu–57-es PAK-FA több célú harci gép első Oroszországon kívüli vásárlója. Erről Denis Mankurov, orosz ipari és kereskedelmi miniszer beszélt az orosz Interfax hírügynökségnek adott interjúban. Mint elmondta, jelenleg is India számít Oroszország első számú partnerének a harci repülőgépek eladása és gyártása tekintetében. India ugyanis nem csak a legnagyobb vásárlója az orosz katonai repülőgépeknek, hanem partner gyártója is az orosz hadiipari cégekkel kötött licensz szerződéseknek köszönhetően.Oroszország már folytatott tárgyalásokat Indiával arra vonatkozóan a közelmúltban, hogy ha az ázsiai ország új, 5. generációs harci gépet kíván vásárolni, akkor a Szu–57-es lehet erre a megoldás a számukra. A Szu–57-es Oroszország első 5. generációs harci gépe, amely 2010-ben szállt fel első ízben a levegőbe. Egy hónappal ezelőtt beszélt arról a gyártó United Aircraft Corparation katonai részlegéért felelős igazgató-helyettese, Ilja Tarasenko, hogy a UAC-nál napirenden van…
Több, mint egy éves szünet után visszatértek az orosz Szu–25-ös csatarepülőgépek a szíriai hadszíntérre. Mint ismeretes, 2018. február 3-án veszített el egy ilyen katonai repülőgépet az orosz légierő Szíriában. A legfrissebb műholdképek szerint négy Szu–25-ös állomásozik immár a Khmeimeem légibázison, amely az orosz expedíciós légierő első számú repülőtere.A Szu–25-ösök az Idlib tartományban folyó harcokban támogatják a szíriai kormány erőket. Az orosz katonai vezetés a Szu–25-ös legmodernebb változatát, a Szu–25SZM3-ast telepítette a közel-keleti országba, amely rendelkezik a Vityebszk-25-ös önvédelmi rendszerrel, illetve ennél a változatnál a pilóta kabinban egy nagyobb látószögű Head-Up-Display-t alkalmaztak immár. Ennek a változatnak a fegyver arzenálja is nagyobb, mint a régebbi Szu–25-ösöké.Az orosz légierő célja az, hogy harci körülmények közepette tesztelje az új változat önvédelmi képességét, legfőképpen a vállról indítható föld-levegő légvédelmi rakéták ellen működő rendszereket. Mint ismeretes, tavaly februárban egy FIM-92-es Stinger rakétával lőtték le az orosz…
2012 óta több, mint ezer új repülőeszközzel gyarapodott az orosz légi és kozmikus haderő (VKSZ). Erről Szergej Dronov altábornagy, a VKSZ parancsnok-helyettese beszélt a Krasznaja Zvezdának, az orosz fegyveres erők hivatalos lapjának.A parancsnok-helyettes elmondása szerint az új harci repülőgépek és helikopterek hetvennégy százaléka a legmodernebb, új generációs hadi eszközök közé tartozik. Ilyenek többek között a Szu–34-es, Szu–35SZ, Szu–30SZM harci gépek, a Ka–52-es harci helikopterek és a felújított és modernizált Tu–160-as és Tu–95SZM bombázó gépek. Az elmúlt évek során beszerzett új repülő eszközök négy repülő ezredbe és két külön századba vannak besorolva. Az orosz légi és kozmikus haderő legjobb pilótái emellett valós harci tapasztalatokat is szerztek az elmúlt évek során a Szíriának nyújtott orosz katonai segítség révén – tette hozzá az altábornagy.Egy Szu–30SZM harci gépEgy Tu–160-as stratégiai bombázó felszállás közbenKamov Ka–52-es harci helikopterFotó: UAC
Március 21-én végrehajtotta szűzfelszállását a a Sikorsky helikoptergyár West Palm Beach-i teszt repülőterén a Sikorsky-Boeing által kifejlesztett új generációs katonai helikopter, az SB–1 DEFIANT prototípusa. A világ vezető helikopter gyátója ezzel a típussal vesz részt a Pentagon Future Vertical Lift programjában, amely célja, hogy meghatározzák azokat a paramétereket, amelyek az amerikai hadsereg új generációs szállító helikopterét kell, hogy jellemezzék majd.Az SB–1 DEFIANT egy teljesen új technológiát képvisel a forgószárnyas katonai helikopterek tekintetében. A helikopternek ugyanis koaxiális rotorjai vannak, amelyek mellett egy toló légcsavar is helyet kapott a szerkezet farok felületén. Ennek a megoldásnak köszönhetően az új generációs helikopter nem csak stabilan repül függeszkedésben, hanem a toló légcsavarnak köszönhetően jóval nagyobb vízszintes repülési sebességre és hatótávolságra képes, mint egy hagyományos, farokrotoros változat.Az SB–1 DEFIANT-ot az X2-es technológia demonstrátor helikopterrel végzett tesztrepülések segítségével fejlesztette ki a Sikorsky. A helikopter gyártó a DEFIANT-tal…
Március 8-án kivonta a US Marine Corps (amerikai tengerészgyalogság) az utolsó még hadrendben álló Northrop Grumman EA–6B Prowler elektronikai hadviselésre használt két hajtóműves, négy üléses harci gépeit. Az utolsó Prowlerek a VMAQ-2 században repültek az észak-karolinai Cherry Pointon lévő légibázison. A tengerészgyalogságnál összesen 48 példány repült a típusból 1977-től kezdődően.Az EA–6B Prowlereket 1966 és 1991 között gyártott az amerikai Northrop Grumman elsősorban az amerikai haditengerészet számára. A repülőgép hordozóról indítható elektronikai hadviselésre szolgáló harci gépből összesen 170 példány készült. A US Navy 2015-ben volta ki az utolsó Prowlerét. Az elektronikai hadviselésre jelenleg a Boeing EA–18G Growlereket használja immár az amerikai haditengerészet. A tengerészgyalogság még nem döntötte el, hogy milyen típussal folytatja ezt a tevékenységet a jövőben a Prowlerek kivonását követően.Fotó: US Marine Corps/Lance Cpl. Liam Higgins
Az india timesnews csatorna március 4-ei állításával szemben a pakisztáni védelmi minisztérium azt jelentette be, hogy az ország által gyártott egyik JF–17-es Thunder vadászgép lőtte le a pakisztáni légtérbe repült indiai MiG–21-es Bison vadászgépet február 27-én, amelynek pilótája, Abhinandan Varthaman alezredes katapultált és pakisztáni fogságba került.A pakisztáni légierő egyik pilótája közzé is tett egy videó felvételt a világhálón ezzel kapcsolatban, amelyen a pakisztáni légierő minhasi bázisán lévő 14. "Tail Chopper" századának a pilótái éljenzéssel üdvözlik társukat a sikeres bevetést követően. A híradás szerint az incidensben a PAF 15-201-es számú, JF–17 Block 2-es repülőgépe vett részt. Amennyiben tényleg ez a gép lőtte le az indiai MiG–21-es Bison vadászgépet, akkor ez az első légi győzelme a Pakistan Aeronautical Complex által gyártott JF–17-es harci gép típusnak olyan repülő szerkezettel szemben, amelyet pilóta vezetett. A pakisztáni JF–17-es típus ugyanis 2017. június 19-én már lőtt le…
2019. március 5-én végrehajtotta első felszállását a Kratos Defense & Security Solutions, Inc. által kifejlesztett XQ-58A Valkyrie pilóta nélküli repülő szerkezete az airzónai Yumában. A pilóta nélküli harci gép programon a Kratos Unmanned Aerial System és az amerikai légierő kutató laboratóriuma (AFRL) közösen dolgozik.A XQ-58A Valkyrie egy alacsony költségvetéssel készülő pilóta nélküli repülő szerkezet, amelynek a demonstrátor példánya emelkedett első alkalommal a levegőbe. Az XQ–58A szűzfelszállása 76 percig tartott és minden olyan tesztet végrehajtottak vele a levegőben, amely a berepülési program ezen fázisában tervbe volt véve. A szerkezet igény esetén nem csak betonos futópályáról indítható. Az UAV alkalmas hosszú távú, hangsebesség alatti tartományban történő nagy sebességű repülések végrehajtására. A cél, hogy a Kratos egy olyan pilóta nélküli katonai repülő eszközt fejlesszen ki az amerikai légierővel közösen, amely nem jár nagy nagy anyagi ráfordítással és viszonylag rövid időn belül elérhetővé és…
Az amerikai légierő (USAF) azt tervezi, hogy legalább 2050-ig hadrendben tartja flottája 76 darab B–52H stratégiai távolsági bombázó repülőgépét. Ez azt jelenti, hogy a rendszerben maradó Stratofortressek közül a legfiatalabb is legalább 88 éves példány lesz akkorra. A tervek szerint a B–52-esek a készülő 100 darab Northrop Grumman B–21-es Raider lopakodó bombázókkal együtt maradnak a hadrendben. A jelenleg repülő, a B–52-eseknél jóval fiatalabb Rockwell B–1B Lancer  szuperszónikus bombázókat viszont 2025 és 2035 kivonja a hadrendből az USAF, amit követően a Northrop Grumman B–2-es Spirit lopakodó bombázók is hasonló sorsra jutnak. Ahhoz, hogy ez a terv megvalósulhasson számos modernizációs átalakításon kell átesnie a "Buff" becenévre hallgató típusnak. Többek között új generációs, modern hajtóműveket és fedélzeti lokátorokat kell a gépekre szerelni, de jóval modernebbre kell cserélni a gépek avionikáják, érzékelőit és önvédelmi berendezéseit is. Emellett új fedélzeti adatrögzítő berendezést is kell, hogy kapjanak…
Indiai források szerint február 27-én közvetlen légi harc zajlott le az indiai légierő (IAF) egyik szovjet gyártmányú MiG–21-es Bison vadászgépe és a szemben álló pakisztáni légierő (PAF) egyik amerikai gyártmányú F–16-os Fighting Falcon harci gépe között. Az incidensre azt követően került sor, hogy az IAF katonai repülőgépei – összesen 12 darab Mirage 2000-es bombázó – előző nap légi csapást mértek Kasmír pakisztáni oldalán lévő balakoti Jaish-e-Mohammad tábor ellen, amely az India ellen harcoló szakadárok egyik központja. Indiai értesülések szerint a PAF másnap tíz F–16-os harci gépet emelt a levegőbe, hogy válaszul indiai katonai létesítményeket támadjanak meg. Az ezt követően állítólagosan bekövetkezett légi harcról az indiai timesnow csatorna számolt be részletesen március 3-án.Eszerint február 27-én az alábbi légi összecsapás zajlott az indiai, majd pakisztáni légtérben:09:52 – Tíz darab pakisztáni F–16-os emelkedik a levegőbe három különböző bázisról, hogy harci alakzatba rendeződve behatoljon…
Leszállította a Szuhoj komszomolszki (KAZ) repülőgépgyára az utolsó elkészült egy üléses, több célú Szu–27SM3-as vadászgépet az Orosz Légierőnek. Ez a típusváltozat a legendás Szu–27-es – NATO-kódnevén Flanker – legutolsó változata. Az Amúr menti gyár a 2000-es évek elején kezdett hozzá ennek a változatnak a kifejlesztéséhez, amelyből két repülő ezrednyi példányt gyártottak le összesen és adtak át az orosz légierőnek. Az utolsó elkészült tíz példányból négyet még 2017-ben, míg a fennmaradó hatot 2018 év végén vehette át a légierő.A Szu–27-es típus SM3-as változata 2008-ban repült először, s ez a modell jelentette az átmenetet a klasszikus Szu–27-es és az időközben kifejlesztett, sokkal modernebb Szu–35-ös között. A SM3-as változatot kifejezetten az orosz légierő számára fejlesztette ki a KAZ,korábbi nevén KnAAPO, így ezt a típust nem is exportálta más légierő számára. Vagyis a Szu–27SM3-as esetében a régi sárkány szerkezetet megtartották, de abba már az…
1. oldal / 5